Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Social policy --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- participatie
Choose an application
Choose an application
Social policy --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- kinderen --- armoedebestrijding
Choose an application
Kinderrechten en sociale grondrechten zijn niet meer weg te denken. Regelmatig vormen ze hoekstenen van een beleid en bieden ze handvatten voor de praktijk. Situaties van onrecht worden eraan afgetoetst en versterken het zoeken naar collectieve antwoorden. Tegelijkertijd roepen die kaders heel wat vragen op. Niet in het minst hoe beide rechtskaders zich tot elkaar verhouden. Zijn kinderrechten het terrein van jeugdbeleid en jeugdactoren en sociale grondrechten het terrein van lokaal sociaal beleid? Of is er synergie te vinden tussen beide rechtskaders die vorm kan geven aan lokale samenwerkingsverbanden en netwerken? Welke plaats krijgen kinderrechten en grondrechten in lokale praktijken? Gezien de veelheid aan thema’s en punten van discussie, leverde dit onderwerp een verscheidenheid aan bijdragen op. Dit is het eerste deel van de twee cahiers ‘Kinderrechten en sociale grondrechten’. In dit deel ligt de focus op het conceptueel, historisch en maatschappelijk duiden van kinderrechten en grondrechten als onderwerp van beleid. Het tweede deel focust op de beleidspraktijk. Didier Reynaert en Nathalie van Ceulebroeck starten hun bijdrage vanuit de verwondering dat in de ontwikkeling naar een lokaal sociaal beleid kinderrechten minder op de voorgrond treden, maar eerder behoren tot het beleidsdomein jeugd. Ze pleiten voor meer kruisbestuiving tussen lokaal sociaal beleid en lokaal jeugdbeleid, tussen sociale rechten en kinderrechten zonder alles op een hoop te willen gooien. Chris Peeters gaat op zoek naar de verankering van een kinderrechtenbenadering in de vele bestuurlijke ontwikkelingen op lokaal niveau de voorbije tien jaar. De bestuurlijke krijtlijnen maken zeer veel mogelijk en een transversale geïntegreerde aanpak wordt minder dan ooit gehinderd door sectorale schotten. Maar die Vlaamse ontschotting is nog niet overal realiteit. Rudy De Cock gaat in op de vraag naar de verhouding tussen (kinder)armoede en de ontwikkeling van een lokaal kinder- of gezinsarmoedebeleid. De Cock stelt dat kinderarmoede als fenomeen met grote impact op het leven van kinderen niet los kan gezien worden van de gezinnen en de ruimere context waarin kinderen leven. Dat leidt binnen een lokaal bestuur tot een verscheidenheid aan actieterreinen die zich laten kenmerken door integratie met andere beleidsdomeinen en zich richt op alle levensdomeinen.
sociale politiek --- 304 --- Social policy --- jeugdrecht --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- armoedebeleid --- sociaal beleid --- kinderrechten --- Flanders
Choose an application
Kinderrechten en sociale grondrechten zijn niet meer weg te denken. Regelmatig vormen ze de hoekstenen van een beleid en bieden ze handvatten voor de praktijk. Situaties van onrecht worden eraan afgetoetst en versterken het zoeken naar collectieve antwoorden. Tegelijkertijd roepen die kaders heel wat vragen op. Niet in het minst hoe beide rechtskaders zich tot elkaar verhouden. Zijn kinderrechten het terrein van jeugdbeleid en jeugdactoren en sociale grondrechten het terrein van lokaal sociaal beleid? Of is er synergie te vinden tussen beide rechtskaders die vorm kan geven aan lokale samenwerkingsverbanden en netwerken? Welke plaats krijgen kinderrechten en grondrechten in lokale praktijken? Gezien de veelheid aan thema’s en punten van discussie, leverde dit onderwerp een verscheidenheid aan bijdragen op, gebundeld in twee cahiers. In het eerste cahier ligt de focus op het conceptueel, historisch en maatschappelijk duiden van kinderrechten en grondrechten als onderwerp van beleid. In dit tweede nummer worden de kinderrechten en grondrechten geconcretiseerd naar de wijze waarop ze uitvoering krijgen op het kruispunt van beleid en praktijk in reële contexten.
