Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
7.073 --- Projectmanagement --- Stressmanagement --- Productiviteit --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen
Choose an application
Reflectie op de zeven piëtasculpturen die Vandevelde ontwierp voor zijn doctoraatsonderzoek, in de vorm van zeven brieven. Is het mogelijk/zinvol om binnen de hedendaagse kunst piëtasculpturen te maken? Kan men inzicht verwerven in het artistieke creatieproces? Wat zijn betekenisgevende processen en elementen binnen deze creatie?
sculpting --- beeldhouwkunst --- Vandevelde, Ludwig --- 7.07 --- 73.07 --- 7.073 --- Beeldhouwkunst ; 2007-2010 ; Pietà ; L. Vandevelde --- Vandevelde, Ludwig °1957 (°Antwerpen, België) --- Doctoraat in de kunsten --- Kunsttheorie ; over de artistieke creatie --- Belgische kunstenaars --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Beeldhouwkunst ; beeldhouwers A - Z --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- beeldhouwen --- beeldhouwers --- sculptors
Choose an application
IvOK --- jaarboeken --- onderzoek in de kunsten --- 373.67 --- IvOK (Instituut voor Onderzoek in de Kunsten) --- 592 --- academisering --- 7 --- Academic collection --- 77 <05> --- Onderzoek (kunst) --- Publicaties onderzoeksinstellingen --- Fotografie--Tijdschriften --- Yearbooks --- 77 <05> Fotografie--Tijdschriften --- 7.073 --- IvOK ; Instituut voor Onderzoek in de Kunsten ; jaarboeken --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- België --- Vlaanderen
Choose an application
Pisano, Falke ; Day, Jeremiah ; van Harskamp, Nicoline
kunst --- eenentwintigste eeuw --- Biënnale van Shanghai --- Nederland --- Amsterdam --- Pisano Falke --- Day Jeremiah --- van Harskamp Nicoline --- 7.039 --- 7.039(492) --- 7.073 --- Kunsttentoonstellingen ; internationale --- Beeldende kunst ; 21ste eeuw ; Amsterdams paviljoen Biënnale Shanghai --- Artistiek onderzoek --- Biënnale van Shanghai ; 9de ; 2012 --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 ; Nederland --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Exhibitions --- research [function] --- Art --- Organization theory --- onderzoek in de kunsten
Choose an application
Jacobs, Henri --- 7.073 --- 741.07 --- 7.01 --- Jacobs, Henri °1957 (°Zandoerle, Nederland, woont en werkt in Brussel) --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Tekenkunst ; tekenkunstenaars A - Z --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Exhibitions --- 373.67.04 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; onderzoek in de kunsten ; architectuuronderzoek ; doctoraatsonderzoek
Choose an application
Ce livre concis introduit la notion d'«expérience » comme concept clé dans une méthodologie de recherche artistique. L’auteur, la critique d’art Janneke Wesseling, retrace une généalogie de l’expérience de William James, John Dewey et Alfred North Whitehead à Brian Massumi, plaçant ce concept dans un cadre de recherche en arts visuels. Son argument est fondé sur la pratique de la recherche artistique et dans la réflexion sur l’imbrication de la pensée et de la fabrication. Cette publication est une version légèrement étendue de la conférence inaugurale de Wesseling à l’Université de Leiden en septembre 2016. On y trouve une collaboration avec l’artiste de performance autrichien et chercheur au doctorat Lilo Nein. This concise book introduces the notion of 'experience' as a key concept in a methodology of artistic research. The author traces a genealogy of 'experience' from William James, John Dewey and Alfred North Whitehead to Brian Massumi, placing this concept in a framework of research in visual art. The argument is founded in the practice of artistic research and in the reflection on the interweaving of thinking and making. This publication is a slightly extended version of Wesseling's inaugural lecture at Leiden University in September 2016.
