Narrow your search
Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Pip : over opgroeien met ouders met psychiatrische problematiek
Authors: ---
ISBN: 9789085605034 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Niño

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychologe Martine F. Delfos legt in dit kinderboek op een voor kinderen begrijpbare manier uit waarom mama of papa soms "zo raar" doen. Het is voor kinderen niet altijd duidelijk wat er precies aan de hand is wanneer één van hun ouders kampt met psychiatrische problemen en soms in een instelling wordt opgenomen. Echt op het niveau van kinderen geschreven, om hen zo duidelijk te maken dat het zeker niet hun schuld is dat mama of papa zo reageert.


Book
Angststoornissen bij kinderen
Author:
ISBN: 9789079729210 Year: 2010 Publisher: Amsterdam Hogrefe Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bijna 20% van alle mensen heeft ooit in zijn of haar leven last van angststoornissen. Ongeveer 1 op de 10 kinderen heeft gedurende de jeugd een of meer angststoornissen. Angst is daarmee een van de meest voorkomende psychische stoornissen. In Angststoornissen bij kinderen bespreekt Peter Muris diagnostiek, preventie en bewezen effectieve behandelvormen van deze stoornis.


Book
Integratieve kinder- en jeugdpsychotherapie
Author:
ISBN: 9789023240990 9023240995 Year: 2005 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De praktijk van de kinder- en jeugdpsychotherapie is al enkele decennia overwegend integratief. Hoewel er binnen het Nederlands taalgebied enkele boeken bestaan die separaat kinder- en jeugdpsychotherapie behandelen, gebeurt dit in de regel vanuit n referentiekader, te weten psychoanalytisch, clintgericht of gedragstherapeutisch, of verbreed, gericht op het systeem. Integratieve kinder- en jeugdpsychotherapie slaat een brug tussen de oude theoretische kaders en de integratieve psychotherapie. De psychotherapie-integratie zoals beschreven in dit boek is namelijk een volgende stap in de evolutie van dit praktijkveld en staat niet diametraal tegenover de oude theoretische orintaties. De oude theorien boden zoekschema's die waardevol zijn in de integratieve psychotherapeutische praktijk. In dit boek wordt expliciet ingegaan op allerlei praktische zaken rond kinder- en jeugdpsychotherapie en krijgen kind, jeugdige, gezin en bredere context alle de gewenste aandacht. Het boek is opgezet Als leerboek en biedt ruimschoots de gelegenheid om de weg te vinden naar oorspronkelijke publicaties Inhoudsopgave : 1 De historie van de kinder- en jeugdpsychotherapie 2 Het psychoanalytisch kader 3 Het experintile kader 4 Het cognitief-gedragstherapeutisch kader 5 Het systeemtheoretisch 6 Naar een integratief metatheoretisch referentiekader 7 Over aspecifieke en specifieke werkzame factoren in psychotherapie 8 Het specifieke van kinder- en jeugdpsychotherapie 9 Ontwikkelingsdoelen aan de hand van inzicht en interpretatie van onbewuste processen of nieuwe (corrigerende) ervaringen 10 Leren van nieuw gedrag door actieve interventies 11 Leren van nieuwe cognities door actieve interventies 12 Interactionele groei door actieve participatie in een meerpersonencontext 13 Overgang van onderzoeks- naar behandelingsfase 14 Overeenstemming oftewel behandelingsplanning 15 Specifieke context: kerngezin en familie 16 Specifieke context: professioneel netwerk met diversiteit 17 Specifieke context: Diversiteit aan werksituaties 18 Psychotherapie & ruimte 19 Psychotherapie & middelen 20 Psychotherapie & rollen 21 Psychotherapie & regels 22 Attitude en relationele stijl in een op ontwikkeling gerichte werkrelatie 23 Attitude en relationele stijl in een op leren gerichte werkrelatie 24 Attitude en relationele stijl bij interactieve benvloeding van een meerpersonencontext 25 Psychoeducatie centraal 26 Counseling centraal 27 Mediatietherapie centraal 28 Ouderschapsverandering centraal 29 Gezinsverandering centraal 30 Overdracht en tegenoverdracht 31 Bescherming en weerstand 32 Onderbreking, zwangerschap, afwezigheid en/of vakantie 33 Veranderen door inzicht en interpretatie van onbewuste processen (met internaliserende problematiek als voorbeeld) 34 Veranderen door het aanbieden van corrigerende ervaringen (met 'child maltreatment' als voorbeeld) 35 Veranderen door het aanleren van nieuw gedrag (met pervasieve ontwikkelingsstoornissen als voorbeeld) 36 Veranderen door het aanleren van Nieuwe cognities (met aandachtstekort-/hyperactiviteitsstoornissen als voorbeeld) 37 Veranderen door actieve participatie in een meerpersonencontext (met anorexia nervosa als voorbeeld) 38 Beindiging, beoogd of 39 Nazorg 40 Ethische dilemma's 41 Gender 42 Cultuur 43 Supervisie 44 Effectiviteit van psychotherapie bij kinderen en jeugdigen Register Over de auteurs


