Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Het in-vitro simuleren van de bewegingen van de knie onder gecontroleerde omstandigheden is belangrijk om de mechanische werking van het kniegewricht te begrijpen. De doelstelling van deze thesis is een virtueel ontwerp te maken van een constructie die dit in-vitro simuleren mogelijk maakt. De knieproefstand die hier wordt voorgesteld is gebaseerd op de Tuebingen Knee Simulator. De proefstand bevat een heup- en een enkelassembly met elk 3 vrijheidsgraden. De combinatie van deze vrijheidsgraden in de 2 assemblies zorgt ervoor dat het kniegewricht tijdens de simulatie 6 vrijheidsgraden heeft. Aan het heupassembly kunnen gewichten bevestigd worden om zo onderzoek te kunnen voeren bij verschillende lichaamsgewichten, terwijl het enkelassembly een load cell bevat om de grondreactiekrachten, afkomstig van het gesimuleerde lichaamsgewicht, te meten. De proefstand bevat ook een actuator, die gebruikt wordt om de quadricepskracht te simuleren. Deze actuator is verbonden met het specimen via bowdenkabels, welke de geleverde kracht overbrengen van de actuator naar de pezen van het kniegewricht. Onder invloed van deze kracht zal een flexie/extensie beweging uitgevoerd worden. Ten slotte bevat de proefstand een lineair positioneersysteem, waar het enkelassembly op gemonteerd is. Op deze manier kan de positie van de enkel tijdens de proef geregeld worden en is het mogelijk om een wandelbeweging te simuleren. Met deze constructie is het dus mogelijk om onder gecontroleerde omstandigheden in-vitro simulaties van de bewegingen van de knie uit te voeren. In-vitro simulation of the movements of the knee under controlled conditions is important in order to understand the mechanics the knee joint. The objective of this thesis is to design a virtual experimental setup that allows in vitro simulation. The knee rig that is proposed here is based on the Tuebingen Knee Simulator. The test stand includes a hip and an ankle assembly with 3 degrees of freedom each. The combination of these degrees of freedom in the assemblies ensures that the knee joint has 6 degrees of freedom during the simulation. Weights can be attached at the hip assembly in order to simulate various body weights, while the ankle assembly includes a multi-axis load cell to measure the ground reaction forces, coming from the simulated body weight. The knee rig includes an actuator, which is used to simulate the quadriceps muscle force. This actuator is connected to the specimen via Bowden cables, which transmit the force provided by the actuator to the tendons of the knee joint. This force will cause a flexion / extension movement to be performed. Lastly, the knee rig has a linear positioning system, on which the ankle assembly is mounted. This way, the position of the ankle can be controlled during the test and it is possible to simulate a walking movement. With this construction, it is possible to perform an in-vitro simulation of the movements of the knee under well-controlled conditions.
CAD - CAD. --- Machinebouw - machines. --- Mechanica - mechanics. --- Sterkteleer - strength of materials.