Art --- Research --- Methodology. --- methodology --- art theory --- onderzoek in de kunsten --- Arts visuels --- Philosophie de l'art --- Recherche --- Methodology --- Nein, Lilo --- Kunstonderwijs ; Nederland ; 21ste eeuw --- Kunst en wetenschap ; beeldende kunst ; doctoraat --- Artistiek onderzoek ; performances ; toneel ; muziek --- 373.67.04 --- 7.073 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; onderzoek in de kunsten ; architectuuronderzoek ; doctoraatsonderzoek --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Art - Research - Methodology
Choose an application
In the last thirty years, there has been an increased interest in supporting children’s participation in society, where the results of these practices may or may not have contributed to more democratic outcomes. In this thesis, I focus on the democratic character and potential of the 'processes' driving such practices, and their outcomes, which, to date, have mostly been overlooked. My inquiry is situated within the context of participatory design with children and explores how adult-initiated practices that work on children’s participation in society, can, in addition to producing a democratic outcome only, also be actualised as a democratic process. Here, a 'democratic process' is understood as a process based on child–adult interactions that respect fundamental democratic values such as freedom, equality, and justice. My design practice, in this case, the 'Public Play' project, formed the core of my fieldwork and empirical material. 'Public Play' was a series of five participatory design workshops where groups of children and I worked together on children’s participation in public space in Belgium and Sweden. A new research approach: 'research through design' interventions was developed and used for the exploring of “openness” (Eco, 1989[1962]) as well as the study of its effects by analysing some key workshop situations through a theoretical framework drawn from Gaver et al. (2003). The thesis foregrounds how ambiguity — the quality of being open to the simultaneous coexistence of several meanings — can be a resource for the actualising of a pluralistic democratic process. Exploring ambiguity revealed both the adult designer and the child participants being enabled to express their meanings when defining the content, roles, and agenda of the process, and that the actualising of a democratic process also requires certain ways of negotiating and fulfilling responsibilities. The thesis also highlights the 'particip-actor' role the children can play, as well as new roles for the facilitator when designing 'for' and 'with' ambiguity. Through my inquiry, an 'ambiguity approach' comes into being, which helps designers work with ambiguity in a more controlled way, as well as providing them with a strategic framework informed by learning-by-doing, learning-over-time, and learning-from-peers.
7.01 --- 7.073 --- 711.12 --- 316.4 --- Participatie ; van kinderen en tieners --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Stedenbouw. Ruimtelijke ordening ; planningtheorie ; methoden en technieken ; participatie --- Sociologie ; sociale processen, sociale dynamiek --- PhD ; doctoraat --- Art --- democracies --- participatory design --- ambiguity --- children [people by age group]
Choose an application
In an era characterized by the rapid evolution of the concept of literacy, this handbook focuses on multiple ways in which learners gain access to knowledge and skills. It explores the possibilities of broadening current conceptualizations of literacy to include the full array of the communicative arts.
Communication --- Literacy. --- Illiteracy --- Education --- General education --- Communication, Primitive --- Mass communication --- Sociology --- Study and teaching --- Research --- 371.3:7 --- 7.073 --- Onderwijs ; visuele kunsten --- Onderzoek in de kunsten --- Kunstonderwijs ; didactiek ; methoden --- Onderwijs ; wetenschappelijk onderzoek --- Onderwijs ; Communicating Knowledge --- Onderwijs ; visuele intelligentie --- Artistiek onderzoek --- Visuele communicatie --- Visuele geletterdheid --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen
Choose an application
Architects today must position themselves within an extremely wide-ranging field of qualifications. This makes it all the more important to have a fresh introduction to the field that makes up one of their core competences, the field of design. This introductory presentation describes and analyzes the theories, strategies, and tools of creative design for the purposes of practical work. With thoughtfulness and expertise, it opens the reader's eyes to the processes that underlie design and demonstrates different ways of communicating about complex design work. The first section focuses on the much-discussed relationship between design and research, between architecture and the sciences. The second section describes basic design approaches, from Vitruvius and Alberti through Erwin Panofsky and Wolfgang Kemp to Otl Aicher and Vilém Flusser. The third and largest section presents the elementary tools of design, from gestures and words through drawings, models, and simulations to critique, all as instruments of creative design in architecture and its related fields. This introductory presentation describes and analyzes the theories, strategies, and tools of creative design for the purposes of practical work. With thoughtfulness and expertise, it opens the reader's eyes to the processes that underlie design and demonstrates different ways of communicating about complex design work.
