Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Net als ieder ander mens kunnen geestelijk gehandicapten langdurig in de put raken. En net als ieder ander mens hebben zij ook behoefte aan begrip en bescherming. Ze kunnen vastlopen en komen dan in een isolement te staan. Hun opvoeders en begeleiders dreigen ook in dat isolement te raken.Onzekerheid, angst, zelfverwonding, agressie, dwanghandelingen, terugtrekken, stel of ruziën; deze gedragswijzen dagen uit tot het toepassen van nieuwe mogelijkheden in de begeleiding van geestelijk gehandicapten met ernstig probleemgedrag. Nieuwe mogelijkheden die de gehandicapte op weg helpt om tot een groter gevoel van vertrouwen te komen in anderen én in zichzelf.Vastgelopen is een eigentijds boek. Duidelijke voorbeelden maken het voor iedereen toegankelijk. De theorie wordt tastbaar. Het is bedoeld als herkenning, handvat, inleiding of opstapje naar een beter begrip.Drs. Jacques Heijkoop studeerde ontwikkelingspsychologie aan de Rijks Universiteit Utrecht. Hij is zelfstandig gevestigd ad viseur voor instellingen en organisaties in de gezondheidszorg en jeugdhulpverlening, niet alleen in Nederland maar ook in België en in een aantal Scandinavische landen. Hij publiceert regelmatig in vaktijdschriften in binnen- en buitenland.
gedragsstoornissen --- gehandicapten --- 462.3 --- gedragsproblemen --- mentaal gehandicapten --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- gehandicapten. --- gedragsstoornissen. --- 326 --- gedragsstoornissen (gez) --- zwakzinnigenzorg (gez)
Choose an application
Niet-aangeboren hersenletsel heeft ingrijpende gevolgen voor degene die het overkomt en zijn omgeving. Vaak is zo iemand blijvend aangewezen op hulp. Het begeleiden van mensen met niet-aangeboren hersenletsel roept veel vragen op. Hoe help jeiemand zijn leven weer op orde te krijgen? Wat wil die persoonbereiken en wat kan er nog. Hoe ga je om met ambities die nietmeer aansluiten bij de huidge mogelijkheden? En wat doe je alsiemand zich helemaal geen beeld van de toekomst kan vormen? Dit boek presenteert een begeleidingsmodel dat ondersteuning biedt bij het vinden van antwoorden op deze vragen. Systematisch gaan begeleider en cliënt samen na hoe het leven van de cliënt er vroeger uitzag en wat hij nu belangrijk vindten werken ze aan concrete doelen met het oog op een plezierigeen zinvolle invulling van het leven.
606.1 --- 613.65 --- gehandicapten --- hersentrauma --- neurologie --- niet-aangeboren hersenletsel --- patiëntenbegeleiding --- revalidatie --- 462.3 --- NAH --- begeleiding --- hersenletsel --- kinderevalidatie --- posttrauma --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Neurologie
Choose an application
?Eigen weg? is een praktische en volledige ondersteuningsroute voor het opvoeden van kinderen en jongeren met hersenletsel. Het is gebaseerd op ?Hooi op je vork?, het bekende ondersteuningsmodel voor volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel van dezelfde auteurs.De ondersteuningsroute voor kinderen en jongeren is ontwikkeld in nauwe samenwerking met ouders en met deskundigen op gebied van niet-aangeboren hersenletsel bij kinderen. Deze versie is geschreven voor professionele begeleiders van kind of jongeren met hersenletsel en hun gezin.De werkwijze omvat vijf stappen, langs vijf stations op de routekaart. Bij elk station sta je met elkaar stil bij bepaalde vragen. Daarna vervolg je de route weer. De stations: wens of vraag, beeldvorming, analyse, plan van aanpak en terugkijken.Werken met ?Eigen weg? zorgt voor meer inzicht in wat het kind/de jongere nodig heeft en betere afstemming in het gezin en/of met hulpverleners. Er meer begrip tussen alle betrokkenen en duidelijkheid over wie wat wil en hoe dit aan te pakken. Het bijhouden van ervaringen geeft inzicht in wat werkt en wat niet werkt.De flexibele opzet van de route maakt dat je de intensiteit ervan naar eigen inzicht kunt aanpassen.https://www.wegwijzer-hersenletsel.nl/aanbod/eigen-weg-boek-ondersteuningsroute-voor-kinderen-met-nah
462.3 --- NAH --- begeleiding --- hersenletsel --- kinderevalidatie --- posttrauma --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Hersenbeschadigingen --- Hersenbeschadigingen. --- Niet-aangeboren hersenletsel --- Jongere --- Kind --- Begeleiding --- Hulpverlening --- Gezinsbegeleiding
Choose an application
326 --- 462.3 --- bijzonder onderwijs --- gedragsproblemen --- mentaal gehandicapten --- 376.3 --- Gedragsstoornissen --- Informatieverwerking --- Methodiek --- Onderzoek --- Personen met een mentale handicap --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen
Choose an application
