Narrow your search
Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Bliksem. Groep 5 : een motiverende aanpak voor begrijpend lezen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789461181503 Year: 2013 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De BLIKSEM-aanpak is een aanpak voor begrijpend lezen voor groep 5 t/m 8. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend. BLIKSEM is een geïntegreerde methode en wordt uitgevoerd tijdens het voorlezen, het stillezen en de zaakvaklessen.De leerkracht doet tijdens het voorlezen van een spannend leesboek enkele strategieën hardop denkend voor. De leerlingen oefenen deze strategieën vervolgens zelfstandig bij het stillezen in een zelfgekozen boek. Vervolgens worden de strategieën één of meerdere keren per week toegepast bij het lezen van zaakvakteksten. Maandelijks maken de kinderen een oefentekst of een toets met meerkeuzevragen. Hierbij komen diverse tekstsoorten aan bod en een groot aantal belangrijke leesbegrippen.


Book
Bliksem. Groep 6 : een motiverende aanpak voor begrijpend lezen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789461181510 Year: 2013 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De BLIKSEM-aanpak is een aanpak voor begrijpend lezen voor groep 5 t/m 8. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend. BLIKSEM is een geïntegreerde methode en wordt uitgevoerd tijdens het voorlezen, het stillezen en de zaakvaklessen.De leerkracht doet tijdens het voorlezen van een spannend leesboek enkele strategieën hardop denkend voor. De leerlingen oefenen deze strategieën vervolgens zelfstandig bij het stillezen in een zelfgekozen boek. Vervolgens worden de strategieën één of meerdere keren per week toegepast bij het lezen van zaakvakteksten. Maandelijks maken de kinderen een oefentekst of een toets met meerkeuzevragen. Hierbij komen diverse tekstsoorten aan bod en een groot aantal belangrijke leesbegrippen.


Dissertation
L'influence du bilinguisme français/néerlandais sur la compréhension écrite: les bilingues, utilisent-ils d'autres stratégies de lecture que les monolingues?
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstellingen: Tweetaligheid brengt zowel voor- als nadelen met zich mee binnen de verschillende taalcompetenties. Jiménez et al. (1996) stelden vast dat tweetaligen Engels/Spaans (schooltaal Engels, thuistaal Spaans) toegang hebben tot meerdere leesstrategieën als ze lezen in hun schooltaal. In deze masterproef werd de competentie begrijpend lezen in de schooltaal onderzocht bij tweetaligen Nederlands/Frans (schooltaal Nederlands, thuistaal Frans) om vast te stellen of zij deze extra strategieën ook bezitten en hierdoor een even goed resultaat behalen als de ééntaligen Nederlands. Ook de tijd werd bestudeerd. Eerder onderzoek toonde immers aan dat tweetaligen trager lezen dan ééntaligen. Middelen of methode: Zestig subjecten, waarvan dertig tweetaligen (de experimentele groep) en dertig ééntaligen (de controlegroep), werden onderworpen aan dezelfde leestest in de schooltaal, d.i. het Nederlands. De test werd persoonlijk en schriftelijk afgenomen. Bij het opstellen van de leestest werd het gemiddelde leesniveau van de doelgroep (studenten hoger onderwijs) als vertrekpunt genomen. Het leesniveau was vastgesteld volgens de niveaus van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor talen. De teksten werden dus ook in functie van die niveaus geselecteerd. Twee prétesten werden afgenomen om te controleren of het niveau van de leestest geschikt was en om wijzigingen aan te brengen waar nodig. Resultaten: Na een statistische analyse van de gegevens stelden we vast dat de tweetaligen Nederlands/Frans tijdens de leestest een beroep deden op twee van de drie extra leesstrategieën die de tweetaligen Engels/Spaans bezitten. Zo vertaalden ze meer en zochten ze vaker een cognaat dan de ééntaligen. Enkel de strategie 'transferring', waarbij gedachten worden omgezet van de ene naar de andere taal, leverde geen significant verschil op. De tweetaligen scoorden even goed als de ééntaligen en hadden ook meer tijd nodig. De resultaten bevestigen grotendeels de hypothese.


