Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Dolgedraaid : mogen peuters nog peuteren en kleuters nog kleuteren?
Authors: ---
ISBN: 9789066657021 9066657022 Year: 2006 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De spontane ontwikkeling van peuters en kleuters staat onder grote druk. Niet alleen pedagogen en leerkrachten zijn bezorgd over de huidige ontwikkelingen binnen het onderwijs aan jonge kinderen, waar leerlingvolgsystemen, test- en compensatieprogramma's de overhand krijgen. Ook medisch specialisten maken zich zorgen. Meer dan vroeger zien zij hun poliklinieken volstromen met 'gezonde' kinderen, bij wie desalniettemin een achterstand in de motorische, sociaalemotionele of taalontwikkeling wordt verondersteld. Hieruit wordt pijnlijk duidelijk dat de variaties die bij een normaal ontwikkelingsproces horen niet altijd meer erkend worden. In deze bundel met discussiebijdragen van deskundigen uit het onderwijs, de pedagogiek, ontwikkelingspyschologie en medische wetenschappen, wordt aandacht gevraagd voor de eigen positie en identiteit van peuters en kleuters in het onderwijs.

Keywords

peuterscholen --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- Opvoeding --- #PBIB:+101.10 --- #PBIB:+107.10 --- didactiek --- ontwikkelingspsychologie --- peuters --- 441 --- differentiële opvoeding --- kleuters --- 416.23 --- Kleuters --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Ontwikkelingsstoornissen --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Peuters --- Toetsen --- 471.4 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Schoolrijpheid --- 37.013 --- Onderwijs --- 062925.jpg --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs) --- Spelen --- Speltherapie --- Ontwikkelingsproblemen --- Geneeskunde --- onderwijspraktijk --- Peuter --- Kleuter --- Spel --- Ontwikkelingsprobleem --- Beroep --- Hulpverlening --- Verpleegkunde --- didactiek. --- differentiële opvoeding. --- kleuteronderwijs. --- kleuters. --- ontwikkelingspsychologie. --- peuters. --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen. --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen. --- Differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters. --- Didactiek; algemeen. --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs). --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (kleuterschool) --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter)


Book
Poppen zoals wij : methodisch werken aan respect voor diversiteit met jonge kinderen
Authors: --- ---
ISBN: 9066653744 Year: 2004 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze methodiek werkt met karakterpoppen. Tijdens het kringgesprek komt een speciale pop regelmatig op bezoek. De leerkracht of leid(st)er vertelt een kort verhaaltje en nodig de kinderen uit om mee te praten en mee te denken met dat wat de pop beleefd heeft.

Keywords

zelfbeeld --- diversiteit --- kleuteronderwijs --- poppenspel --- didactische werkvormen --- Kindergarten --- Didactic strategies --- socio-emotionele opvoeding --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek --- Identiteit ; kinderen --- 471.44 --- cognitieve ontwikkeling --- didactiek --- identiteit --- sociale opvoeding --- 313 --- 322.4 --- 471.41 --- Anders zijn --- Emotionele ontwikkeling(Affectieve ontwikkeling) --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Multiculturele samenleving --- Poppen --- Poppenspel --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale ontwikkeling --- basisonderwijs --- discriminatie --- interculturele opvoeding --- kinderdagverblijven --- kinderopvang --- methodiek --- 471.42 --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuteronderwijs (kleuterschool) --- Kringgesprekken --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter) --- Peuterspeelzalen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Verhalen --- 37.02 --- Discriminatie --- Emoties --- Ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Methodiek --- Omgangskunde --- Onderwijs --- Pedagogie --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- Kinderdagverblijven --- Sociale en emotionele opvoeding --- Taal en verbale expressie --- Cognitieve opvoeding --- Sociale opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Identiteit --- Kinderen --- Provincie West-Vlaanderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie


Book
Kleuterstappen in beweging : bewegingszorg voor het jonge kind
Authors: --- ---
ISBN: 9033450674 9789033450679 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sommige kleuters hebben het extra moeilijk als ze bewegen, anderen zijn bijzonder handig. Kleuterstappen in beweging reikt een kader voor bewegingszorg aan, waardoor je deze kleuters optimaal kunt stimuleren in hun bewegingsontwikkeling.

Keywords

Bewegingsopvoeding --- Kleuteronderwijs. --- bewegingsopvoeding --- Didactics of sports and games --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs --- Bewegingsopvoeding ; kleuteronderwijs --- 372.879.6 --- 612.8 --- 159.92 --- 159.91 --- 616.01 --- Kinderen --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- 159.92 Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- Geestelijke ontwikkeling en vermogen. Ontwikkelingspsychologie --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Zenuwstelsel. Zintuigen. Motorische neurowetenschappen --- Lichamelijke opvoeding in het onderwijs, sport op school --- kleuters --- lichamelijke opvoeding --- motoriek --- 471.47 --- 477.8 --- didactiek --- Kleuters --- Peuters --- Bewegingshoeken --- Bewegingsspelen --- Bewegingsstoornissen --- Gooien --- Handboek/cursus --- Kinderpselen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuteronderwijs --- Klimmen en klauteren --- Lateralisatie --- Lopen --- Motoriek --- Schoolinrichting --- Spel --- Springen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 471.47 ) Bewegingsopvoeding --- bewegingszorg --- 796.041 --- Bewegen --- Observatietechnieken --- Ontwikkeling --- 371.7 --- 472.7 --- Bewegingsopvoeding; k.o. --- 031920.jpg --- didactiek kleuteronderwijs - bewegingsopvoeding --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Bewegingsopvoeding (bewegingstherapie, Sherborne Veronica) --- Kleuteronderwijs (kleuterschool) --- Bewegingsopvoeding; k.o --- Kinderspelen --- spelactiviteiten --- motorische ontwikkeling --- Kinderspel --- Bewegingsspel --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie

Listing 1 - 3 of 3
Sort by