Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Tracy, 10 jaar oud, is een levenslustig en praatgraag meisje dat enkele jaren in pleeggezinnen en tehuizen heeft doorgebracht. Het liefst wil ze dat ze door haar moeder - in het boek aangeduid als 'mijn mam'- uit het tehuis wordt gehaald. Moeder blijkt spoorloos, maar gelukkig ontfermt Camilla, een schrijfster die het tehuis bezoekt, zich over Tracy. Dit in de ik-vorm geschreven boek is een mengeling van haar levensverhaal en de belevenissen in het tehuis waar Tracy verblijft. De woede en het verlangen naar moeder worden levensecht en aangrijpend beschreven. Naast de opstandigheid en agressiviteit naar medebewoners en leiding blijkt duidelijk de hunkering naar warmte. Het is echter niet alleen kommer en kwel, het verhaal bevat ook de nodige humoristische passages. Het geheel is verluchtigd met enkele cartoonachtige zwartwitpentekeningen; aantrekkelijke omslag. Het verhaal vraagt enig inlevingsvermogen in de hoofdpersoon en is daardoor geschikt voor de meer ervaren lezer - met name meisjes. De Britse succesauteur Jacqueline Wilson is ook bij de Vlaamse jeugd populair. Haar succesformule steunt op spontane personages met een grote dosis lef, inleefbare probleemsituaties die origineel, vaak humoristisch en met psychologisch inzicht bekeken worden en een vlotte, spontane taal. Ook Tracy is een probleemkind. Ze is als baby in de steek gelaten en woonde sindsdien in verschillende tehuizen en pleeggezinnen. Nu slaapt ze op de 'rommelkamer', want ze is 'voorbij de houdbaarheidsdatum'. Maar Tracy is niet op haar mondje gevallen en met haar vuisten kan ze ook goed weg. Ook in de verhalen die ze met veel plezier schrijft, scherpt ze onverbiddelijk haar pen. Alleen de kleine Peter, die haar vanwege zijn aanhankelijkheid vertedert, en de schrijfster Cam, in wie ze een mogelijke pleegmoeder ziet, schenkt ze haar vertrouwen. Maar zelfs die relaties lopen niet van een leien dakje. Het contrast tussen de assertieve Tracy en de opdracht van Cam om een zielig verhaal over tehuiskinderen te schrijven Is hilarisch. Tracy's dagboek onthult echter ook een kwetsbare tiener, die dag en nacht over haar moeder fantaseert en vergeefs op haar wacht. Tracy schrijft zelf en ogenschijnlijk onopgesmukt in de ikpersoon. De directe en spontane stijl maakt de lezer aan het lachen en ontroert tegelijkertijd omdat haar daden gemakkelijk de stoere taal doorprikken. Georgien Overwater voelde in haar speelse en ondeugende illustraties Tracy wonderwel aan. Het authentieke verhaal zal terecht een groot publiek aanspreken.
Choose an application
Inrichtingsopvoeding. --- Jeugdbescherming. --- Kindertehuizen. --- Nederland.
Choose an application
Kindertehuizen --- Vriendschap --- Televisieseries en -films
Choose an application
15.70 history of Europe. --- Armenhuizen. --- Kindertehuizen. --- Weeshuizen. --- Nijmegen.
Choose an application
Choose an application
Cynthia is als baby achtergelaten in het illegale kindertehuis van mama Riet. In het flatje wonen tien kinderen, dus het is er nogal chaos. Bovendien heeft mama Riet het te druk met haar honden om zich veel met de kinderen te bemoeien. Maar Cynthia weet niet beter en past zich aan. Op een dag staan er hulpverleners voor de deur die willen ingrijpen. Cynthia raakt in paniek, want ze wil niet dat het 'pleeggezin' uit elkaar valt. Dit door Mirjam Oldenhave geshcreven boek is gebaseerd op het waargebeurde levensverhaal van Cynthia van Eck.
