Listing 1 - 10 of 67 << page
of 7
>>
Sort by

Book
Wij, de leraar
Author:
ISBN: 9789082579604 908257960X Year: 2016 Publisher: Heeswijk-Dinther Uitgeverij Centrum voor Pedagogisch Contact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wij, de leraar neemt opnieuw het leven als het uitgangspunt en de ander als perspectief. In dit boek is de existentiële betekenis van de relatie –het bestaan van ik met de ander– de aanleiding om de huidige fenomenen in het onderwijs nog eens kritisch onder de loep te nemen. Bedoeld om taal te geven, onder meer aan zich emanciperende leraren, waardoor zij hun pedagogische opdracht scherper kunnen formuleren. Van Herpen pleit voor een pedagogisch netwerk waarbinnen leerkrachten, (groot) ouders en andere opvoeders zich met elkaar verbinden. Met als doel het geven van vertrouwen en het bouwen aan zelfvertrouwen. Hierdoor wordt voorkomen dat kinderen geen vangnet hebben en buiten het systeem terecht komen.Wij, de leraar is verdeeld in drie hoofdstukken – met een inzicht, een overzicht en een uitzicht. Inzicht: een existentiële heroriëntatie op de leraar en zijn leerlingen, bedoeld om te verkennen waar het ons in de interactie met de volgende generatie ten diepste om gaat, wie zijn wij in relatie tot de ander. Overzicht: Een aanklacht tegen de standaardisering en de infantilisering van het onderwijs. Ze hebben geleid tot fenomenen als economisering, medicalisering en doorgeslagen individualisering. Deze ontwikkelingen belemmeren goede pedagogische relaties. Om taal te geven en weerwoord te bieden aan de druk die ontstaan is in het onderwijs, zijn de belastende ontwikkelingen kritisch beschreven. Uitzicht: Het perspectief dat dit boek wil bieden, is die van het pedagogische netwerk. Het zijn de persoonlijke verbonden relaties waar een mens van en voor leeft. Dat is niet in elke context vanzelfsprekend. Maar een verbond tussen liefdevolle opvoeders, biedt volgens de auteur nieuwe uitzichten in ogenschijnlijk onmogelijke situaties.


Book
Onderwijswerk : inspiratie voor leerkrachten van groep 3-8
Authors: ---
ISBN: 9789078688532 Publisher: Z.p. De onderwijsstudio

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijswerk is een inspirerend boek om door te bladeren, te lezen en mee aan de slag te gaan. het boek staat boordevol vragen, checklists, tips en er is ruimte voor je eigen notities. Door dit boek te lezen én te gebruiken wordt het een persoonlijk naslagwerk dat elke leerkracht een positieve vibe geeft!


Book
Ontwikkeling door werkplekleren : een handreiking voor leraren
Authors: ---
ISBN: 9789006955200 Year: 2009 Publisher: Thieme/Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktijkervaring opdoen is nog altijd onontbeerlijk om het onderwijzen onder de knie te krijgen. Het nieuwe werkplekleren neemt dit serieus en prikkelt studenten, begeleidende leerkrachten en docenten om echt alles uit de stage te halen wat erin zit. Niet zo gek dus dat deze manier van leren steeds meer aandacht krijgt. (Bron: www.thiememeulenhoff.eu)


Book
Zo, daar sta je dan : inspiratie-doeboek voor juffen en meesters
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789079961412 Year: 2012 Publisher: Utrecht Snor

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zo, daar sta je dan biedt een schat aan informatie. Het boek omvat zowel pedagogische als didactische onderwerpen.Naast serieuze informatie over bijvoorbeeld de hersenwerking bij kinderen en het creëren van een krachtige leeromgeving, heeft Zo, daar sta je dan ook een creatieve invalshoek: een quiz over 'Wat voor type leerkracht ben jij?' of een gekleurde bril om de sterke kanten van juffen én meesters te kunnen zien. Elke week is er een opdracht en een vraag voor de klas.


