Listing 1 - 10 of 67 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wij, de leraar neemt opnieuw het leven als het uitgangspunt en de ander als perspectief. In dit boek is de existentiële betekenis van de relatie –het bestaan van ik met de ander– de aanleiding om de huidige fenomenen in het onderwijs nog eens kritisch onder de loep te nemen. Bedoeld om taal te geven, onder meer aan zich emanciperende leraren, waardoor zij hun pedagogische opdracht scherper kunnen formuleren. Van Herpen pleit voor een pedagogisch netwerk waarbinnen leerkrachten, (groot) ouders en andere opvoeders zich met elkaar verbinden. Met als doel het geven van vertrouwen en het bouwen aan zelfvertrouwen. Hierdoor wordt voorkomen dat kinderen geen vangnet hebben en buiten het systeem terecht komen.Wij, de leraar is verdeeld in drie hoofdstukken – met een inzicht, een overzicht en een uitzicht. Inzicht: een existentiële heroriëntatie op de leraar en zijn leerlingen, bedoeld om te verkennen waar het ons in de interactie met de volgende generatie ten diepste om gaat, wie zijn wij in relatie tot de ander. Overzicht: Een aanklacht tegen de standaardisering en de infantilisering van het onderwijs. Ze hebben geleid tot fenomenen als economisering, medicalisering en doorgeslagen individualisering. Deze ontwikkelingen belemmeren goede pedagogische relaties. Om taal te geven en weerwoord te bieden aan de druk die ontstaan is in het onderwijs, zijn de belastende ontwikkelingen kritisch beschreven. Uitzicht: Het perspectief dat dit boek wil bieden, is die van het pedagogische netwerk. Het zijn de persoonlijke verbonden relaties waar een mens van en voor leeft. Dat is niet in elke context vanzelfsprekend. Maar een verbond tussen liefdevolle opvoeders, biedt volgens de auteur nieuwe uitzichten in ogenschijnlijk onmogelijke situaties.
Leraren basisonderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Leraren: basisonderwijs --- 450.4 --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Onderwijswerk is een inspirerend boek om door te bladeren, te lezen en mee aan de slag te gaan. het boek staat boordevol vragen, checklists, tips en er is ruimte voor je eigen notities. Door dit boek te lezen én te gebruiken wordt het een persoonlijk naslagwerk dat elke leerkracht een positieve vibe geeft!
Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leraren basisonderwijs --- Welbevinden --- Leraar basisonderwijs --- Patiënt
Choose an application
Praktijkervaring opdoen is nog altijd onontbeerlijk om het onderwijzen onder de knie te krijgen. Het nieuwe werkplekleren neemt dit serieus en prikkelt studenten, begeleidende leerkrachten en docenten om echt alles uit de stage te halen wat erin zit. Niet zo gek dus dat deze manier van leren steeds meer aandacht krijgt. (Bron: www.thiememeulenhoff.eu)
Lerarenopleiding --- Stages. --- didactische werkvormen --- Didactics --- Werkplekleren --- Leraren basisonderwijs --- 472.7 --- werkplekleren --- lerarenopleiding --- leraren basisonderwijs --- 101251.jpg --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Leraren --- Stages --- Leraar --- Stage --- Directie --- Taalonderwijs
Choose an application
Zo, daar sta je dan biedt een schat aan informatie. Het boek omvat zowel pedagogische als didactische onderwerpen.Naast serieuze informatie over bijvoorbeeld de hersenwerking bij kinderen en het creëren van een krachtige leeromgeving, heeft Zo, daar sta je dan ook een creatieve invalshoek: een quiz over 'Wat voor type leerkracht ben jij?' of een gekleurde bril om de sterke kanten van juffen én meesters te kunnen zien. Elke week is er een opdracht en een vraag voor de klas.
