Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De BLIKSEM-aanpak is een aanpak voor begrijpend lezen voor groep 5 t/m 8. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend. BLIKSEM is een geïntegreerde methode en wordt uitgevoerd tijdens het voorlezen, het stillezen en de zaakvaklessen.De leerkracht doet tijdens het voorlezen van een spannend leesboek enkele strategieën hardop denkend voor. De leerlingen oefenen deze strategieën vervolgens zelfstandig bij het stillezen in een zelfgekozen boek. Vervolgens worden de strategieën één of meerdere keren per week toegepast bij het lezen van zaakvakteksten. Maandelijks maken de kinderen een oefentekst of een toets met meerkeuzevragen. Hierbij komen diverse tekstsoorten aan bod en een groot aantal belangrijke leesbegrippen.
475.26 --- Lezen --- Begrijpend lezen --- Leesstrategieën --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material
Choose an application
De BLIKSEM-aanpak is een aanpak voor begrijpend lezen voor groep 5 t/m 8. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend. BLIKSEM is een geïntegreerde methode en wordt uitgevoerd tijdens het voorlezen, het stillezen en de zaakvaklessen.De leerkracht doet tijdens het voorlezen van een spannend leesboek enkele strategieën hardop denkend voor. De leerlingen oefenen deze strategieën vervolgens zelfstandig bij het stillezen in een zelfgekozen boek. Vervolgens worden de strategieën één of meerdere keren per week toegepast bij het lezen van zaakvakteksten. Maandelijks maken de kinderen een oefentekst of een toets met meerkeuzevragen. Hierbij komen diverse tekstsoorten aan bod en een groot aantal belangrijke leesbegrippen.
475.26 --- Lezen --- Begrijpend lezen --- Leesstrategieën --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material
Choose an application
Doelstellingen: Tweetaligheid brengt zowel voor- als nadelen met zich mee binnen de verschillende taalcompetenties. Jiménez et al. (1996) stelden vast dat tweetaligen Engels/Spaans (schooltaal Engels, thuistaal Spaans) toegang hebben tot meerdere leesstrategieën als ze lezen in hun schooltaal. In deze masterproef werd de competentie begrijpend lezen in de schooltaal onderzocht bij tweetaligen Nederlands/Frans (schooltaal Nederlands, thuistaal Frans) om vast te stellen of zij deze extra strategieën ook bezitten en hierdoor een even goed resultaat behalen als de ééntaligen Nederlands. Ook de tijd werd bestudeerd. Eerder onderzoek toonde immers aan dat tweetaligen trager lezen dan ééntaligen. Middelen of methode: Zestig subjecten, waarvan dertig tweetaligen (de experimentele groep) en dertig ééntaligen (de controlegroep), werden onderworpen aan dezelfde leestest in de schooltaal, d.i. het Nederlands. De test werd persoonlijk en schriftelijk afgenomen. Bij het opstellen van de leestest werd het gemiddelde leesniveau van de doelgroep (studenten hoger onderwijs) als vertrekpunt genomen. Het leesniveau was vastgesteld volgens de niveaus van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor talen. De teksten werden dus ook in functie van die niveaus geselecteerd. Twee prétesten werden afgenomen om te controleren of het niveau van de leestest geschikt was en om wijzigingen aan te brengen waar nodig. Resultaten: Na een statistische analyse van de gegevens stelden we vast dat de tweetaligen Nederlands/Frans tijdens de leestest een beroep deden op twee van de drie extra leesstrategieën die de tweetaligen Engels/Spaans bezitten. Zo vertaalden ze meer en zochten ze vaker een cognaat dan de ééntaligen. Enkel de strategie 'transferring', waarbij gedachten worden omgezet van de ene naar de andere taal, leverde geen significant verschil op. De tweetaligen scoorden even goed als de ééntaligen en hadden ook meer tijd nodig. De resultaten bevestigen grotendeels de hypothese.
Begrijpend lezen. --- Cognaten. --- Frans. --- H360-vreemde-talenonderwijs. --- H362-psycholinguïstiek. --- Leesstrategieën. --- Nederlands. --- Schooltaal. --- Studie in de (vreemde)taalverwerving. --- Thuistaal. --- Tweetaligheid. --- Vertalen.
Choose an application
De BLIKSEM-aanpak is een aanpak voor begrijpend lezen voor groep 5 t/m 8. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend. BLIKSEM is een geïntegreerde methode en wordt uitgevoerd tijdens het voorlezen, het stillezen en de zaakvaklessen.De leerkracht doet tijdens het voorlezen van een spannend leesboek enkele strategieën hardop denkend voor. De leerlingen oefenen deze strategieën vervolgens zelfstandig bij het stillezen in een zelfgekozen boek. Vervolgens worden de strategieën één of meerdere keren per week toegepast bij het lezen van zaakvakteksten. Maandelijks maken de kinderen een oefentekst of een toets met meerkeuzevragen. Hierbij komen diverse tekstsoorten aan bod en een groot aantal belangrijke leesbegrippen.
