Listing 1 - 10 of 88 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Artikelen over de veranderingen in het sociale domein en de impact die deze hebben op cliënten en professionals. Het stof van de grote omwentelingen in de zorg (o.a. invoering van de Wmo 2015, de nieuwe Jeugdwet en de Participatiewet) begint langzaam neer te dalen. Een kerndoel van de veranderingen is de burger zo lang mogelijk te laten participeren in de samenleving. Burgers, professionals en gemeenten zijn, soms nog onwennig, op zoek naar andere manieren om zich tot elkaar te verhouden. Professionals die voorheen zaken regelden voor kwetsbare burgers moeten nu de zelfredzaamheid van deze burgers bevorderen. Dit betekent ook dat een belangrijk deel van het werk door vrijwilligers moet worden gedaan. Wat is je rol nog als professional, als vrijwilligers het 'echte' werk overnemen? Mag je nog 'gewoon helpen'? Wat gebeurt er als gemeenten en betaalde experts burgerinitiatieven gaan opzetten? In dit boek komen mensen aan het woord die er direct mee te maken hebben: zorgprofessionals, vrijwilligers en cliënten van een grote diversiteit aan praktijken zoals een sociaal wijkteam, een voedselbank, zorg rondom jonge moeders, jeugdzorg, en jeugdraden. Hun verhalen laten zien hoe de verschillende spelers in de praktijk gestalte geven aan en soms worstelen met het realiseren van (nieuwe) idealen. Het boek biedt handvatten om de sociaal ethische kant van de praktijk zichtbaar en bespreekbaar te maken. Het reflecteert op de ontstane dynamiek en laat zien dat de spanningen tussen overheid, instellingen, professionals en burgers kunnen worden verlicht door het vinden van de balans tussen regels en vertrouwen. Met bijdragen van Lilian Linders, Dana Feringa, Marianne Potting, Marja Jager-Vreugdenhil, Mariëlle Verhagen, Chantal van Lieshout, Michelle van der Tier, Alke Haarsma, Marja Veenstra, Lia van Doorn, Sabrina Keinemans, Irmgard Tummers, Marijke Sniekers, Marijke Loerts, Charlotte Vissenberg, Lineke Verkooijen, Jitske van der Sanden, Floor Peels, Eelke Pruim en Peter van Zilfhout.
verzorgingsstaat --- 321 --- 304 --- Maatschappelijk werk-Sociale zorg
Choose an application
Sociale wetenschappen --- Maatschappelijk werk ; sociale zorg --- OCMW ; beleid --- Sport ; kansarmen
Choose an application
Assistance sociale --- Maatschappelijk werk --- begeleid wonen --- 321 --- 365 --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- begeleid wonen. --- 365. --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen.
Choose an application
Empowerment is nodig om antwoord te kunnen geven op de ondersteuningsvragen van de toekomst. Het is verleidelijk om binnen de huidige transities in zorg en welzijn het concept empowerment te definiëren als regie, kracht of zelfredzaamheid. Maar het gaat om meer. Empowerment gaat over toenemende kracht én toenemende macht. Meer grip krijgen op persoonlijke kwetsbaarheden én meer invloed kunnen uitoefenen op collectieve levensomstandigheden. Maar wat werkt nu eigenlijk empowerend? Welke acties, activiteiten en methoden kunnen empowermentprocessen van mensen met beperkingen verder brengen, ondersteunen of faciliteren? Dat zijn de centrale vragen in deze publicatie.
321.3 --- Zelfredzaamheid --- welzijnswerk --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Empowerment --- Sociale netwerken --- Sociaal netwerk
Choose an application
321 --- beeldvorming --- hulpverlening --- legitimering --- 364.01 --- Hulpverleners --- Hulpverlening --- Instellingen --- Legitimering --- Normalisatie --- Werk --- 364.07 --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen
Choose an application
levend leren --- thematische interactie --- #GSDBP --- 321.3 --- Themagecentreerde interactie --- 371.3 --- 361.13 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek
Choose an application
In zijn derde boek over de driehoek cliënt, familie en begeleider beschrijft Chiel Egberts de ingewikkelde driehoeksverhouding als er van een symbiose sprake is. Je kunt teveel van je kind en te weinig van jezelf houden en daarom anderen op afstand houden. Dit boek is geschreven om ouders, familieleden en begeleiders te helpen om het met elkaar te redden in een symbiotische driehoek.