Choose an application
Plastal N.V. is a company which works for Volvo car corporation. Plastal makes the bumpers, roof-spoilers and sill moulds.The sill moulds (SMs) are created in a Chinese mold. This causes a few problems. A mechanical undercut makes it very hard to demold the S's. This causes a problem to cut the sprues because the position of the SM's is not guaranteed. Because of the positioning problem it is hard to put the SMs automatically in the rack. Now, The handlingrobot takes the SMs and brings them to a conveyer. A person takes one of the SMs and breaks off the sprues while giving it to a second person. The second person lays the SM in the rack. My command is to examine the possibilities to full-automate this process.After a research of the process, there were 3 major problems found: the demoulding, the cutting of the sprues and laying the SM's in the rack. These problems need to be fixed on this directory. The tests which were executed had the purpose to look if an propositioned solution was possible.After the tests and the research by 3D-drawnings, it seems that the automatically demoulding and cutting of the sprues are perfectly possible. The laying down of the SM's on the rack is theoretically possible but needs to be tested. Because of capacity problems of the firm this last test is not been executed. Plastal N.V. is een bedrijf dat grotendeels werkt voor Volvo car corporation. Hiervoor vervaardigt Plastal bumpers, dakspoilers en deurdrempels. Het produceren van de deurdrempels gebeurt in een Chinese matrijs, dit brengt de nodige complicaties mee. Door een ondersnijding ontvormen de stukken zeer moeilijk. Daardoor kunnen de aangieten niet automatisch afgesneden worden en de stukken moeilijk automatisch in de rekken van het magazijn gelegd worden. Nu worden de stukken door de robot uit de machine gehaald en op een transportband gelegd. Tijdens het transport van de stukken breekt men de aangieten manueel af. Daarna geeft men de stukken door aan een andere persoon die ze dan in een rek van het automatisch magazijn legt. Mijn opdracht is de volle automatisatie van dit ontvormproces te bestuderen en, zo mogelijk, te realiseren. Na een grondige studie van het proces en door naar veel mensen te luisteren die ervaring hebben met deze materie, zijn er 3 deelprojecten ontstaan: het ontvormen, het afsnijden van de aangieten en het plaatsen van de stukken in het rek. Deze projecten dienen op deze volgorde opgelost te worden. De gebeurde tests hebben tot doel gehad te onderzoeken of een oplossing mogelijk is.Na de tests en het onderzoek via 3D-tekeningen blijkt dat het ontvormen en afsnijden van de aangieten mogelijk zal zijn. Het automatisch neerleggen van de stukken is theoretisch mogelijk. Dit is door een capaciteitsprobleem in het bedrijf niet getest kunnen worden.
CAD - CAD. --- Deurdrempels. --- Mechanica - mechanics. --- Ontvormen. --- Pneumatica - pneumatics. --- Productietechniek - production engineering. --- Robotica - robotics.
Choose an application
De Hogeschool Gent werkt aan het 4-jarig Elbev-project. Elbev is de afkorting van Ecological Low Budget Electric Vehicle. Deze thesis situeert zich in het 3e jaar van het project waarin het koetswerk voor deze elektrische en ecologische wagen gemaakt wordt. Naast de eigenlijke opdracht worden ook andere onderdelen van het voertuig afgewerkt zoals het aluminium chassis. Verder wordt ook het stuurhuis gecorrigeerd en wordt de Elbev voorzien van een kofferruimte, een zetel en een rolbeugel. Het ontwerp van deze rolbeugel wordt via NX 8 geoptimaliseerd om met een zo laag mogelijk gewicht een kracht van 2000 Newton te kunnen opvangen. Het koetswerk wordt vervaardigd uit glasvezelversterkte polyesterplaten en uit doorzichtige polycarbonaatplaten. Om low-budget te blijven wordt zoveel mogelijk met 2D vervormingen van het polyester gewerkt. De polycarbonaatplaat zal het venster van de koepel worden.De platen worden met verschillende systemen vastgezet op het chassis met als doel een stevige, maar ook esthetisch verantwoorde verbinding te bekomen. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt met afstandsklemmen, klinknagels en hulponderdelen waarop de platen worden gelijmd. De neus van het voertuig wordt gemaakt met behulp van Rapid Prototyping technieken. Door middel van 3D-printing worden verschillende stukken geprint in PLA die in elkaar passen als een soort puzzel. Tot slot dient er een koepel te worden gemaakt. Deze zal draaien rond een virtueel scharnierpunt, vergelijkbaar met bepaalde autokoffers. Om deze koepel te construeren zal gebruik gemaakt worden van een mal. Het maken van deze koepel zal pas volgend jaar plaatsvinden. The Hogeschool Gent is working on the 4 year Elbev project. Elbev stands for Ecological Low Budget Electric Vehicle. This thesis is situated in the third year of the project in which the bodywork of this vehicle is made. Next to the official assignment, there are also other parts of the vehicle being finished like the aluminium chassis. Besides that, the steering mechanism is upgraded and the Elbev gets a trunk space, a seat and a roll bar. The design and weight of this roll bar are optimized using NX 8 to withstand a force of 2000 Newton. The bodywork is made from glass fiber reinforced polyester plates and transparent polycarbonate plates. To remain low-budget the deformations of the polyester are as much as possible in only two dimensions. The transparent plate will be the window of the car. The plates are attached to the chassis by different systems to obtain a firm but aesthetic responsible connection. The nose of the vehicle is made by using Rapid Prototyping techniques. Different pieces are 3D printed in PLA and fit in each other like a 3D puzzle. Also a dome has to be made. It will rotate around a virtual pivot point, comparable with the trunk of a regular car. The manufacturing of the dome will be for next year, a mall will be necessary.
