Listing 1 - 10 of 568 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze masterproef gaat over legitimiteit en CSR-rapportering. Er werd eerst een uitgebreide literatuurstudie gemaakt en vervolgens werd er een onderzoek gedaan. Dit onderzoek hield een kwalitatieve studie in. Er werd nagegaan welk type legitimiteit bedrijven nastreven door het gebruik van retoriek in hun CSR-rapporten.
CSR. --- Legitimiteit. --- Rapportering. --- Retoriek.
Choose an application
Dit werkstuk kan gezien worden als een tweeluik bestaande uit enerzijds maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en anderzijds legitimiteit. Het doel van deze scriptie is dan ook om na te gaan of er een verband vast te stellen is tussen deze twee begrippen.Zimmerman & Zeitz (2002) zien legitimiteit als een sociaal oordeel van aanvaarding, geschiktheid of gewenstheid. Volgens hen is het voor organisaties van groot belang om haar stakeholders hiervan te overtuigen, want ‘legitimacy ultimately exists in the eye of the beholder'. Een organisatie moet over voldoende legitimiteit beschikken opdat ze in staat zou zijn om voldoende middelen (kapitaal, technologie, klanten, werknemers,...) aan te trekken die nodig zijn om te groeien en te overleven (Zimmerman & Zeitz, 2002). Een belangrijke manier om legitimiteit te verwerven is door het verschijnen in de media. Volgens Deephouse (2000) wordt legitimiteit bepaald door interactie met stakeholders, onder andere via persberichten. Ook Vergne (2010) is van dit principe en heeft op basis hiervan een methode ontwikkeld om legitimiteit te meten. Deze methode, de Raw Legitimacy Vector (RLV), zullen wij binnen ons onderzoek gebruiken om de bedrijven uit onze steekproef een legitimiteitscore toe te kennen.Wat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) betreft, is er nog geen universele definitie terug te vinden binnen de literatuur. Uit alle definities die doorheen de geschiedenis aan bod zijn gekomen kunnen we besluiten dat de nadruk gelegd wordt op drie p's (profit, people en planet) en het feit dat MVO verder gaat dan het realiseren van eigen belangen en het voldoen aan de wetgeving. Porter en Kramer (2006) voegen hier nog aan toe dat het belangrijk is dat deze bijdragen een meerwaarde bieden aan de organisatie en geïmplementeerd worden in de strategie van de organisatie. Belangrijk is ook dat er bij deze integratie goed gecommuniceerd wordt met de stakeholders die vaak tegengestelde belangen en verwachtingen hebbe
Legitimiteit. --- Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). --- Reactief MVO. --- Strategisch MVO.
Choose an application
Authoritarianism --- Autoritair systeem --- Autoritarisme --- Gouvernement légitime --- Gouvernement--Légitimité --- Legitimacy of governments --- Legitimiteit van de regering --- Légitimité des gouvernements --- Regeringen--Legitimiteit --- Regeringen--Wettigheid --- Wettige regering --- Wettigheid van de regering
Choose an application
BMLIK
Choose an application
Choose an application
Choose an application
International groups --- Political philosophy. Social philosophy --- Political sociology --- Authority --- Autorité --- Contracttheorie --- Contrat social --- Gezag --- Gouvernement légitime --- Gouvernement--Légitimité --- Legitimacy of governments --- Legitimiteit van de regering --- Légitimité des gouvernements --- Regeringen--Legitimiteit --- Regeringen--Wettigheid --- Social contract --- Wettige regering --- Wettigheid van de regering
Choose an application
Politieke systemen --- Politiek --- Europa --- #SBIB:324H50 --- #SBIB:327.7h220. --- Politieke participatie en legitimiteit (referenda, directe democratie, publieke opinie...). --- Political systems --- Politics --- Europe --- #SBIB:327.7h220 --- Politieke participatie en legitimiteit (referenda, directe democratie, publieke opinie...) --- Theses
Choose an application
Choose an application
In the last decades, political participation expanded continuously. This expansion includes activities as diverse as voting, tweeting, signing petitions, changing your social media profile, demonstrating, boycotting products, joining flash mobs, attending meetings, throwing seedbombs, and donating money. But if political participation is so diverse, how do we recognize participation when we see it? Despite the growing interest in new forms of citizen engagement in politics, there is virtually no systematic research investigating what these new and emerging forms of engagement look like, how prevalent they are in various societies, and how they fit within the broader structure of well-known participatory acts conceptually and empirically. The rapid spread of internet-based activities especially underlines the urgency to deal with such challenges.In this book, Yannis Theocharis and Jan W. van Deth put forward a systematic and unified approach to explore political participation and offer new conceptual and empirical tools with which to study it. Political Participation in a Changing World will assist both scholars and students of political behaviour to systematically study new forms of political participation without losing track of more conventional political activities.
Listing 1 - 10 of 568 | << page >> |
Sort by
|