genre-thema"">
Choose an application
Sinds 1990 is het aantal kinderopvangplaatsen gestegen van 20.000 naar 200.000. En daarmee groeide ook het aantal gebouwen voor kinderopvang explosief. Het is tijd om terug te kijken op deze periode van intensief bouwen aan de kinderopvang. Wat kunnen we leren van de gebouwen en buitenspeelterreinen die de afgelopen decennia ontworpen zijn? Wat bepaalt de gebruikskwaliteit van deze gebouwen? In het onderzoek dat de basis vormt voor deze publicatie zijn 30 kinderopvanggebouwen uitgebreid geëvalueerd. De gebouwen zijn in kaart gebracht en bezocht, er is met hoofden en leidsters gesproken en ook ouders en schoolkinderen is om een oordeel gevraagd. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel beschrijft het kinderdagverblijf van 0 tot 4 jaar. In het tweede deel wordt de buitenschoolse opvang tot 12 jaar besproken. De resultaten van het onderzoek zijn gegroepeerd naar de afzonderlijke functies van het gebouw, zoals binnenspelen, buitenspelen, wassen en plassen en eten. Het derde, meer algemene deel beschrijft personeelsruimten, bouwfysische aspecten, multifunctionele gebouwen, de planvoorbereiding en pedagogische visies. Elk hoofdstuk is voorzien van tips en aanbevelingen voor toekomstige gebouwen.
Kindergarden --- day care centers [buildings] --- Sociology --- kinderopvang --- Architecture --- 725.5 --- 725.57 --- kinderdagverblijven --- 725.5 Gebouwen voor gezondheidszorg. Gebouwen voor sociale zorg --- Gebouwen voor gezondheidszorg. Gebouwen voor sociale zorg --- kinderdagverblijven, weeshuizen, kindertehuizen --- Kinderopvang --- Gebouwen --- Infrastructuur --- Gebouw
Choose an application
Forward-looking architectural concepts In all debates on school system reform, teaching methods, care facilities for young children or individual funding opportunities, educational objectives are almost always at the fore. The more often issues of allday schooling and inclusion are dealt with, the more important spatial concepts and aspects of aesthetics become. Results of Ư international performance tests and findings from the field of developmental psychology have revealed the considerable influence that quality architecture exerts ? from professional handling of design, colours, light00and more to one?s ability to learn, including sƯelf-determined learning and working. Therefore, the time has come for architects to deal with these issues and to familiarise themselves with the appropriate design Ưprinciples. In addition to brief theoretical asides ?best of DETAIL: Building for children? provides a wide range of completed projects ? from crèche to high school and community centres for children to youth Ưcentres ? that demonstrate fascinating solutions for Ưdiverse construction projects for children and Ưadolescents.
Architecture et enfants --- Garderies --- Écoles primaires --- Architecture and children. --- School facilities --- Play environments --- 725.57 --- Educational planning --- Children --- Child play areas --- Children's play areas --- Children's play environments --- Play areas --- Play environment --- Recreation areas --- Planning. --- Openbare gebouwen ; gebouwen voor kinderen en het welzijn van kinderen --- 727.1 --- Architectuur ; met betrekking tot kinderen ; 21ste eeuw ; 2000-2016 --- Kinderdagverblijven ; crèches ; peutertuinen --- Scholenbouw ; voor kinderen en peuters --- Kindermeubilair --- Gebouwen voor opleiding en wetenschap ; scholen --- Ecole --- Bâtiment public --- Ergonomie --- Bâtiment scolaire --- Architecture and children --- 725.57 Kindertehuizen. Weeshuizen --- Kindertehuizen. Weeshuizen --- Planning --- Architecture et enfants. --- Garderies. --- Écoles primaires. --- Écoles primaires.
Choose an application
Yvonne, Benito en Marcus zijn wezen. Om de paar jaar worden ze in een ander kindertehuis geplaatst. Op een dag ontdekken de kinderen dat hun ouders nog leven. Stukje bij beetje ontdekken ze meer informatie. Genoeg om hun moeder te ontmoeten. Maar of dat nu wel zo'n succes is...?
genre-thema"">
Choose an application
The Home on Gorham Street looks back to an earlier era of care for orphaned and dependent children of Eastern European Jewish immigrants. Within this social history and ethnography, the voices of elders once wards of the home in the 1930's and 1940's tell us in sometimes poetic, often comic, usually ironic, and always poignant words what it was really like to grow up in an orphanage. Emerging from this penetrating adventure are principles for the future of effective group care in meeting the needs of the rapidly growing number of abused, forsaken, and
Orphans --- Jewish orphanages --- Orphans and orphan-asylums --- Children --- Orphanages, Jewish --- Jews --- Social conditions. --- History. --- Charities --- Jewish Children's Home (Rochester, N.Y.) --- Social policy and particular groups --- kindertehuizen --- sociale geschiedenis --- Jodendom --- weeskinderen --- anno 1930-1939 --- anno 1940-1949 --- Rochester --- United States --- Orphaned children --- United States of America --- Rochester [New York]
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|