Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
De poorten van de grote instellingen zijn opengegaan en de verstandelijk gehandicapte medemens beweegt zich bekleed met rechten en plichten als volwaardige burger in de samenleving. Maar idealen worden geconfronteerd met de weerstand van de feiten. De gepropageerde gelijkheid wordt onmiddellijk ontkend door het instellen van bevoogdende en beschermende maatregelen en het toekennen van bijzondere privileges en voorzieningen. Het vinden van een evenwicht tussen vasthouden en loslaten blijkt niet eenvoudig te zijn en het denken en handelen ten aanzien van verstandelijk gehandicapten wordt gekenmerkt door voortdurende twijfels. Twijfels over de morele status van gehandicapt leven, twijfels over de juiste beeldvorming, de juiste benaming, twijfels over definities, classificaties en theorieën. Niet alleen de wetenschappelijke domeinen zijn gekenmerkt door ambivalente aarzelingen, maar ook begeleiders blijken in hun dagelijkse bezigheden nagenoeg voortdurend te worden gekweld door twijfels over het juiste handelen. En dit is een slechte zaak. Een fundamentele behoefte aan legitimatie kenmerkt het menselijk handelen: we willen weten of we het goede doen en of we het goede goed doen. Bestaat heirover onduidelijkheid, dan wordt het handelen weifelend en onzeker, om uiteindelijk te vervallen in inertie en onverschilligheid. In deze studie wordt het probleem van de morele ambivalentie in brede zin aan de orde gesteld. Niet alleen het domein van de theorie wordt aan een onderzoek onderworpen, maar ook de praktijk van alledag. Gezocht wordt naar oorzaken en oplossingen, waarbij de vraag gesteld wordt hoe en waar de ethiek kan bijdragen aan het oplossen van het probleem van de morele ambivalentie.
Professional ethics. Deontology --- Ethiek in de hulpverlening (hulpverleningsethiek) --- Kinderen en jongeren met een auditieve handicap (dove kinderen en jongeren) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Zelfbeeld bij personen met een verstandelijke handicap --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Aan de hand van alledaagse situaties leert de auteur ouders van kinderen met een gehoorstoornis de communicatie van hun kind beter te interpreteren. Door het kind in zijn of haar dagelijkse leven en spel te stimuleren, geven de ouders zelf de aanzet tot taalontwikkeling.
#gsdbP --- 463.2 --- Slechthorende kinderen --- doofheid --- gehoorstoornissen --- zintuiglijk gehandicapten --- Doven en slechthorenden --- personen met een auditieve beperking --- auditieve waarneming --- #KVHB:Gehoorstoornissen; kinderen --- Kinderen en jongeren met een auditieve handicap (dove kinderen en jongeren) --- Gehoor --- 376.21 --- Hoortoestellen --- 031988.jpg --- spelen --- Auditief gehandicapten --- Kinderen --- Taalontwikkeling --- Begeleiding --- Communicatie --- Personen met een auditieve handicap --- Taalverwerving --- Physiology of nerves and sense organs --- taalverwerving --- Orthopedagogics --- Otorhinolaryngology --- orthopedagogiek
Choose an application
Inhoudsopgave 1 Kinderen en jongeren met gedragsproblemen 2 Kinderen en jongeren met een leerstoornis 3 Kinderen en jongeren met psychosociale problemen 4 Kinderen en jongeren met een verstandelijke beperkin g5 Kinderen en jongeren met een zintuiglijke beperking 6 Zieke kinderen en jongeren 7 Kinderen en jongeren met een lichamelijke beperking 8 Kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis 9 Kinderen en jongeren met delinquent gedrag 10 Vluchtelingkinderen en -jongeren
Jeugdzorg. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- probleemkinderen --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- jeugdgezondheidszorg --- Social policy and particular groups --- sociale problemen --- sociaal werk --- S2006649.JPG --- Orthopedagogie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 323 --- 460 --- 460.9 --- Autisme --- Delinquentie --- Gedragsproblemen --- Hulpverlening --- Jongeren --- Kinderen --- Leerstoornissen --- Lichamelijke beperking --- Mentale handicap --- Psychosociale problemen --- Vluchtelingen --- Zieken --- Zintuiglijke stoornissen --- autismespectrumstoornissen --- gedragsproblemen --- jeugdhulpverlening --- leerstoornissen --- mentaal gehandicapten --- vluchtelingen --- Asielzoekers (politieke vluchtelingen, vluchtelingen) --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- Kinderen en jongeren met een auditieve handicap (dove kinderen en jongeren) --- Kinderen en jongeren met een visuele handicap (blinde kinderen en jongeren) --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Migrantenjongeren --- Multi-problem gezin --- Personen met autisme (autisme) --- Probleemgedrag --- Probleemjongeren (hangjongeren, randgroepjongeren) --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- Zieke kinderen (pediatrie) --- 37.013 --- Behandelingen --- Criminaliteit --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Opvoeding --- Patiënten --- Personen met een lichamelijke handicap --- Personen met een mentale handicap --- Personen met een visuele handicap --- Psychische stoornissen --- 376 --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Overige onderwerpen --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Probleemjongeren --- Handboeken --- Probleemjongere
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|