Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Deze scriptie wil de huidige situatie schetsen van het onderwijs van het Frans als tweede taal in de basisschool. Het is een analyse en een vergelijking van de leerplannen Frans van de drie netten en van vier methodes. Middelen of methode: Het basismateriaal bestaat uit de leerplannen Frans van het Gemeenschapsonderwijs, het Gesubsidieerd Vrij Onderwijs en het Gesubsidieerd Officieel Onderwijs en het educatief materiaal van vier methodes, met name Cascade pour le primaire, Bonjour les enfants, Eventail-Junior 2000 en Les Dossiers F. Resultaten: De drie leerplannen en de vier methodes steunen allemaal op de communicatieve aanpak. Er zijn echter altijd kleine didactische verschillen tussen de leerplannen, waardoor geen enkele methode volledig aan de drie leerplannen kan beantwoorden. Eventail-Junior neemt op veel punten de richtlijnen over van het leerplan van het Gesubsidieerd Vrij Onderwijs, Cascade pour le primaire van dat van het Gemeenschapsonderwijs. De leerplannen vermelden ook niet alle didactische vereisten, waardoor de auteurs van de methodes enige vrijheid hebben. Uit onze observaties in verschillende klassen blijkt daarenboven dat veel afhangt van de persoonlijke keuze van de leerkrachten.
Basisonderwijs. --- Bonjour les enfants. --- Cascade pour le primaire. --- Eventail-Junior 2000. --- Frans tweede taal. --- Leerplannen. --- Les Dossiers F. --- Methodes. --- Theoretisch onderzoek - taalverwerving. --- Vreemdetalenonderwijs.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|