1. Zorg voor verstandelijk gehandicapten 2. Menselijke mogelijkheden ontwikkelen zich 3. Elke mens heeft menselijke mogelijkheden 4. Mens-zijn en ervaringsordening 5. Werken met verstandelijk gehandicapten 6. Enkele concrete voorbeelden 7. En nu aan het werk. Maar hoe? 8. De verstandelijk gehandicapte mens en de lichaamsgebonden ervaringsordening 9. De verstandelijk gehandicapte mens en de associatieve ervarings- ordening 10. De verstandelijk gehandicapte mens en de structurerende en vormgevende ervaringsordening 11. Contact en medemenselijkheid 12. Uitbouw van het contact 13. Taal en communicatie 14. Taalopbouw 15. Extra hulp bij taalopbouw 16. Steeds meer structurerend ordenen in de taal 17. De taal- het voertuig van de structurerende/vormgevende denktrant 18. Sensomotoriek en motoriek en de lichaamsgebonden ervaringsordening 19. Sensomotoriek en motoriek bij de overgang van lichaamsgebonden naar associatief ordenen 20. Sensomotoriek en de associatieve ervaringsordening 21. Functieverkenning en -verdieping (leren wat je met je lichaam kunt doen) 22. Oefeningen voor fijne motoriek 23. Sensomotoriek en motoriek en de structurerende ervaringsordening 24. Zelfredzaamheid 25. Sociale vaardigheden 26. Vreugde beleven aan muziek 27. Het aanleren van vaardigheden 28. Handvaardigheidsvormen en creativiteit 29. Probleemgedrag 30. Levensverhaal en zingeving 31. Over het maken van profielschetsen
Mentaal gehandicapte kinderen --- Mentaal gehandicapten --- Motoriek --- Orthopedagogiek --- begeleiding --- mentaal gehandicapten --- 326 --- 462.3 --- ADL --- communicatie --- gehandicapten --- hulpverlening --- linguïstiek --- orthopedagogiek --- taal --- vreugde --- Orthopedagogie --- Mentaal gehandicapten : hulpverlening --- 376.4 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Orthopedagogiek. --- begeleiding. --- mentaal gehandicapten. --- Begeleiding. --- Mentaal gehandicapten.
Choose an application
Elk kind wordt geboren in een driehoek met een moeder en een vader, de allerbelangrijkste driehoek in een mensenleven. En alle ouders vertrouwen vroeg of laat hun kind toe aan professionals: dokters, leerkrachten, badmeesters en vele anderen. Zij vormen de derde hoek van een nieuwe driehoek: clint, ouders en professional. Over deze driehoek gaat het in dit boek. Sommige kinderen zijn zorgenkinderen. Hun ouders maken zich zorgen over hen. En vooral als er sprake is van een chronische beperking zijn deze kinderen levenslang op zorg aangewezen. Vaak nemen professionals uiteindelijk die zorg van de ouders over. Maar daarmee zijn de ouders niet uit beeld. Het kind gaat weliswaar hun his uit, maar verdwijnt daarmee niet uit hun lven. Meer dan vroeger het geval was, wensen ouders zeggenschap in de driehoek clint, ouders en begeleider. Hoe terecht en vanzelfsprekend dit ook is, het stelt professionele begeleiders wel voor een spannende opgave. Aan de ene kant hebben ze ruimte nodig om hun Werk goed te kunnen doen. Aan de andere kant zijn ze net aan het leren om vooral clinten ruimte te geven om waar mogelijk hun eigen keuzes te maken. De driehoek kan men dus zien als een puzzel met drie stukjes die elk op hun eigen plek moeten vallen. Dit boek is geschreven vanuit de visie dat pas wanneer de onderkant van de puzzel past, ook de top haar plek vindt. Deze visie staat in veel opzichten haaks op de vaak 'topgerichte' manier waarop professionals zijn opgeleid. Met behulp van een aantal uitdagende motto's worden begeleiders en ouders aangemoedigd om samen te werken. Dat vraagt van beide kanten veel respect en vertrouwn in elkaars bijdrage en het lef om te staan voor de eigen hoek. Hoewel de voorbeelden ontleend zijn aan de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, is de boodschap van dit boek toepasbaar in alle professionele driehoeken waarin sprake is van een langdurige samenwerking. In dit verzorgde boek wordt uitgebreid de driehoeksrelatie tussen ouders, kind en Professionele hulpverlener beschreven. De auteur, een orthopedagoog die werkzaam is in de hulpverlening, gaat zowel theoretisch als praktisch in op tal van relationele aspecten zoals vraagstukken op het gebied van loyaliteit, autonomie, macht, emoties, kwetsbaarheid, vlucht- en vechtgedrag en dergelijke. In zeer heldere taal wordt tevens zeer gedegen beschreven hoe een hulpverlener in deze complexe meerpartijenverhouding zijn professionaliteit kan verhogen. Bijzondere aandacht krijgen ook kinderen met beperkingen. Het boek laat zien dat de auteur een grote praktijkervaring heeft. Hulpverleners kunnen voor hun beroepsuitoefening groot voordeel met dit boek doen. Het is tevens bruikbaar in sociaal-agogische opleidingen. Een zeer nuttige uitgave Inhoudsopgave : 1. Driehoudskunde in vogelvlucht 2. Ouders voor altijd 3. De spil van de driehoek 4. Aangenaam professioneel 5. Autonomie, de lange weg naar de top van de driehoek 6. De spanningsdriehoek 7. Hoe komt het goed in de driehoek?
