Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Orthopedagogics --- leesprocessen --- leesproblemen --- dyslexie --- cognitieve psychologie
Choose an application
Didactics --- leesprocessen --- leesbevordering --- leesonderwijs --- Netherlands --- PXL-Education 2018 --- leesvaardigheid --- onderwijs --- leesmethoden --- wetenschappelijke inzichten
Choose an application
informatieverwerking --- leesproblemen --- lezen --- leesprocessen --- Psychological study of literature --- Reading, Psychology of. --- Experimentele psychologie --- leren en intelligentie --- leren en intelligentie.
Choose an application
Dit boek onderzoekt de impact van schermmedia op leesgewoonten, met bevindingen over digitaal lezen, taskswitchen en e-readers. De opkomst van schermmedia heeft ingrijpende gevolgen voor het lezen. Behalve dat digitale apparaten concurreren om de schaarse vrije tijd, brengen ze ook risico’s met zich mee voor de kwaliteit van het lezen. Cultuurcritici en wetenschappers waarschuwen dat de aandachtsspanne krimpt. Waar mensen teksten voorheen diepgaand doorgrondden, gebeurt dit tegenwoordig steeds vaker non-lineair, gefragmenteerd, vluchtig en oppervlakkig. Deze publicatie bevat een proefschrift dat dergelijke aannames van empirische evidentie heeft willen voorzien. Dit gebeurt door papieren en digitale boeken in verschillende studies met elkaar te vergelijken. Digitale apparaten blijken, in vergelijking tot papier, inderdaad te leiden tot minder lineair lezen, meer taskswitchen tijdens het lezen en een minder prettige en optimale leeservaring. Er zijn ook lichtpunten. De e-reader blijkt binnen het landschap van digitale apparaten een positieve uitzondering. Hiernaast maakt het nogal uit hoe mensen taskswitchen. Als zij het lezen afwisselen met activiteiten die inhoudelijk gerelateerd zijn aan de tekst, bevordert dit het diepgaande lezen.
Information user --- Sociology of leisure --- Audiovisual methods --- Didactics of Dutch --- leesprocessen --- e-books --- leesgedrag --- lezen --- literatuuronderzoek --- leesvoorwaarden --- technisch lezen
Choose an application
In Effectief leesonderwijs in de praktijk neemt Heleen Buhrs je mee in hoe je goede lessen begrijpend lezen kunt neerzetten. Deze lessen staan niet op zichzelf, maar worden geïntegreerd in het thematisch onderwijs, waarin kennisopbouw centraal staat. In dit boek gaat Buhrs in op de volgende vier elementen:* Werken aan het opbouwen van kennis * Werken met rijke teksten * Leerlingen de tekst actief laten verwerken door erover te praten en te lezen * Monitoren en evalueren van leesbegripNa een korte uiteenzetting over het belang van goed leesonderwijs beschrijft de auteur stap voor stap hoe een goede les ? bij zowel een informatieve, een verhalende tekst als een samenleesboek ? ontworpen wordt. Er is veel aandacht voor de praktische uitwerking: het uitzoeken van een tekst, het analyseren van de tekst, het maken van een lesopzet en het voorbereiden van de les, de instructie. Welke keuzes maak je daarbij? En waarom zijn dit juiste keuzes? Tot slot is er aandacht voor de implementatie en borging van begrijpend lezen op school.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/effectief-leesonderwijs-in-de-praktijk-pica
Didactic strategies --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- leesprocessen --- leesbevordering --- leesvaardigheden --- didactische werkvormen --- begrijpend lezen --- Basisonderwijs --- Taalonderwijs --- Nederlands --- Leesonderwijs --- Begrijpend lezen
Choose an application
Psycholinguistics --- leesprocessen --- Didactics of languages --- Reading, Psychology of --- Reading disability --- #KVHB:Lezen --- aanvankelijk lezen --- dyslexie --- leesstoornissen --- lezen --- woordherkenning --- 803.3 --- Lezen --- Linguïstiek --- Nederlands --- Psycholinguïstiek --- Taal --- Taalonderwijs --- Taalpsychologie --- Reading disabilities --- Reading retardation --- Retarded readers --- Learning disabilities
Choose an application
Hardopdenkend leren lezen gaat over model-leren bij begrijpend lezen en is een van de vijf boeken uit de serie 'actiestrategieën voor lezers'. De achterliggende gedachte is eenvoudig: het belangrijkste wat wij onze leerlingen kunnen leren, is hoe zij moeten leren. Leerlingen hebben de meeste baat bij strategische kennis; kennis van de procedures die mensen gebruiken om te leren, te denken, te lezen en te schrijven. De meest effectieve manier om leerlingen deze strategieën te onderwijzen is door hen taken te laten uitvoeren en hen te helpen bij het toepassen van de strategieën. Als wij van onze leerlingen professionele lezers willen maken, dan moeten we de strategieën van geoefende lezers voordoen. Ook moeten we oefenen met authentieke tekstenromans, korte verhalen, non-fictie boeken, krantartikelen, pleidooien, en internetsites en leerlingen helpen om de strategieën toe te passen wanneer zij zelfstandig lezen. Hoewel dit logisch lijkt, staat het sterk in contrast met de theorieën en de praktijk van veel onderwijs in Amerika. Onderzoek in Amerika toont aan dat de meeste tijd besteed wordt aan declaratieve kennis. (Bron: www.onderwijsmaakjesamen.nl)
