Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Selectie van meer dan 300 toonaangevende vrouwelijke schilders en hun kunst uit een periode die zich uitstrekt over bijna vijf eeuwen. Met grote kleurenillustraties.
Painting --- schilderkunst --- painting [image-making] --- women [female humans] --- Kunstenaressen. --- Geschiedenis. --- Schilderkunst. --- Vrouwen. --- Women painters --- Women artists --- Painters --- Femmes peintres --- Femmes artistes --- Peintres --- Peinture --- Women artists. --- Painters. --- Painting. --- Women painters. --- Sociology of the family. Sociology of sexuality
Choose an application
Vrouwen als schrijfsters--
Choose an application
Femmes artistes --- Kunstenaressen --- Modernism (Art) --- Modernism (Literature) --- Modernisme (Art) --- Modernisme (Kunst) --- Modernisme (Literatuur) --- Modernisme (Littérature) --- Women artists --- Women as artists --- American literature --- English literature --- Women and literature --- Women artists. --- Women authors --- History and criticism. --- History --- Modernism (Art). --- History and criticism --- Crepuscolari --- Crepuscolarismo --- Crépusculaires (Poètes) --- Crépuscularisme --- Penumbrismo --- Poètes crépusculaires --- Poésie crépusculaire --- Poésie pénombriste --- Pénombrisme --- United States --- 20th century
Choose an application
Femmes artistes --- Femmes dans l'art --- Kunstenaressen --- Vrouwen in de kunst --- Women artists --- Women as artists --- Women in art --- History --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Art --- Art [Modern ] --- Themes, motives --- Women artists. --- Women in art. --- Art, Modern --- Themes, motives. --- Artists --- Art history --- Images of women --- Book
Choose an application
Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi, Judith Leyster, Angelika Kauffmann, Elisabeth Vigée-Lebrun, Rosa Bonheur, Natalja Gontsjarova - al deze vrouw horen ontegenzeglijk thuis in de geschiedenis van de westerse schilderkunst. Maar hun namen zijn nauwelijks bekend. Wat is het aandeel van deze vrouwen in de beeldende kunsten? Waarom zijn er maar zo weinig vrouwelijke kunstenaars geweest? En als we één goed schilderij van een vrouw kunnen vinden, waar is dan de rest van haar werk gebleven? En: hoe goed waren de vrouwen die leefden van de schilderkunst? In deze rijk geïllustreerde studie over vrouwelijke schilders en de, psychologische en sociale, hindernissen die zij in de wedloop om erkenning en succes hebben moeten overwinnen (men denke aan: afkeuring door de familie, geen plaats aan kunstacademies, het krijgen van kinderen, afgunst van vaders en broers, commerciële motieven van de kunstgaleries), heeft Germaine Greer, schrijfster van *De vrouw als eunuch*, een geslaagde, polemische poging gedaan om 'de deelname van vrouwen aan de beeldende kunsten aan de orde te stellen, niet zozeer door weer met de mythes aan te komen die zijn ontstaan rond individuele figuren, maar door te proberen die buitenbeentjes weer terug te brengen in de groep van vrouwen waar zij uit naar voren zijn gehaald, en door deze vrouwen te plaatsen in hun sociale en culturele achtergrond.' Vrouwelijke kunstenaars worden dus niet gezien als een serie enkelingen, maar als leden van een groep, die gekweld worden door dezelfde tegenstrijdige motivaties en dezelfde praktische problemen, de hindernissen, uiterlijk of innerlijk, van de wedloop om het succes; de kenmerken die zij met elkaar gemeen hebben, zijn de kenmerken van de onderdrukte persoonlijkheid: zelfcensuur, valse bescheidenheid, onzekerheid, kindvrouwtjes-gedrag, zelfbedrog, vijandigheid tegenover collega's, emotionele en seksuele afhankelijkheid van de man, verlegenheid, minderwaardigheidsgevoelens, onwetendheid.
