Narrow your search

Library

UCLL (45)

Odisee (33)

VIVES (33)

AP (31)

Thomas More Kempen (29)

Arteveldehogeschool (28)

Hogeschool Gent (28)

KU Leuven (28)

KBR (24)

KDG (18)

More...

Resource type

book (53)

audio (1)


Language

Dutch (52)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2016 (4)

2015 (1)

2014 (2)

2013 (4)

More...
Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Het ontwerpen van lessen: Basistechnieken voor creatief lesgeven met nadruk op interactief leren en zelfreflectie
Author:
ISBN: 9033441950 Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Didactisch routeboek: onderwijs voorbereiden, uitvoeren en evalueren...hoe doe je dat?
Authors: ---
ISBN: 9001605400 Year: 1995 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs geven, hoe doe je dat? Deze vraag staat centraal in Didactisch routeboek, een praktijkgericht boek dat de student een prima voorbereiding op zijn latere beroepspraktijk biedt. De uitgave bestaat uit drie delen. In het eerste deel worden drie ontwerpschema's besproken voor het samenstellen van onderwijssituaties. Het tweede deel bevat praktijkverhalen waarin diverse lessituaties worden beschreven. Het derde deel behandelt de afzonderlijke vaardigheden die verbonden zijn aan het voorbereiden, het uitvoeren en het evalueren van onderwijs. Voor de docent is een docentenhandleiding beschikbaar die laat zien hoe het Didactisch routeboek in de les gebruikt kan worden. Er wordt een opzet gegeven voor een module van 40 uur, waarmee u zelf nieuwe combinaties en varianten kunt ontwerpen.


Book
Het ontwerpen van lessen: basistechnieken voor creatief lesgeven met nadruk op interactief leren en zelfreflectie
Author:
ISBN: 9033460009 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Lesvoorbereiding en -evaluatie op basis van didactische analyse
Author:
ISBN: 9002131437 Year: 1975 Publisher: Antwerpen Standaard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Lesvoorbereiding en -evaluatie op basis van didactische analyse
Authors: ---
ISBN: 9002124775 Year: 1973 Publisher: Antwerpen Standaard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leren van lesgeven
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789024416219 Year: 2010 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek gaan de auteurs in op de vraag hoe studenten op een goede manier van de ervaringen in de klas kunnen leren. Er wordt ingegaan op hoe het leren van ervaringen werkt en tevens wordt daar achtergrondinformatie bij gegeven. In het boek worden allerlei concrete suggesties en oefeningen aangeboden die kunnen helpen bij het op een efficinte en effectieve wijze leren van ervaringen als leraar voor de klas.


Book
Meer dan onderwijs : theorie en pratijk van het onderwijs in de basisschool
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023247678 Year: 2011 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Al meer dan 25 jaar is 'Meer dan Onderwijs' het meest voorgeschreven boek op de pabo. Deze geheel geactualiseerde 7e druk is een complete en toegankelijke methode die aansluit bij de huidige stand van de opleidingsdidactiek, waarin gewerkt wordt met kennisbases, competenties en diverse visies op (onderzoekend en academisch) opleiden. Het boek geeft in duidelijke taal een heldere visie op leren en onderwijzen. De combinatie van theorie en praktijk, verrijkt met talloze voorbeelden, stimuleert de eigen reflectie en visieontwikkeling van de aanstaande leraar. &#13;&#13;Sinds 1984 is 'Meer dan onderwijs' uitgegroeid tot een multimediaal pakket: Op www.meerdanonderwijs.vangorcum.nl staan videos, opdrachten, praktische instrumenten en nog veel meer materiaal om theorie en praktijk met elkaar te verbinden. Samen met de bronnen op www.teacherschannel.nl is Meer dan onderwijs een complete methode die een gedegen voorbereiding op het beroep van leraar basisonderwijs biedt. &#13;&#13;De titel 'Meer dan Onderwijs' is onveranderd gebleven omdat de gedachte uit de vorige edities nog springlevend is: werken als leraar in een school is méér dan onderwijs. Een leraar moet niet alleen over een gereedschapskist met kennis en vaardigheden beschikken, maar moet zich ook bewust zijn dat zijn persoonlijkheid een grote rol speelt in het werken met kinderen in de school. Daarom besteden we aandacht aan zowel de instrumentele als de normatieve professionaliteit van de leraar. &#13;&#13;De opbouw van het boek in combinatie met de digitale component, maakt een optimale verbinding mogelijk tussen theorie en praktijk. Zo kan het boek dienen als vertrekpunt voor het verwerven van competenties voor de stage, maar kan het ook gebruikt worden voor reflectie op, en verdieping van praktijkervaringen. &#13;&#13;Het boek is stap-voor-stap en vanuit een duidelijke visie opgebouwd, maar de hoofdstukken kunnen ook los van elkaar worden bestudeerd. Het geheel biedt als studiepakket en naslagwerk talloze aanknopingspunten voor de ontwikkeling van aanstaande en zittende leraren.&#13;&#13;


