Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Stoom afblazen, informatie uitwisselen, vorderingen registreren en interventies bedenken. Dat gebeurt allemaal tijdens gesprekken over leerlingen. IB'ers vervullen vaak een spilfunctie als leerlingen extra aandacht nodig hebben. Bij incidenten, in contacten met ouders en tijdens groepsbesprekingen. Wat leveren al die leerlingbesprekingen eigenlijk op voor de leerkracht? Dit boek daagt IB'ers uit om leerlingbesprekingen zo te voeren dat leerkrachten zich gesteund weten bij het creëren van een veilige, humane omgeving waarin de leerlingen onderwijsdoelen bereiken op een manier die bij hun kwaliteiten past. We kijken daarbij kritisch naar de gegroeide praktijk waarin IB'ers de contacten met de buitenwereld verzorgen, leiding geven aan het afnemen van toetsen en het opstellen van groeps- en handelingsplannen.In 'Voer een opbrengstgerichte leerlingbespreking' beschrijft Wim Meijer wat IB'ers kunnen doen om te zorgen dat het initiatief en de verantwoordelijkheid voor leerlingen bij leerkrachten blijft liggen. En om stapsgewijs de kwaliteit van al die besprekingen te verbeteren. Zoals gebruikelijk bij TIB met allerlei praktische tips, veel voorbeelden, checklists en handige samenvattingen. En speciaal: 3 aanraders voor leerkrachten!Wim Meijer is specialist op het terrein onderwijsbegeleiding en passend onderwijs. Hij ontwierp de methodiek van consultatieve leerlingbegeleiding. Na zijn loopbaan aan deRijksuniversiteit Groningen verzorgt hij voorlichting en trainingen en hij is als zelfstandig adviseur actief bij uiteenlopende onderwijsinstellingen.(Bron: www.instondo.nl)
oudercontacten --- klasseraden --- Klassenraden --- Oudercontacten --- 474.4 --- Evaluatie --- Leerlingbegeleiding --- Interne begeleiding --- Gesprekstechnieken --- Zorgbeleid --- Lager onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Gesprekstechniek
Choose an application
Sociology of occupations --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of sciences --- Enseignement --- Onderwijs --- leidinggeven --- coördinatoren --- schoolmanagement --- 458.1 --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden
Choose an application
4 bundels
458.1 --- personeelsbeoordeling --- HOBU --- schoolbeleid --- schoolpersoneel --- Vlaanderen --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- 658.32 --- 378 --- 371.2 --- 371.22 --- 493.8 --- Personeelsevaluatie --- Evaluatie --- Personeelsmanagement
Choose an application
Als IB'er ben je vaak de kartrekker van vernieuwingen op school. Soms zien je collega's veranderingen helemaal niet zitten. Ze reageren onverschillig, worden verontwaardigd of zelfs boos. Kortom: ze vertonen weerstand. Hoe moet je daarmee omgaan?Ron Benjamins behandelt in deze TIBtool zeven manieren waarop je kunt reageren op weerstand van collega's. In elk hoofdstuk lees je wat je kunt doen, waarom het zou kunnen werken en krijg je praktisch voorbeelden.En als toegift lees je ook nog drie reacties op weerstand die bijna iedereen heeft, maar die meestal niet goed werken.http://www.instondo.nl/boeken/omgaan
Teamwerk --- Onderwijsvernieuwing --- Personeelsbeleid ; onderwijs --- 458.1 --- schoolmanagement --- onderwijsvernieuwing --- beleid --- communicatie --- collegialiteit --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Schoolontwikkeling --- Weerstand --- Veranderingsmanagement --- Weerstand (psychologie) --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Zorgverbreding
Choose an application
Met de invoering van passend onderwijs 'arrangeren' we ondersteuning voor leerlingen die iets extra's nodig hebben. Vanuit de vraag 'Wat heeft dit kind nodig om deze doelen te behalen', bedenken school, ouders en de leerling, met waar nodig ondersteuning van aanvullende expertise, gezamenlijk een passende aanpak en voeren deze uit. Arrangeren is: doen wat nodig is, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Om te kunnen arrangeren, moet een schoolteam de basis op orde hebben. Denk aan de kwaliteit van het begeleiden van leerkrachten en leerlingen, en de samenwerking met ouders en externen. Het schoolteam moet zich voortdurend bewust zijn van de effecten die het heeft op het leren van hun leerlingen. De kwaliteit van lesgeven maakt immers het verschil. De onderwijskundige aansturing van dit proces op school en het voeren van de regie over het arrangeren, vraagt van IB'ers en directeuren toewijding, een groot zelfbewustzijn en specifieke kennis en vaardigheden.
