Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Doelstelling: Deze studie heeft als doel om het gebruik van de metafoor in het Franse muziektijdschrift 'Les Inrockuptibles' en het Nederlandse muziektijdschrift 'Oor' met elkaar te vergelijken. De metaforen worden ingedeeld in semantische velden om de overeenkomsten en verschillen in het gebruik van deze velden in de twee magazines te kunnen vaststellen. Middelen of methode: Deze studie onderzoekt een meertalig corpus, dat bestaat uit Franse en Nederlandse cd-recensies.Het corpus werd geselecteerd a.d.h.v. een aantal criteria: de magazines, de vorm van publicatie, de periode van publicatie, de classificatie per muziekgenre en de recensenten.De indeling van de metaforen in semantische velden is gebaseerd op Lakoff & Johnson's definitie van de structurele metafoor en op het onderzoek van McLeod (2002). Resultaten: Het Franse en Nederlandse corpus vertonen een aantal gelijkenissen wat het gebruik van de metafoor betreft.In beide corpora werden de structurele metaforen 'la sortie d'un album est une naissance' en 'l'album est un voyage' gevonden.Beide magazines gebruiken ook frequent metaforen die zich situeren in het semantisch veld van geweld en agressie, dat ook door McLeod (2002) onderzocht werd. Het grootste verschil tussen de corpora is het gebruik van de uitgewerkte metafoor,dat bij 'Les Inrockuptibles' significant hoger ligt dan bij 'Oor'. In het Nederlandse corpus werden ook metaforen aangetroffendie verwijzen naar de cinema en het filmjargon, terwijl het Franse corpus heel wat metaforen bevat die zich situeren in hetsemantisch veld van het licht.
Les Inrockuptibles. --- Metaforen. --- Muziek. --- Muziekpers. --- Oor. --- Semantische velden. --- Studie van tekstsoorten.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|