Narrow your search

Library

VIVES (29)

Hogeschool Gent (28)

UCLL (28)

Odisee (24)

Thomas More Mechelen (23)

Arteveldehogeschool (22)

VUB (22)

Hogeschool West-Vlaanderen (21)

AP (20)

KBR (20)

More...

Resource type

book (37)

object (1)


Language

Dutch (36)

English (1)


Year
From To Submit

2016 (2)

2015 (1)

2013 (1)

2012 (1)

2010 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Moeilijk lerende kinderen : Vraagstelling en hulpverlening
Authors: ---
ISBN: 9060696565 Year: 1988 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Moeilijk lerende kinderen zijn kinderen aan wie je zo op het eerste gezicht niets bijzonders ziet, maar die, omdat hun intelligentie beneden het normale niveau ligt, aangewezen zijn op speciaal onderwijs, de MLK-school. Zij hebben bniet alleen moeite met hun schoolse leren, maar ook met hun sociale leren. Zaken die voor andere kinderen min of meer vanzelfsprekend zijn, zoals het je in de situatie van een ander kunnen verplaatsen, afstand nemen van jezelf en de ander, zijn voor hen erg moeilijk. Vaak beoordelen zij de situatie verkeerd met als gevolg misverstanden en onbegrip. Elke keer opnieuw worden ze bevestigd in het idee dat alles wat zij doen mislukt en dat niemand hen aardig vindt. Zo ontstaat een negatief zelfbeeld. Dit boek is geschreven als praktijkboek voor al degenen die dagelijks met moeilijk lerende kinderen te maken hebben. (Bron: covertekst)


Book
Sensomotorische training van kinderen - in de leeftijd van 4-12 jaar - met leer- en gedragsproblemen op basis van een ontwikkelingsachterstand
Author:
ISBN: 9035211189 Year: 1986 Publisher: Lochem De Tijdstroom


Book
Kinderen begeleiden kinderen bij leerachterstanden: een tutor-begeleidingsprogramma voor basis- en speciaal onderwijs
Author:
ISBN: 9001918905 Year: 1994 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek schetst de achtergronden van deze tutor-begeleidingssytemen. Het beschrijft hoe een stappenplan een gefaseerde invoering ervan in het onderwijs mogelijk maakt. Met behulp van aanwijzingen voor signalering, diagnostisering en handelingsspanning wordt aangegeven hoe deze begeleiding vorm kan krijgen. Ook de training van de begeleidende leerlingen komt uitgebreid ter sprake. (Bron: covertekst)


Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven : inspiratieboek.
Authors: --- ---
ISBN: 9789044129342 9044129341 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zittenblijven blijkt volgens onderzoek minder effectief dan verondersteld. De praktijk van het zittenblijven moet dan ook op elke school in vraag gesteld worden. Doel is zittenblijven op termijn te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken. Het boek biedt daartoe een mix van wetenschappelijke kadering, ondersteunende fiches, instrumenten en inspîrerende praktijkverhalen.


Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven : inspiratieboek 2
Authors: ---
ISBN: 9789044130881 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heel wat leerkrachten en directies zijn er van overtuigd dat zittenblijven een doeltreffende maatregel is om leerachterstand aan te pakken. Onderzoek naar de effecten van zittenblijven bevestigt deze overtuiging echter niet. Zittenblijvers blijken onder meer een sterk verhoogd risico te hebben om het onderwijs zonder diploma te verlaten. Samen tot aan de meet wil daarom de praktijk van zittenblijven ter discussie stellen en gaat met scholen een traject aan om zittenblijven te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken.


Book
Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen : medisch-pedagogische begeleiding en behandeling
Authors: --- ---
ISBN: 9789023245551 Year: 2009 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze opnieuw herziene en uitgebreide uitgave van 'Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen' worden ontwikkelingsproblemen vanuit een geïntegreerde medische, orthopedagogische en psychologische hoek benaderd. De auteurs, acht orthopedagogen/psychologen, zes artsen en een onderzoeker, zijn afkomstig uit de praktijk van een door de antroposofische menskunde geïnspireerde zorg aan kinderen. De inhoud is gebaseerd op een spirituele menskunde die een belangrijke waarde kan toevoegen aan de verstandelijk gehandicaptenzorg en de kinder- en jeugdpsychiatrie. (Bron: flaptekst)


Book
Executieve functies bij kinderen en adolescenten : een praktische gids voor diagnostiek en interventie.
Authors: --- ---
ISBN: 9789079729197 Year: 2010 Publisher: Amsterdam Hogrefe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Executieve functies zijn het vermogen om dingen te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag en liggen ten grondslag aan ADHD, autisme en leerstoornissen. In Executieve functies bij kinderen en adolescenten laten Peg Dawson en Richard Guare zien hoe executieve functies zich ontwikkelen en waarom ze een sleutelrol spelen in het gedrag van kinderen en hun (school)prestaties. In een zeer toegankelijke stijl integreren Dawson en Guare actuele theoretische inzichten met uiterst praktische interventies. Hun probleemoplossende aanpak beslaat het gehele spectrum van executieve functies: van Inhibitie, Flexibiliteit en Emotieregulatie tot Taakinitiatie, Werkgeheugen, Planning en Organisatie. Op basis van baanbrekend onderzoek geven zij voor elke vaardigheid concrete aanwijzingen hoe deze is vast te stellen en te meten. Daarnaast bieden zij stapsgewijze richtlijnen en uiterst praktische tips om de verschillende executieve functies door individuele coaching of klassikale interventies te versterken. In de uitgebreide bijlagen worden talloze vragenlijsten, checklists en werkbladen geboden die direct in de praktijk zijn te gebruiken. Het handige A4-formaat zorgt ervoor dat deze eenvoudig zijn te kopiëren en te gebruiken (zie het colofon voor copyright en toestemming). Executieve functies bij kinderen en adolescenten is een uiterst praktische gids voor leerkrachten, psychologen en andere professionele opvoeders.

Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by