Book
Startende leraren in het po en vo : goede begeleiding aan het begin van de loopbaan
Author:
ISBN: 9789492525369 9492525364 Year: 2018 Publisher: 's-Gravenhage Pica Onderwijsmanagement

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met een lerarentekort in het vooruitzicht is het van belang om startende leraren een ?zachte landing? te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma?s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.In dit boek zijn de inzichten die in de afgelopen jaren ontwikkeld zijn, bij elkaar gebracht en vertaald naar concrete handvatten voor de inrichting van die begeleidingsprogramma?s. Daarbij staan twee perspectieven centraal.Allereerst het perspectief van de leerling. Uitgangspunt is dat het begeleiden van startende leraren niet alleen van belang is voor de starter, maar juist voor de leerling. Startende leraren die net van de opleiding afkomen zijn immers ?slechts? startbekwaam en kunnen en moeten zich nog verder ontwikkelen om leerlingen optimaal te kunnen ondersteunen.Het tweede perspectief heeft betrekking op het beroep, waarbij het uitgangspunt is dat het beroep van leraar een continuüm is. De leraar blijft zich dus ontwikkelen; het is een proces van levenslange ontwikkeling. Dat perspectief heeft grote implicaties voor leraren, schoolleiders én de leercultuur binnen scholen.Die twee perspectieven vormen een rode draad waarmee de belangen van leerlingen, startende en ervaren leraren en schoolleiders in dit boek met elkaar verbonden worden.De inzichten en inspiratie voor dit boek zijn voor een belangrijk deel afkomstig uit de activiteiten en netwerken rond het project Junior Leraar, een project waarbinnen de Hogeschool van Amsterdam en scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de regio Amsterdam de afgelopen jaren hebben samengewerkt. De vele gesprekken die in die periode met startende leraren, coaches en schoolleiders gevoerd zijn, zijn verwerkt in de verschillende hoofdstukken en in de voorbeelden die daarin opgenomen zijn.(Bron: www.uitgeverijpica.nl)


Book
Samen nascholen, maar hoe? Een onderzoek naar samenwerkingsvormen van lerarenopleidingen basisonderwijs en schoolbegeleidingsdiensten bij nascholing van leerkrachten basisonderwijs
Author:
ISBN: 9053504095 Year: 1995 Volume: *9 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

50-409-5


Book
Betekenisvolle kennis voor en over Basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789044134568 9044134566 Year: 2016 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het eerste deel behandelt wat leerlingen in het basisonderwijs moeten leren, hoe zij dit kunnen leren, hoe leerkrachten dit leren kunnen bevorderen, en hoe leerkrachten zelf kunnen worden opgeleid. Deel twee zoekt naar richtlijnen en ijkpunten voor wat leerkrachten moeten onderwijzen, op welke manier en met welk resultaat. Dit betreft de drie kernbestanddelen van basisonderwijs: de basisvaardigheden, de kennis over de wereld waarop leerlingen zich moeten leren oriënteren, en hun persoonlijke ontwikkeling. Deel drie beschrijft hoe onderzoek op scholen kan bijdragen aan meer kennis, wat bekend is over gericht werken aan leerresultaten en over onderwijsverbetering, professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling, en gaat nader in op de waarde van onderwijsconcepten.


Book
Leerlingen zijn net mensen : 50 tips om leerlinggedrag te verbeteren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789461181336 Year: 2012 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze uitgave reikt vijftig praktische tips aan om het gedrag van leerlingen in je klas te verbeteren. En het mooie is: als hun gedrag verbetert, verbeteren hun prestaties ook. Als je de tips uit dit boek ter harte neemt, zal bovendien je manier van lesgeven structureel verbeteren. Ieder kind verdient een leraar die in hem gelooft. Wees die leraar!


Book
Timemanagement voor leerkrachten : werkdruk tackelen en muggen meppen
Author:
ISBN: 9789461181763 9461181760 Year: 2014 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktische gids voor leerkrachten in het basisonderwijs.


Book
Leren onderwijzen in een werkplekleeromgeving : een meervoudige casestudy naar kenmerken van krachtige werkplekleeromgevingen voor aanstaande leraren basisonderwijs : een wetenschappelijke proeve op het gebied van de Sociale Wetenschappen
Authors: ---
ISBN: 9789090221076 Year: 2007 Publisher: Helmond Kempellectoraat Hogeschool de Kempel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 67 << page
of 7
>>
Sort by