475.26 --- Lezen --- Begrijpend lezen --- Leesstrategieën --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Didactics of Dutch --- lager onderwijs (doelgroep) --- begrijpend lezen --- Didactics of primary education --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- 475.2
Choose an application
Hardopdenkend leren lezen gaat over model-leren bij begrijpend lezen en is een van de vijf boeken uit de serie 'actiestrategieën voor lezers'. De achterliggende gedachte is eenvoudig: het belangrijkste wat wij onze leerlingen kunnen leren, is hoe zij moeten leren. Leerlingen hebben de meeste baat bij strategische kennis; kennis van de procedures die mensen gebruiken om te leren, te denken, te lezen en te schrijven. De meest effectieve manier om leerlingen deze strategieën te onderwijzen is door hen taken te laten uitvoeren en hen te helpen bij het toepassen van de strategieën. Als wij van onze leerlingen professionele lezers willen maken, dan moeten we de strategieën van geoefende lezers voordoen. Ook moeten we oefenen met authentieke tekstenromans, korte verhalen, non-fictie boeken, krantartikelen, pleidooien, en internetsites en leerlingen helpen om de strategieën toe te passen wanneer zij zelfstandig lezen. Hoewel dit logisch lijkt, staat het sterk in contrast met de theorieën en de praktijk van veel onderwijs in Amerika. Onderzoek in Amerika toont aan dat de meeste tijd besteed wordt aan declaratieve kennis. (Bron: www.onderwijsmaakjesamen.nl)
475.26 --- Leesstrategieën --- Begrijpend lezen --- Vygotsky, Lev --- aanvankelijk lezen --- leesvaardigheid --- leren lezen --- lezen --- Aanvankelijk lezen --- Hardopdenkend lezen --- Leesmethodes --- Leesvaardigheid --- Lezen --- 092206.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Leesprocessen --- Lager onderwijs --- Redeneren --- Leesproces --- Schrijven --- Spel
Choose an application
leesonderwijs --- Didactics of Dutch --- lager onderwijs --- begrijpend lezen --- Didactics of primary education --- 475.26 --- lezen --- peer tutoring --- leesstrategieën --- Nederlands --- schoolboeken --- 474.21 --- Basisonderwijs --- Begrijpend lezen --- Didactische werkvormen --- Instructie --- Peer tutoring --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Taal --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen --- Lezen --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- spelmaterialen --- educatieve spellen --- didactiek --- Games --- Didactiek --- Peer teaching --- Lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Leesstrategieën --- Tutorbegeleidingssystemen --- Kinderen --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Taalvaardigheid --- Leesstrategie --- Tutoring --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Leesmoeilijkheiden wil een praktische bijdrage leveren aan de hulp aan kinderen met leesmoeilijkheden. In het eerste deel worden de achtergronden en de ontwikkelingslijn van het leesproces beschreven. Het tweede deel behandelt het vaststellen en onderzoeken van optredende leesmoeilijkheden. Het derde deel is geheel gewijd aan hulpmaatregelen en -technieken.
lezen --- leesproblemen --- zorgverbreding --- #KVHB:Lezen --- #KVHB:Leesstoornissen --- 464 --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- Aanvankelijk lezen --- Dyslexie --- Geletterdheid --- Leesanalyse --- Leesbevordering --- Leesmoeilijkheden --- Leesproces --- Leesstrategieën --- Lezen --- Voortgezet lezen --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met leesproblemen --- leesmoeilijkheden --- Kinderen met leesproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Leesproblemen --- Kinderen --- Ontluikende geletterdheid --- Voortgezet technisch lezen --- Diagnostiek --- Zorgverbreding --- Lager onderwijs --- Leesprobleem --- Kind --- Diagnose --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Leespraat laat zien hoe praten over boeken werkt. Het boek biedt praktische adviezen en informatie voor iedereen die met kinderen en boeken werkt. Hoewel voortgekomen uit en toegespitst op de lespraktijk zal het ook ouders, boekverkopers en bibliothecarissen tot steun zijn bij het praten met kinderen over hun lees- en leefervaringen. De twintig jaar geleden afzonderlijk verschenen boeken 'De leesomgeving' en 'Vertel eens' zijn in 'Leespraat' samengevoegd, waar nodig opnieuw vertaald en geactualiseerd.
434.3 --- 434.8 --- Jeugdliteratuur --- Leesopvoeding --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Leesbevordering --- Lezen --- Lezen ; kinderen --- Boeken : basisonderwijs --- Boeken : kleuteronderwijs --- Leesstrategieën --- 433.7 --- Beschouwingen over jeugd en boek --- Activiteiten met het jeugdboek --- leesopvoeding --- leesbevordering --- jongeren --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Schrijven --- Spel --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education --- Leesbevordering. --- Jeugd. --- Leesvaardigheid. --- Spreekvaardigheid. --- leesbevordering. --- taalonderwijs.
Choose an application
Dit inleidende boek uit de reeks Taal & didactiek behandelt de belangrijkste aspecten van het huidige onderwijs in het aanvankelijk en technisch lezen. Het bevat de nieuwste leesmethodes en benaderingen, zoals de kim-versie van Veilig leren lezen en Lijn 3.
Didactics of languages --- Nederlands --- aanvankelijk lezen --- leesonderwijs --- technisch lezen --- Taal --- Technisch lezen --- Toetsen --- Zorgverbreding --- Leesmethodes --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Ontluikende geletterdheid --- 475.1 --- Aanvankelijk lezen --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Evaluatie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Remediëring --- Leesproblemen --- Beginnende geletterdheid --- Leesonderwijs --- Leesontwikkeling --- Leesstrategieën --- leesvaardigheid --- 37.02 --- 373.3 --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- Didactiek
Choose an application
Study methods --- Didactics of Dutch --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- Nederlandse taal voor anderstaligen ; hoger onderwijs --- 450.8 --- 838.5 --- Nederlands --- allochtonen --- anderstaligen --- hoger onderwijs --- lezen --- methodiek --- studeren --- Methodiek van het studeren --- Nederlands voor Anderstaligen --- Hoger onderwijs --- Leesstrategieën --- Studiemethoden --- Allochtonen --- Studiebegeleiding --- Leesstrategie --- Studiemethode --- Allochtoon --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|