Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Spiegelbeeld (1) : Handleiding voor de begeleider
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9044113216 9044113224 9044113232 Year: 2003 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant


Book
Afstandelijke betrokkenheid: contextuele hulpverlening aan affectief verwaarloosde jongeren
Author:
ISBN: 9024413494 Year: 1995 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De lezer maakt kennis met de gezamenlijke leefwereld van de cliënt en de hulpverlener en wordt deelgenoot van hun worsteling om eenzaamheid te accepteren, loyaliteiten te respecteren en betrokkenheid te transformeren in afstand. Met het benoemen van deze voortdurende strijd, zowel bij de hulpverlener als zijn cliënt, is meteen de leidraad van dit boek gegeven. De lezer wordt uitgenodigd de dialogen tijdens de in dit boek beschreven overlevingstocht en de evaluaties tussen de hoofdrolspelers in dit boek zorgvuldig en kritisch te lezen, zodat hij zijn eigen mening kan vormen. Het boek is bedoeld voor docenten en studenten HBO en wetenschappelijk onderwijs en voor hulpverleners aan jongeren. (Bron: uitgeverscatalogus)


Book
Ik wil ook : leren in kinderdagcentra
Author:
ISBN: 9789044125924 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een leidraad voor de begeleiding en ondersteuning van kinderen met een meervoud aan beperkingen in een kinderdagcentrum. De auteur, zelf verbonden aan een kinderdagcentrum voor kinderen met meervoudige beperkingen, ontwikkelde een therapeutisch leerprogramma dat groepsgewijs wordt aangeboden en voor ieder kind individueel wordt uitgewerkt. Naast een duidelijke visie op leren, beschrijft de auteur wat er precies wordt aangeboden, hoe vaak, op welke manier en met welk effect. Ze toont ook de relatie tussen de inzet van medewerkers en wat bereikt wordt met en voor het kind. Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor de praktijk, het biedt houvast aan medewerkers van kinderdagcentra, maar het kan ook van belang zijn voor wetenschappers en beleidsmakers.


Book
Hou me (niet) vast: hulpverlening en hechtingsstoornis
Authors: ---
ISBN: 9053505172 Year: 1997 Volume: 16 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is gebaseerd op de ervaringen die de auteurs zelf hebben in het werken met hechtingsgestoorde jongeren. Eerst worden de begrippen 'hechtingsstoornis en bodemloosheid' geanalyseerd. Daarna worden aangepaste hulpverleningscontexten beschreven, waarbij de omgang met de jongeren, de begeleiding van de ouders en de teamwerking aan bod komen. Ook het standpunt en de vraag van de ouders krijgen een plaats.

Keywords

Medische psychologie --- Kinderpsychiatrie. --- residentiële hulp --- Developmental psychology --- adoptie --- Social psychology --- Orthopedagogics --- bodemloosheidsyndroom --- kinderen --- orthopedagogiek --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- verwaarlozing --- Social policy and particular groups --- Hechtingsstoornissen --- Verwaarloosde kinderen ; hulpverlening --- bodemloosheid --- gehechtheid --- #SBIB:316.334.3M51 --- #SBIB:316.334.3M52 --- #SBIB:316.8H19 --- #KVHB:Hechting --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Ouderparticipatie --- 606.4 --- hechting --- psychiatrie --- 460 --- 467 ) Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- aanpassingsstoornissen (gez) --- hechting (gez) --- hechtingsstoornissen --- jeugdpsychologie (gez) --- liaisonpsychiatrie (gez) --- psychopathologie (gez) --- Bodemloosheid --- Hulpverlening --- Residentiële therapie --- Verwaarlozing --- Adoptie ; psychotherapie --- bodemloze kinderen --- 616.2 --- 159.987 --- Organisatie van de gezondheidszorg: modellen van therapeutisch handelen --- Medische sociologie: professionele aspecten van de hulpverlening --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving ... --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving .. --- Kinderen --- Hechting --- Opvoedingsproblemen --- Gezinsbegeleiding --- Teamwerk --- Uithuisplaatsing --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving . --- Kind --- Hechting (psychologie) --- Opvoedingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- jeugdzorg --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving --- 420 --- opvoeding --- pédagogie


Book
Wat vraag ik aan mijn kind? 7 denkstappen om een probleem op te lossen: een werkboek voor ouders, leerkrachten en therapeuten
Author:
ISBN: 9789033466168 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Redactie Vlabin-VBCMet deze uitgave wil Albert Janssens, lector aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Leuven, ouders, leerkrachten en therapeuten bijstaan bij het begeleiden van kinderen die een probleem moeten oplossen. Janssens wil hen daarom het nodige inzicht bieden in de cognitieve ontwikkeling van een kind. De auteur ontwikkelt zeven denkstappen, die gebaseerd zijn op de theorieën van Reuven Feuerstein. In een eerste stap moeten ouders of begeleiders zichzelf afvragen of hun kinderen gevoelig zijn voor problemen. Vervolgens wordt de probleemsituatie geanalyseerd, worden het probleem en het doel bepaald, en wordt een plan opgesteld. Daarna komt de concrete uitwerking van de oplossing aan bod. Een laatste stap laat zien hoe dit proces verankerd kan worden, zodat het kind leert om problemen zelfstandig op te lossen. Dat alles wordt ondersteund met concrete voorbeelden en oefeningen, waarvoor je achteraan de oplossingen vindt. Het boek sluit af met een beknopte literatuurlijst. Een praktische uitgave om samen met een kind problemen te detecteren en op te lossen. Overzichtelijke lay-out.© NBD Biblion

Listing 1 - 5 of 5
Sort by