Listing 1 - 10 of 69 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Start met cirkelen helpt je op weg van 1 september tot het einde van het schooljaar cirkels in alle formaten, geuren en kleuren. Blijheid, verdriet, angst, successen, spanningen,... alles kan zijn plaats krijgen in de cirkel. Dit boek helpt je op weg, met heel wat concrete tips & triks om je klas top te maken! Naast dit boek is er ook een doos vol vragen om te cirkelen in de klas. Je kan ze ook uitlenen in het Educatief Centrum.
Conflicthantering. --- Klasklimaat, leefklimaat. --- Vertrouwen.
Choose an application
Deze doos vol vragen is een ideale tool om cirkelgesprekken op te zetten binnen families. De kaarten helpen om datgene bespreekbaar te maken wat echt belangrijk is. Hoe meer men van elkaar weet, wat men voelt, wat de interesses zijn, ... hoe beter men elkaar begrijpt. 120 eenvoudige vragen om op zoek te gaan naar verbinding binnen jullie gezin. Er zijn 4 soorten kaarten: Voelen in mij (geel), Diepe betekenis voor mij (rood), Zijn in en rond mij (blauw) en Wereld rond mij (groen).
Conflicthantering. --- Klasklimaat, leefklimaat. --- Vertrouwen.
Choose an application
Deze doos vol vragen is een ideale tool om cirkelgesprekken op te zetten binnen families. De kaarten helpen om datgene bespreekbaar te maken wat echt belangrijk is. Hoe meer men van elkaar weet, wat men voelt, wat de interesses zijn, ... hoe beter men elkaar begrijpt. 120 eenvoudige vragen om op zoek te gaan naar verbinding binnen jullie gezin. Er zijn 4 soorten kaarten: Voelen in mij (geel), Diepe betekenis voor mij (rood), Zijn in en rond mij (blauw) en Wereld rond mij (groen).
Conflicthantering. --- Klasklimaat, leefklimaat. --- Vertrouwen.
Choose an application
Praktische informatie over op professionele en effectieve wijze communiceren in pedagogische, leer- en ontwikkelingssituaties in het basis- en voortgezet onderwijs
Communicatie ; onderwijs --- Communicatie. --- Klasklimaat, zorg. --- M-Decreet.
Choose an application
De eerste weken van het schooljaar zijn cruciaal voor de groepsvorming in je klas. Welke subgroepjes zie je ontstaan, wie worden de informele leiders en wat zijn de normen en waarden in de groep? Dit proces van groepsvorming kun je als leraar positief beïnvloeden. Goed van Start helpt je om samen met je leerlingen de toon te zetten voor een positief leef- en leerklimaat.Samen met je leerlingen maak je afspraken over de gang van zaken in jullie groep. In een aantal klassenvergaderingen bespreek je vragen als: Wat voor groep willen wij zijn? Welke afspraken en routines gelden er? Hoe wordt goed gedrag beloond? Het heeft een enorme impact om regels niet voor te schrijven, maar leerlingen actief te betrekken bij het opstellen ervan. Daardoor voelen ze zich meer betrokken bij de sfeer in de klas. Leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor wat er gezamenlijk is afgesproken. Naast deze klassenvergaderingen zet je gerichte activiteiten in om te werken aan de sociale verbondenheid in je groep. Zo zorg je ervoor dat je groep een fijne groep wordt, waarin iedereen zich prettig voelt.Uiteraard kun je de klassenvergaderingen ook na een herfst- of kerstvakantie inzetten. Of op een ander moment, bijvoorbeeld als je halverwege het schooljaar de nieuwe leraar van de klas bent.Goed van Start is een praktisch boek, ondersteund door onderzoek en theorie. Het is ontstaan op de werkvloer. De afgelopen jaren zijn vele leraren Goed van Start gegaan. Op basis van hun ervaringen is het boek geheel herzien, zodat je er nog makkelijker mee kunt werken.(Bron: https://shop.bazalt.nl/uitgaven/boeken/417/goed-van-start)
Klassenmanagement --- Klasklimaat --- Klassenvergadering --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Gedragsregels --- Relatie leraar - leerling --- klasklimaat --- Klassfeer --- Klassengesprek --- Gedragsregel --- 454.22 --- klassfeer --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen
Choose an application
Klasse(n)methodiek om, aan de hand van het aangeboden programma RESPECT, een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school te realiseren.
