Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by
French 19th century painting and literature with specialreference to the relevance of literary subject-matter to French painting
Author:
ISBN: 0719004136 Year: 1972 Publisher: Manchester : Manchester University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pictures of romance: form against context in painting and literature
Author:
ISBN: 0226772292 0226772306 9780226772295 9780226772301 Year: 1988 Publisher: Chicago, Ill.


Book
The colors of rhetoric : problems in the relation between modern literature and painting
Author:
ISBN: 0226772276 0226772284 9780226772288 9780226772271 Year: 1982 Publisher: Chicago (Ill.): University of Chicago press

Sztuki siostrzane : malarstwo a literatura w polsce w drugiej polowie XIX wieku : wybrane zagadnienia
Author:
ISBN: 8322907281 Year: 1992 Publisher: Wroclaw : Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Georges Limbour : l'aventure critique
Author:
ISBN: 9782753532731 2753532737 Year: 2014 Publisher: Rennes : Presses universitaires de Rennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Chroniqueur pour des revues spécialisées et poète, G. Limbour a publié près de 400 écrits sur la peinture. L'étude de ces textes permet de découvrir une facette méconnue de ce critique, défenseur de l'art moderne. ©Electre 2015


Book
L'autoportrait en Espagne : littérature et peinture. Actes du IVe Colloque international d'Aix-en-Provence (6-7-8 décembre 1990)
Author:
ISBN: 2853992977 9782853992978 Year: 1992 Volume: 19 Publisher: Aix-en-Provence : Université de Provence, service des publications,

Image et Récit : Littérature(s) et arts visuels du Canada

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les trois rubriques introduites dans ce recueil tentent de refléter les divers champs d'investigation qui s'entrelacent. Sans doute l'interaction entre "les mots et la peinture" (il y a bien discours sur le tableau et/ou tableau dans le discours) donne lieu à un ensemble de communications très homogène tout en faisant appel à un corpus d'œuvres très large. La section "l'image-récit" touche, en fait, à plusieurs types de discours : le discours photographique y est certainement privilégié, puis apparaissent le discours filmique et enfin le discours figuratif de la bande dessinée. Il a paru important de regrouper dans la dernière partie ce que nous avons appelé "l'image-métaphore". Peinture et écriture, image et parole (que la peinture soit enrichissement du langage ou que le texte soit illusion féconde) posent le problème de la représentation de l'indicible ou de l'invisible et visent à transcender le réel. Tous ces textes s'interrogent en fin de compte sur la présentation de deux modes d'expression différents qui semblent impuissants séparément à rendre la perception du réel dans sa complétude et sa totalité mais dont le croisement permet d'atteindre le but impossible, la limite toujours repoussée qui, désormais, n'échappent plus au créateur.


Book
The Beautiful, Novel, and Strange : Aesthetics and Heterodoxy
Author:
ISBN: 1421430568 1421430118 1421430967 Year: 2019 Publisher: Johns Hopkins University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Paulson retrieves an aesthetics that had strong support during the eighteenth century but has been obscured both by the more dominant academic discourse of Shaftesbury (and later Sir Joshua Reynolds) and by current trends in art and literary history. Arguing that the two traditions comprised not only painterly but also literary theory and practice, Paulson explores the innovations of Henry Fielding, John Cleland, Laurence Sterne, and Oliver Goldsmith, which followed and complemented the practice in the visual arts of Hogarth and his followers. In The Beautiful, Novel, and Strange Ronald Paulson fills a lacuna in studies of aesthetics at its point of origin in England in the 1700s. He shows how aesthetics took off not only from British empiricism but also from such forms of religious heterodoxy as deism. The third earl of Shaftesbury, the founder of aesthetics, replaced the Christian God of rewards and punishments with beauty - worship of God, with a taste for a work of art. William Hogarth, reacting against Shaftesbury's "disinterestedness," replaced his Platonic abstractions with an aesthetics centered on the human body, gendered female, and based on an epistemology of curiosity, pursuit, and seduction. Paulson shows Hogarth creating, first in practice and then in theory, a middle area between the Beautiful and the Sublime by adapting Joseph Addison's category (in the Spectator) of the Novel, Uncommon, and Strange.

