Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Dit themanummer besteedt aandacht aan evoluties in de eigenheid van lerende jongeren. Niets te vroeg allicht. Want de unieke relatie tussen de leerling en de leerkracht komt onder druk te staan. Er zijn de toenemende leermogelijkheden buiten het georganiseerd leren in schoolverband, de impact van de sociale media, de toenemende diversiteit die scholen in de richting van leren op maat duwt, ? die gewijzigde relatie vraagt onder meer onderbouwd inzicht over het zich ontwikkelend brein, nieuw leiderschap en kennis over wat motiverend werkt bij jongeren vandaag.Kennen en beantwoorden scholen in de dagelijkse praktijk de verzuchtingen van hun leerlingen? Houden beleidsmakers op macro- en mesoniveau hiermee rekening? Of halen aandacht voor schoolstructuren en lerarenverzuchtingen de bovenhand in beleidskeuzes?Hoe anders zijn leerlingen dan vroeger? Hoe beleven zij de maatschappelijke context? Hoe ervaren jongeren de bedreigingen en uitdagingen waarvoor ze zich geplaatst zien? Zijn ze mondiger in het uiten van hun angsten en dromen? Om met meer achtergrondinformatie de uitgangsvraag te beantwoorden of jongeren vandaag anders zijn dan vroeger, belicht dit themanummer enkele deelaspecten van deze vraag.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/191744-leerlingen+vandaag
leerkrachten --- leerprocessen --- relatie leraar-leerling --- studenten --- 37.01 --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Leerprocessen --- Relatie leraar-leerling --- Onderwijs --- Beleid --- Schoolmanagement --- Relatie leraar - leerling --- Leerlingbegeleiding --- Motivatie --- Leerling --- Jongere --- Welbevinden --- Digitalisering --- Sociale media --- Leerling-leerkrachtrelatie --- Motivatie ; onderwijs --- Leerlingbegeleiding ; Vlaanderen
Choose an application
Jonge kinderen spelen de hele dag door. Dat mag, meer nog: dat moet! Spel is een krachtige context waarin kinderen met ondersteuning van een vaardige begeleider volop groeien. Spelbegeleiding is verkennen, verbinden en verrijken. Samen op pad gaan en leren van elkaar.De auteurs stellen in dit boek een aantal gerichte vragen over de kracht van spel in onderwijs en educatie: Hoe kun je spel in de klas ten volle waarderen? Wat zijn kwaliteitsvolle leerkracht-kindinteracties die het spel van kinderen verrijken en uitdagen? Hoe verbind je je met de groep via spel? Liggen er dan ook kansen in het spontane spel? En wanneer ontstaat intense betrokkenheid?Uitgebreid aan bod komen onderwerpen als relatie en gedrag, zelfsturing, taal en rekenen met jonge kinderen en inbreng van kinderen in het thema. Interactie met kinderen is steeds het sleutelwoord.De kracht van spel biedt achtergrond, inspireert met mooie praktijkvoorbeelden en laat je groeien in spel. Voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers, begeleiders, opleiders, vormingswerkers, studenten, opvoeders en iedereen met een passie voor het jonge kind.Deze uitgave is gebaseerd op onderzoeken waarin leerkrachten en andere begeleiders van peuters en kleuters samen met experts de kracht van spel in hun eigen praktijk hebben onderzocht.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/57/pedagogiek/2292/de-kracht-van-spel
Kleuteronderwijs --- Spelontwikkeling --- Interactie --- Spelen --- Spelen ; kleuteronderwijs --- Spel --- Spelbegeleiding --- Onderwijs --- Zelfsturing --- Vrij spelen --- Taal --- Rekenen --- Wiskundige initiatie --- Wiskundig spel --- Kosteloos materiaal --- Relatie --- Relatie leraar - leerling --- Gedrag --- kleuteronderwijs --- spelen --- Didactics of sports and games --- taalverwerving --- didactische werkvormen --- rekenen --- leraren-leerling relatie --- Didactic strategies --- 471.47 --- bewegen --- spelontwikkeling --- didactiek kleuteronderwijs - bewegingsopvoeding --- Leerling-leerkrachtrelatie --- Spelen ; didactiek --- Taalverwerving ; kleuters --- Wiskunde ; kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- 477.8 --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding
