Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
La production parisienne de manuscrits illustrés demeure à ce jour mal connue pour le règne de François Ier. L'étude de Marie-Blanche Cousseau vient combler cette lacune. En s'appuyant sur de nombreux documents d'archives inédits ainsi que sur l'étude minutieuse des œuvres qui nous sont parvenues, l'auteur parvient à dresser un panorama très complet du monde de l'enluminure dans la capitale, tant sur le plan quantitatif que qualitatif. Elle recense près d'une trentaine d'artistes, ce qui érige Paris au rang de centre majeur durant cette période, et restitue avec précision les pratiques professionnelles et commerciales et les processus de création. Étienne Colaud occupe une place centrale dans ce travail. Son nom est depuis longtemps associé aux manuscrits des Statuts de l'ordre de Saint-Michel produits en série à Paris pour le roi, mais la découverte d'un livre d'heures portant sa souscription permet de mieux cerner sa personnalité artistique et de comprendre le rôle qu'il joua au sein de cette production. La confrontation des actes documentant sa carrière entre 1512 et 1541 avec dix-huit manuscrits de grande qualité, dans lesquels on peut désormais reconnaître sa main, éclaire aussi d'un jour nouveau l'autre activité à laquelle il se livra, celle de libraire, qui lui permit de recevoir des commandes prestigieuses et de collaborer avec plusieurs autres artistes importants.
Choose an application
Book history --- anno 800-1199 --- anno 1200-1499 --- 091 <47 ST.-PETERSBURG> --- 091 <4> --- 091.31 <4> --- 091 <47 ST.-PETERSBURG> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Rusland. Sovjet-Unie--ST.-PETERSBURG --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Rusland. Sovjet-Unie--ST.-PETERSBURG --- 091.31 <4> Verluchte handschriften--Europa --- Verluchte handschriften--Europa --- 091 <4> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Europa --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Europa --- Manuscrits à peintures médiévaux --- Manuscrits à peintures de la Renaissance --- Catalogues --- Manuscript design --- Illumination of books and manuscripts --- Manuscripts, European. --- Manuscrits à peintures de la Renaissance. --- Catalogues. --- Manuscrits à peintures médiévaux. --- Bibliothèque nationale de russie --- Manuscrits
Choose an application
091.31 "04/14" --- 091.31 "15/17" --- 091.31 "15/17" Verluchte handschriften--Moderne Tijd --- Verluchte handschriften--Moderne Tijd --- 091.31 "04/14" Verluchte handschriften--Middeleeuwen --- Verluchte handschriften--Middeleeuwen --- Book history --- anno 500-1499 --- anno 1500-1599 --- Manuscrits à peintures médiévaux. --- Manuscrits à peintures de la Renaissance. --- Illumination of books and manuscripts. --- Manuscripts, Medieval. --- Manuscripts, Renaissance.
Choose an application
No manuscript is an island. We may consider medieval illumination as a single characteristic of the whole Middle Ages, but every manuscript is part of the evolving history of European art and culture, and every one belongs to a place and period. The Sandra Hindman Collection is a remarkable journey through time and location. Every illuminated cutting described here is a microcosm of a larger history. A sublime initial from a twelfth-century Bible from France is part of a setting which includes Chartres Cathedral, the Crusades and Abelard; two late thirteenth-century narrative miniatures of saints from northern Italy have stepped from in a world inhabited by Giotto and Dante and the basilica of Santa Croce in Florence; a miniature by the Berlin Master of Mary of Burgundy belongs in age of Rogier van der Weyden and Hans Memling; a painting from a choir book by the?Master B.F.? can hold its place with Leonardo da Vinci and Palestrina. Manuscripts were always at the heart of intellectual and visual culture. For thirty years Sandra Hindman has been selecting and refining a collection of perfect medieval miniatures which are the quintessence of their time. Each is a window which illuminates a world. The history of stained glass, architecture, fresco painting, tapestries and wood carving, as well as medieval literature, religion, music and romance, are all made slightly clearer and more focused by looking at the illuminated miniatures chosen for exhibition here.