Klasklimaat --- Groepsvorming --- Basisonderwijs --- 305.2 --- klasklimaat --- groepsvorming --- basisonderwijs --- klasmanagement --- psychologie van groepen --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Klas --- Respect --- Leerling
Choose an application
De Zilveren Weken is de naam voor de groepsvormingsperiode na de kerstvakantie. Het onderhouden van je groep is natuurlijk een continu proces en na een pauze kan het fijn zijn om jouw groep weer een oppepper te geven. Bepaalde afspraken versloffen of zijn minder relevant of handig gebleken. Er kunnen verschuivingen binnen of voor de groep plaats hebben gevonden of misschien is er sprake geweest van een periode met afwisseling tussen thuis- en fysiek onderwijs. Dergelijke omstandigheden hebben invloed op de sfeer in de groep en daarmee op het taakgericht werken en dus op de resultaten.De Zilveren Weken periode is bij uitstek geschikt om terug te blikken en vooruit te kijken. Deze weken staan in het teken van meer doen van wat werkt en dat wat niet werkt anders te doen of achterwege te laten. In deze periode wordt er iets anders van je gevraagd dan aan het begin van het schooljaar. Op het gelegde fundament in De Gouden Weken kun je nu sneller en meer diepgang bereiken.De Zilveren (en Bronzen) Weken zit boordevol nieuwe spelvormen, evaluatievormen, coöperatieve werkvormen, energizers voor thuisonderwijs en kant-en-klare voorbeeldroosters voor kleuters, onder-, midden-, bovenbouw en vo. De werkvormen passen bij de meest recente inzichten uit de theorie en wetenschap, vertaald naar de onderwijspraktijk. Kortom, een doordacht programma.https://www.eduforce.nl/de-zilveren-weken-59890.html
Klassenmanagement --- Groepsvorming --- Groepsdynamiek --- Ouderbetrokkenheid --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - leerling --- Oudercontact --- Interactie --- Klasklimaat --- School management
Choose an application
Iedere (nieuwe) groep doorloopt de welbekende fases van groepsvorming. In de meeste gevallen ontstaan sympathieke, effectieve en veilige groepen, waarin leerlingen zich fijn voelen, samenwerken, fouten durven te maken en initiatief tonen.Er zijn echter ook groepen waarin er reden en ruimte is voor negatief leiderschap. In deze groepen is sprake van macht, intimidatie en uitsluiting, ruzie, roddelen en pesten. Potentiële positieve leiders krijgen geen voet meer aan de grond. Buitenbeentjes krijgen het zwaar. De leerkracht doet verwoede pogingen de veiligheid voor iedereen te waarborgen.Vanuit de gedachte dat mensen sociale wezens zijn, met het verlangen bij een groep te horen, ontwikkelde Barry Redeker 'De Ringaanpak: een groepsdynamische benadering voor een veilige klas', opgebouwd uit 8 concrete stappen. 'De Ringaanpak' gaat uit van een systemisch geheel. Wie neemt welke plek in ten opzichte van de onveiligheid? Welk gedrag zien we? Wat zijn valkuilen bij deze positie? Wat zijn kwaliteiten? Waar kun je positief mee aan de slag gaan?Er wordt een sterk beroep gedaan op groepsverantwoordelijkheid, zelfsturing en het aanspreken op elkaars gedrag en individuele leerlingen worden zich bewust van hun eigen gedrag en leren zelf de regie te nemen.
Didactics of social education --- Primary education --- Groepsdynamiek --- Onderwijs --- Klassenmanagement --- Primary groups --- Psychiatry --- toegepaste psychologie --- sociale vaardigheden --- groepsdynamica --- kinderen --- Groepsvorming --- Klasklimaat --- Sociale vaardigheden --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Gedrag --- Lager onderwijs --- 305.2 --- Groepsdynamica --- klasklimaat --- groepsvorming --- basisonderwijs --- Psychologie van groepen --- psychologie van groepen
Choose an application
In dit pocketboek worden verschillende methodieken uitgelegd omtrent gedragsmanagement in de klas. Het beperkt zich tot deze context en gaat dus niet in op het ontwikkelen van een effectief en schoolbreed gedragsbeleid. Wel gaat het in op het gedrag van de leerkracht voor de klas, met basisprincipes, leidersstijlen, kernprincipes, een tienstappenplan, een gereedschapskist met methodieken enz.
PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- gedragspsychologie --- communicatievaardigheden --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Klasklimaat, zorg. --- M-Decreet. --- Straffen en belonen.
Choose an application
Beknopte versie van het gelijknamige studieboek voor studenten en (aankomende) leraren.
454.2 --- Evidence based --- Lesgeven --- Lesvoorbereiding --- Klasklimaat --- Leerstrategieën --- feedback --- Onderwijsstrategieën --- Competenties --- Lerarenopleiding --- Didactische werkvormen --- Didactiek --- lesgeven --- onderwijzen --- Didactics --- didactiek --- 750 Onderwijspersoneel
Listing 1 - 10 of 69 | << page >> |
Sort by
|