Listing 1 - 10 of 49 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Assistance sociale --- Maatschappelijk werk --- begeleid wonen --- 321 --- 365 --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- begeleid wonen. --- 365. --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen.
Choose an application
321 --- beeldvorming --- hulpverlening --- legitimering --- 364.01 --- Hulpverleners --- Hulpverlening --- Instellingen --- Legitimering --- Normalisatie --- Werk --- 364.07 --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen
Choose an application
Een juiste onderzoekshouding is belangrijk om goed onderzoek te kunnen doen. Dit werk geeft een helder overzicht, met duidelijke aanknopingspunten, voor het opzetten, uitvoeren en verwerken van een onderzoek. Het is opgedeeld in vier delen, die achtereenvolgens of onafhankelijk van elkaar bestudeerd kunnen worden. De sociaalagogische praktijkvoorbeelden illustreren wat onderzoek doen nu werkelijk inhoudt. Daarnaast zijn er per deel vragen en opgaven opgesteld. Met de vragen kan de student toetsen of de theorie goed begrepen is. De opgaven ondersteunen het leerproces en dienen bovendien als training van de besproken vaardigheden. Nieuw in deze editie: het nieuwe hoofdstuk over verschillende onderzoeksmethoden. Daarnaast is een begrippenlijst toegevoegd om de studeerbaarheid van het boek te vergroten. Bovendien is de tekst volledig geredigeerd en zijn de voorbeelden, waar nodig, geüpdatet of vervangen. Korte inhoud:- Deel I VerkenningH1 Onderzoek: een kwestie van vragen en antwoordenH2 OnderzoeksbegrippenH3 Enkele onderzoeksvaardighedenH4 Enkele gangbare onderzoeksvormen- Deel II StappenwijzerH5 De vier fases van het onderzoeksprocesH6 Fase 1: definitiefaseH7 Fase 2: verzamelenH8 Fase 3: analyseren en interpreterenH9 Fase 4: verslagleggen- Deel III MethodenwijzerH10 De methodentabelH11 LiteratuuronderzoekH12 InterviewtechniekenH13 EnquêtesH14 ObservatiemethodenH15 Experimenten opzettenH16 SteekproevenH17 Verwerking van kwalitatieve gegevens- Deel IV GegevensverwerkingH18 Verwerking van kwantitatieve gegevensH19 Gegevensverwerking van MS ExcelH20 Gegevensverwerking met SPSSwww.pearsoneducation.nl
#KVHB:Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderzoek --- welzijnszorg --- 300.6 --- 321 --- evidence-based practice --- rapporteren --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- sociale welzijnszorg --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Onderzoek --- Diagnose --- Welzijnszorg --- Gezondheidszorg --- Zorg- en welzijnssector --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap) --- Diagnostiek
Choose an application
Van burgers wordt steeds vaker verwacht dat zij actief participeren in de samenleving, de regie in eigen hand nemen, hun netwerk inschakelen daar waar nodig en minder snel aankloppen bij de overheid voor ondersteuning. De burger wordt gestimuleerd tot meer zelfredzaamheid en zelfmanagement. De Nederlandse Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) biedt - vanuit de overheid - een context voor deze maatschappelijke participatie en actief burgerschap. Individuen en groepen met vragen en problemen worden niet lander als 'klant' gezien, maar als eigenaar van die vragen en problemen en vooral ook van de daarbij passende antwoorden en oplossingen.Wat betekent deze ontwikkeling voor de welzijnssector? Wat betekent dit voor de sociale professional? En in het verlengde hiervan, wat voor gevolgen heeft dit beleid voor het hogerberoepsonderwijs?Dit boek biedt theoretische en methodische kaders die bouwstenen leveren voor een visie van waaruit in deze nieuwe context gedacht en gewerkt kan worden. Begrippen als: sociale veerkracht, activeren, empowerment, talentontwikkeling, eigen kracht en een integrale aanpak staan centraal en worden gerelateerd aan de uitgangspunten van Welzijn Nieuwe Stijl. Tegelijkertijd kijken we kritisch naar de gevolgen van de Wet maatschappelijke ondersteuning
321 --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- PXL-Social Work 2016 --- maatschappelijk werk --- zelfredzaamheid --- methodiek --- Sociaal werk --- Hulpverleners --- Toekomstvisies --- Professionele houding --- Onderwijs --- Nederland --- Sociaal werk (beroep) --- Hulpverlener --- Toekomstvisie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur
Choose an application
Professionals in zorg en welzijn zetten zich dagelijks met hart en ziel in voor mensen die hulp nodig hebben. Niemand twijfelt er meer aan dat we de zorg anders moeten organiseren zodat we in de toekomst iedereen de zorg kunnen bieden die nodig is. Dat is een lastige opgave. Social media bieden volop kansen om het écht anders te doen, om werkzaamheden slimmer te organiseren en de handen ineen te slaan voor een betere zorgverlening. Dit boek geeft zorgprofessionals praktische handvatten, tips, checklijsten en inzichten hoe ze social media effectief kunnen inzetten voor betere zorg. Bovendien biedt het ruim 50 interessante praktijkvoorbeelden van grote en kleine zorg- en welzijnsorganisaties in Nederland
Zorgsector --- Sociale media. --- Sociology of health --- gezondheidszorg --- sociale media --- social media --- maatschappelijk werk --- 321 --- Sociale media --- Gezondheidszorg --- Online hulpverlening --- communicatie in de hulpverlening --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- 361.2 --- Welzijnszorg --- Zorgverlening --- Zorg- en welzijnssector --- Onlinehulpverlening
Choose an application
