Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Als leerkracht in het basisonderwijs maakt Naomi Smits van alles mee. Haar ervaringen beschreef ze in columns voor Trouw en Juf & Meester, die nu samen met nieuw materiaal voor het eerst zijn gebundeld. De columns bevatten herkenbare situaties, grappige anekdotes en hilarische uitspraken van haar leerlingen, maar ook actuele onderwerpen, zoals het lerarentekort, de toenemende werkdruk en de coronacrisis. Naomi heeft een frisse blik en is niet bang om kritische vragen te stellen. In Eh... juf, hoe krijg je eigenlijk kinderen? geeft ze een kijkje in de klas en laat ze zien wat het onderwijs zo bijzonder maakt.Bron: achterflap
Onderwijs --- Leraar --- Lerarentekort --- Lager onderwijs
Choose an application
Op 9 december 2019 sluiten 16 basisscholen in Amsterdam Nieuw-West hun deuren. Een week lang. De aanleiding: het nijpende lerarentekort. De ambitie: de tijd nemen om met de leraren na te denken over hoe het anders kan. Dit boek vertelt hoe groot de impact was van deze gebeurtenis.Steeds helderder blijkt de noodzaak om terug te gaan naar de bedoeling van het onderwijs: ieder kind zien als heel mens. Alleen dan kunnen kinderen echt eerlijke kansen krijgen. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de scholen. Het is een opdracht voor de hele samenleving.Dit boek roept op om hier werk van te maken en geeft concrete suggesties aan de diverse spelers in het onderwijsveld.Ferd van den Eerenbeemt en Joke Middelbeek wijden zich in hun werkzame leven aan eerlijke kansen. Ferd als projectbegeleider van onderwijsprojecten, Joke als bestuurder van stichtingen in het basisonderwijs. Ze werken regelmatig samen.Kijk voor meer informatie en food for thought op Latenwedoenwatdebedoelingis.nl.https://www.leuker.nu/laten-we-doen-wat-de-bedoeling-is/
Onderwijs --- Basisonderwijs --- Nederland --- Onderwijsvernieuwing --- Prestatiedruk --- Prestatie --- Inclusief onderwijs --- Lerarentekort --- Samenleving --- Gelijke onderwijskansen
Choose an application
Een mix van memoir, essay en onderzoek die leidt naar de sleutel tot de onderwijsvernieuwing waar we al zo lang op wachten.Door alle berichten over het lerarentekort besluit Soetkin Bulcke na twintig jaar in de journalistiek deeltijds les te geven in een school in Antwerpen. Van de ene dag op de andere staat ze voor klassen die al drie maanden geen leerkracht Nederlands of Engels meer gezien hebben. Het onderwijsdiploma dat ze lang geleden behaalde, helpt haar niet bij de realiteit van een hedendaagse klas. Als daar ook nog een pandemie bij komt, moet ze in een paar weken tijd een totale ommekeer maken.Met vallen en opstaan krijgt ze grip op haar klassen, dankzij haar creativiteit, die haar helpt bij het bedenken van goede lessen. Tegelijk groeit haar verbazing, omdat we buiten de schoolpoort geen idee hebben van hoe het er op school echt aan toegaat.https://www.standaarduitgeverij.be/product/expeditie-onderwijs-9789022339787/
Onderwijsbeleid --- Lerarentekort --- Onderwijsvernieuwing --- Klassfeer --- Zij-instromer --- Coronacrisis --- Kwaliteitszorg --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- pedagogische psychologie --- onderwijsvernieuwing --- onderwijspraktijk --- onderwijsbeleid --- Onderwijs
Choose an application
De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar hun vakmanschap heeft een ondergeschikte positie gekregen. In het onderwijs werkt een groep deskundigen die kennis ontwikkelt of verspreidt zonder deze kennis te gebruiken voor de klas, terwijl de kennis van mensen die wel voor de klas staan geen status heeft. Is het een wonder dat het onderwijs in een neerwaartse spiraal verkeert? Jacquelien Bulterman laat zien waarom kennisontwikkeling en handelen uit elkaar zijn gegroeid. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is deze situatie niet meer te verantwoorden: wetenschap en vakmanschap horen bij elkaar. Het onderwijs komt dan weer in een opwaartse spiraal.https://www.walburgpers.nl/nl/book/9789464560466/het-lerarentekort?redirect=aup
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- professionaliteit --- lesgeven --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Leraar --- Professionalisering --- Beeldvorming --- Vakmanschap --- Kennisontwikkeling --- Expertise --- Lerarentekort --- Empowerment --- Onderwijsbeleid --- Arbeidsvreugde --- Nederland
Choose an application