Book
Kompas kinder- en jeugdpsychiatrie : voor de jeugdzorg, POH-ggz, basis-ggz, jeugdgezondheidszorg en het onderwijs: ook geschikt voor opvoeders!
Authors: ---
ISBN: 9789058982674 905898267X Year: 2014 Publisher: Utrecht De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 2015 is de jeugdzorg ingrijpend veranderd. Zij moet zo dicht mogelijk bij het kind of de jongere worden georganiseerd, zo kort mogelijk duren en zo licht mogelijk zijn. De gemeente is hiervoor verantwoordelijk. Veel jongeren met problematisch gedrag zijn inderdaad gebaat bij betrekkelijk lichte en kortdurende zorg. Maar er is een groep die daarmee niet geholpen is en die gespecialiseerde zorg van de kinder- en jeugdpsychiatrie nodig heeft. Professionals in de nulde en eerste lijn moeten deze kinderen en jongeren tijdig herkennen. Dat is niet eenvoudig. Om hierbij behulpzaam te zijn hebben twee ervaren hoogleraren kinder- en jeugdpsychiatrie dit kompas ontwikkeld. Dit kompas is er niet om zoveel mogelijk kinderen en jongeren te voorzien van een diagnostisch etiket, een 'label'. Integendeel, diagnoses zijn niet meer dan hulpmiddelen voor het vinden en geven van passende zorg. Dit kompas besteedt vooral aandacht aan de vraag hoe je als professional een goed beeld krijgt van een kind of jongere en zijn/of haar problemen, welke valkuilen daarbij moeten worden vermeden en welke 'gereedschappen' je daarvoor kunt gebruiken. Het is helder en toegankelijk geschreven en voorzien van talrijke handige overzichten. Het is daardoor direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk. (Bron: covertekst)


Book
Gedragsstoornissen bij kinderen
Author:
ISBN: 9789079729449 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Hogrefe Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elk kind is wel eens brutaal of boos. Dat is normaal. Langdurige gedragsproblemen kunnen echter ingrijpende en blijvende negatieve gevolgen hebben voor het kind en de omgeving. In Gedragsstoornissen bij kinderen beschrijft Matthys de diagnostiek en behandeling, waarbij naast farmacotherapie en cognitieve gedragstherapie ook wordt ingegaan op de aanpak van gedragsstoornissen op school.


Book
Leerboek psychotherapie
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789058981561 9058981568 Year: 2009 Publisher: Utrecht De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het beroep van psychotherapeut maakte de laatste jaren stormachtige ontwikkelingen door. De verschillende psychotherapeutische tradities lijken te convergeren, fundamenteel wetenschappelijk onderzoek in de neurobiologie speelt in toenemende mate een rol en ?evidence-based? is een belangrijk argument geworden voor het verbreiden van behandelvormen. Dit gaf aanleiding tot het samenstellen van een 'Leerboek psychotherapie'. Het leerboek laat zich daarbij niet beperken door het decennialang geldende gegeven dat een psychotherapeut moet kiezen voor één (of soms twee) van de klassieke psychotherapeutische tradities. Recente belangrijke ontdekkingen op het gebied van informatieverwerking, gehechtheid en de samenhang van neurobiologie en psychologie hebben geen speciale affiniteit met één referentiekader. Reden genoeg om de verschillende referentiekaders als ondersoorten te zien van een groter geheel: de psychotherapie. De hoofdstukindeling wordt in dit leerboek dan ook niet bepaald door de psychotherapeutische tradities, maar door een thematische opbouw. Deze ordening mag nieuw en schooloverstijgend zijn, de inhoud is grotendeels vertrouwd ? de moderne psychotherapie staat op de schouders van de reuzen die in de klassieke referentiekaders het voortouw hebben genomen zoals: Rogers, Freud, Skinner, Beck, Bateson, Yalom, Gendlin, Mahler en Palazzoli. Het gedachtegoed en de klinische bijdragen uit al deze scholen zijn terug te vinden in de hoofdstukken.Het boek bestaat uit 3 secties. De eerste sectie (theorie) is gewijd aan de beschikbare kennis over psychotherapie. De tweede sectie (praktijk) gaat over de toepassing van die kennis in concrete vaardigheden, interventies en behandelvormen. De derde sectie (professie) behandelt de geschiedenis van de westerse psychotherapie, de verschillende aspecten van de opleiding en die van de beroepsuitoefening


