Listing 1 - 10 of 187 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit studieboek beschrijft de betekenis van visuele waarneming bij het leren lezen en spellen. Vervolgens beschrijft het problemen die hierbij kunnen optreden en de begeleiding daarbij. Kinderen kunnen oogbewegingsproblemen of visueel-motorische problemen hebben en hierdoor moeite krijgen bij het verwerken van visuele informatie. Door middel van handelingsgerichte diagnostiek en begeleiding zijn deze visuele problemen - die vaak leiden tot leerachterstanden - te verhelpen. De publicatie is bestemd voor de psycholoog, orthopedagoog, remedial teacher, leraar in het basisonderwijs en speciaal onderwijs, paramedische therapeuten en ouders. Auteur dr. Roel de Groot is orthopedagoog, heeft een adviespraktijk en is hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Orthopedagogiek. Het boek bevat 9 theoretische en praktische hoofdstukken, een observatielijst en aanbevolen boeken en websites. Het bijbehorende trainingsprogramma is op te vragen bij de auteur; tevens is een cd met oefeningen te verkrijgen bij de stichting SOES. © NBD Biblion
Choose an application
Dit handboek behandelt in drie delen op diepgaande wijze de beschrijving, verklaring en aanpak van leesproblemen en dyslexie. De beschrijving van de invloed van omgevingsfactoren (zowel thuis als op school) bij leesproblemen is praktisch. Een voorbeeld hiervan is de interactie tussen leraar en leerling. Dit deel wordt gevolgd door interventies gericht op specifieke leerlingen – met casusvoorbeelden. In deel drie is aandacht voor methodieken wat betreft vaardigheden, maar ook voor de aanpak in de groep (nadruk op directe instructie) en de individuele aanpak zowel binnen als buiten de school, zowel in het basis- als voortgezet onderwijs. De auteur is hoogleraar Orthopedagogiek en verbonden aan de UvA. De tweede druk is door hem in 2003 geactualiseerd met recente onderzoeksresultaten en publicaties, herformulering van de paragraaf 'bottom-up'-factoren en informatie over het Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Deze vierde druk is ongewijzigd. Naast de zeer uitgebreide theoretische achtergrond bevat het boek veel verklarende noten en literatuurverwijzingen. Dit leerwerkboek is een waardevol naslagwerk voor met name remedial teachers, orthopedagogen en docenten primair onderwijs. © NBD Biblion Professor Van der Leij, expert op het gebied van leesproblemen, geeft aan dat het belangrijk is om in de eerste plaats te bepalen wat het leesonderwijs beoogt. De volgende stap is om op basis van de doelstellingen een analyse te maken van de taken waarvoor de leerling zich gesteld ziet. Voorts breidt hij de taakanalyse uit tot de mentale processen die eraan ten grondslag liggen, de processen die de informatieverwerking bepalen. Daarnaast richt hij zijn analyse ook op de achterliggende factoren die bepaalde verschijnselen op taak- en procesniveau veroorzaken of in stand houden. De op deze manier verkregen inzichten zet de auteur in de laatste zes hoofdstukken om in bruikbare methodieken en maatregelen voor de aanpak op groeps-, school- en individueel niveau. Daarmee biedt dit boek een helder overzicht van de behandelingsmethoden van leesproblemen. Professor dr. A. van der Leij is hoogleraar Orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Developmental Dyslexia has been a subject of interest to practitioners for more than a century. Despite its long research history, however, dyslexia (the terms specific reading disability, reading disability and learning disability are also used interchangeably in this volume) still provides a challenge for contemporary cognitive psychology, education, neurology and physiology. By bringing together contributions from researchers and scholars working in a wide range of fields and perspectives, it is hoped that this publication will offer a means of considering different fac
Logopedie --- Leesstoornissen --- Dyslexia --- Congresses --- Leesstoornis
Choose an application
1997
Leesstoornissen --- Spelling --- #KVHB:Spellen --- #KVHB:Spellingproblemen --- #KVHB:Lezen --- #KVHB:Leesstoornissen --- leesproblemen --- leesstoornissen --- spellingproblemen --- leermoeilijkheden: zwakke lezers --- Leesstoornis --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek
Choose an application
#KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leesstoornissen --- Orthopedagogics --- dyslexie --- kinderen
Choose an application
Listing 1 - 10 of 187 | << page >> |
Sort by
|