Mentaal gehandicapten --- Ouderparticipatie. --- Hulpverlening. --- gezinsbegeleiding --- gezinspedagogiek --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- 462.3 --- Levinas Emmanuel --- Nagy --- autonomie --- hulpverlening --- loyaliteit --- mentaal gehandicapten --- ouderparticipatie --- ouders --- 364.6 --- Hulpverlening --- Medezeggenschap --- Ouders --- Personen met een mentale handicap --- Relaties --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Ouderparticipatie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociology of education
Choose an application
364.4-056.24 --- 462.3 --- verbondenheid --- Hulpverlening aan gebrekkigen, invaliden, gehandicapten, minder-validen --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- thuiszorg --- ouders-kind relatie --- groepstherapie --- contextuele hulpverlening --- pastoraal --- kinderen met een beperking --- 364.4-056.24 Hulpverlening aan gebrekkigen, invaliden, gehandicapten, minder-validen
Choose an application
Basale stimulatie staat voor een globale aanpak van de bijzondere opvoedingssituatie van jongeren en volwassenen met een complexe handicap (meervoudige of diepe verstendelijke). De klemtoon ligt op contact krijgen. Hoe kan de hulpverlener op een creatieve en systematische wijze aansluiting zoeken bij het werkelijke ontwikkelingsniveau van deze kinderen en volwassenen.
Gehandicapten --- Handicapés --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- Therapieën --- Thérapies --- #KVHB:Basale stimulatie --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- 462.3 --- basale stimulatie --- ernstige handicap --- geneeskunde --- ontwikkelingspsychologie --- orthopedagogiek --- 463.8 --- Basale stimulatie --- Communicatie --- Kinderen en jongeren met een meervoudige handicap --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- Kinderen --- Methodieken bij personen met een verstandelijke handicap --- Ontwikkelingspsychologie --- Orthopedagogiek --- Therapie --- Welbevinden --- 376.3 --- Fröhlich --- Gedragsstoornissen --- Orthopedagogie --- Personen met een meervoudige handicap --- Relaties --- Verzorging --- Vorming --- 606.4 --- fysiek gehandicapten --- gehandicapten --- kinderpsychiatrie --- mentaal gehandicapten --- psychomotorische ontwikkeling --- psychomotorische stoornissen --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Meervoudig gehandicapten --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: kinderpsychiatrie) --- Handicaps --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Erfelijke en aangeboren afwijkingen --- Hersentrauma --- Meervoudig gehandicapten. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- personen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- Orthopedagogics --- basisverpleegkunde --- gedragsstoornissen --- gehandicapten: fysiek --- gehandicapten: mentaal --- #KVHB:Basale stimulatie. --- #KVHB:Mentaal gehandicapten. --- #KVHB:Orthopedagogie. --- 463.8. --- basale stimulatie. --- basisverpleegkunde. --- ernstige handicap. --- gedragsstoornissen. --- gehandicapten. --- gehandicapten: fysiek. --- gehandicapten: mentaal. --- geneeskunde. --- ontwikkelingspsychologie. --- orthopedagogiek. --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen.
Choose an application
Soins aux handicapés mentaux --- Zwakzinnigenzorg --- Mentaal gehandicapte kinderen --- hulpverlening --- #gsdbP --- #KVHB:Kinderen; gehandicapte --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- 462.3 --- mentaal gehandicapten --- praktijkbegeleiding --- Jongeren met een verstandelijke handicap --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- 376 --- Gezin --- Hulpverlening --- Opvoeding --- Personen met een handicap --- Psychotherapie --- Samenleving --- gezinsbegeleiding --- psychotherapie --- verstandelijk gehandicapte kinderen --- verstandelijk gehandicapten --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- 392.5 --- 615.8 --- 362.31 --- hulpverlening. --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- kinderen met een beperking --- C5 --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|