Manuscripts --- Illumination of books and manuscripts, Medieval --- Illumination of books and manuscripts, Renaissance --- Renaissance illumination of books and manuscripts --- Codices --- Private collections --- Hindman, Sandra, --- Hoadley, Sandra Hindman, --- Art collections --- Exhibitions --- 091 <73 CHICAGO> --- 091.31 "04/14" --- 091.31 "04/14" Verluchte handschriften--Middeleeuwen --- Verluchte handschriften--Middeleeuwen --- 091 <73 CHICAGO> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Verenigde Staten van Amerika. VSA. USA--CHICAGO --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Verenigde Staten van Amerika. VSA. USA--CHICAGO --- Manuscrits à peintures médiévaux --- Manuscrits à peintures de la Renaissance --- Hindman, Sandra --- Collections d'art --- Manuscripts. Epigraphy. Paleography --- History of Europe --- manuscripts [documents] --- Art --- anno 500-1499 --- Books --- Nonbook materials --- Archival materials --- Charters --- Codicology --- Diplomatics --- Illumination of books and manuscripts --- Paleography --- Transmission of texts --- illuminations [visual works] --- Book history --- Graphic arts --- Western Europe --- Manuscripts, Medieval --- Manuscripts, Renaissance --- illuminations [painting] --- Manuscripts [Medieval ] --- Manuscrits à peintures médiévaux. --- Manuscrits à peintures de la Renaissance. --- Collections d'art. --- Art collections. --- Manuscripts - Private collections - United States - Exhibitions --- Illumination of books and manuscripts, Medieval - Exhibitions --- Illumination of books and manuscripts, Renaissance - Exhibitions --- Manuscripts, Medieval - Exhibitions --- Manuscripts, Renaissance - Exhibitions --- Hindman, Sandra, - 1944- - Art collections - Exhibitions --- Hindman, Sandra, - 1944 --- -Book history --- illuminations [paintings] --- Manuscrits à peintures médiévaux. --- Manuscrits à peintures de la Renaissance.
Choose an application
L’enluminure occupe une place centrale dans le système des arts du Moyen Âge et de la première époque moderne. Dotée de caractères propres par son intégration dans cet organisme complexe qu’est le codex, elle dialogue néanmoins avec les autres domaines de la création. Cet ouvrage explore justement les rapports entre l’enluminure et d’autres arts – que ce soient les textiles, l’orfèvrerie, la sculpture, la gravure ou encore la peinture sur panneau et la peinture monumentale – en considérant des cas significatifs de l’époque carolingienne à la Renaissance, passant de Paris à Bologne, des Alpes à la Méditerranée. Une vingtaine d’autrices et d’auteurs d’Allemagne, de France, d’Italie et de Suisse interrogent les conditions institutionnelles, les formes et les significations des échanges entre les techniques dans et en dehors du manuscrit, entre polyvalence des artistes, collaboration entre les métiers, circulation de modèles, stratégies représentatives.
Illumination of books and manuscripts, Medieval --- Arts, Medieval. --- Technique. --- History. --- Illumination of books and manuscripts --- Art, Medieval --- Art, Renaissance --- Manuscripts, Medieval --- Manuscripts, Renaissance --- Renaissance manuscripts --- Medieval manuscripts --- Manuscripts --- Renaissance art --- Medieval art --- History --- Illuminated manuscripts --- Manuscripts, Illuminated --- Miniatures (Illumination of books and manuscripts) --- Ornamental alphabets --- Illustration of books --- Alphabets --- Initials --- Paleography --- Scriptoria --- 091.31 --- 091 <063> --- 091.31 Verluchte handschriften --- Verluchte handschriften --- 091 <063> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Congressen --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Congressen --- Manuscrits à peintures médiévaux. --- Manuscrits à peintures de la Renaissance --- Enluminure. --- Art médiéval. --- Art de la Renaissance.
Choose an application
"Catalogue de l'exposition présentée à la bibliothèque royale de Belgique à Bruxelles du 30 septembre au 30 décembre 2011 puis à la BnF à Paris du 6 mars au 10 juin 2012. Le premier volet se tient à Bruxelles, le second à Paris. La richesse des fonds respectifs et l'échange mutuel de pièces permet de présenter dans les deux capitales des manuscrits différents, tous exceptionnels. Un catalogue scientifique commun et une exposition virtuelle partagée accompagnent l'événement. L'ensemble du projet s'appuie sur des recherches entreprises depuis plusieurs années dans les deux institutions à l'occasion de la publication de catalogues raisonnés. Plus de 140 manuscrits enluminés parmi les plus prestigieux - dont certains n'ont plus été montrés depuis plus de 50 ans - seront présentés au public dans une mise en scène originale, qui mettra en valeur ces pièces exceptionnelles tout en respectant le contexte qui les a vues naître."