History --- Art --- 74/76-055.2 --- Kunst ; van vrouwen --- Schilderkunst ; bloemschilderkunst ; stillevens --- Schilderkunst ; portretten --- kunstenaressen --- 7.071 --- Iconografie ; verschillende onderwerpen --- 7.049 --- kunst --- kunstgeschiedenis --- schilderkunst --- vrouwen --- 7.03 --- kunstenaars --- Painting --- Kunst --- Geschiedenis --- Philosophy and psychology of culture --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gender issues --- women [female humans] --- #breakthecanon --- 700 --- geschiedenis van de vrouw --- kunst algemeen --- art généralités --- schilderes --- Artists --- Visual arts --- Book
Choose an application
VALIE EXPORT is considered one of the most important artists working in the fields of conceptual media art, performance art and film. She continues to have an ongoing influence on generations of up-and-coming artists with her feminist and media-critical works. Neuer Berliner Kunstverein (n.b.k.) is presenting VALIE EXPORT in a first representative exhibition of works and archival materials at a German institution in 15 years. From the beginning of her career, EXPORT has been addressing the issues of an increasingly mediatized society and questioning its functions, guiding principles and mechanisms of communication. In 1968, the year when the womens rights movement and student protests substantially challenged the bourgeois society, EXPORT directed peoples gaze onto the female body and the social inscriptions it carries in works such as Tapp und Tastkino or Aktionshose Genitalpanik. But also beyond these now canonical works, EXPORT created a media-reflexive and political oeuvre in the 1980s and 1990s that directs attention to the tension between the individual and society. In the process, the artist simultaneously explored the limits of what can be seen and said, and created connections across media boundaries between seemingly disparate research areas. The work complexes presented at the n.b.k. stem from five decades and illustrate the diversity of subjects in VALIE EXPORTs oeuvre. They range from dealing with societys thinking and acting in dichotomies like culture / nature or masculine / feminine, to locating the human and above all female subject in the worldwithin a (constructed) social body that finds it materialization, among other things, in the built city. How architecture, technologies and media (de)form people is the central focus of research in this process. As a result, archival materials and works from the work complex of research on culture and nature from the 1970s are shown as well as those works that focus on the writing subject that constitutes itself in script. In photographs, films and installations from the 1980s and 1990s the artist has been exploring a self that has been fragmented and alienated in the digital age. By creating allegorical images new perspectives are explored, analyzed and exhausted. The exhibition provides insight into VALIE EXPORTs working process, looks at her practice of questioning space, the body and media, and underlines the research quality of the artistic process.
Export, Valie --- kunst --- Oostenrijk --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- Export Valie --- performances --- archieven --- archivering --- feminisme --- gender studies --- kunst en politiek --- film --- video --- videokunst --- fotografie --- beeldhouwkunst --- installaties --- 7.071 EXPORT --- Exhibitions --- 7.07 --- Export, Valie °1940 (°Linz, Oostenrijk) --- Vrouwelijke kunstenaars --- Avant-garde kunstenaressen --- Kunst en feminisme --- Performances --- Installaties --- Body Art ; performances ; videokunst --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z
Choose an application
Cet ouvrage présente neuf artistes et écrivaines modernistes, connues ou moins connues, dans leur attitude de modernité : Judith Gautier, Dorothy Bussy, Suzanne Valadon, Emily Carr, Paula Modersohn-Becker, Dora Carrington, Isadora Duncan, Claude Cahun et Kay Boyle. Ces créatrices sont ici envisagées dans leur mode d'être historique, ce qui revient de fait à les détacher d'une pensée dualiste de l'altérité pour les resituer dans leur rapport de collaboration avec la réalité et l'actualité de leur temps. Or l'un des "lieux" où leur travail de création déploie sa dimension interactive et mobile est, quelque peu paradoxalement peut-être, la relation à l'écriture de soi, à divers degrés de l'intime. Pour toutes, en effet, ce mode d'écriture s'avère un médium décisif dans l'acte d'élaboration de soi-même et du présent à partir des virtualités et des potentialités du présent. Un large choix d'extraits de lettres, journaux ou autres écrits autobiographiques, pour la plupart inédits ou proposés dans de nouvelles traductions, permet d'approcher au plus près ce processus qui participe d'une recherche sans concession et requiert une faculté à se mouvoir de manière labile entre regard de l'autre et perception de soi. Plus proche de l'expérimentation que de l'expérience, l'écriture s'appréhende en premier lieu comme la recherche d'une vérité dont le texte ou le tableau (ou la photographie, ou la danse) ne sont que des incarnations toujours en devenir. Dans la perspective choisie par cet ouvrage, elle est aussi le moteur privilégié d'une exploration à la fois transnationale et plurielle d'un imaginaire du modernisme et de la modernité au féminin.
Auteures --- Auteurs féminins --- Authors [Women ] --- Ecrivains [Femmes ] --- Female authors --- Femmes artistes --- Femmes auteurs --- Femmes de lettres --- Femmes écrivains --- Kunstenaressen --- Modernism (Art) --- Modernism (Literature) --- Modernisme (Art) --- Modernisme (Kunst) --- Modernisme (Literatuur) --- Modernisme (Littérature) --- Schrijfsters --- Women artists --- Women as artists --- Women as authors --- Women authors --- Écrivaines --- Ecrivaines --- Modernisme (art) --- Modernisme (littérature) --- Crepuscolari --- Crepuscolarismo --- Crépusculaires (Poètes) --- Crépuscularisme --- Penumbrismo --- Poètes crépusculaires --- Poésie crépusculaire --- Poésie pénombriste --- Pénombrisme --- Modernisme (Littérature) --- Femmes artistes. --- Femmes écrivains.