Choose an application
In dit boek wordt - op basis van vele jaren ervaring als trainer en begeleider van veranderingsprocessen in Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs, beschreven hoe het gesprek over leerlingen kan leiden tot effect op het gedrag van leerlingen. Hoewel het instrumentarium is ontstaan in het voortgezet onderwijs, is de praktijkgids evenzeer te gebruiken in MBO-instellingen waar recent een groeiende aandacht te constateren is voor leerlingen met afwijkende leer- en ontwikkelingsvragen.
High school students --- Accompaniment --- Klassenraden --- Leerlingbegeleiding --- Secundair onderwijs --- Nederland --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Schoolpsychologie --- 458.1 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Leerlingvolgsystemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs ; Nederland --- Leerlingbespreking --- Organisatie - Management --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Klassenraad --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Veiligheid --- Preventie --- Personeel --- Beginnende leraren --- Onderwijs --- 458.1 --- schoolmanagement --- veiligheid --- preventie --- arbeidsomstandigheden --- werkplekken --- scholen --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Beginnende leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Training --- Sport --- Thuis
Choose an application
Dit handboek helpt scholen op weg om hun eigen communicatiebeleid te ontwikkelen en is tegelijkertijd een praktische handleiding bij de communicatie met verschillende doelgroepen en in verschillende situaties. Alles is immers communicatie: van de aankleding van de speelplaats over het taalgebruik in brieven tot de manier waarop de secretariaatsmedewerker de telefoon opneemt. 'Communicatie op school' is laagdrempelig geschreven en bevat concrete informatie om meteen mee aan de slag te gaan. Het boek is zowel gericht naar leidinggevenden als naar alle andere betrokkenen bij schoolmaken.
schoolbeleid --- Teaching --- onderwijs --- communicatie --- Mass communications --- 458.1 --- schoolmanagement --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- PXL-Central Office 2018 --- communicatiebeleid --- communicatiewijze --- Communicatie --- Schoolmanagement --- Public relations --- Scholen --- Gemeenschapsonderwijs --- Communicatie ; algemeen --- School (instelling) --- leraarschap --- Educational sciences --- Flanders
Choose an application
Onderzoek laat zien dat leerlingen zich beter ontwikkelen en betere resultaten halen als hun ouders betrokken zijn bij school. Ouderbetrokkenheid is dus een belangrijk thema. Het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 helpt scholen en leraren om de samenwerking met ouders vorm te geven op een manier die bij de school past. Het beschrijft de rol van ouders op school en geeft uitleg over hun gedrag.Deze publicatie bevat veel voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk en praktische tips over uiteenlopende onderwerpen, van professionele communicatie en effectieve gesprekken met ouders, tot een alternatief voor oudertevredenheidsonderzoeken. Om het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 compleet te maken, zijn direct bruikbare bijlagen opgenomen, zoals formats, checklijsten, stappenplannen en voorbeeldbrieven.Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 is een toegankelijk en overzichtelijk standaardwerk voor elke school in het primair en voortgezet onderwijs die effectief wil samenwerken met ouders. Het is bedoeld voor directeuren, leraren die al in het onderwijs werken en studenten die nog met de pabo of de lerarenopleiding bezig zijn.(Bron: www.cps.nl)
458.1 --- ouderbetrokkenheid --- Ouderbetrokkenheid --- Ouderparticipatie --- ouderparticipatie --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Relatie ouder - school --- Schoolmanagement --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- School management --- ouders-school relatie --- communicatie --- samenwerking --- onderwijspraktijk --- Relatie school - ouder
