Narrow your search
Listing 1 - 10 of 58 << page
of 6
>>
Sort by

Multi
3,2,1... Spring! : ACT voor kinderen : veerkrachtig omgaan met moeilijke keuzes en tegenslagen
Author:
ISBN: 9789058731203 Year: 2022 Publisher: SIG vzw

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het standaardpakket van het programma voor kinderen met ervaringsgerichte oefeningen rond ACT bestaat uit:Een stevige, losbladige map voor zorgverleners met een handleiding, uitgewerkte bijlagen, materiaal voor ACTie thuis, transparanten horend bij de handleiding, enz.5 identieke werkboekjes voor kinderen, zogenaamde 'Kangoeboekjes': volledig te individualiseren met foto's, oefeningen, enz., bruikbaar voor 5 kinderen (aanvulpakket nabestellen is mogelijk, zie hieronder)Bijhorende website www.321spring.be met extra materialen en oefeningenHet programma ACT voor kinderen kan gebruikt worden in tal van settings, zowel individueel als in groep.Het programma is bedoeld voor kinderen van ca. 8 tot 12 jaar die een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken om veerkrachtig te leren omgaan met moeilijke keuzes en tegenslagen.ACT is een wetenschappelijk onderbouwde methodiek die positief kan zijn voor kinderen met OCD, gedragsstoornissen, leerstoornissen met comorbide angst, autismespectrumstoornissen, ticstoornissen, anorexia nervosa, depressie, ADHD, posttraumatische stressstoornis, enz.3, 2, 1? Spring! is kant en klaar en volledig op maat gemaakt. Door het gevarieerd aanbod van speelse oefeningen, beelden en verhalen spreekt het kinderen aan. Doordat het heel visueel is, kan het ook gebruikt worden voor kinderen met ASS of een licht verstandelijke beperking.Auteur Wendy Troost is overtuigd van het belang om ook ouders en grootouders (en andere zorgverleners) bij dit programma te betrekken.https://www.sig-net.be/nl/publicatie/210/detail/3-2-1-spring-veerkrachtig-omgaan-met-moeilijke-keuzes-en-tegenslagen


Book
Je kunt er iets aan doen : vreugde beleven aan je mens-zijn : een theoretisch-praktische handreiking voro allen die werkzaam zijn ten behoeve van de mens met een geestelijke handicap. Dl. 3
Author:
ISBN: 9060878418 9060878426 9060878434 Year: 1982 Publisher: Lochem De Tijdstroom


Book
Kinderen met een licht verstandelijke beperking in het passend onderwijs : visie op ondersteuning in de klas
Authors: --- ---
ISBN: 9789044135060 9044135066 Year: 2017 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om zich op een positieve manier te kunnen ontwikkelen hebben kinderen met een licht verstandelijke beperking in het passend onderwijs gepaste begeleiding en zorg nodig. Daarvoor is het van groot belang dat schoolbesturen, leerkrachten en interne begeleiders een visie ter ondersteuning formuleren en toepassen. Dit boek biedt concrete handvatten om met de ontwikkeling van zo’n visie aan de slag te gaan. Hierbij gaat ruime aandacht naar de relatie tussen onderzoek en praktijk. De ondersteuning van deze kinderen en hun ouders stoelt op drie pijlers: de vroegsignalering van onderwijsleerproblemen, de waarborging van de positieve effecten van inclusief onderwijs en het mogelijk maken van sociale integratie in de klas en daarbuiten. Jeugdhulp en passend onderwijs moeten worden verbonden, waarbij rekening wordt gehouden met verschillen tussen kinderen, veel waarde wordt gehecht aan de participatie van ouders en vertrouwen wordt gegeven aan de deskundigheid van de leerkracht.


Book
Een broertje anders dan anders
Authors: ---
ISBN: 9080478113 Year: 1999 Publisher: Brugge Brussenwerking


Book
Zorgenmeisje : levenslang mantelzorger
Author:
ISBN: 9789022337141 Year: 2020 Publisher: Antwerpen Manteau