design [discipline] --- Architecture --- architectural theory --- Design architectural --- Architectural design. --- 72.012/013 --- 72.02 --- 72.01 --- 373.67 --- 7.073 --- 749.01 --- Architectuur --- Architectuurontwerpen ; ontwerpmetodiek --- Architectuurtheorie ; vormleer ; ontwerptheorie --- Industrieel en grafisch design ; ontwerptheorie --- Architectuur ; design ; ontwerptheorie --- Design --- Structural design --- Ontwerp (architectuur) --- Architectonisch ontwerp --- Architectuurontwerp --- Ontwerp (techniek) --- Ontwerptechniek --- Architectuurtheorie --- Architectuur (theorie) --- Architectuuronderwijs --- Architectuuronderzoek --- Onderwijs (architectuur) --- Onderwijs (design) --- Onderzoek (architectuur) --- Architectuur ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Meubelkunst en design ; theorie, filosofie, esthetica --- Communication in architectural design. --- Architectural design --- Design architectural.
Choose an application
Op school leer je wat je wordt verteld. De docent legt bijvoorbeeld uit hoe je de grootte van een aselecte steekproef kunt berekenen, vertelt over de geschiedenis van WOII, doceert hoe een product ontwikkeld moet worden. De docent weet dit soort zaken. De studenten leren deze kennis uit hun hoofd en maken vervolgens een tentamen waarmee ze aantonen dat ze deze kennis kunnen reproduceren. Het is kenmerkend voor dit tentamen dat op elke vraag slechts één goed antwoord mogelijk is: het is de cultuur van de waarheid. Het is daarmee tevens een cultuur die innovatief denken in de weg staat. Als je immers gelooft dat het antwoord op allerlei vraagstukken al gevonden is, zal het niet snel in je hoofd opkomen om op zoek te gaan naar betere oplossingen. Willen we deze passieve houding doorbreken, dan lijkt eerder de omgekeerde weg voor de hand te liggen, dus om de studenten geen zekerheden, maar juist twijfel aan te bieden: de studenten te leren dat het antwoord niet bestaat, voortdurend met hen te oefenen in het plaatsen van kanttekeningen, en hen op die manier stimuleren om zelf met een betere oplossing te komen. Zou 1 + 1 bijvoorbeeld 3 kunnen zijn? Jazeker! Als we tenminste uitgaan van de theorie dat het geheel meer is dan de som van de delen. De auteur toont dat leren twijfelen inderdaad effectief is. Het succesvolle lesprogramma dat hiervoor binnen deze studie is ontwikkeld en getest, kreeg de naam Creatieve Actie Methodologie. Hierin werken de studenten aan de oplossing van een praktisch vraagstuk en krijgen zij tegelijkertijd les in zaken als wetenschapsfilosofie, onderzoekmethoden en creatief denken
probleemoplossend denken --- Teaching --- Didactics of higher education --- didactiek --- wetenschapsfilosofie --- onderzoeksmethoden --- praktijkonderzoek --- Denken --- Probleemoplossend denken --- Creatieve actie methodologie --- Didactiek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Onderwijs --- Didactische werkvormen --- Onderzoek --- 808 --- 7.073 --- Lesprogramma's ; Creatieve Actie Methodologie --- Onderzoek in de kunsten --- Onderzoeksmethoden --- Praktijkgericht onderzoek --- Creatieve Actie Methodiek (CAM) --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- Kunst ; onderzoek in de kunsten, ontwerpproblemen --- Natuurwetenschappen --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Sport --- Onderzoek (wetenschap)
Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|