Choose an application
Aan de hand van dertien levensbeschrijvingen schetst 'Oude meesteressen' de gevarieerde en rijke bijdrage die vrouwen aan de kunst van de Nederlanden leverden, van de zevende tot de achttiende eeuw. In chronologische volgorde worden een aantal vrouwen beschreven wier biografie duidelijk maakt aan welke moeilijkheden en beperkingen ze het hoofd moesten bieden bij de ontplooiing van hun artistiek talent. Tegelijk schetsen de auteurs via de vrouwelijke invalshoek een boeiend beeld van de artistieke wereld in de Nederlanden: de kloosterkunst, de hofkunstenaars, de gilde en het ambacht, de artistieke opleiding, de verspreiding van thema's en technieken. Enkele bekende en minder bekende namen uit het boek : Margaretha van Eyck, Catharina van Hemessen, Clara Peeters, Judith Leyster, Maria Sibylla Merian, Rachel Ruysch.
History --- Painting --- Art --- History of the Low Countries --- Peeters, Clara --- Anguissola, Sofonisba --- Hemessen, van, Catharina --- Cnoop, Cornelia --- Leyster, Judith --- Wautier, Michaelina --- Ruysch, Rachel --- Merian, Maria Sibylla --- Relinde [s.] --- Keysere, de, Clara --- Herlinde [s.] --- Eyck, van, Margaretha --- Keysere, Clara de --- Eyck, Margriete van --- Belgique --- België --- Biographies --- Kunst --- Levensbeschrijvingen --- Nederland --- Pays-Bas --- Women painters --- 7.03 --- 75 --- 7.071.1-055.2 --- 091.31 <491.9> --- -#A9808A --- Kunst ; van vrouwen ; Nederlanden ; 7de tot 18de eeuw --- Biografieën --- 7.049 --- kunst --- Nederlanden --- kunstenaressen --- 7.071 --- Painters --- Women artists --- Kunststijlen. Kunstscholen. Kunststromingen --- Schilderkunst --- Vrouwelijke kunstenaars --- Verluchte handschriften--De Nederlanden. Benelux --- Iconografie ; verschillende onderwerpen --- kunstenaars --- 091.31 <491.9> Verluchte handschriften--De Nederlanden. Benelux --- 7.071.1-055.2 Vrouwelijke kunstenaars --- 75 Schilderkunst --- 7.03 Kunststijlen. Kunstscholen. Kunststromingen --- Belgium --- Netherlands --- #A9808A --- 700 --- vrouw en kunst --- kunst algemeen --- art généralités --- Women painters - Netherlands - Biography. --- Hollandse school --- Nederlandse school --- schilderes --- Vlaamse school --- vrouwelijke kunstenaar --- anno 1600-1699 --- anno 1700-1799 --- Artists --- Book
Choose an application
Art --- anno 1900-1999 --- Europe --- avant-garde --- surrealisme --- vrouwelijke kunstenaars --- Taeuber-Arp, Sophie --- Höch, Hannah --- Delaunay-Terk, Sonia --- Kobro, Katarzyna --- Henri, Florence --- Maar, Dora --- Dulac, Germaine --- Cahun, Claude --- 20ste eeuw --- Parijs --- 7.037 --- Avant-garde kunstenaressen --- Kunst ; van vrouwen ; 1ste helft 20ste eeuw --- Delaunay, Sonia --- Kunst en feminisme --- Gender Studies --- kunst --- twintigste eeuw --- feminisme --- gender studies --- interbellum --- dadaïsme --- constructivisme --- geometrische abstractie --- schilderkunst --- fotografie --- collages --- film --- beeldhouwkunst --- Henri Florence --- Taeuber-Arp Sophie --- Höch Hannah --- Delaunay Sonia --- Kobro Katarzyna --- Maar Dora --- Dulac Germaine --- Cahun Claude --- Frankrijk --- Kunstgeschiedenis ; 1900 - 1950 --- Exhibitions --- avant-garde. --- surrealisme. --- vrouwelijke kunstenaars. --- Taeuber-Arp, Sophie. --- Höch, Hannah. --- Delaunay-Terk, Sonia. --- Kobro, Katarzyna. --- Henri, Florence. --- Maar, Dora. --- Dulac, Germaine. --- Cahun, Claude. --- 20ste eeuw. --- Parijs.
