Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Omdat lezen loont : op naar effectief leesonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789493209824 9493209822 Year: 2022 Publisher: Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lezen loont – nog altijd, ook in een wereld vol digitale afleiding. Lezen is noodzakelijk om feiten van fictie te onderscheiden, om betekenis te geven aan de wereld. Kortom, om als burger te kunnen functioneren.Nederlandse leerlingen lezen steeds minder goed. Hoe kan het dat jongeren in ons land behoren tot de slechtste en minst gemotiveerde lezers ter wereld? In een van de rijkste landen ter wereld loopt straks 25 procent van de jongeren risico op laaggeletterdheid. Terwijl het elders, waar digitale media net zo oprukken in jongerenculturen, wél lukt om jongeren leesvaardig te maken.In Omdat lezen loont analyseren leerlingen, studenten, leraren, schoolbestuurders, lerarenopleiders, bibliotheekmedewerkers, onderwijsinspecteurs, schrijvers, columnisten, wetenschappers en beleidsmakers de Nederlandse leescrisis en presenteren ze oplossingen.Samen laten ze zien hoe effectief leesonderwijs eruitziet en hoe dit leidt tot jonge burgers die willen en kunnen lezen.


Dissertation
ETUDE TERMINOLOGIQUE ET ENCYCLOPEDIQUE DE LA DYSLEXIE Joke de Boer: "Dyslexie: definiëring, diagnostiek, behandeling, predictie en preventie. Een inventaris van recente ontwikkelingen" Traduction N-F, (pp. 72-75)
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze scriptie bestaat uit een terminologisch en encyclopedisch onderzoek in verband met dyslexie. Er worden 15 probleemtermen besproken. Onze doelstelling is van elke probleemterm het meest passende equivalent in het Frans te geven. Bij 9 van deze termen hoort ook een encyclopedische analyse. In dit onderdeel is het de bedoeling om de inhoud van een aantal interessante basisbegrippen uit te leggen. Tot deze encyclopedische analyse behoren ook een aantal instellingen waarover we ook telkens meer uitleg verschaffen. Middelen of methode: Nagaan of de probleemtermen opgenomen zijn in algemene en specifieke Nederlandstalige en Franstalige woordenboeken en encyclopedieën. Aangezien dit quasi nooit het geval was, hebben we ons geconcentreerd op de gespecialiseerde literatuur. Tenslotte hebben we verschillende specialisten geraadpleegd om onze Franse vertalingen op hun juistheid en accuraatheid te toetsen. Resultaten: Deze scriptie biedt de vertaler een geschikte vertaling voor een aantal moeilijk te vertalen termen die te maken hebben met het onderwerp dyslexie. Met deze scriptie willen we toekomstige vertalers ook duidelijk en kort een aantal basisbegrippen uitleggen in verband met dyslexie. Tenslotte draagt deze scriptie bij tot een uitwisseling van een aantal Nederlandse behandelmethoden en verwezenlijkingen rond dyslexie tussen Nederland en Belgïe enerzijds en tussen het Nederlandstalige en Franstalige taalgebied anderzijds.


Dissertation
Investigating the effect of metonymic language use on the reading process
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstellingen: Deze scriptie wil onderzoeken in welke mate npaparps - niet-geanimeerde subjecten gevolgd door predikaten die een geanimeerd agens vereisen - een effect hebben op het cognitief leesproces van bachelor- en masterstudenten die Engels als vreemde taal studeren. In het Engels is het gebruik van npaparps immers meer aanvaard en idiomatischer dan in het Nederlands. Er wordt ook onderzocht of context een gunstig effect heeft op het verwerkingsproces en of de masterstudenten het zichtbaar minder moeilijk hebben om de npaparps te verwerken. Middelen of methode: Voor deze scriptie werden de gegevens geanalyseerd van 33 bachelorstudenten en 38 masterstudenten die deelnamen aan een leesexperiment. Ze werden gevraagd om alinea's en zinnen te lezen die paparps en npaparps bevatten. Tijdens het lezen werden hun oogbewegingen geregistreerd met de EyeLink 1000, een eye-tracking systeem dat ter beschikking werd gesteld door de Faculteit Psychologie te Gent. De zinnen werden verdeeld in drie zones: het substantief, het werkwoord en de eindzone. Voor elke van deze drie zones werden de volgende variablelen onderzocht: de duur van de eerste fixatie, de totale duur van de fixaties, regressies in en uit de area of interest, go past times, het aantal keer dat een woord werd overgeslagen en de grootte van de pupillen. Resultaten: Uit de resultaten van het leesexperiment konden enkele sluitende conclusies getrokken worden omtrent de paparp/npaparp variabele: over het algemeen werden woorden in een npaparp-structuur trager gelezen dan in een paparp-structuur. Ook het effect van context komt soms duidelijk naar boven: woorden worden over het algemeen sneller gelezen in alinea's dan in zinnen. Het verschil tussen masterstudenten en bachelorstudenten komt echter niet altijd duidelijk naar voren en sommige resultaten zijn niet significant genoeg om conclusies uit te trekken.