Book
Opgroeien onder moeilijke gezinsomstandigheden.
Author:
ISBN: 9035215621 9789035215627 Year: 1998 Publisher: Maarssen Elsevier/De Tijdstroom


Book
Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
Author:
ISBN: 9789046903117 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het handboek biedt een overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren. Vertrekkend vanuit de normale ontwikkeling geeft de auteur een overzicht van stoornissen, diagnostiek en behandeling. Hij besteedt ook aandacht aan psychosen bij jongeren en suïcidaliteit. Hij beschrijft het ontstaan en verloop van de stoornissen met aandacht voor de laatste inzichten vanuit genetica en (neuro)psychologie, maar ook voor omgevingsfactoren en preventie. Bij het bespreken van de behandelingen is 'bewezen effectiviteit' het uitgangspunt. Het boek houdt rekening met DSM-5


Book
Cognitieve problemen bij kinderen en adolescenten : samenspel van kennis en gevoel
Author:
ISBN: 9789020965490 Year: 2008 Publisher: Leuven/Amersfoort Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De mens leert in grote mate met zijn lichaam. Vanuit deze centrale hypothese beschrijft de auteur de mogelijkheid om cognitieve stoornissen te begrijpen en te behandelen. Maurice Berger maakt een classificatie van deze problemen en een algemeen model voor behandeling. Kinderen bouwen via fysieke gewaarwordingen onbewust een voorstelling op van zichzelf en de wereld. Deze is onlosmakelijk verbonden met hun cognitieve ontwikkeling. Samen met de blijvende invloed van ernstige hechtingsproblemen en de onlosmakelijke band tussen kennis en gevoel vormen deze elementen de belangrijkste assen waarrond de auteur zijn psychotherapeutische methode uitwerkt. Uitgewerkte cases uit zijn praktijk, zowel in een residentiële als ambulente omgeving illustreren het geheel. Dit boek is een aanrader voor al wie professioneel, zelfstandig of in een team, met kinderen en adolescenten werkt: psychologen, orthopedagogen, psychotherapeuten, psychiaters, pediaters, neurologen, leerkrachten en opvoeders.


Book
Inleiding in de kinder- en jeugdpsychiatrie
Author:
ISBN: 9023228359 Year: 2000 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de afgelopen jaren zijn de kennis van en het inzicht in psychiatrische problemen bij kinderen en jeugdigen sterk toegenomen. In deze inleiding beschrijft Frank Verhulst op didactische heldere en overzichtelijke wijze de essentiële onderdelen van de kinder- en jeugdpsychiatrie. Klassieke psychiatrische onderwerpen zoals autisme, hyperactiviteit, suïcide en depressie bespreekt hij aan de hand van de meest recente inzichten. Maar ook onderwerpen als middelengebruik, mishandeling en seksueel misbruik komen uitgebreid aan de orde. Centraal in deze inleiding staat de praktijk van de zorg voor kinderen en jeugdigen met probleemgedrag en emotionele problemen. Ook besteedt de auteur aandacht aan de mogelijke behandelvormen. Frank Verhulst sluit met deze inleiding aan op het eveneens door hem geschreven 'De ontwikkeling van het kind' waarin de normale kinderontwikkeling wordt beschreven. Het boek is bedoeld om basiskennis over te dragen aan diegenen die in de praktijk te maken hebben, of zullen krijgen, met kinderen en jeugdigen die vanwege probleemgedrag deskundige hulp nodig hebben.

Listing 1 - 10 of 24 << page
of 3
>>
Sort by