Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Poetry --- Didactics of Dutch --- poëzie --- Letterkunde --- Littérature --- Methodologie --- Méthodologie --- #BSCH: vak: Nederlands --- #GSDBL --- 372.882 --- 82-1 --- Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Poëzie --- Schoolbooks - Didactic material --- 82-1 Poëzie --- 372.882 Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs)
Choose an application
Children's literature. Juvenile literature --- Literature --- nieuwe media --- AVM (audiovisuele materialen) --- mediagebruik --- lezen --- jeugdliteratuur --- 372.882 --- 371.315.9 --- Jeugdliteratuur --- Over Jeugdliteratuur --- 372.882 Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Internet --- Mass communications
Choose an application
English language --- English literature --- Report writing --- 372.882 --- 372.882 Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Germanic languages --- Rhetoric&delete& --- Study and teaching --- Study and teaching (Higher) --- Rhetoric --- Study and teaching. --- Study and teaching (Higher).
Choose an application
Culturele verscheidenheid is iets moois. Toch we willen ook weten wat ons bindt. Daarom vinden we dat kinderen moeten kennismaken met de grote namen en gebeurtenissen uit het vaderlandse verleden. En dan komt de literatuur eveneens aan bod, met de wens dat er weer gedegen literatuuronderwijs moet komen, ‘zoals vroeger’. Waar hebben we het dan over? Gert-Jan Johannes laat zien dat het onderwijs in de vaderlandse letterkunde pas rond 1800 ontstond. Maar toen ging het ook snel. Literatuurgeschiedenis rukte op in klaslokalen, met lucide titels als Schets van de geschiedenis der Nederlandsche letterkunde, Beknopte geschiedenis van de Nederlandsche letterkunde of zelfs Schets van de beknopte geschiedenis der Nederlandsche letterkunde. Tientallen bloemlezingen presenteerden de teksten uit heden en verleden. Kreten als ‘Jantje zag eens pruimen hangen’, ‘Constantijntje, saligh kijndje’ of ‘Hoofden van Lebak!’ galmden uit talloze jonge monden. Intussen was het vaak niet zo duidelijk wat het literatuuronderwijs nu eigenlijk beoogde. Wat moesten de kinderen weten en waarom? Feitelijk duurt die onduidelijkheid tot op de dag van vandaag voort. Het is daarom hoog tijd dat er helderheid wordt geschapen. Dit moet u niet onverschillig wezen!
History of education and educational sciences --- Dutch literature --- anno 1800-1899 --- Netherlands --- 372.882 --- 82:37 --- Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Literatuur en opvoeding. Literatuur en onderwijs --- 82:37 Literatuur en opvoeding. Literatuur en onderwijs --- 372.882 Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Flemish literature --- Study and teaching --- History --- Littérature néerlandaise --- Étude et enseignement --- Étude et enseignement (secondaire) --- Pays-Bas --- 19e siècle
Choose an application
Sociolinguistics --- Sociolinguisitcs --- 372.882 --- Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- 372.882 Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Literacy --- #SBIB:309H517 --- Language and languages --- Language and society --- Society and language --- Sociology of language --- Language and culture --- Linguistics --- Sociology --- Integrational linguistics (Oxford school) --- Illiteracy --- Education --- General education --- Verbale communicatie: sociale psychologie van de taal en de interactie, psycholinguistiek --- Social aspects --- Sociological aspects --- Literacy. --- Sociolinguistics. --- Alphabétisation
Choose an application
Literatuur wordt gemaakt door wie ermee omgaat. Uitgevers kiezen teksten die ze op de markt brengen. Uit dat aanbod selecteren critici boeken waaraan zij waarde toekennen, en die ze zo van een context voorzien. Auteurs sturen ondertussen de beeldvorming via poëticale statements in manifesten, essays of interviews. Vervolgens geven in het literatuuronderwijs samenstellers van schoolboeken en leraren die bestaande visies door. Aldus wordt in een proces van gezamenlijke actie, die gepaard gaat met een aanhoudende strijd over kwaliteit, literatuur geproduceerd. Hoe verwerven de spelers in het literaire veld hun posities en hoe gebruiken ze die? Insiders en vooraanstaande onderzoekers geven het antwoord. Elf historisch opgezette hoofdstukken belichten de zo diverse aspecten van het literaire veld. Laurens van Krevelen vertelt bijvoorbeeld de geschiedenis van uitgeverij Meulenhoff. Nel van Dijk analyseert de kunstkritiek in de Nederlandse dagbladpers tijdens het interbellum en Susanne Janssen doet dat voor de periode na de Tweede Wereldoorlog. Gert-Jan Johannes memoreert het literatuuronderwijs in de negentiende eeuw en Marc Verboord kijkt naar de hedendaagse situatie. Gillis Dorleijn en Wiljan van den Akker beschouwen literatuuropvattingen als denkstijl. Ook aan bod komen veelbesproken recente bedreigingen vanuit onze door commercialisering en globalisering getekende "postmoderne" cultuur. De productie van literatuur biedt een onmisbare synthese van recent literatuursociologisch onderzoek en bevat een uitvoerige bibliografie die docenten, studenten én geïnteresseerden zal inspireren.
Books and reading --- Dutch literature --- Publishers and publishing --- Puclishers and publishing --- History --- History and criticism. --- History and criticism --- Boeken --- Nederlandse letterkunde --- Uitgeverijen --- Productie --- Nederland --- Geschiedenis. --- Geschiedenis en kritiek. --- Literatuursociologie. --- Book history --- Graphics industry --- anno 1800-1999 --- Netherlands --- Literature and society --- 19th century --- 20th century --- #KVHA:Letterkunde; Nederland --- 372.882 --- 655.41 <492> MEULENHOFF --- 655.4 <492> --- 803.93 --- 82:37 --- 82:655.5 --- 839.3 "18/19" --- 803.93 Nederlands. Nederlandse taalkunde --- Nederlands. Nederlandse taalkunde --- 82:655.5 Literatuur en uitgeverij. Literatuur en boekhandel --- Literatuur en uitgeverij. Literatuur en boekhandel --- 82:37 Literatuur en opvoeding. Literatuur en onderwijs --- Literatuur en opvoeding. Literatuur en onderwijs --- 372.882 Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Literatuuronderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- 839.3 "18/19" Nederlandse literatuur--Hedendaagse Tijd --- Nederlandse literatuur--Hedendaagse Tijd --- Book publishing --- Books --- Book industries and trade --- Booksellers and bookselling --- Appraisal of books --- Choice of books --- Evaluation of literature --- Literature --- Reading, Choice of --- Reading and books --- Reading habits --- Reading public --- Reading --- Reading interests --- Reading promotion --- Uitgeverij--algemeen--Nederland--MEULENHOFF --- Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland --- Publishing --- Appraisal --- Evaluation --- Nederlandse literatuur --- 19e eeuw --- Literatuursociologie --- 20e eeuw --- Dutch literature - History and criticism --- LITTERATURE NEERLANDAISE --- Littérature néerlandaise --- 19E SIECLE --- 20e siècle
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|