Narrow your search
Listing 1 - 10 of 35 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Dyscalculie en rekenproblemen : 20 obstakels en hoe ze te nemen
Author:
ISBN: 9789461058324 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden de obstakels besproken die zich verscholen houden in het elementaire rekenen. Meestal zitten die obstakels in het rekenen zelf, dat ingewikkelder in elkaar zit dan je zou denken. Er zijn echter ook obstakels die langs een omweg het rekenen bemoeilijken. Zo kunnen dyslectici vaak de tafels niet goed leren. En kinderen met een zwak ruimtelijk voorstellingsvermogen hebben moeite met de getallenlijn. De obstakels worden in dit boek zoveel mogelijk gepresenteerd in de volgorde waarin de leerling ze ontmoet. Elk obstakel heeft een eigen hoofdstuk, met een min of meer gelijke opbouw. De auteur beschrijft wat de moeilijkheid is, geeft een voorbeeld uit de praktijk en vertelt wat helpt en wat niet.


Book
Dyscalculie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789038221533 Year: 2013 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn overal cijfers. Als we de krant openslaan, zien we bladzijden, data, prijzen, jaartallen, tijdstippen, hoeveelheden,… Om op tijd te zijn, ingrediënten af te wegen, de vervaldatum van producten te controleren, de uurregeling voor trein of bus te lezen, de juiste bus te nemen,… telkens opnieuw hebben we getallen nodig. Goed kunnen rekenen wordt in onze maatschappij ook heel erg gewaardeerd. Bij sommige mensen gaat het leren rekenen vlotter dan bij andere. Soms kunnen die verschillen echter zo ernstig en vooral hardnekkig zijn dat ze buiten de normale variatie vallen en we van een stoornis of dyscalculie spreken. In dit boek besteden verschillende auteurs aandacht aan dit probleem. In het algemene deel vindt de lezer een definitie van leerstoornissen, een overzicht van intelligentie en een aantal historische beschouwingen. In het tweede deel is er eerst aandacht voor de normale/typische ontwikkeling van het rekenen. Daarna staan de auteurs stil bij de atypische ontwikkeling en de assessment van rekenstoornissen. Tot slot bekijken de auteurs de remediëring en behandeling van kinderen met rekenstoornissen.


Book
Ideeënboek dyscalculie : helpen zit in onze natuur
Author:
ISBN: 9789044132748 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur brengt zijn ideeën naar voren omtrent de diagnose en de behandeling van kinderen met dyscalculie. Daarbij legt hij het accent op de samenwerking tussen ouder, leerkracht en therapeut. Voor in het boek is een inhoudsopgave te vinden, waarin te zien is dat het boek in twee delen is opgesplitst. Het eerste deel gaat over het (h)erkennnen van dyscalculie en het tweede deel over de behandeling. Het boek is gemakkelijk te lezen door de heldere woordkeus en het gebruik van veel voorbeelden en veel duidelijke tussenkoppen. De schrijver is vaag over de gebruikte bronnen bij het samenstellen van het boek. Er is geen literatuurlijst aanwezig. Over de Belgische schrijver is weinig informatie te vinden. Bedoeld voor mensen die te maken hebben of interesse hebben in kinderen met dyscalculie. © NBD Biblion - M. Dahmen


Book
Aan de slag met rekenproblemen
Author:
ISBN: 9789089534224 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek voor leerkrachten in het basisonderwijs met oefeningen voor het begeleiden van kinderen met rekenproblemen. In elke klas zitten kinderen met rekenproblemen. Soms zijn die problemen van tijdelijke aard. Maar als dat niet het geval is, moet je actie ondernemen. Dat is lastig als je niet precies weet waar het probleem zit en wat je er concreet aan kunt doen. 'Aan de slag met rekenproblemen' helpt allereerst het rekenprobleem te lokaliseren en geeft daarvoor korte, praktische opdrachten. Met oefeningen en spelletjes kun je vervolgens de probleemgebieden individueel, groepsgewijs of klassikaal aanpakken. Bovendien geeft de auteur andere praktische adviezen: hoe verbeter je de motivatie van de rekenzwakke leerlingen? Hoe geef je een effectieve instructie? En hoe stel je een handelingsplan op? Dit boek sluit aan op het protocol ERWD en biedt passende oplossingen voor leerlingen die extra rekenzorg nodig hebben. Leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, psychologen, orthopedagogen, ambulant begeleiders en andere professionals die rekenonderzoek doen of kinderen begeleiden kunnen er direct mee aan de slag.


