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MP3: The Meaning of a Format recounts the hundred-year history of the world's most common format for recorded audio. Understanding the historical meaning of the MP3 format entails rethinking the place of digital technologies in the larger universe of twentieth-century communication history, from hearing research conducted by the telephone industry in the 1910s, through the mid-century development of perceptual coding (the technology underlying the MP3), to the format's promiscuous social life since the mid 1990s. MP3s are products of compression, a process that removes sounds unlikely to be heard from recordings. Although media history is often characterized as a progression toward greater definition, fidelity, and truthfulness, MP3: The Meaning of a Format illuminates the crucial role of compression in the development of modern media and sound culture. Taking the history of compression as his point of departure, Jonathan Sterne investigates the relationships among sound, silence, sense, and noise; the commodity status of recorded sound and the economic role of piracy; and the importance of standards in the governance of our emerging media culture. He demonstrates that formats, standards, and infrastructures--and the need for content to fit inside them--are every bit as central to communication as the boxes we call "media."
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La 4e couverture indique : "Le CD tout-puissant, les albums vendus par millions, les maisons de disques qui dépensaient sans compter... Si cette époque de la musique semble bien loin aujourd'hui, elle n'a pourtant qu'une vingtaine d'années. Depuis, un tourbillon incontrôlé a emporté ce monde qui n'était pas préparé. Pour la première fois et à travers de nombreux témoignages, ce livre rassemble l'histoire de cette mutation historique vers la musique en ligne, dans sa complexité et ses hésitations. Tout a commencé par l'invention du mp3, que les maisons de disques n'ont pas voulu voir. Puis le mp3 a atteint le grand public grâce au peer-to-peer, et la bombe a explosé. D'une économie verrouillée par une industrie centenaire, la musique s'est mise à circuler librement sur Internet. Les majors ont tenté de mettre la main sur ces échanges, avant de se retourner contre les internautes, accusés de mépriser les droits des artistes. C'est finalement le streaming qui est venu proposer une sortie de crise et changer en profondeur la façon dont nous écoutons la musique. L'enquête de Sophian Fanen montre les contradictions des maisons de disques comme les actes inconscients des internautes, dans la zone grise des débats entre partage et piratage. Ce sont des années de sidération qui apparaissent alors, pendant lesquelles la musique s'est libérée pour finalement se confier à de nouveaux géants de l'Internet."
MP3 (Audio coding standard) --- Music trade. --- Streaming audio. --- Digital media --- Music --- Piracy (Copyright) --- Economic aspects. --- Social aspects.
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MP3 (Audio coding standard) --- MP3 players --- MP3 (norme de codage audio) --- Lecteurs MP3. --- Guides pratiques et mémentos.
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MP3 (Audio coding standard) --- Popular music --- Sound recordings --- Music trade --- Musique populaire --- Enregistrements sonores --- Musique --- Economic aspects --- Pirated editions --- Aspect économique --- Piratage --- Industrie --- Economic aspects.