Enluminure flamande --- Enluminure médiévale --- Bibliothèque nationale de France --- Illumination of books and manuscripts, Gothic --- Bibliothèque nationale de France --- 091 <493> --- 091.31 --- 091 <064> --- 091.31 Verluchte handschriften --- Verluchte handschriften --- 091 <064> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Tentoonstellingscatalogi. Museumcatalogi --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Tentoonstellingscatalogi. Museumcatalogi --- 091 <493> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België --- Exhibitions --- Book history --- Painting --- anno 1400-1499 --- Flanders --- Illumination of books and manuscripts, Flemish --- Illumination of books and manuscripts, Medieval --- Enluminure médiévale --- Expositions --- Bibliothèque royale de Belgique --- Illumination of books and manuscripts, Flemish - 15th century - Exhibitions --- Illumination of books and manuscripts, Medieval - Flanders - Exhibitions --- Illumination of books and manuscripts, Gothic - Flanders - Exhibitions. --- Bibliothèque royale albert ier (belgique) --- Bibliothèque nationale de france. département des manuscrits --- Manuscrits à peintures de la renaissance --- Manuscrits à peintures médiévaux --- Flandre (belgique)
Choose an application
The subject of the present publication is the working practices of the Ghent-Bruges illuminators, active in Flanders in the decades around 1500. Its focus is on manuscripts featuring freestanding, isolated motifs painted in the margins of text pages. The author traces how this decorative system was created by the Master of the David Scenes in the Grimani Breviary, a prolific inventor of appealing borders; how it was applied by his closest collaborators, and how it was imitated and adapted by other illuminators. Among these were Simon Bening, the Carmelite sister Cornelia van Wulfschkercke, and a number of anonymous masters, including several whose oeuvres are identified here for the first time. The author elucidates the sources for the isolated motifs and demonstrates how the codicological structure of the manuscripts provides insight into the use and the dispersion of various models for border decorations. The book discusses the famous strewn-flower borders and other types of fully decorated borders as well. The author analyses the isolated motifs in relationship to the page lay-out and the decorative programme of Ghent-Bruges standardised books of hours. The stylistic examination of both the miniatures and the borders of the manuscripts under discussion completes the integrated approach of this study. The author demonstrates how the illuminators collaborated with each other and exchanged artistic models for the illumination of these precious manuscripts
illuminations [visual works] --- Book history --- margins --- illuminated manuscripts --- breviaries --- Wulfschkercke, van, Cornelia --- Bening, Simon --- Master of the David Scenes --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Book margins --- Illustrations [Marginal ] --- Marginal illustrations --- Marginal scenes --- Margins in books --- Scenes [Marginal ] --- Painters --- Painting, Medieval --- Illumination of books and manuscripts, Medieval --- Illumination of books and manuscripts, Flemish. --- Peintres --- Peinture médiévale --- Enluminure médiévale --- Enluminure flamande --- Biography --- Biographies --- Master of the David Scenes in the Grimani Breviary, --- Illumination of books and manuscripts, Flemish --- Master of the David Scenes, --- Manuscrits à peintures flamands --- Illustration des livres --- Enluminure de la Renaissance --- Manuscrits à peintures de la Renaissance --- Flandre (Comté) --- Thèmes, motifs --- 091.31:7.04 --- 091.31 <493> --- Verluchte handschriften: iconografie --- Verluchte handschriften--België --- 091.31 <493> Verluchte handschriften--België --- 091.31:7.04 Verluchte handschriften: iconografie --- Peinture médiévale --- Enluminure médiévale --- Maître des scènes de David dans le Breviarium Grimani --- Illumination of books and manuscripts [Medieval ] --- Flanders (County) --- Illumination of books and manuscripts [French ] --- 15th century --- illuminations [painting] --- Illumination of books and manuscripts, Medieval - Flanders. --- Master of the David Scenes, - 1500-1525 --- Vlaamse school --- illuminations [paintings]
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|