Book
Bliksem : een motiverende aanpak voor begrijpend lezen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789461181527 9789461181534 Year: 2013 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De BLIKSEM-aanpak is een aanpak voor begrijpend lezen voor groep 5 t/m 8. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend. BLIKSEM is een geïntegreerde methode en wordt uitgevoerd tijdens het voorlezen, het stillezen en de zaakvaklessen.De leerkracht doet tijdens het voorlezen van een spannend leesboek enkele strategieën hardop denkend voor. De leerlingen oefenen deze strategieën vervolgens zelfstandig bij het stillezen in een zelfgekozen boek. Vervolgens worden de strategieën één of meerdere keren per week toegepast bij het lezen van zaakvakteksten. Maandelijks maken de kinderen een oefentekst of een toets met meerkeuzevragen. Hierbij komen diverse tekstsoorten aan bod en een groot aantal belangrijke leesbegrippen.


Book
Hardopdenkend leren lezen
Author:
ISBN: 9789079336081 Year: 2008 Publisher: Helmond Onderwijs Maak je Samen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hardopdenkend leren lezen gaat over model-leren bij begrijpend lezen en is een van de vijf boeken uit de serie 'actiestrategieën voor lezers'. De achterliggende gedachte is eenvoudig: het belangrijkste wat wij onze leerlingen kunnen leren, is hoe zij moeten leren. Leerlingen hebben de meeste baat bij strategische kennis; kennis van de procedures die mensen gebruiken om te leren, te denken, te lezen en te schrijven. De meest effectieve manier om leerlingen deze strategieën te onderwijzen is door hen taken te laten uitvoeren en hen te helpen bij het toepassen van de strategieën. Als wij van onze leerlingen professionele lezers willen maken, dan moeten we de strategieën van geoefende lezers voordoen. Ook moeten we oefenen met authentieke tekstenromans, korte verhalen, non-fictie boeken, krantartikelen, pleidooien, en internetsites en leerlingen helpen om de strategieën toe te passen wanneer zij zelfstandig lezen. Hoewel dit logisch lijkt, staat het sterk in contrast met de theorieën en de praktijk van veel onderwijs in Amerika. Onderzoek in Amerika toont aan dat de meeste tijd besteed wordt aan declaratieve kennis. (Bron: www.onderwijsmaakjesamen.nl)


Multi
Nog een boek voor twee : strategieën voor begrijpend lezen via peer tutoring
Authors: ---
ISBN: 9789044120394 9789044120417 9789044120400 9789044120424 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant


Book
Leesmoeilijkheden : achtergronden, analyse en behandeling
Authors: ---
ISBN: 900194986X Year: 1998 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leesmoeilijkheiden wil een praktische bijdrage leveren aan de hulp aan kinderen met leesmoeilijkheden. In het eerste deel worden de achtergronden en de ontwikkelingslijn van het leesproces beschreven. Het tweede deel behandelt het vaststellen en onderzoeken van optredende leesmoeilijkheden. Het derde deel is geheel gewijd aan hulpmaatregelen en -technieken.


Book
Leespraat : De leesomgeving : hoe volwassenen kinderen kunnen helpen meer te genieten van boeken + Vertel eens : kinderen, lezen & praten
Authors: ---
ISBN: 9789462020139 9462020132 Year: 2012 Publisher: Leidschendam NBD Biblion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leespraat laat zien hoe praten over boeken werkt. Het boek biedt praktische adviezen en informatie voor iedereen die met kinderen en boeken werkt. Hoewel voortgekomen uit en toegespitst op de lespraktijk zal het ook ouders, boekverkopers en bibliothecarissen tot steun zijn bij het praten met kinderen over hun lees- en leefervaringen. De twintig jaar geleden afzonderlijk verschenen boeken 'De leesomgeving' en 'Vertel eens' zijn in 'Leespraat' samengevoegd, waar nodig opnieuw vertaald en geactualiseerd.


Book
Taal & Didactiek : Aanvankelijk en technisch lezen
Author:
ISBN: 9789001877750 9789001877767 9001877761 Year: 2016 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit inleidende boek uit de reeks Taal & didactiek behandelt de belangrijkste aspecten van het huidige onderwijs in het aanvankelijk en technisch lezen. Het bevat de nieuwste leesmethodes en benaderingen, zoals de kim-versie van Veilig leren lezen en Lijn 3.


Book
Leesstrategieën voor studieboeken
Authors: ---
ISBN: 9055173053 9789055173068 Year: 2002 Publisher: Expertise Centrum allochtonen Hoger Onderwijs Nederlands Centrum Buitenlanders

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by