Choose an application
Het doel van deze thesis is een ontwerp te maken van een mobiele ontstapelmachine die aan een tractor gekoppeld kan worden en houten kisten “palloxen” (1140mm x 1140mm x 750mm) zal ontstapelen tussen de fruitbomen. De kisten worden klaargezet voor de plukkers. Het onstapelen van palloxen gebeurt momenteel per stapel van vier waarbij men meermaals achterwaarts door hetzelfde spoor moet rijden. Dit zorgt voor spoorvorming. De machine moet meerdere stapels kunnen opnemen (laadcapaciteit > 4 palloxen huidig systeem) en openzetten door één voorwaartse beweging. Aangezien er maar een beperkte ruimte is tussen twee rijen fruitbomen en de machine op een onverharde bodem rijdt, zijn de afmetingen en het gewicht belangrijke factoren. De machine is ontworpen voor 20 lege palloxen te vervoeren en ontstapelen (1 lege pallox weegt 60kg). Hierbij rusten vier stapels op een transportsysteem. De vijfde stapel wordt vastgehouden door het klemmen systeem en staat klaar in de ontstapelpositie. We ontstapelen kolom per kolom. Er wordt niet verwacht dat de ontstapelmachine terug alle volle palloxen gaat ophalen na de pluk (1 volle pallox weegt 485kg). Er kan wel één volle pallox opgenomen worden door de onderklem maar niet worden doorgegeven aan de bovenklem. Het ontstapelen van de lege palloxen heeft prioriteit. Als eindconclusie is het belangrijk een goed mechanisch ontwerp te bedenken dat als prototype kan gebruikt worden. The purpose of this paper is to design a mobile unstacking machine that can be attached to a tractor. It will unstack wooden boxes “box pallets” (1140mm x 1140mm x 750mm) between fruit trees. The boxes are set up for the pickers. Unstacking of box pallets is currently happening for a stack of four. You have to drive repeatedly backwards in the same track. This causes rutting. The machine must be able to pick up multiple stacks (loading capacity > 4 box pallets current system) and unstack in one forward motion. Since there is a limited space between two rows of fruit trees and the machine has to drive on a gravel bottem, the dimensions and the weight are most important. The machine is designed for stacking and transporting 20 empty box pallets (one empy box pallet weighs 60kg). Four stacks rest on the conveyor track. The fifth stack is held by a clamping system and is set up in the unstacking position. We are stacking column by column. The machine does not have to pick up full box pallets after the harvest (one full box pallet weighs 485kg). The lower bracket of the clamping system can pick up one full box pallet but can't give it to the upper bracket of the clamping system. The stacking of empty box pallets has priority. As a final conclusion it is most important to draft a good mechanical design that can be used as a prototype.
CAE - CAE. --- Fruitteelt. --- Machinebouw - machines. --- Machineonderdelen - machine parts. --- Mechanica - mechanics. --- Ontwerp. --- Pallox. --- Prototype. --- Sterkteberekeningen. --- Sterkteleer - strength of materials.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|