Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Les Madrigali et symfonie op. II représentent une étape fondamentale de la carrière professionnelle du célèbre violoniste Biagio Marini (Brescia, 1594 ? Venise, 1663). Préservés de façon incomplète, ils font ici pour la première fois l?objet d?une étude systématique. Publié en 1618, l?opus II de Marini est un témoignage très intéressant de la pratique vocale et instrumentale du début du XVIIe siècle. La présence d?une Lettera amorosa (travail qui précède la version la plus connue de Claudio Monteverdi), l?emploi d?instruments obligés dans le domaine du madrigal, la première attestation de passages en doubles cordes pour le violon ainsi que de l?indication expressive Affetti, sont des éléments qui permettent de projeter cet ouvrage dans une dimension qui va bien au delà des activités artistiques de l?auteur. La première partie de cette étude retrace les débuts de la carrière du musicien lombard en insérant ses Madrigali et symfonie dans le contexte musical vénitien de l?époque (mécénat, rapport de filiation entre différents auteurs, développement des genres vocaux et instrumentaux, informations concernant la performance musicale au début du Seicento). Dans la deuxième partie du volume est proposée une édition critique avec la reconstitution des parties manquantes.
Madrigals, Italian --- Part songs, Italian --- Instrumental music --- Madrigaux italiens --- Polyphonies italiennes --- Musique instrumentale --- Marini, Biagio, --- Marini, Biagio --- Criticism and interpretation --- Part songs [Italian ] --- Italy --- 17th century --- Madrigals [Italian ] --- Songs with continuo
Choose an application
Early seventeenth-century Italy saw a revolution in instrumental music. Large, varied, and experimental, the new instrumental repertoire was crucial for the Western tradition-but until now, the impulses that gave rise to it had yet to be fully explored. Curious and Modern Inventions offers fresh insight into the motivating forces behind this music, tracing it to a new conception of instruments of all sorts-whether musical, artistic, or scientific-as vehicles of discovery. Rebecca Cypess shows that early modern thinkers were fascinated with instrumental technologies. The telescope, the clock, the pen, the lute-these were vital instruments for leading thinkers of the age, from Galileo Galilei to Giambattista Marino. No longer used merely to remake an object or repeat a process already known, instruments were increasingly seen as tools for open-ended inquiry that would lead to new knowledge. Engaging with themes from the history of science, literature, and the visual arts, this study reveals the intimate connections between instrumental music and the scientific and artisanal tools that served to mediate between individuals and the world around them.
Instrumental music --- Music --- History and criticism. --- Marini, Biagio, --- Farina, Carlo, --- Frescobaldi, Girolamo, --- Castello, Dario, --- discovery, science, innovation, invention, galileo, instrumental music, instruments, telescope, clock, pen, lute, giambattista marino, inquiry, research, literature, visual arts, tools, marini biagio, affetti musicali, carlo farina, frescobaldi girolamo, castello dario, 17th century, history, nonfiction, solo, ensemble, strings, early modern, interdisciplinary, experimental philosophy, material culture, painting, collections, renaissance, classical.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|