Listing 1 - 10 of 82 << page
of 9
>>
Sort by

Book
Ze noemen mij Gabriel : opgroeien met ernstige autisme
Authors: --- ---
ISBN: 9064454051 Year: 2006 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gabriël is zwaar autistisch. Hij leeft in zichzelf gekeerd. In dit boek beschrijft zijn moeder wat het is te leven met zo'n opgroeiend kind. Wat dit boek ver boven andere getuigenissen uittilt, is het talent van Kate Rankin de wereld door de ogen van Gabriël te zien. Zo stelt zij de lezer in staat iets te voelen van wat het wil zeggen, te zijn als Gabriël.


Book
Financiële wiskunde : 2010-2011
Authors: --- ---
ISBN: 9789038215983 Year: 2010 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het onzekere voor het zekere : kwetsbaarheid als kracht in loopbaandialogen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044131963 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meestal wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat in goede loopbaangesprekken alles draait om cognitieve reflectie. In de gesprekken die in het onderwijs met leerlingen worden gevoerd, is van een dergelijke reflectie meestal geen sprake. Studenten en loopbaanbegeleiders zijn veelal gefocust op 'reflectie doen' en niet op 'reflectief zijn'. Reflectief zijn is het vermogen om open te staan voor nieuwe inzichten en ervaringen. Dit betekent eerst en vooral stil staan bij concrete ervaringen die ons raken en ruimte maken voor de ideeën en intuïties die daaruit kunnen groeien. Studenten noch loopbaanbegeleiders hebben de ervaring dat ze reflectie stoelen op - in de woorden van Norman E. Amundson - "embeddedness in being". Paradoxaal genoeg zijn het vaak onzeker makende gebeurtenissen in het leven, zogenoemde grenservaringen, die ons kunnen verleiden tot openheid en receptiviteit. Grenservaringen maken ons kwetsbaar. Het is een natuurlijke reactie om deze kwetsbaarheid zowel voor onszelf als voor anderen te verbergen, maar het is ook een potentiële bron van kracht. Kwetsbaarheid wordt kracht wanneer men de moed heeft om niet meteen te vluchten voor de onzekerheid dan wel ze te overschreeuwen. Deze moed wordt ontwikkeld in een dialoog met begeleiders die de negatieve gevoelens durven te accepteren die onzekerheid veroorzaakt, en die nieuwe en creatieve manieren kunnen aanbieden om de kwetsbaarheid te laten uitgroeien tot een nieuw inzicht, tot inspiratie en tot daadkracht. Om te zorgen dat reflectie niet slechts een activiteit is die met wilskracht moet worden uitgevoerd, is het belangrijk om ruimte en tijd te scheppen voor een meer contemplatieve vorm van reflectie. Daarvoor is openheid en receptiviteit nodig, zowel aan de kant van de leerling als aan de kant van de begeleider of coach. Er moet letterlijk en op een intentionele manier tijd en ruimte zijn voor angst en pijn en het 'nog niet weten'.


Book
Verantwoord schoolmanagement: bouwen aan een verantwoordelijke school
Author:
ISBN: 9789030184645 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Algemene en experimentele psychologie
Authors: ---
ISBN: 9033462508 Year: 2006 Publisher: Leuven Voorburg Acco


Book
Cultuur 3
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789081346764 Year: 2012 Publisher: [Diepenbeek Katholieke Hogeschool Limburg]

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Studeren met dyslexie : informatie, praktische aanpak, noodzakenlijke ontwikkelingen
Author:
ISBN: 9789044112993 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Dyslexie is bij vele studenten de oorzaak van onnodige studievertraging en studie-uitval. Drie tot vijf procent van de studentenpopulatie heeft dyslexie. Het boek verschaft informatie over kritische momenten tijdens de studie, signalering door docenten en mentoren, regelingen en voorzieningen. Via een inventarisatielijst studieproblemen en een checklist meervoudige intelligentie kunnen zwakke en sterke punten in kaart worden gebracht. Daarna biedt het boek direct ondersteunende tips voor de oplossing van de studieproblemen. Daarbij wijst het ook op de mogelijkheden met computerprogramma's. Een laatste deel behandelt de steeds terugkerende discussiepunten rond dyslexie in het onderwijs en geeft suggesties voor de aanpak binnen onderwijsinstellingen. Deze uitgave is in de eerste plaats geschreven voor studenten met dyslexie. Uiteraard is het boek evenzeer van belang voor hun docenten, mentoren, begeleiders enz. Maar ook leerlingbegeleiders in het voortgezet onderwijs vinden hier meteen toepasbare informatie."


Book
ZOISs : ZelfOntwikkelingsInstrument voor Stagescholen : samen opleiden : bouwen op en met elkaar
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033487736 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lerarenopleidingen en stagescholen evolueren steeds meer naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid in de opleiding van toekomstige leraren. Hogescholen blijven in een kwetsbare positie ten aanzien van het borgen van kwaliteit van stageplaatsen als er geen kwaliteitscriteria bestaan die toelaten de leerkansen op de stageplek optimaal te benutten. Dit project wil in samenwerking met alle stakeholders (stagebegeleiders, mentoren, studenten, pedagogische begeleiders, mentorenbegeleiders) een zelfevaluatietool ontwikkelen die de kwaliteit van een school als leeromgeving voor stagiairs/beginnende leerkrachten in kaart brengt. De evaluatietool biedt een bijkomende meerwaarde i.f.v. kwaliteitszorg en professionalisering binnen de stagescholen, wat hun doorlichtingen inzake personeelsbeleid (loopbaanbegeleiding) en kwaliteitszorg ten goed zal komen.


Book
Handboek ontwikkelingspsychologie : grondslagen en theorieën
Authors: --- ---
ISBN: 9031337315 9789031337316 Year: 2003 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overzicht van de voornaamste ontwikkelingspsychologische theorieën en hun praktische toepasbaarheid.


Book
Het spellingboekje voor scholieren
Author:
ISBN: 9030187085 9789030187080 Year: 2005 Publisher: Mechelen: Wolters Plantyn,

Listing 1 - 10 of 82 << page
of 9
>>
Sort by