Book
Didactisch referentiekader : lesanalyse en lesvoorbereiding
Authors: ---
ISBN: 9789462927292 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Didactisch referentiekader is in de eerste plaats bedoeld voor studenten in de lerarenopleidingen in Vlaanderen en Nederland. Beginnende lesgevers en lesgevers die even terug willen naar de basis vinden in het boek een wetenschappelijk onderbouwd overzicht van de didactische theorie van waaruit lessen geobserveerd en geanalyseerd kunnen worden. Het boek biedt ook een praktische handleiding bij het maken van lesvoorbereidingen, aangevuld met voorbeelden uit 18 vakgebieden. Dankzij een vlotte schrijfstijl slagen de auteurs erin om soms complexe materie heel helder en herkenbaar te maken voor wie onderwijs wil verstrekken. De auteurs demonstreren een doorleefd inzicht in de didactiek door een combinatie van jarenlange onderwijservaring en wetenschappelijk onderzoek in het domein. Het boek vertrekt vanuit een geactualiseerd didactisch referentiekader waarin de verschillende didactische componenten op een organische manier met elkaar verbonden worden. Bij de zorgvuldige bespreking van die componenten worden moeilijkheden niet uit de weg gegaan. Lesgevers worden uitgedaagd om voorbij het oppervlakkige na te denken over lesgeven en om het resultaat daarvan onmiddellijk te vertalen in praktische handelingen bij het ontwerpen van onderwijs.


Book
Didactisch referentiekader : handleiding bij de lesvoorbereiding
Author:
ISBN: 9789033489648 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld voor studenten in de lerarenopleiding, beginnende leraren en leraren die even terug willen naar de basis. Het biedt zowel een praktische handleiding bij het maken van de eerste lesvoorbereidingen, als een wetenschappelijk onderbouwd overzicht van de didactische theorie. Dankzij een vlotte schrijfstijl slaagt de auteur erin om soms complexe materie op een heel heldere manier herkenbaar te maken voor wie nieuw is in het vak en het vakgebied. Tegelijk is het boek een handleiding vol praktische tips om beginnende leraren een goede start te laten maken. &#13;&#13;De auteur demonstreert een doorleefd inzicht in de didactiek door een combinatie van jarenlange onderwijservaring en wetenschappelijk onderzoek in het domein. Het boek vertrekt vanuit een geactualiseerd didactisch referentiekader waarin de verschillende didactische componenten op een organische manier met elkaar verbonden worden. De minutieuze bespreking van die componenten is uniek in de zin dat geen enkel spanningsveld uit de weg gegaan wordt. Ze worden integendeel juist geduid. De auteur neemt zelf stelling in vanuit de verwachting dat het boek leraren en andere onderwijsbetrokkenen uitdaagt om voorbij het oppervlakkige na te denken over lesgeven en het resultaat daarvan onmiddellijk voor zichzelf ook te vertalen in praktische handelingen bij het ontwerpen van onderwijs.&#13;&#13;


Book
Gaan langs de mooiste weg: twaalf bundels jeugdpoëzie voor in de klas
Author:
ISBN: 9789054838203 Year: 2008 Publisher: Leidschendam Biblion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze inspirerende bundel bespreekt twaalf bundels jeugdpoëzie en voorziet deze van lessuggesties rond het lezen en schrijven van gedichten. De besproken bundels zijn geschreven door de beste auteurs van jeugdpoëzie uit Nederland en Vlaanderen: Frank Eerhard, Hans Hagen, Gil vander Heyden, Geert de Kockere, Ted van Lieshout, Bart Moeyaert, Theo Olthuis, Bas Rompa en André Sollie. Daarnaast is er aandacht voor door kinderen en jongeren zelf geschreven gedichten, zoals verzameld in de bundel De Gouden Flits van 2006. De lessuggesties in deze uitgave zijn bedoeld voor leerkrachten die lesgeven aan kinderen en jongeren van acht tot en met veertien jaar. Met de ideeën uit dit boek kunnen zij hun leerlingen 'langs de mooiste weg' leiden en hen leren genieten van taal en poëzie.

Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by