Keywords

Litterature et societe --- Art et litterature --- Roman anglais --- Litterature anglaise --- Esthetique --- Esthetica. --- Letterkunde. --- Engels. --- Literature and society. --- Fiction --- English fiction. --- Art and literature. --- Aesthetics, British. --- Literature and society --- Aesthetics, British --- Art and literature --- English fiction --- Histoire et critique. --- Technique. --- History --- History and criticism. --- 1700-1799 --- Great Britain. --- Visual arts --- Aesthetics --- Literature and art --- Literature and painting --- Literature and sculpture --- Painting and literature --- Sculpture and literature --- Literature --- Fiction writing --- Metafiction --- Writing, Fiction --- Authorship --- Aesthetics, English --- British aesthetics --- English aesthetics --- English literature --- Literature and sociology --- Society and literature --- Sociology and literature --- Sociolinguistics --- Social aspects --- Art, Théorie de l' --- Art --- Arts --- Contribution à l'esthétique --- Et l'esthétique --- Philosophie des arts --- Théorie artistique --- Théorie de l'art --- Théories artistiques --- Critique et interprétation --- Culture visuelle --- Esthétique --- Esthétique et droit --- Esthétique et morale --- Académisme --- Allusion --- Apollinien et dionysiaque --- Architecture --- Art pour l'art --- Auteur (esthétique) --- Authenticité (art) --- Avant-garde (esthétique) --- Beau (esthétique) --- Beauté féminine (esthétique) --- Camp (style) --- Catharsis --- Cinéma --- Comique --- Contemporanéité (esthétique) --- Création (esthétique) --- Déformation (esthétique) --- Dernières oeuvres --- Détails (philosophie) --- Dilettantisme (esthétique) --- Dimension (esthétique) --- Double (esthétique) --- Douceur --- Échelle (ordre de grandeur) --- Éclectisme (esthétique) --- Élégance --- Ellipse (esthétique) --- Empathie (esthétique) --- Entre-deux (esthétique) --- Épique (esthétique) --- Esthétique anarchiste --- Esthétique communiste --- Esthétique comparée --- Esthétique environnementale --- Esthétique fasciste --- Esthétique marxiste --- Esthétique national-socialiste --- Fantastique --- Fin de siècle (esthétique) --- Flou (esthétique) --- Force (esthétique) --- Forme (esthétique) --- Goût (esthétique) --- Grâce (esthétique) --- Grandiose (esthétique) --- Grotesque --- Harmonie (esthétique) --- Humour --- Imaginaire (philosophie) --- Imagination (philosophie) --- Immobilité (esthétique) --- Improvisation (esthétique) --- Informe (esthétique) --- Insignifiance (esthétique) --- Inspiration --- Ironie --- Jeu (philosophie) --- Jugement esthétique --- Kitsch --- Laideur --- Légèreté --- Littérature --- Médiévisme (esthétique) --- Modernisme (esthétique) --- Montage (esthétique) --- Mouvement (esthétique) --- Musique --- Nature (esthétique) --- Nouveauté --- Objet (esthétique) --- Orientalisme --- Originalité (esthétique) --- Peinture --- Pittoresque --- Poïétique --- Post-postmodernisme --- Postmodernisme --- Premières oeuvres --- Provocation (esthétique) --- Répétition (esthétique) --- Représentation (esthétique) --- Reste (esthétique) --- Ruines (esthétique) --- Rythme --- Silence (philosophie) --- Simultanéité (esthétique) --- Spectaculaire --- Stimmung --- Style --- Sublime --- Théâtre --- Tradition (philosophie) --- Transgression --- Valeurs (philosophie) --- Vulgarité --- Wabi-sabi --- Philosophie --- Littérature et art --- Littérature et arts plastiques --- Littérature et beaux-arts --- Littérature et peinture --- Littérature et sculpture --- Peinture et littérature --- Poésie et art --- Poésie et peinture --- Poésie et sculpture --- Sculpture et littérature --- Critique d'art --- Architecture et littérature --- Cubisme et littérature --- Ekphrasis --- Littérature et photographie --- Ut pictura poesis (esthétique) --- Arts et littérature --- Société et littérature --- Femmes et littérature --- Littérature et géographie --- Littérature postcoloniale --- Sociologie de la littérature --- Vie littéraire --- Féminisme et littérature --- Institution littéraire --- Psychologie sociale et littérature --- Histoire --- Aspect religieux --- Philosophie et esthétique --- Aspect social --- Esthétique et religion

Listing 1 - 10 of 10
Sort by