Book
Rekenen: een hele opgave deel 1
Authors: ---
ISBN: 9789006955309 Year: 2013 Publisher: Amersfoort : Thieme Meulenhoff,


Book
RekenTrapperS. Kleuterklas en 1ste leerjaar.
Authors: ---
ISBN: 9789462560000 9789462560017 9789462560024 9789462560031 9789462560048 9789462560734 9789462560765 9789462560741 9789462560635 9789462560642 9789462560789 9789462560802 9789462560055 9789462560680 9789462560703 9789462560864 9789462560888 9789462560727 9789462560154 9789462560062 9789462560079 9789462560178 9789462560109 9789462560161 9789462560086 9789462560857 9789462560147 9789462560185 9789462560994 9789462560833 9789462560093 9789462560116 9789462560130 9789462560123 9789462560239 9789462560505 9789462560253 9789462561496 9789462561564 9789462561526 9789462561489 9789462561427 9789462561441 9789462561281 9789462561403 9789462561328 9789462560192 9789462560208 9789462560215 9789462560970 9789462561113 9789462561366 9789462561342 9789462561304 9789462561465 9789462561588 9789462561540 9789462561625 9789462560222 9789462561700 9789462561687 9789462561649 9789462561809 9789462561663 Year: 2013 Publisher: Kessel-Lo Eureka Expert


Book
Ernstige reken-wiskundeproblemen en dyscalculie
Authors: --- ---
ISBN: 9789023247630 Year: 2011 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) heeft het initiatief genomen om het onderwerp ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie op de onderwijsagenda te zetten en stappen te ondernemen om te komen tot landelijke eenduidigheid. Het ministerie van OCW heeft in 2008 een subsidie toegekend om het protocol te ontwikkelen. Het landelijk protocol voor leerlingen van 4 tot 12 jaar met (Ernstige) RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (protocol ERWD) richt zich op het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Het doel van rekenwiskunde-onderwijs is functionele gecijferdheid, ?afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. ?Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties. Het protocol geeft aanwijzingen om dit doel langs een aantal stappen te bereiken, met name wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt. Het protocol is geschreven voor allen die zich direct of indirect met het rekenwiskunde-onderwijs bezig houden binnen de scholen en daaromheen, maar bevat ook nuttige informatie voor ouders. Het protocol beoogt een leidraad te zijn voor: het ontwikkelen van goed rekenwiskunde-onderwijs; het zorgvuldig afstemmen van het onderwijs op de ontwikkeling van kinderen; het voorkomen van rekenwiskunde-problemen; het gericht begeleiden van leerlingen met rekenwiskunde-problemen en dyscalculie; het ontwikkelen van rekenbeleid; het ontwikkelen van zorgbeleid. Belangrijk is dat er een doorgaande leerlijn rekenen richting voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs is. Ook het protocol ERWD zal die uitbreiding krijgen.


Book
Kinderen met dyscalculie
Authors: ---
ISBN: 9789085063681 Year: 2008 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek bespreken de auteurs de soorten reken-stoornissen die kinderen kunnen hebben en hoe deze rekenproblemen kunnen worden onderzocht. Kinderen met dyscalculie hebben vaak een flinke weerzin tegen rekenen. Het is belangrijk dat het rekenen voor hen weer leuk wordt. Er worden veel tips en adviezen gegeven, en rekenmaterialen genoemd die goed inzetbaar zijn. In Kinderen met dyscalculie bespreken de auteurs de soorten rekenstoornissen die kinderen kunnen hebben en hoe deze rekenproblemen kunnen worden aangepakt. Kinderen met dyscalculie hebben vaak een flinke weerzin tegen rekenen. Het is dan ook belangrijk dat het rekenen voor hen weer leuk wordt. (Bron: covertekst)


Book
De dyscalculie survivalgids
Authors: ---
ISBN: 9789059327788 Year: 2011 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vind je sommige rekenoefeningen telkens opnieuw heel moeilijk om te maken? Gaat de juf of de meester te snel bij een rekentoets? Maak je niet graag een rekenoefening aan het bord? Denk je dat de andere kinderen om je zullen lachen als je moet rekenen? Vind je lezen en schrijven veel leuker en gemakkelijker dan rekenen? Werd bij jou ook dyscalculie vastgesteld en wil je graag weten wat dit woord wil zeggen en hoe je ermee kunt omgaan? Lees dan snel dit boekje.

Listing 1 - 10 of 35 << page
of 4
>>
Sort by