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Sound --- Sound recording industry --- Music --- Phonograph --- MP3 (Audio coding standard) --- Recording and reproducing --- History --- History and criticism --- Disques --- Son --- Industrie --- Histoire --- Enregistrement et reproduction --- Sound - Recording and reproducing - History --- Sound recording industry - History --- Music - 20th century - History and criticism
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À l'heure où l'industrie de la musique est engagée depuis le début des années 2000 dans une mutation historique, à l'heure où l'âge du disque est en train de se clore, cet ouvrage fournit un éclairage indispensable pour en comprendre les enjeux à la fois techniques, économiques et culturels. Mondialisation du marché, formation de grands groupes multimédias, rapports entre majors et indépendants, évolution des techniques d'enregistrement, métissages des musiques du monde entier, mutation des formes de l'écoute, autant de problèmes qui gagnent à être analysés ensemble et replacés dans une perspective de long terme qui permet de mettre en évidence les changements profonds provoqués par l'apparition du disque dans le rapport qu'entretiennent les sociétés contemporaines avec la musique. C'est pourquoi il sera question ici à la fois de l'histoire des techniques, depuis le cylindre jusqu'au MP3 en passant par le 78 tours, le microsillon et le disque compact ; de l'histoire de l'industrie du disque, avec ses studios, ses ingénieurs du son, ses directeurs artistiques, ses producteurs ; de l'histoire des musiciens, qui ont vu les conditions d'exercice de leur art bouleversées par l'apparition de l'enregistrement sonore ; de l'histoire des publics enfin, dont on oublie trop souvent à quel point leur manière d'écouter la musique a, elle aussi, beaucoup évolué depuis le phonographe à pavillon jusqu'au baladeur numérique. Cette histoire foisonnante sera évidemment l'occasion de croiser chemin faisant les nombreux artistes, qui, tous styles confondus, ont contribué à faire de l'enregistrement musical un moyen majeur de diffusion de la musique : Enrico Caruso, Michael Jackson, Glenn Gould, les Beatles, Miles Davis, Charles Trenet, Elvis Presley, et bien d'autres.
Sound --- Sound recording industry --- Recording and reproducing --- History. --- Sound - Recording and reproducing - History --- Sound recording industry - History --- Music - 20th century - History and criticism --- Phonograph --- MP3 (Audio coding standard) --- History --- Music
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Une vingtaine d'années d'existence… mais plus d'un siècle d'histoire : telle est l'intrigue de ce livre, dans lequel Jonathan Sterne propose un décodage politique et culturel du format MP3. Là où son Histoire de la modernité sonore (2015) nous guidait à travers les origines de la reproduction sonore au XIXe siècle, l'auteur poursuit ici sa généalogie des techniques en montrant que la compression du son, bien plus qu'une simple invention fonctionnelle, se présente comme un projet partagé par des chercheurs et des industriels tout au long du XXe siècle. Il en découle un regard neuf sur le rôle des industries culturelles et le statut de pratiques telles que le piratage, mais aussi sur les tests d'écoute réalisés par les membres du Moving Picture Experts Group (MPEG) et la représentation de la communauté des auditeurs. Si, comme le soutient Jonathan Sterne, l'ombre d'un auditeur « idéal » est codée dans chaque fichier MP3, qui dès lors écoute à notre place ? Dispositif technique innovant, emblème social d'une culture de l'accès, le fichier MP3 est aussi un problème philosophique, le lieu d'une théorie de la subjectivité humaine compressée, où les limites sensorielles de l'écoute se transforment en potentiel économique.
MP3 (Audio coding standard) --- Sound --- Sound in mass media --- MP3 (Norme de codage audio) --- Son --- Son dans les médias --- Recording and reproducing --- Digital techniques --- Enregistrement et reproduction --- Techniques numériques --- Compositie door computer (Muziek) --- Computerprogramma's --- 78 --- MP3 (norme de codage audio) --- Médias numériques --- Psychoacoustique --- Psychoacoustics
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This book is the first to cover the recently developed MPEG-V standard, explaining the fundamentals of each part of the technology and exploring potential applications. Written by experts in the field who were instrumental in the development of the standard, this book goes beyond the scope of the official standard documentation, describing how to use the technology in a practical context and how to combine it with other information such as audio, video, images, and text. Each chapter follows an easy-to-understand format, first examining how each part of the standard is composed, then covers i
Application software -- Development. --- MP3 (Audio coding standard). --- MPEG (Video coding standard). --- MPEG (Video coding standard) --- Mixed reality --- Engineering & Applied Sciences --- Electrical & Computer Engineering --- Computer Science --- Electrical Engineering --- Virtual reality. --- Computer games. --- Computer graphics. --- Automatic drafting --- Graphic data processing --- Graphics, Computer --- Computer art --- Graphic arts --- Electronic data processing --- Engineering graphics --- Image processing --- Application software --- Electronic games --- Environments, Virtual --- Virtual environments --- Virtual worlds --- Computer simulation --- Reality --- Digital techniques --- Computer games --- Internet games --- Television games --- Videogames --- Games --- Video games.