321.3 --- Symbiose --- Hulpverlening --- Kinderen met een handicap --- Gezin --- Relaties --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Sociology of education
Choose an application
Supervisie is een vak in ontwikkeling. Het boek werkt de competentieaspecten van een supervisor uit, beschrijft contexten waarin supervisie een rol speelt, verheldert wat mensen doen die met leren bezig zijn (leeractiviteiten) en wat een begeleider van leerprocessen kan bieden (krachtige leeromgevingen). Supervisie wordt gepositioneerd ten opzichte van andere begeleidingsvormen in termen van keuzes op een reeks van spanningsvelden. Ook supervisoren onderling verschillen in hun keuzes die zij binnen het vak maken. Die gevarieerdheid van het vak wordt expliciet gemaakt. De inzetbaarheid van supervisie (met mogelijkheden en begrenzingen) kan steeds duidelijker omschreven worden. De state of the art binnen het vak wordt door een brede vertegenwoordiging van de gemeenschap van supervisoren getoond. Via hun artikelen verwoorden de auteurs verkregen inzichten in het stimuleren van ervaringsleren en - in de praktijk beproefde - vormgeving daarvan. Het boek biedt een meerperspectivische blik op het vak en geeft zo vorm aan een van de kernwaarden van supervisie, te weten waardering van diversiteit.
321.4 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; opleiding en beroep --- Supervisie --- supervisie --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods
Choose an application
In Zelfvertrouwen en levenslust beschrijft Ida Stamhuis het Ziezomodel®. Voor begeleiders van volwassenen en kinderen is dit model een praktische manier om inzicht te verkrijgen in de personen waarmee ze werken. Het biedt structuur aan hun werkwijze en brengt persoonlijke triggers en valkuilen in beeld.Het boek begint met een theoretisch deel dat ingaat op de verschillende lagen waaruit het model is opgebouwd gelardeerd met casussen. In het tweede meer praktische deel beschrijft Ida Stamhuis de toepassing van het model op thema’s die je regelmatig tegenkomt als leerkracht, coach, therapeut en trainer. Het laatste deel bevat een aantal uitgeschreven interventies die de toepassing van de methodiek verduidelijken. Voor coaches, leerkrachten, studenten en andere begeleiders van kinderen en volwassenen is dit boek een handig hulpmiddel voor het bereiken van gestelde doelen in de hulpverlening. Ida Stamhuis is coach, trainer en therapeut. Sinds 1998 werkt zij vanuit haar eigen praktijk met volwassenen, kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten. Ze ondersteunt hen bij hun persoonlijke ontwikkeling. In haar zoektocht naar de bronnen van zelfvertrouwen en levenslust heeft zij door studie en ervaring het Ziezo-model® ontwikkeld.
welzijnswerk, methoden --- 321.3 --- 361.1 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- zelfvertrouwen --- welbevinden --- Ziezo-model --- Methodiek --- Sociaal werk --- Welbevinden --- Zelfvertrouwen --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Outreachend werken kent vandaag een grote bloei. Steeds meer dienst-, hulp- en zorgverleners verlaten hun bureaus om buiten de muren van de organisatie met de meest kwetsbare mensen aan de slag te gaan: mensen met een beperkt sociaal netwerk die vaak tussen de mazen van het net vallen binnen de 'klassieke hulpverlening'. Door te werken in hun leefwereld kunnen het aanbod en de werking beter aansluiten bij hun specifieke context en behoeften en kan de drempel naar het vragen van ondersteuning worden verlaagd. Er is immers meer nodig dan hulpverlening alleen.Deze manier van werken vinden we terug in het algemeen welzijnswerk, het jeugd(welzijns)werk, de geestelijke gezondheidszorg, de verenigingen waar armen het woord nemen, samenlevingsopbouw, de drughulpverlening, de OCMW's, de dienstverlening vanuit steden en gemeenten, enz. Met outreachend werken lijkt sociaal werk terug te keren naar zijn 'roots', dicht bij de mensen, in hun eigen leefwereld.Outreachend werken is echter een begrip dat vele ladingen dekt. Er rijzen heel wat vragen en bedenkingen bij de specifieke invulling in de praktijk. In dit boek staan de auteurs stil bij de vraag wat outreach is, wat de outreacher moet kunnen, welk mandaat hij heeft en hoe hij dat in de praktijk kan brengen.Dit handboek vormt een neerslag van drie jaar praktijkonderzoek en praktijkontwikkeling Het is bedoeld als inspiratiebron en als leidraad voor elke beginnende en geroutineerde outreach werker.
321.3 --- ambulante hulpverlening. --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek. --- maatschappelijke hulpverlening --- eerstelijnsgezondheidszorg --- outreaching --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- hulpverlening --- Social service --- Methodology --- Primary health care --- Psychological aspects --- ambulante hulpverlening --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- PXL-Social Work 2015 --- welzijnswerk --- outreach --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Welzijnszorg --- Hulpverlening --- Outreachende hulpverlening --- outreachend werken --- Zorg- en welzijnssector
Listing 1 - 10 of 88 | << page >> |
Sort by
|