Het belang van preventie, aanpak en nazorg van hulpverleners bij traumatiserende ervaringen: zonder opvang en begeleiding verkeert elke hulpverlener vroeg of laat zelf in nood. Hoe kunnen redders verder met wat ze zien, voelen en meemaken op het terrein? Bij rampen gaat de aandacht vooral naar de directe slachtoffers en hun naasten of nabestaanden. Hoog tijd om stil te staan bij de zware last die hulpverleners dragen. De auteur zet hier de belangrijkste opvangmethodes op een rijtje. Het boek is doorspekt met unieke getuigenissen van hulpverleners bij de gasontploffing in Gellingen, de aardbeving in Port-au- Prince, de moord in een kinderverblijf in Dendermonde ... én interventies uit het dagelijkse leven
Trauma's --- Hulpverlening --- hulpverleners --- Trauma --- Hulpverlening. --- hulpverleners. --- 321 --- hulpverlening --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Trauma --- #KVHB:Crisisinterventie --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Hulpverleners. --- Crisishulpverlening --- Interventie --- Begeleiding --- Kinderopvang --- rouwverwerking --- Social psychology --- psychotrauma's --- crisisinterventies --- Psychology --- Psychotrauma
Choose an application
Deze Managementeditie bestaat uit: Deel I Oriëntatie Deel II Voorbereiding en organisatie Deel III Uitvoering Toegankelijkheid, kwaliteit en gebruikersgemak verbeteren, regie en zelfredzaamheid stimuleren en kosten besparen: hulpverlening via internet verbetert hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. Steeds meer organisaties bieden dan ook online hulp. Wat maakt hulpverlening via internet zo waardevol? Wat is nodig voordat een instelling online hulp (grootschalig) kan aanbieden? Het Handboek online hulpverlening (managementeditie) is tot stand gekomen op basis van meer dan tien jaar ervaring met online hulpverlening en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Deze geheel vernieuwde editie geeft een uitgebreide beschrijving van de methodiek en de daarbij horende kenmerken, eveneens komen de voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Het implementatieproces en de organisatorische implicaties worden behandeld, zoals techniek, veiligheid, recht, PR en de veranderende rol van hulpverleners. Door het hele boek heen staan voorbeelden van bestaande online- en blended interventies. Actuele inzichten omtrent wetenschappelijk onderzoek worden gegeven en mHealth, therapietrouw, leerstijlen én de zeven kenmerken van een competente online hulpverlener komen aan bod. Dit handboek is zowel geschikt voor hulpverleners en managers die zich oriënteren op online hulpverlening als organisaties die hun online hulpaanbod willen doorontwikkelen.
#KVHB:Online hulpverlening --- 321 --- 433.5 --- 460.9 --- chatten --- communicatie --- hulpverlening --- methodiek --- Internet --- Telewerken --- Hulpverlening --- Hulpverlening ; methodiek --- welzijnswerk, methoden --- Online hulpverlening --- Zelfhulp --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Audiovisuele opvoeding --- Overige onderwerpen orthopedagogiek --- 361.1 --- Sociology of minorities --- Social welfare methods
Choose an application
Al een kwarteeuw schrijft, denkt en praat de auteur over de publieke sector in Nederland. Over welzijnswerkers, politieagenten, docenten, jeugdzorgers en thuiswerkers, over al die professionals die de samenleving als werkvloer hebben. Alleen zien we ze daar steeds minder: bureaucratische regels, angstige protocollen en geduldig registrerende computerschermen slagen er steeds beter in deze professionals van hun werk te houden. Waar komt die controlezucht vandaan? Hoe heeft deze bureaucratische verschansing achter loketten en procedures zich kunnen voltrekken? Hoe kan het dat deze professionals het hebben laten gebeuren? En vooral: hoe kan het tij gekeerd worden? De auteur onderzoekt de stille revolutie die Nederland in een permanente staat van reorganisatie heeft gebracht. Onder leiding van steeds meer aanwezige managers gaat alle aandacht uit naar interne procedures, waardoor stukje bij beetje de passie uit het werk wordt geperst. Het gevolg is dat professionals steeds verder weg worden gedreven van de plek waar ze het meest nodig zijn: in het front van de samenleving
Sociale agogiek --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- organisatiemanagement --- Sociology of organization --- sociaal werk --- organisatieontwikkeling --- Sociology of social care --- organisatiesociologie --- Netherlands --- Officials and employees --- Bureaucracy --- 331 --- Werk --- Bureaucratie --- Publieke sector --- Non-profitsector --- Dienstverlening --- Registratie --- Controle --- 321 --- welzijnswerk --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen
Choose an application
Geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatrische patiënten (chronische psychiatrische patiënten) --- 606.85 --- 321 --- hulpverlening --- psychiatrische problemen --- Psychiatrisch maatschappelijk werk --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Psychodiagnose --- Psychiatrische verpleegkunde --- Psycho-educatie --- Psychiatrische patiënten --- Psychopathologie --- Psychosomatiek --- Psychiatrie --- Chronische psychiatrische patiënt --- Psychiatrische patiënt
Choose an application
eHealth is sterk in opkomst. In alle zorgsectoren zijn wel een of meerdere pilots met dit thema te vinden. Ook in de langdurige zorg zijn er diverse pilots, van gebruik van iPads in de ouderenzorg, tot de cliënt met een licht verstandelijke beperking die online gaat en een deel van zijn begeleiding online ontvangt via een (aangepaste) computer en internet. Dit boek gaat in op de achtergrond van eHealth in de langdurige zorg.
Social policy and particular groups --- Geriatrics --- Information systems --- e-health --- personen met een beperking --- geriatrie --- langdurige zorgen --- 601.5 --- 321 --- internet --- gezondheidszorg --- Organisatie van de gezondheidszorg --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen
Listing 1 - 10 of 49 | << page >> |
Sort by
|