Choose an application
De Gouden Weken, de eerste weken van het schooljaar, zijn bij uitstek geschikt om te werken aan een goede groepsvorming. Tijdens deze weken smeed en kneed je het goud dat je in handen hebt, de interactie tussen jou en je leerlingen, voor een fijne sfeer in de groep. Dit zorgt voor een stevig fundament, een heel schooljaar lang. Dit boek laat zien hoe het werkt en waarom het werkt. Het geeft handzame en overzichtelijke instrumenten om de groepsvorming en het oudercontact goed te laten verlopen. Groepsvormende activiteitenBij De Gouden Weken staan groepsvormende activiteiten en oudercontact centraal. Er wordt gewerkt met de volgende ingrediënten:1. Zelf geformuleerde, positieve groepsregelsKlassen zonder regels en routines zijn niet goed te managen (Marzano, 2007). Kinderen hebben houvast nodig om productief te werken. Zelf geformuleerde regels werken positief op de groepsverantwoordelijkheid, het wederzijds respect, de samenwerking, de besluitvorming en het aanpakken van problemen binnen de groep (Gieles, 1997).2. EnergizersEnergizers zijn vaak ludieke activiteiten met een speels karakter waarbij je energie in de groep losmaakt. Binnen De Gouden Weken vindt de inzet van energizers bewust plaats en niet alleen om nieuwe energie te creëren na lang stilzitten. Wil een energizer zinvol zijn, dan wordt het leerdoel vooraf/achteraf benoemd en wordt er met de klas op gereflecteerd.3. Coöperatieve werkvormenDit zijn leervormen waarbij samenwerking centraal staat. Het leuke is dat coöperatieve werkvormen voor een didactisch doel ingezet kunnen worden en tegelijkertijd kunnen bijdragen aan de groepsvorming, een pedagogisch doel.4. Voorbeeldgedrag leraarEen heel belangrijk ingrediënt. Het blijkt dat de leraar echt het verschil maakt en veel meer invloed heeft dan de lesmethode of de achtergrond van de school (Marzano, 2010).5. Omgekeerde oudergesprekkenHet creëren van ouderbetrokkenheid is even belangrijk als de inzet op leerlingactiviteiten. Daarom worden ouders aan het begin van het schooljaar uitgenodigd voor een gesprek. Naast het creëren van ouderbetrokkenheid krijg je op deze manier informatie over je leerlingen die goed van pas kan komen in de pedagogische benadering. Inhoud De Gouden Weken 2.0In het 1e theoretische gedeelte wordt op een heldere manier beschreven hoe je deze weken succesvol vormgeeft. In het 2e praktische gedeelte Doen! worden oefeningen, werkvormen en voorbeeld weekroosters gegeven. In een (los bijgeleverd) overzichtelijk stappenplan staat de theorie, met alle do?s and don'ts, handig bij elkaar.Nieuw in deze 2.0 uitgaveOm aan te sluiten bij de ontwikkelingen in het onderwijs en op basis van feedback van leerkrachten die met De Gouden Weken werken is een 2.0 versie verschenen. Het aantal pagina?s is ruim verdubbeld tot 180 met een duidelijk onderscheiden theoretisch - en praktijkgedeelte. Ook nieuw bij de 2.0 versie is een overzichtelijk stappenplan met alle do?s and don'ts op een rijtje.- Een (los bijgeleverd) overzichtelijk stappenplan.- Het verschil in groepsvorming tussen kleuters en oudere kinderen.- Lessuggesties voor het opstellen en bespreken van groepsregels.- Meer werkvormen voor kleuters en het voortgezet onderwijs.- Aandacht voor een veilige en verantwoorde inzet van energizers.- Meer en uitgebreider beschreven energizers.- Beschrijvingen van apps en digitale tools.- Het voeren van een effectief nagesprek.- Vier voorbeeld weekroosters.Bron: https://www.eduforce.nl/de-gouden-weken-519201.html
School management --- ouders-school relatie --- leraren-ouders relatie --- groepsdynamica --- groepsvorming --- leraren-leerling relatie --- Schoolklimaat --- Ouderbetrokkenheid --- 458.1 --- ouderbetrokkenheid --- participatie --- schoolklimaat --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Klassenmanagement --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - leerling --- Groepsdynamiek --- Groepsvorming --- Oudercontact --- Interactie --- Klasklimaat --- Groepsdynamica
Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|