Listing 1 - 10 of 82 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Gabriël is zwaar autistisch. Hij leeft in zichzelf gekeerd. In dit boek beschrijft zijn moeder wat het is te leven met zo'n opgroeiend kind. Wat dit boek ver boven andere getuigenissen uittilt, is het talent van Kate Rankin de wereld door de ogen van Gabriël te zien. Zo stelt zij de lezer in staat iets te voelen van wat het wil zeggen, te zijn als Gabriël.
462.4 --- autisme --- leermoeilijkheden --- roman --- Lerarenopleiding : CVO --- 616.89 --- Autisme --- Autistische kinderen --- Geestelijke gezondheidszorg
Choose an application
Financiële wiskunde --- 51 --- Lerarenopleiding : CVO --- departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde 10 --- financiële algebra
Choose an application
Meestal wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat in goede loopbaangesprekken alles draait om cognitieve reflectie. In de gesprekken die in het onderwijs met leerlingen worden gevoerd, is van een dergelijke reflectie meestal geen sprake. Studenten en loopbaanbegeleiders zijn veelal gefocust op 'reflectie doen' en niet op 'reflectief zijn'. Reflectief zijn is het vermogen om open te staan voor nieuwe inzichten en ervaringen. Dit betekent eerst en vooral stil staan bij concrete ervaringen die ons raken en ruimte maken voor de ideeën en intuïties die daaruit kunnen groeien. Studenten noch loopbaanbegeleiders hebben de ervaring dat ze reflectie stoelen op - in de woorden van Norman E. Amundson - "embeddedness in being". Paradoxaal genoeg zijn het vaak onzeker makende gebeurtenissen in het leven, zogenoemde grenservaringen, die ons kunnen verleiden tot openheid en receptiviteit. Grenservaringen maken ons kwetsbaar. Het is een natuurlijke reactie om deze kwetsbaarheid zowel voor onszelf als voor anderen te verbergen, maar het is ook een potentiële bron van kracht. Kwetsbaarheid wordt kracht wanneer men de moed heeft om niet meteen te vluchten voor de onzekerheid dan wel ze te overschreeuwen. Deze moed wordt ontwikkeld in een dialoog met begeleiders die de negatieve gevoelens durven te accepteren die onzekerheid veroorzaakt, en die nieuwe en creatieve manieren kunnen aanbieden om de kwetsbaarheid te laten uitgroeien tot een nieuw inzicht, tot inspiratie en tot daadkracht. Om te zorgen dat reflectie niet slechts een activiteit is die met wilskracht moet worden uitgevoerd, is het belangrijk om ruimte en tijd te scheppen voor een meer contemplatieve vorm van reflectie. Daarvoor is openheid en receptiviteit nodig, zowel aan de kant van de leerling als aan de kant van de begeleider of coach. Er moet letterlijk en op een intentionele manier tijd en ruimte zijn voor angst en pijn en het 'nog niet weten'.
