Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Net als grote mensen hebben kinderen een diep ontzag voor de dood en zijn er tegelijk razend nieuwsgierig naar. Gefascineerd staan ze te kijken naar het dode vogeltje onder de heg. Meer indruk maakt het wanneer de hond oud en ziek wordt of de poes dood gaat. De dood brengt een verlies teweeg. Opeens voelt een kind wat het is om iemand voorgoed te moeten missen. Alles wat zich voortplant, moet vroeg of laat plaatsmaken voor de volgende generatie. Zelfs opa, die alle tijd en aandacht heeft voor zijn kleinkind, gaat dood Een leerkracht die voor de sociaal-emotionele vorming aanknoopt bij de normale ontwikkeling van haar leerlingen, stelt ook de omgang met de dood aan de orde. Deze uitgave pleit voor openheid en biedt een serie werkvormen om de dood in elke groep van de basisschool ter sprake te brengen. Ook kinderen komen in aanraking met de dood: hun opa, vriendin, klasgenoot of vader of moeder.Voor leraren is het vaak moeilijk om het kind te begeleiden in het rouwproces. In dit boek wordt gepleit voor duidelijkheid en openheid over het onderwerp dood; het biedt allerlei werkvormen en ideeën om in elke groep het onderwerp dood ter sprake te brengen. Aan de hand van concrete gevallen worden werkvormen beschreven, die elke leraar zelf kan aanpassen en gebruiken. Het boek is verzorgd en duidelijk uitgevoerd. De literatuurlijst had uitgebreider gekund met niet alleen meer kinderboeken, maar ook achtergrondinformatie voor de leerkrachten. Desondanks voor leerkrachten, ouders en studenten een goed boek. H. Tilstra was leerkracht aan de ziekenhuisschool Amsterdam. Nu begeleidt hij schoolteams en individuele leerkrachten in het omgaan met ernstige ziekte, dood en rouw in de klas.
Kinderen en dood. --- Sociale en emotionele opvoeding. --- Psychology --- dood --- Didactics of social education --- rouwverwerking --- didactiek --- Didactics of primary education --- socio-emotionele opvoeding --- 418.7 --- kinderen --- rouw --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Dood --- Handboek/cursus --- Kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Rouwproces --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Verdriet om verlies --- Kind-dood --- Troost --- 433.2 --- 433.4 ) * SOCIALE OPVOEDING EN LEVENSVORMING --- basisonderwijs --- kind en dood --- rouw: kinderen --- rouwen --- troosten --- Kinderen en dood --- Rouwproces ; kinderen --- 478.8 --- Dood : begeleiding kinderen --- Rouwproces : kinderen --- Verdriet : kinderen --- Rouwen: kinderen --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Rouwproces) --- Verdriet --- Troosten --- Sociale en emotionele opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Kind --- Kunst --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Dit boek legt uit hoe men kan omgaan met het verdriet van kinderen wanneer deze met de dood worden geconfronteerd. Men mag de vragen van een kind - Wat is de dood? Waarom gaan dieren en mensen dood? Waar gaan ze naartoe als ze doodgaan? - niet zonder meer negeren. De auteur verklaart hoe men God al of niet kan betrekken in het spreken over de dood en welke dingen men wel of niet mag doen. Bovendien worden er een groot aantal praktische hints aangereikt : een ritueel wordt uitgewerkt , er worden kindergebeden geformuleerd, bijbelverhalen vermeld en vooral een heel groot aantal kinderboeken besproken die het kind kunnen helpen zijn verdriet te verwerken. (Bron: boekcover)
253:362.1 --- kinderen --- rouw --- dood --- 253:362.1 Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- 418.7 --- Psychologie van leven en dood --- Schoolbooks - Didactic material --- lectuurvoorziening (x) --- rouw (x) --- rouwgebruiken --- emotionele opvoeding --- sociale opvoeding --- Dood(Kinderen en dood) --- Rouwproces --- Kind-dood --- 418.7 ) Rouw --- Dood ; psychologie --- Kinderen en dood --- Rouw --- 416.5 --- Dood --- Kinderen --- kinderpsychologie --- rouw (verdriet) --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood) --- Verdriet --- Godsdienstige opvoeding --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- 159.922.7 --- 393 --- #KUPV:EC --- Rouwen: kinderen --- 393 Dood. Dodengebruiken. Dodenritueel. Lijkverbranding. Begrafenis. Crematie. Rouw. Opbaren. Lijkstoet. Sterven. Dodenmaskers --- Dood. Dodengebruiken. Dodenritueel. Lijkverbranding. Begrafenis. Crematie. Rouw. Opbaren. Lijkstoet. Sterven. Dodenmaskers --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- stervensbegeleiding --- 393 Death. Treatment of corpses. Funerals. Death rites --- Death. Treatment of corpses. Funerals. Death rites --- Geloofsopvoeding --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|