Choose an application
Women's Work. Is Never Done' brings together the twenty most important essays by internationally acclaimed art critic and curator Catherine de Zegher. Together with Gerald McMaster, de Zegher has been appointed artistic director of this year's 18th Biennale of Sydney. Her essays on female artists, which have now been collected for the first time, cover a period of thirteen years. Over the years de Zegher's essays launched and consolidated the careers of such artists as Joelle Tuerlinckx, Ann Veronica Janssens, Eva Hesse and Bracha L. Ettinger. Thanks to de Zegher, these artists are now wildly acclaimed and acknowledged in the art world for their cutting edge, groundbreaking artistic activism that has shaped female artistic practice from the late 19th century onwards.
kunst --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- 7.036/039 --- Kunz Emma --- Martin Agnes --- Gill Simryn --- Bloch Pierrette --- Kot'áková Eva --- Wright Judith --- De Keersmaeker Anne Teresa --- Grzymala Monika --- Verhaeghe Ria --- Ettinger Bracha L. --- Shettar Ranjani --- Iglesias Cristina --- Mehretu Julie --- Tuerlinckx Joëlle --- Hesse Eva --- Gego --- af Klint Hilma --- Atkins Anna --- Newman Avis --- Maiolino Anna Maria --- Gallagher Ellen --- Spero Nancy --- Rosler Martha --- Janssens Ann Veronica --- Hatoum Mona --- Vicuña Cecilia --- Nicodemus Everlyn --- gender studies --- feminisme --- Kunst van vrouwen 20ste en 21ste eeuw --- 7.041 --- 7.01 --- 7.038 --- 7.039 --- Gender Studies --- Feminisme --- Iconografie de mens, portretten --- Kunst theorie, filosofie, esthetica --- Kunstgeschiedenis 1950 - 2000 --- Kunstgeschiedenis 2000 - 2050 --- Kunz, Emma --- Gill, Simryn --- Shettar, Ranjani --- Verhaeghe, Ria --- Nicodemus, Everlyn --- Wright, Judith --- Keersmaeker, de, Anne Teresa --- Bloch, Pierrette --- Lichtenberg-Ettinger, Bracha --- Iglesias, Cristina --- Mehretu, Julie --- Grzymala, Monika --- Klint, Hilma A.F. --- Kot'átková, Eva --- Feminism and the arts --- Feminisme en kunst --- Kunstenaressen --- Women as artists --- vrouwelijke kunstenaars --- Atkins, Anna --- Klint, Hilma af --- Ettinger, Bracha L. --- Keersmaeker, Anne Teresa De --- Kot'átkova, Eva --- 21ste eeuw --- Kunst ; van vrouwen ; 20ste en 21ste eeuw --- Iconografie ; de mens, portretten --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- drawing [image-making] --- video recordings --- Art --- performance art --- installations [visual works] --- painting [image-making] --- sculpting --- Martin, Agnes --- Hatoum, Mona --- Hesse, Eva --- Maiolino, Anna Maria --- Janssens, Ann Veronica --- Gallagher, Ellen --- Vicuña, Cecilia --- Spero, Nancy --- Newman, Avis --- Rosler, Martha --- Tuerlinckx, Joëlle --- women [female humans] --- hedendaagse kunst --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- feminism --- Contemporary [style of art] --- vrouw in de kunst --- Artists --- moderne kunst --- 20ste eeuw --- Arts [Modern ] --- 20th century --- 21st century --- Women artists --- MAD-faculty 15 --- hedendaagse kunstenaars --- Women artists. --- Ettinger Bracha L --- Af Klint, Hilma --- video recordings [physical artifacts] --- vrouwelijke kunstenaar --- vrouwelijke kunstenaars. --- hedendaagse kunst. --- moderne kunst. --- Nicodemus, Everlyn. --- Vicuña, Cecilia. --- Hatoum, Mona. --- Janssens, Ann Veronica. --- Rosler, Martha. --- Spero, Nancy. --- Gallagher, Ellen. --- Maiolino, Anna Maria. --- Newman, Avis. --- Atkins, Anna. --- Af Klint, Hilma. --- Kunz, Emma. --- Martin, Agnes. --- Gego. --- Hesse, Eva. --- Tuerlinckx, Joëlle. --- Mehretu, Julie. --- Iglesias, Cristina. --- Shettar, Ranjani. --- Verhaeghe, Ria. --- Grzymala, Monika. --- Keersmaeker, Anne Teresa De. --- Wright, Judith. --- Kot'átkova, Eva. --- Bloch, Pierrette. --- Gill, Simryn. --- 20ste eeuw. --- 21ste eeuw. --- Keersmaeker, De, Anne Teresa
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|