Leerlingbegeleiding --- Loopbaanbegeleiding --- mondelinge communicatie --- gespreksmodellen --- loopbaanontwikkeling --- Personnel management --- Lerarenopleiding : CVO --- reflectie --- 37.04
Choose an application
School management --- 458.1 --- Efficiency ; onderwijs --- Onderwijsmanagement --- Lerarenopleiding : CVO --- Schoolmanagement --- Schoolbeleid --- 371.1 --- onderwijs --- onderwijsinnovatie --- onderwijsmanagement --- PHL-Central Office 13
Choose an application
Comportement --- Functieleer (psychologie) --- Gedragswetenschap --- Psychologie expérimentale --- Academic collection --- Psychologie/algemeen --- Experimenteel onderzoek --- Functieleer --- Geheugen --- Waarneming --- Motivatie --- Emoties (gevoelens, haat) --- Leerpsychologie --- Lerarenopleiding : CVO --- Psychologie --- algemene psychologie --- Experimentele psychologie --- 159
Choose an application
451.9 --- 371.3 --- Culturele vorming --- Onderwijs --- Vlaanderen --- culturele vorming --- onderwijs --- Culturele vorming ; secundair onderwijs --- Overige onderwerpen --- Didactiek --- Lerarenopleiding : CVO --- Cultuuroverdracht --- Kunsteducatie --- Secundair onderwijs --- 377.8
Choose an application
"Dyslexie is bij vele studenten de oorzaak van onnodige studievertraging en studie-uitval. Drie tot vijf procent van de studentenpopulatie heeft dyslexie. Het boek verschaft informatie over kritische momenten tijdens de studie, signalering door docenten en mentoren, regelingen en voorzieningen. Via een inventarisatielijst studieproblemen en een checklist meervoudige intelligentie kunnen zwakke en sterke punten in kaart worden gebracht. Daarna biedt het boek direct ondersteunende tips voor de oplossing van de studieproblemen. Daarbij wijst het ook op de mogelijkheden met computerprogramma's. Een laatste deel behandelt de steeds terugkerende discussiepunten rond dyslexie in het onderwijs en geeft suggesties voor de aanpak binnen onderwijsinstellingen. Deze uitgave is in de eerste plaats geschreven voor studenten met dyslexie. Uiteraard is het boek evenzeer van belang voor hun docenten, mentoren, begeleiders enz. Maar ook leerlingbegeleiders in het voortgezet onderwijs vinden hier meteen toepasbare informatie."
Dyslexie volwassenen. --- 691 --- Lerarenopleiding : CVO --- Dyslexie --- Hoger onderwijs --- Leermoeilijkheden --- leesstoornissen --- 376.54 --- Pedagogie en didactiek --- Dyslexie ; volwassenen. --- departement Gezondheidszorg 08 --- dyslexie --- hoger onderwijs
Choose an application
Lerarenopleidingen en stagescholen evolueren steeds meer naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid in de opleiding van toekomstige leraren. Hogescholen blijven in een kwetsbare positie ten aanzien van het borgen van kwaliteit van stageplaatsen als er geen kwaliteitscriteria bestaan die toelaten de leerkansen op de stageplek optimaal te benutten. Dit project wil in samenwerking met alle stakeholders (stagebegeleiders, mentoren, studenten, pedagogische begeleiders, mentorenbegeleiders) een zelfevaluatietool ontwikkelen die de kwaliteit van een school als leeromgeving voor stagiairs/beginnende leerkrachten in kaart brengt. De evaluatietool biedt een bijkomende meerwaarde i.f.v. kwaliteitszorg en professionalisering binnen de stagescholen, wat hun doorlichtingen inzake personeelsbeleid (loopbaanbegeleiding) en kwaliteitszorg ten goed zal komen.
Didactic strategies --- stages --- stagebegeleiding --- 450.7 --- werkplekleren --- Mentoren --- Lerarenopleiding --- lerarenopleiding --- stagescholen --- 113554.jpg --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Opleiding en bijscholing --- Lerarenopleiding : CVO --- Stages --- 377.8 --- Teachers --- In-service training --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
Overzicht van de voornaamste ontwikkelingspsychologische theorieën en hun praktische toepasbaarheid.
Ontwikkelingspsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Ontwikkelingspsychologie --- 416 --- psychologie --- Bowlby --- Chomsky --- Cultuurhistorische theorie --- Erikson --- Kohlberg --- Leertheorieën --- Moraaltheorie --- Piaget --- Psychoanalyse --- Vygotsky, Lev --- Lerarenopleiding : CVO --- 159.92 --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- graduaat orthopedagogie
Choose an application
p. 2006
lager onderwijs --- spelling --- Dutch literature --- 842 --- Nederlands --- Spelling --- 801.1 ) Spelling Nederlands --- Nederlandse spelling ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Lerarenopleiding : CVO --- Spelling * --- Nederlands 842 --- Spelling 2005 --- Nederlandse taal --- naslagwerken --- Zinsleer --- Linguïstiek
Listing 1 - 10 of 82 | << page >> |
Sort by
|