Narrow your search

Library

UGent (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

French (1)


Year
From To Submit

2007 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
L'enseignement du français dans la transition de l'école primaire au secondaire: comparaison des programmes, des manuels et de la pratique en classe
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie is na te gaan of het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs aansluit op de eerste graad van het secundair onderwijs. We hebben tevens onderzocht of het onderwijs van het Frans op de communicatieve aanpak steunt. Middelen of methode: Allereerst hebben we onderzocht welke factoren het leerproces beïnvloeden en wat de belangrijkste kenmerken van de communicatieve aanpak zijn. Vervolgens hebben we twee leerplannen Frans van het Gesubsidieerd Vrij Onderwijs met elkaar vergeleken: dat van het basisonderwijs en dat van de eerste graad van het algemeen secundair onderwijs. Aangezien handboeken het leerproces sterk sturen, hebben we er drie geanalyseerd: één voor het laatste jaar van het basisonderwijs (Eventail-Junior 2000) en twee voor het eerste jaar van het algemeen secundair onderwijs (Parcours 1 et Concorde 1). Net zoals de handboeken, hebben de leerkrachten een aanzienlijke invloed op het leerproces. Daarom hebben we vier lessen geobserveerd. Tot slot deden we een voorstel om de aansluiting tussen het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs te verbeteren door middel van een taalportfolio. Resultaten: Beide leerplannen steunen in grote mate op de communicatieve aanpak en ze sluiten relatief goed aan. Aangezien de objectieven van de leerplannen nogal vaag zijn, hangt veel af van de didactische interpretatie, met name de interpretatie van leerkrachten en van auteurs van handboeken. Aangezien de handboeken van het secundair onderwijs beter voldoen aan de communicatieve eisen dan het handboek van het basisonderwijs, is een goede aansluiting niet verzekerd. Bovendien blijken de geobserveerde lessen een relatief lage communicativiteitswaarde te hebben, hoewel de leerkrachten dikwijls het advies van de leerplannen opvolgen. Omdat we slechts één les bij elke leerkracht hebben bijgewoond, konden we niet zomaar besluiten dat ze de communicatieve aanpak niet volgen. Algemeen kunnen we stellen dat de bezochte scholen op de goede weg zijn maar toch kan de aansluiting tussen basisonderwijs en secundair onderwijs nog verbeterd worden. Een taalportfolio zou daar zeker bij kunnen helpen.


Dissertation
L'approche communicative à l'école primaire: analyse de trois méthodes d'enseignement de la langue française
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze scriptie wil de huidige situatie schetsen van het onderwijs van het Frans als tweede taal in het basisonderwijs. De eindtermen van 1997 stellen de communicatieve vaardigheden centraal en zien grammatica, woordenschat en cultuur als ondersteunend en geen doel op zich. Het onderwijs van het Frans moet communicatief gericht zijn en steunen op de communicatieve aanpak. Volgens een studie van de Pedagogische begeleidingsdienst van het Gemeenschapsonderwijs overweegt in het basisonderwijs een cognitief gerichte onderwijspraktijk die niet aansluit bij de eindtermen. Deze scriptie onderzoekt in hoeverre deze uitspraak overeenstemt met de werkelijkheid. Het onderzoek bestaat uit een analyse van de eindtermen Frans, de verschillende facetten van de communicatieve aanpak en drie leermethodes voor het onderwijs van het Frans. Middelen of methode: Het basismateriaal bestaat uit de eindtermen Frans voor het basisonderwijs, een literatuurstudie van verschillende werken i.v.m. de communicatieve aanpak ( Appel & Vermeer, Moirand, Brumfit & Johnson, Littlewood ) en het educatief materiaal van drie leermethodes, met name Eventail Junior 2000, Bonjour les enfants en FrancoFan. Resultaten: De drie leermethodes steunen allemaal op de communicatieve aanpak. Ze bevatten echter alle drie niet onbelangrijke leemten waardoor geen enkele methode volledig aan de eindtermen beantwoordt. Eventail Junior 2000 is een sterk cognitief gerichte methode die te weinig nadruk legt op de communicatieve vaardigheden. De methodes Bonjour les enfants en FrancoFan zijn dan weer sterk communicatief gericht maar vertonen hiaten op het vlak van grammatica en woordenschat. Hoewel volgens de eindtermen grammatica en woordenschat geen doel op zich vormen, blijkt uit onze observaties in verschillende klassen echter dat ze een veel belangrijkere rol spelen. Bovendien wil het merendeel van de leerkrachten hun leerlingen vooral een goede basiskennis van grammatica en woordenschat meegeven. Zij beschouwen immers die basiskennis als essentieel in het verwerven van de communicatieve vaardigheden. Onze resultaten werpen dus de vraag op of een louter communicatieve aanpak, waarbij grammatica en woordenschat slechts een onderschikkende rol spelen, haalbaar is voor het onderwijs van het Frans in de basisschool.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by