454.2 --- didactiek --- onderwijsstrategieën --- klassenmanagement --- klasmanagement --- Lager onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- Kleuteronderwijs --- Klassenmanagement --- Leraren basisonderwijs --- Professionalisering --- Pedagogisch klimaat --- Krachtige leeromgeving --- Leraar basisonderwijs
Choose an application
Met een lerarentekort in het vooruitzicht is het van belang om startende leraren een ?zachte landing? te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma?s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.In dit boek zijn de inzichten die in de afgelopen jaren ontwikkeld zijn, bij elkaar gebracht en vertaald naar concrete handvatten voor de inrichting van die begeleidingsprogramma?s. Daarbij staan twee perspectieven centraal.Allereerst het perspectief van de leerling. Uitgangspunt is dat het begeleiden van startende leraren niet alleen van belang is voor de starter, maar juist voor de leerling. Startende leraren die net van de opleiding afkomen zijn immers ?slechts? startbekwaam en kunnen en moeten zich nog verder ontwikkelen om leerlingen optimaal te kunnen ondersteunen.Het tweede perspectief heeft betrekking op het beroep, waarbij het uitgangspunt is dat het beroep van leraar een continuüm is. De leraar blijft zich dus ontwikkelen; het is een proces van levenslange ontwikkeling. Dat perspectief heeft grote implicaties voor leraren, schoolleiders én de leercultuur binnen scholen.Die twee perspectieven vormen een rode draad waarmee de belangen van leerlingen, startende en ervaren leraren en schoolleiders in dit boek met elkaar verbonden worden.De inzichten en inspiratie voor dit boek zijn voor een belangrijk deel afkomstig uit de activiteiten en netwerken rond het project Junior Leraar, een project waarbinnen de Hogeschool van Amsterdam en scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de regio Amsterdam de afgelopen jaren hebben samengewerkt. De vele gesprekken die in die periode met startende leraren, coaches en schoolleiders gevoerd zijn, zijn verwerkt in de verschillende hoofdstukken en in de voorbeelden die daarin opgenomen zijn.(Bron: www.uitgeverijpica.nl)
Leraren --- Beginnende leraren --- Leraren basisonderwijs --- Leraren secundair onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- Coaching --- Beginnende leraar --- Leraar basisonderwijs --- Leraar secundair onderwijs
Choose an application
50-409-5
basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- beroepsvervolmaking --- Primary education --- lerarenopleiding --- School management --- Bijscholing --- Leraren --- Lager onderwijs --- E100046.jpg --- Leraren ; basisonderwijs ; bijscholing
Choose an application
Het eerste deel behandelt wat leerlingen in het basisonderwijs moeten leren, hoe zij dit kunnen leren, hoe leerkrachten dit leren kunnen bevorderen, en hoe leerkrachten zelf kunnen worden opgeleid. Deel twee zoekt naar richtlijnen en ijkpunten voor wat leerkrachten moeten onderwijzen, op welke manier en met welk resultaat. Dit betreft de drie kernbestanddelen van basisonderwijs: de basisvaardigheden, de kennis over de wereld waarop leerlingen zich moeten leren oriënteren, en hun persoonlijke ontwikkeling. Deel drie beschrijft hoe onderzoek op scholen kan bijdragen aan meer kennis, wat bekend is over gericht werken aan leerresultaten en over onderwijsverbetering, professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling, en gaat nader in op de waarde van onderwijsconcepten.
leerdoelen --- School management --- didactische processen --- Didactics of primary education --- onderwijsvernieuwing --- Basisonderwijs ; didactiek --- Basisonderwijs --- Leerdoelen --- Leraren basisonderwijs --- Didactiek --- Opbrengstgericht werken --- Methodiek --- Leerprocessen --- Pedagogiek --- Onderzoek --- Leerdoel --- Leerproces --- Ontwikkeling --- Leerlijn
Choose an application
Deze uitgave reikt vijftig praktische tips aan om het gedrag van leerlingen in je klas te verbeteren. En het mooie is: als hun gedrag verbetert, verbeteren hun prestaties ook. Als je de tips uit dit boek ter harte neemt, zal bovendien je manier van lesgeven structureel verbeteren. Ieder kind verdient een leraar die in hem gelooft. Wees die leraar!
#PBIB:+110.51 --- 472.7 --- Relatie leraar - leerling --- Lesgeven --- Klassenmanagement ; basisonderwijs --- Leraren basisonderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Leerlingbegeleiding --- Doceren
Choose an application
Praktische gids voor leerkrachten in het basisonderwijs.
tijdmanagement --- School management --- leraren --- onderwijsorganisatie --- Timemanagement --- Leraren basisonderwijs --- Leraren : stress --- 473.7 --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Tijdsbesteding --- Professionalisering --- Leraren --- Werkdruk --- Leraar --- Werklast --- Directie --- Teaching --- lerarenberoep
Choose an application
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- basisonderwijs --- onderwijsonderzoek --- Research on teaching --- lerarenopleiding --- Leren --- Onderwijskunde --- Leraren basisonderwijs --- Hoger onderwijs --- Stages --- krachtige leeromgeving --- 450.7 --- Leeromgeving --- Werkplekleren --- Leraar basisonderwijs --- Stage --- Taalonderwijs
Listing 1 - 10 of 67 | << page >> |
Sort by
|