Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by

Digital
Doof kind [ DVD-VIDEO ]
Author:
Year: 2018 Publisher: KRO-NCRV

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Kindergebaren met Lotte & Max : boerderijdieren
Author:
Year: 2011 Publisher: Amsterdam Kindergebaren met Lotte en Max

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Mijn baby is doof : de waarde van Vlaamse Gebarentaal en Dovencultuur voor dove kiinderen
Year: 2013 Publisher: Gent Fevlado

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Object
Steps together : middelen en ideeën voor families : handleiding
Authors: --- ---
Year: 2007 Publisher: The Ear Foundation

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Theory of Mind gevoelens, gedachten en intenties : toM-training voor kinderen met een auditieve beperking
Authors: ---
ISBN: 9789044137330 Year: 2019 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking is de laatste decennia meer onder de aandacht gekomen van professionals. Bij dove en slechthorende kinderen verloopt deze ontwikkeling vaak anders dan bij goedhorende kinderen. Dit heeft gevolgen voor de deelname aan sociale situaties en de aansluiting bij leeftijdsgenoten. De problemen die worden ervaren staan vaak in relatie met de ontwikkeling van een Theory of Mind (ToM). Kinderen met een auditieve beperking hebben meer moeite om zich te verplaatsen in het perspectief van de ander. Zij ontwikkelen de vaardigheid tot het inschatten van gevoelens, gedachten en intenties van anderen in vertraagd tempo. Tekorten in het ?sociaal leren? lijken een belangrijk aspect in de verklaring hiervan.Deze ToM-training is een lespakket voor kinderen met een auditieve beperking in de leeftijdscategorie van de groepen 6, 7 en 8 in het basisonderwijs. Professionals vinden in dit boek een overzichtelijk programma met praktische en enthousiasmerende activiteiten. Deze sluiten goed aan bij de belevingswereld van ouder en kind. De training bevat een kinderprogramma met parallel hieraan een ouderprogramma. Dit maakt een transfer naar de dagelijkse situatie mogelijk en biedt kansen voor gerichte oefening en ondersteuning door ouders.De training stimuleert belangrijke vaardigheden en is daarom geschikt om zowel preventief in te zetten als ter ondersteuning van kinderen die in het dagelijks leven problemen ondervinden in de aansluiting bij hun sociale leefwereld. De ToM-training maakt kinderen met een auditieve beperking vaardiger in het inschatten van gevoelens, gedachten en intenties van zichzelf en anderen. Hierdoor leren ze beter af te stemmen op het gedrag van anderen en kunnen ze sociale situaties beter inschatten.De ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking ?Theory of Mind ? gevoelens, gedachten en intenties? vult een hiaat in het huidige begeleidingsaanbod en kan door het specifieke karakter ervan, bijdragen aan het vergroten van het sociaal welbevinden van dove en slechthorende kinderen.(http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044137330)


Book
Theory of mind : vanuit jezelf naar de ander. Behandelmethode 1 : leeftijdscategorie groep 3, 4 en 5 van het primair onderwijs : ToTmie-training voor kinderen met een auditieve beperking
Authors: ---
ISBN: 9789492398529 Year: 2022 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door verminderd incidenteel leren missen dove en slechthorende kinderen sociale leermomenten, die bijdragen aan de ontwikkeling van een Theory of Mind. Dat maakt het voor hen moeilijker om zich te verplaatsen in gevoelens, gedachten en intenties van de ander. Een vertraging in Theory of Mind-vaardigheden is van invloed op de sociaalemotionele ontwikkeling van kinderen.In de leeftijd waarop zij naar de basisschool gaan, wordt hier toenemend een beroep op gedaan. Denk aan het aangaan en onderhouden van vriendschappen, het samenspelen en samenwerken. Vroegtijdige begeleiding en interventie kan de kans op problemen in de toekomst verkleinen. Het is dus van groot belang om kinderen met een auditieve beperking al op jonge leeftijd te ondersteunen in de ontwikkeling van de ToM-vaardigheden.Dit boek bevat een ToMmie-training voor kinderen met een auditieve beperking in de leeftijdscategorie van de groepen 3, 4 en 5 in het primair onderwijs. Het biedt een kinderprogramma en parallel hieraan een ouderprogramma. De training richt zich op het vergroten van het inzicht in jezelf en in de ander. Daardoor begrijp je gevoelens, gedachten en intenties van anderen beter.Het kinderprogramma bevat per bijeenkomst een grote variatie aan speelse en aansprekende oefeningen. In het ouderprogramma leren ouders op welke manier zij hun kind in de dagelijkse situatie gericht kunnen ondersteunen. Thema?s en activiteiten van het kinder- en ouderprogramma zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd. Dat bevordert de transfer naar de dagelijkse situatie.https://www.standaardboekhandel.be/p/theory-of-mind-9789492398529


Digital
Dove en slechthorende leerlingen zijn geen buitenbeentjes ! : tips bij het omgaan met dove en slechthorende leerlingen in de klas 2/2 : cd-rom
Authors: --- ---
Year: 2007 Publisher: Gent Arteveldehogeschool Campus Kattenberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Doof of zo? : wegwijzer bij gehoorverlies
Author:
Year: 2008 Publisher: Utrecht Kosmos

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Meertalige ontwikkeling : adviezen over meertalige opvoeding bij een auditief/communicatieve beperking
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Voorbereidende auditieve training gericht op het aanvankelijk lees- en schrijfproces in de brugklas (BuBaO type 8) : stage-opdracht
Author:
Year: 2012 Publisher: Leuven KULeuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by