475.26 --- Leesstrategieën --- Begrijpend lezen --- Vygotsky, Lev --- aanvankelijk lezen --- leesvaardigheid --- leren lezen --- lezen --- Aanvankelijk lezen --- Hardopdenkend lezen --- Leesmethodes --- Leesvaardigheid --- Lezen --- 092206.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Leesprocessen --- Lager onderwijs --- Redeneren --- Leesproces --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Elk kind verdient het om goed te leren lezen. Als je niet geletterd bent, is het vrijwel onmogelijk om in de huidige maatschappij mee te komen. Uiteraard heb je kennis van de wereld en woordenschat nodig om teksten te begrijpen, maar met kennis en woorden alleen kun je geen tekens van papier aflezen.Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.In het Nederlandse onderwijs kan nog veel winst worden behaald door méér leerlingen een goede leesstart te geven. In de groepen 1/2 is aandacht nodig voor mondelinge taalvaardigheid, fonemisch bewustzijn en letterkennis. In groep 3 leren leerlingen 'de code kraken': ze leren om de tekens op papier te vertalen naar woorden en zinnen. Dat proces gaat door in de groepen 4, 5 en 6: het voortgezet technisch lezen. Het is een misvatting om te denken dat het technische leesonderwijs daarmee is afgerond: ook nadat tot en met groep 6 is gewerkt aan (voortgezet) technisch lezen, is in de groepen 7 en 8 onderhoud en herhaling nodig om te voorkomen dat het leesniveau terugzakt. Cruciaal zijn een doorlopende lijn en professionele samenwerking binnen de school.Technisch kunnen lezen is de sleutel tot leesbegripIn dit boek lees je hoe het onderwijs in technisch lezen er in de dagelijkse lessen uit kan zien en hoe binnen de school op professionele wijze kan worden samengewerkt. Hierbij wordt uitgegaan van wat onderzoek ons al jarenlang leert over effectief leesonderwijs. Het is bedoeld voor alle betrokkenen in het basisonderwijs: leerkrachten, intern begeleiders, taal-/leescoördinatoren en schoolleiders.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/technisch-lezen-in-een-doorlopende-lijn-pica
Technisch lezen --- Basisonderwijs --- Leesvaardigheid --- 475.26 --- technisch lezen --- leesvaardigheid --- basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- ontluikende geletterdheid --- leesprocessen --- kleuteronderwijs --- leesvaardigheden --- didactische werkvormen --- leesmethoden --- lager onderwijs --- lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Lager onderwijs --- Leesontwikkeling --- Leerlijnen --- Leerlijn
Choose an application
Hoe realiseer je een effectieve leesdidactiek met oog voor alle leerlingen? Op welke manier organiseer je een leesbeleid op school? Met wie kun je samenwerken om een motiverende leesomgeving te creëren?Natuurlijk wil jij van al je leerlingen lezers maken. Want leerlingen die goed en graag lezen, leren vaak beter. De vraag is: hoe doe je dat nu concreet?In 'Van leerlingen lezers maken' maak je kennis met de pijlers van krachtig leesonderwijs. Je leert hoe je met het hele schoolteam een leesbeleid creëert dat inzet op een motiverende leesomgeving, effectieve leesdidactiek en gerichte leesmonitoring.Dit handboek geeft je praktische handvatten om aan de slag te gaan in een doorgaande leeslijn. Van tips om ontluikende geletterdheid te stimuleren, over leesbegrip bevorderen met rijk tekstmateriaal, tot het opvolgen van leesontwikkeling en het maken van een leesplan.Het is geschikt voor leerkrachten, directies, lerarenopleiders, pedagogisch begeleiders, onderwijsondersteuners, bibliotheekmedewerkers ... Kortom voor iedereen die elke leerling - van jongste kleuter tot jongvolwassene - wil laten uitgroeien tot een vaardige en gemotiveerde lezer.https://www.lannoocampus.nl/nl/van-leerlingen-lezers-maken
370.02 --- Leesonderwijs --- didactiek --- Leesonderwijs. --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Didactics of primary education --- ontluikende geletterdheid --- leesprocessen --- leesproblemen --- basisonderwijs --- linguïstiek --- leesvaardigheden --- didactische werkvormen --- leesonderwijs --- leesmethoden --- Primary education --- lezen --- Lezen ; didactiek --- Lezen --- Leesbevordering --- Leesbeleid --- Schoolteam --- Lerarenopleiding --- Pedagogische begeleiding --- Bibliothecaris --- Onderwijs
Choose an application
Is spelling nog belangrijk nu communicatie steeds vaker online plaatsvindt? Juist wel! Dit naslagwerk biedt jou als leerkracht de juiste tools voor effectief spellingonderwijs.Het beschrijft alle effectieve aspecten van spellinginstructie, geeft lesbeschrijvingen en ervaringen met spellen in de klankzuivere periode tot groep 3 en de niet-klankzuivere periode tot en met groep 8. Er is aandacht voor alle letter-klankgebaren en een uitgebreide beschrijving van alle spellingcategorieën. Specifiek komt werkwoordspelling aan bod, evenals het spellingonderwijs in groep 1 en 2. Het boek sluit af met de toetsing van spelling, zoals de keuze voor proeflees- of meerkeuzetoetsen. Meer uitgewerkte voorbeelden van lesvoorbereidingsformulieren vind je op de website van de uitgever.https://www.jsw.nl/recensie/spellingonderwijs/
Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Primary education --- leesprocessen --- spelling --- aanvankelijk lezen --- aanvankelijk schrijven --- leesmethoden --- Spelling --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Gebaar --- Klank --- Werkwoordspelling --- Praktijkvoorbeeld
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|