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More and more information, audio and video but also a range of other information type, is generated, processed and used by machines today, even though the end user may be a human. The result over the past 15 years has been a substantial increase in the type of information and change in the way humans generate, classify, store, search, access and consume information. Conversion of information to digital form is a prerequisite for this enhanced machine role, but must be done having in mind requirements such as compactness, fidelity, interpretability etc. This book provides an overview of the basic technology and mechanisms underpinning the operation of MPEG standards. It is a valuable reference for those making decisions in products and services based on digital media, those with general background, engaged in studies or developments of MPEG-related implementations, and those curious about MPEG and its role in the development of successful, standard technologies. Offers an overview of what’s behind MP3, digital television, online movies and why these innovations changed the world; Provides a comprehensive treatment of all aspects of signal digitization; Presents not only the state-of-the-art, but also what are the drivers of what is coming next and what is developing in key R&D labs; Provides examples of new human sense experiences for all sorts of users and new business opportunities these offer.
Digital media -- Standards. --- MP3 (Audio coding standard). --- MPEG (Video coding standard). --- MPEG (Video coding standard) --- MPEG-4 AAC (Audio coding standard) --- Electronic data processing --- Electronic information resources --- Engineering & Applied Sciences --- Electrical & Computer Engineering --- Electrical Engineering --- Applied Physics --- Telecommunications --- Digital media. --- Motion Picture Experts Group standard --- Electronic media --- New media (Digital media) --- Engineering. --- Computer-aided engineering. --- Electronic circuits. --- Signal, Image and Speech Processing. --- Circuits and Systems. --- Computer-Aided Engineering (CAD, CAE) and Design. --- Digital video --- Video compression --- Mass media --- Digital communications --- Online journalism --- Standards --- Systems engineering. --- Computer aided design. --- CAD (Computer-aided design) --- Computer-assisted design --- Computer-aided engineering --- Design --- Engineering systems --- System engineering --- Engineering --- Industrial engineering --- System analysis --- Design and construction --- Signal processing. --- Image processing. --- Speech processing systems. --- CAE --- Electron-tube circuits --- Electric circuits --- Electron tubes --- Electronics --- Computational linguistics --- Electronic systems --- Information theory --- Modulation theory --- Oral communication --- Speech --- Telecommunication --- Singing voice synthesizers --- Pictorial data processing --- Picture processing --- Processing, Image --- Imaging systems --- Optical data processing --- Processing, Signal --- Information measurement --- Signal theory (Telecommunication) --- Data processing
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Computer crimes. --- Piracy (Copyright) --- Sound recordings --- Intellectual property. --- MP3 (Audio coding standard) --- Internet --- Criminology. --- Crime --- Social sciences --- Criminals --- MPEG Audio Layer 3 (Audio coding standard) --- Sound --- Intellectual property --- IP (Intellectual property) --- Proprietary rights --- Rights, Proprietary --- Intangible property --- Bootleg sound recordings --- Copyright --- Pirated sound recordings --- Unauthorized reproduction of copyrighted material --- Copyright infringement --- Computers and crime --- Cyber crimes --- Cybercrimes --- Electronic crimes (Computer crimes) --- Internet crimes --- Privacy, Right of --- Pirated editions. --- Social aspects. --- Study and teaching --- Recording and reproducing --- Digital techniques --- Standards --- Law and legislation --- Unauthorized reproductions of phonotapes --- Unauthorized reproductions of sound recordings --- Computer crimes --- Criminology --- #SBIB:309H1015 --- #SBIB:309H141 --- #SBIB:343.9H0 --- Social aspects --- Pirated editions --- Media: politieke, juridische, ethische, ideologische aspecten (incl. privacy) --- Organisatorische aspecten van de fonografische industrie --- Criminologie
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