kinderrechten --- 34 --- Social policy --- jeugdrecht --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- armoedebeleid --- sociaal beleid --- Flanders
Choose an application
Een job is voor de meesten van ons een evidentie. Maar niet iedereen vindt zomaar zijn weg naar werk, of naar de arbeidsmarkt. Voor deze maatschappelijk kwetsbaren, langdurig werklozen of zieken, biedt de sociale economie een manier om toch in hun levensonderhoud te voorzien. Bovendien vormt een job een eerste stap richting bredere maatschappelijke (her)integratie.Als lokaal bestuur kunt u een cruciale rol spelen in de ondersteuning van (organisaties uit) de sociale economie. Maar hoe begint u er precies aan? En welke maatregel is het meest geschikt in een gegeven context? Mieke Frans, bestuurssecretaris sociale economie bij de provincie Vlaams-Brabant, wijst u de weg. In het eerste deel biedt ze een grondige introductie van de sociale economie. Ze bespreekt de definitie van de sector, de beoogde doelgroepen en de verschillende soorten sociale-economieorganisaties. Het tweede deel gaat dieper in op de mogelijke rol van lokale besturen. De auteur onderscheidt er maar liefst vier: de rol van actor, van klant, van financier en van regisseur. Per rol geeft ze aan over welke mogelijke maatregelen het bestuur beschikt en biedt ze, door middel van beslissingsbomen en gerichte vragen, handvatten om in elke situatie een onderbouwde beslissing te maken. Sociale economie gaat bovenal over mensen. Daarom wordt de beleidsmatige informatie afgewisseld met voorbeelden, praktijkcases en getuigenissen van mensen uit het veld. Zij hebben aan den lijve ondervonden hoe sociale economie de ontbrekende schakel kan zijn in de zoektocht naar werk, sociale contacten en onafhankelijkheid.
454 Sociale economie --- 420 Lokale overheden. Algemeen --- Economics --- Public administration --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- sociale economie
Choose an application
Economic policy and planning (general) --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- voedingsvoorlichting --- voedselveiligheid --- voeding --- Food law and legislation
Choose an application
In dit cahier over ruimte en een breed (lokaal) sociaal beleid brengen we een divers palet aan bijdragen bijeen, die dieper ingaan op het belang van beleidsmatig doordenken over ruimte. (Publieke) ruimte is het product van maatschappelijke verhoudingen en wordt mee bepaald door visies op de samenleving. Hoe (publieke) ruimte is vormgegeven, wie er gebruik van maakt en welke sociale relaties en normen er kunnen bloeien, is geen neutraal gegeven. Een sociaalruimtelijk perspectief betekent dat maatschappelijke problemen en mogelijkheden van mensen worden gelezen door een ruimtelijke bril. Ruimte bepaalt welke sociale relaties we met elkaar kunnen aanknopen. Het is belangrijk om sociale dynamieken in ruimtes te begrijpen vooraleer er wordt ingegrepen. Een speelplein aanleggen kan zeer wenselijk zijn vanuit het perspectief van kinderen, maar wat met de huidige pleingebruikers? Ingrijpen in ruimtes heeft altijd wenselijke, minder wenselijke en niet-gekende effecten op het leven van mensen. In dit cahier over een breed sociaal beleid en ruimte hebben we gekozen voor verscheidenheid. Elke bijdrage thematiseert ruimte op een verschillende manier.
Social problems --- Social policy --- Nutritionary hygiene. Diet --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- hulpverlening --- voeding --- wonen --- armoedebestrijding
Choose an application
Social policy and particular groups --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- lokaal beleid --- jeugdbeleid
Choose an application
Political sociology --- Social welfare methods --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- buurtwerk --- preventiewerking (mensen) --- Netherlands
Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|