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A.E.M. van de SandeErvaringsverhaal van een moeder over de eerste achttien levensjaren van haar dochter met een verstandelijke beperking (autisme) en de manier waarop zij daar met de nodige strijd mee is omgegaan. Als middelste kind tussen twee broertjes is Marie van jongs af aan anders dan andere peuters. Hoewel de auteur op dat moment nog werkt als thuisbegeleidster van gezinnen met kinderen met ontwikkelingsstoornissen (en daar iets later mee stopt) weet zij dat zelf moeilijk in te passen in haar eigen gezin. Pas als ze stap-voor-stap de weg zet naar 'gedeelde zorg': buitengewoon onderwijs, internaat op weekdagen, en vakantie met alleen de zonen of alleen Marie, is de situatie voor haar weer leefbaar, hoewel ze een warme en symbiotische relatie met haar dochter blijft houden. Alle strubbelingen op deze weg worden uitvoerig beschreven, van erkenning van de handicap, therapieën en financiële tegemoetkomingen tot ontmoetingen met lotgenoten. Alles is geënt op de Vlaamse situatie; en hier en daar gebruikt ze Vlaamse termen, die in de context echter goed te begrijpen zijn. Achterin informatie over Belgische instanties als Magenta en Gezin & Handicap.© NBD Biblion


Book
Handelingsplanning in het buitengewoon onderwijs : praktijkvoorbeelden uit het onderwijs voor kinderen met een verstandelijke berperking
Author:
ISBN: 9789044123289 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het buitengewoon onderwijs geniet men, binnen een wettelijk referentiekader van ontwikkelingsdoelen en inspanningsverplichting, een zeer grote vrijheid. Dit biedt kansen om onderwijs op maat te bieden; men kan het zorgaanbod flexibel en waar mogelijk aanpassen aan de individuele hulpvraag van elke leerling. Een grote handelingsvrijheid heeft echter ook een keerzijde. Vaak is men als school op zoek naar bevestiging: zijn we wel goed bezig? Dit boek wil een mogelijke manier aanreiken om als school om te gaan met onderwerpen als handelingsplanning, intakegesprek, klassenraden, groepswerkplanning en individuele handelingsplanning.


Book
Cognitieve en fijnmotorische stimulatie bij jonge kinderen met autisme en een verstandelijke beperking : aangepaste en constructieve begeleiding
Author:
ISBN: 9789044131598 9044131591 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een leidraad om functionele vaardigheden op peuter- en kleuterniveau specifiek en hiërarchisch in kleine stappen aan te passen. Door ze in verschillende niveaus in te delen en ze zorgvuldig te groeperen, kan ook een kind dat geen taal begrijpt in zijn ontwikkeling gestimuleerd worden. Het werkconcept 'De trap van begeleiding' geeft diverse leerniveaus chronologisch weer en linkt ze onmiddellijk aan de meest geschikte manier van begeleiden om een positief leerklimaat te creëren. De hele werkwijze is geïllustreerd met praktijkvoorbeelden, tips en fotomateriaal.


Book
Luisteren naar fluisteren : een ongewoon boek dat over goedheid spreekt : poëzie rond het mentaal gehandicapte kind
Authors: ---
ISBN: 9020909401 Year: 1981 Publisher: Tielt Lannoo


Book
Zin beleven : de zin verstaan van mensen met een verstandelijke handicap
Author:
ISBN: 9024414709 Year: 2001 Publisher: Baarn Nelissen


Book
Handboek autismespectrumstoornissen en verstandelijke beperking : ontwikkelingsstoornis en ontwikkelingstekort.
Author:
ISBN: 9026517440 Year: 2004 Publisher: Lisse : Harcourt,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

InhoudsopgaveDEEL EEN: Algemeenhoofdstuk I: Definities en terminologieHoofdstuk II: Etiologiehoofdstuk III: Prevalentiehoofdstuk IV: Gedragstypen binnen het autismespectrumhoofdstuk V: Half- en niet-specifieke gedragsproblemenhoofdstuk VI: PrognoseDEEL TWEE: Basaal onderzoek, classificatie en diagnostiekhoofdstuk VII: Het diagnostisch proceshoofdstuk VIII: Cognitie en sociale redzaamheidhoofdstuk IX: Persoons- en persoonlijkheidskenmerkenhoofdstuk X: Classificatie met de DSM-IV-TRhoofdstuk XI: Classificatie met op autismespectrumstoornissen gerichte instrumentenDEEL DRIE: Bejegening en opvanghoofdstuk XII: Opvoeding en behandeling; eerste oriëntatiehoofdstuk XIII: Opvoeding en behandeling; verdere uitwerkinghoofdstuk XIV: Zorg van kind tot volwassene

Listing 1 - 10 of 58 << page
of 6
>>
Sort by