Anderen iets bijbrengen en helpen groeien: werken in het onderwijs heeft alles om heerlijk te zijn. Alleen voelt dat niet altijd zo. De kern van je opdracht wordt overschaduwd door duizend-en-een bijkomende taken: administratie, vergaderingen, organisatie van schoolactiviteiten, brandjes blussen? Het lerarentekort en de dalende onderwijskwaliteit zorgen voor nog meer frustratie en druk. Onderwijsmensen vergeten waarom ze ooit voor het onderwijs kozen, of ze voelen het niet meer. Zo dooft bij sommigen de vlam stilaan uit.Met dit boek wil Steffie De Baerdemaeker je vuur beetje bij beetje en duurzaam aanwakkeren en je leren het onder controle te houden. Of je een startende leerkracht bent of al decennia in de praktijk staat: dit boek is een trouwe co-piloot voor elke onderwijsprofessional. Het vertelt je niet hoe jij je werk moet doen, maar biedt inspiratie en praktische tools om te schitteren in jouw rol in het onderwijs.https://www.borgerhoff-lamberigts.be/owl-press/shop/boeken/maar-je-hebt-toch-veel-vakantie?variant=177734
Lerarenbegeleiding --- Leraar --- Professionalisering --- Schoolteam --- Kwaliteitszorg --- Klassenmanagement --- Lerarentekort --- Welbevinden --- Arbeidsvreugde --- Sociology of education --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- motivatie --- onderwijskwaliteit --- onderwijssociologie --- onderwijspraktijk --- motiverend onderwijs
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- 450.7 --- Nederland 452.2 --- Nederland 481.9 --- Afstandsonderwijs --- Constructief leren --- Lerarenopleiding --- Lerarentekort --- Opleiding en bijscholing --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Secundair onderwijs; algemeen --- 371.694 --- 371.694 Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs
Choose an application
In dit boek komt u meer te weten over de beroepsgroep van de leraars. Van werktijden over verloning tot tevredenheid. Er wordt onder meer nagegaan welke de sociale achtergrond is van leraars, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, hoe ze praktijk en gezin verzoenen en welke hun culturele en interesses en praktijken zijn. Op basis van zestien onderzoeken en verschillende focusgroepsgesprekken vergelijkt het boek leraars op deze en nog andere punten met andere werkende Vlamingen. Op een zeer toegangelijke wijze krijgt de lezer de analyses en de samenvattingen van de verschillende onderzoeken Leraars krijgen een bijzonder zware opdracht toebedeeld. Zij moeten jongeren niet alleen voorbereiden op een veeleisende arbeidsmarkt, maar zij moeten ook aan burgerschaps- en persoonsvorming doen, aandacht hebben voor de waarden en de attitudes van hun leerlingen, een juist evenwicht vinden tussen kennis en vaardigheden. Het aantrekken en behouden van goede en gemotiveerde leraars wordt daarom een prioritaire opdracht. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig: de inschrijvingscijfers aan de lerarenopleidingen dalen en jonge leraars stromen vaak snel weer uit het beroep. Er dreigt een tekort aan leraars. Uit het beschikbare Vlaamse onderzoek blijkt dat een loopbaan in het onderwijs door vele jonge mensen onaantrekkelijk wordt geacht. Ook heel wat leraars kampen met gevoelens van frustratie en onmacht. Dat onderzoek, hoe boeiend ook, heeft echter één groot tekort. Het heeft enkel betrekking op leraars en laat daarom niet toe na te gaan of leraars hun beroepssituatie anders beleven dan mensen in andere beroepen. In dit boek worden leraars vergeleken met andere beroepsgroepen. Dat gebeurt op basis van zowel enquêtemateriaal als focusgroepgesprekken met leraars en ex-leraars. In Leraars wordt nagegaan welke de sociale achtergrond is van de leraars, hoe hun studies verliepen, waarom ze voor het lerarenberoep kozen, met welke verwachtingen ze aan hun taak zijn begonnen, hoe tevreden ze zijn in beroep en leven, hoeveel uur ze werken, hoe ze beroep en gezin verzoenen, hoe hun loopbanen verlopen, wat ze daarvan vinden, hoeveel ze verdienen, welke houdingen en opvattingen ze hebben, in welke mate ze deelnemen aan het verenigingsleven, welke hun culturele interesses en praktijken zijn. Op al die punten worden de leraars vergeleken met mensen in andere beroepen. (Bron: www.lannoo.be)
Pedagogiek en onderwijskunde --- lerarenvervolmaking en research. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- 371.13 --- 750 Onderwijspersoneel --- beroepsprofielen --- leraren --- 481.7 # De leraar en zijn opleiding --- Beroepsprofielen --- Leraren --- 471.3 --- 472.7 --- Beroepsbeeld --- 481.7 --- beroepsprofiel (gez) --- beroepsprofiel --- leraren (ler) --- lerarenopleiding (ler) --- 094617.jpg --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- De kleuterleidster --- De onderwijzer en zijn opleiding --- departement Lerarenopleiding 09 --- Lerarenopleiding --- Beroepen --- Beroepsopleidingen --- Beroepskeuze --- Lerarentekort --- Loopbaan --- Loon --- Maatschappij --- Leraar --- Beroep --- Beroepsopleiding --- Beroepsprofiel --- Waardering --- Tevredenheid --- Directie --- Verpleegkunde --- Teacher education. Teacher's profession. --- lerarenberoep. --- Lerarenvervolmaking en research.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|