Book
Hardopdenkend leren lezen
Author:
ISBN: 9789079336081 Year: 2008 Publisher: Helmond Onderwijs Maak je Samen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hardopdenkend leren lezen gaat over model-leren bij begrijpend lezen en is een van de vijf boeken uit de serie 'actiestrategieën voor lezers'. De achterliggende gedachte is eenvoudig: het belangrijkste wat wij onze leerlingen kunnen leren, is hoe zij moeten leren. Leerlingen hebben de meeste baat bij strategische kennis; kennis van de procedures die mensen gebruiken om te leren, te denken, te lezen en te schrijven. De meest effectieve manier om leerlingen deze strategieën te onderwijzen is door hen taken te laten uitvoeren en hen te helpen bij het toepassen van de strategieën. Als wij van onze leerlingen professionele lezers willen maken, dan moeten we de strategieën van geoefende lezers voordoen. Ook moeten we oefenen met authentieke tekstenromans, korte verhalen, non-fictie boeken, krantartikelen, pleidooien, en internetsites en leerlingen helpen om de strategieën toe te passen wanneer zij zelfstandig lezen. Hoewel dit logisch lijkt, staat het sterk in contrast met de theorieën en de praktijk van veel onderwijs in Amerika. Onderzoek in Amerika toont aan dat de meeste tijd besteed wordt aan declaratieve kennis. (Bron: www.onderwijsmaakjesamen.nl)


Book
Begrijpend lezen op de basisschool : de tekst centraal
Author:
ISBN: 9789463713948 Year: 2022 Publisher: Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het belang van goed kunnen begrijpend lezen is groot, zowel voor de toekomst van de leerlingen als voor de samenleving. In de praktijk is begrijpend lezen een complexe vaardigheid waarmee veel kinderen in Nederland en Vlaanderen moeite hebben. Toch is het een vaardigheid die ze later nodig hebben om goed te kunnen functioneren in het dagelijks leven.Dit boek biedt leraren en scholen handvatten om het leesonderwijs in kaart te brengen en te verbeteren. Belangrijke vragen zijn:- Krijgt (begrijpend) lezen voldoende en op een goede manier aandacht in onze school?- Hoe kan het beter?- Komt kennisontwikkeling in onze school voldoende aan bod?Verder wordt ingegaan op factoren die het begrijpend lezen als proces sterk beïnvloeden, zoals de rol van vloeiend lezen, woordenkennis, tekstkennis en het kunnen monitoren van het proces van begrijpend lezen. Ook wordt stilgestaan bij de rol van de tekst, want leerlingen hebben uitdagende niet te gemakkelijke teksten nodig. Naast leesinhoudelijke zaken is er ook aandacht voor hoe het beste expliciet en motiverend onderwijs in het begrijpen van teksten kan worden gegeven.Dit boek is geschikt voor het verbeteren van de praktijk van begrijpend lezen in scholen, maar kan ook gebruikt worden in opleidingen en bij nascholingsactiviteiten.https://gompel-svacina.eu/product/begrijpend-lezen-op-de-basisschool


Book
Leesmoeilijkheden : achtergronden, analyse en behandeling
Authors: ---
ISBN: 900194986X Year: 1998 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leesmoeilijkheiden wil een praktische bijdrage leveren aan de hulp aan kinderen met leesmoeilijkheden. In het eerste deel worden de achtergronden en de ontwikkelingslijn van het leesproces beschreven. Het tweede deel behandelt het vaststellen en onderzoeken van optredende leesmoeilijkheden. Het derde deel is geheel gewijd aan hulpmaatregelen en -technieken.


Book
Kinderen leren lezen : voorbereidend en aanvankelijk lezen
Author:
ISBN: 9055742708 Year: 2000 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het leesproces - Voorbereidend lezen - De geschiedenis van het leesonderwijs - De methode 'Veilig leren lezen' - De methode 'De leessleutel' - Functioneel aanvankelijk lezen - Leesmoeilijkheden

Listing 1 - 9 of 9
Sort by