Narrow your search
Listing 1 - 10 of 187 << page
of 19
>>
Sort by

Book
Zienderogen : theorie en praktijk, diagnostiek en behandeling van oogmotorische problemen bij het leren lezen, spellen en schrijven.
Author:
ISBN: 9077834176 9789077834176 Year: 2006 Publisher: Utrecht Agiel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit studieboek beschrijft de betekenis van visuele waarneming bij het leren lezen en spellen. Vervolgens beschrijft het problemen die hierbij kunnen optreden en de begeleiding daarbij. Kinderen kunnen oogbewegingsproblemen of visueel-motorische problemen hebben en hierdoor moeite krijgen bij het verwerken van visuele informatie. Door middel van handelingsgerichte diagnostiek en begeleiding zijn deze visuele problemen - die vaak leiden tot leerachterstanden - te verhelpen. De publicatie is bestemd voor de psycholoog, orthopedagoog, remedial teacher, leraar in het basisonderwijs en speciaal onderwijs, paramedische therapeuten en ouders. Auteur dr. Roel de Groot is orthopedagoog, heeft een adviespraktijk en is hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Orthopedagogiek. Het boek bevat 9 theoretische en praktische hoofdstukken, een observatielijst en aanbevolen boeken en websites. Het bijbehorende trainingsprogramma is op te vragen bij de auteur; tevens is een cd met oefeningen te verkrijgen bij de stichting SOES. © NBD Biblion


Book
Leesproblemen en dyslexie : beschrijving, verklaring en aanpak
Author:
ISBN: 9789056375362 Year: 2013 Publisher: Rotterdam : Lemniscaat,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek behandelt in drie delen op diepgaande wijze de beschrijving, verklaring en aanpak van leesproblemen en dyslexie. De beschrijving van de invloed van omgevingsfactoren (zowel thuis als op school) bij leesproblemen is praktisch. Een voorbeeld hiervan is de interactie tussen leraar en leerling. Dit deel wordt gevolgd door interventies gericht op specifieke leerlingen – met casusvoorbeelden. In deel drie is aandacht voor methodieken wat betreft vaardigheden, maar ook voor de aanpak in de groep (nadruk op directe instructie) en de individuele aanpak zowel binnen als buiten de school, zowel in het basis- als voortgezet onderwijs. De auteur is hoogleraar Orthopedagogiek en verbonden aan de UvA. De tweede druk is door hem in 2003 geactualiseerd met recente onderzoeksresultaten en publicaties, herformulering van de paragraaf 'bottom-up'-factoren en informatie over het Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Deze vierde druk is ongewijzigd. Naast de zeer uitgebreide theoretische achtergrond bevat het boek veel verklarende noten en literatuurverwijzingen. Dit leerwerkboek is een waardevol naslagwerk voor met name remedial teachers, orthopedagogen en docenten primair onderwijs. © NBD Biblion Professor Van der Leij, expert op het gebied van leesproblemen, geeft aan dat het belangrijk is om in de eerste plaats te bepalen wat het leesonderwijs beoogt. De volgende stap is om op basis van de doelstellingen een analyse te maken van de taken waarvoor de leerling zich gesteld ziet. Voorts breidt hij de taakanalyse uit tot de mentale processen die eraan ten grondslag liggen, de processen die de informatieverwerking bepalen. Daarnaast richt hij zijn analyse ook op de achterliggende factoren die bepaalde verschijnselen op taak- en procesniveau veroorzaken of in stand houden. De op deze manier verkregen inzichten zet de auteur in de laatste zes hoofdstukken om in bruikbare methodieken en maatregelen voor de aanpak op groeps-, school- en individueel niveau. Daarmee biedt dit boek een helder overzicht van de behandelingsmethoden van leesproblemen. Professor dr. A. van der Leij is hoogleraar Orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam.


Book
Diagnostiek en behandeling van leesproblemen.
Authors: ---
ISBN: 9026618484 Year: 1987 Publisher: Nijkerk Intro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Woordblindheid : antwoord op een visuele handicap.
Author:
ISBN: 9020206605 Year: 1983 Publisher: Deventer Ankh-Hermes

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Taal verderbij : lezen, schrijven en logisch redeneren met tieners
Author:
Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Dyslexia : the pattern of difficulties
Author:
ISBN: 1870332393 9781870332392 Year: 1993 Publisher: London: Whurr,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Facets of dyslexia and its remediation
Authors: ---
ISBN: 0444899499 1322053596 1483291553 9781483291550 9781322053592 9780444899491 Year: 1993 Publisher: Amsterdam North-Holland

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Developmental Dyslexia has been a subject of interest to practitioners for more than a century. Despite its long research history, however, dyslexia (the terms specific reading disability, reading disability and learning disability are also used interchangeably in this volume) still provides a challenge for contemporary cognitive psychology, education, neurology and physiology. By bringing together contributions from researchers and scholars working in a wide range of fields and perspectives, it is hoped that this publication will offer a means of considering different fac


Book
Strategieen van zwakke lezers en spellers in het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9026514875 Year: 1997 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1997


Book
Ouders over dyslexie : ouders, deskundigen en dyslectici zelf over hun ervaringen met lees- en spellingsproblemen
Author:
ISBN: 9060696638 Year: 1987 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leesmoeilijkheden, diagnose en behandeling.
Authors: ---
ISBN: 9001769403 Year: 1988 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 187 << page
of 19
>>
Sort by