Choose an application
Stille kinderen blijven vaak onder de radar van de leraar. Soms zijn het kinderen die gewoon doen wat ze moeten doen, zonder op te vallen en het gewoon fijn vinden "stil" te zijn. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ze geen aandacht willen van de leerkracht! Ook als stil kind wil je horen dat je het goed doet.Soms zijn het kinderen die het wel degelijk lastig hebben, maar die zich daarom juist (onbewust) onopvallend gedragen. Ze zijn van nature angstig of verlegen, hebben het moeilijk thuis of op school, of begrijpen ons gewoon niet goed. We missen de subtiele signalen die zij uitzenden; en soms zijn er simpelweg geen signalen te zien. Juist zij hebben onze aandacht hard nodig.Een deel van de stille kinderen in je klas is gewoon heel gelukkig en een ander deel niet. Om te weten wie gelukkig is en wie niet, moeten we iedereen in de klas leren zien en leren kennen. Daarom gaat dit boek over álle stille kinderen.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/als-je-leerling-stil-is-pica
Introverte leerlingen --- Stille leerlingen --- Verlegenheid --- Leerlingen --- Introversie, relatie leraar leerling. --- Onderwijs. --- Onderwijs --- Gedrag --- Kind --- Introvert --- Selectief mutisme --- Depressie --- Taalontwikkelingsstoornis --- Anderstalige nieuwkomer --- Prikkelverwerking --- Hoogsensitiviteit --- Hoogbegaafdheid --- Sociale veiligheid --- Opvoedingsprobleem --- Psychotrauma --- Introversie --- Leerling-leerkrachtrelatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Educational psychology --- Educational sciences --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- orthopedagogiek --- leerlingenbegeleiding --- ontwikkelingspsychologie --- gedragstherapie --- gedragspsychologie --- Leerling-leraarrelatie
Choose an application
Steeds meer leraars ervaren tal van uitdagingen in hun klassen en kiezen ervoor om samen te werken. Ze staan dan niet meer alleen, maar met twee of meer onderwijsprofessionals in de klas. Teamteaching is een krachtige organisatievorm die de deur opent voor sterk onderwijs en die leerlingen én leraren ten goede kan komen. Dit boek is een praktijkgids voor elke leraar die het engagement opneemt om samenwerkend les te geven. De auteur loodst lerarenteams stap voor stap door het proces, van de samenstelling van een sterk team tot het plannen, uitvoeren en evalueren van acties om vooropgestelde doelen te bereiken.Of je nu wil teamteachen om in te spelen op de grote verschillen in de klassen, om het welbevinden en de motivatie van leerlingen te vergroten of om leerlingen eigenaarschap te geven in hun leerproces, via de tips in dit boek ga je doelgericht aan de slag. De auteur staat ook uitgebreid stil bij de effecten op de betrokken leraars, die de uitdagingen nu samen aangaan, elkaar steunen en dagelijks van elkaar leren.Alleen gaat het sneller, samen gaat het beter. https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464016796/Team-Teach
Teamteaching --- Teamwerk --- Leraar --- Onderwijs --- Lesgeven --- Samenwerking --- Leraren --- Samenwerken --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- adaptief onderwijs --- samenwerkend leren --- coaching --- onderwijsbegeleiding --- lerarenbegeleiding --- 454.23 --- didactiek --- samenwerken --- co-teaching --- geïntegreerd onderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Leerling-leerkracht relatie. --- Leerling-leerkrachtrelatie --- Leraren ; samenwerking
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|