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Poème judéo-hellénistique attribué à Orphée : production juive et réception chrétienne
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ISBN: 9782251742069 2251742069 Year: 2010 Volume: 7 Publisher: Paris : Les Belles Lettres,

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Abstract

Orphée, prophète païen de la révélation biblique. Tel est le portrait que les Juifs d'Alexandrie, à partir du IIIe siècle avant J.-C., dressent du cithadère que la tradition célèbre pour son chant miraculeux et son rôle dans l'introduction des mystères. Leur objectif est double : idéalement, convaincre les Grecs de renoncer au polythéisme pour embrasser le monothéisme qu'aurait prôné leur tout premier théologien ; plus concrètement, raffermir leurs propres coreligionnaires dans leur foi, en leur montrant qu'elle remonte à l'origine de cette culture grecque qu'ils admirent tant. Il leur suffit pour cela de fabriquer, à partir d'anciens vers mis sous le nom d'Orphée par les païens, un poème dans lequel celui-ci, finalement converti, chante le Dieu unique et le révèle à son disciple Musée — poème parfois alors intitulé Testament d'Orphée. Ce nouveau « discours sacré » (hieros logos) nous est parvenu, après de multiples remaniements au gré de ses citations, sous la forme de fragments de longueur inégale, par l'intermédiaire des auteurs chrétiens des six premiers siècles.Après une étude de la littérature et de la pseudépigraphie judéo-hellénistique dans laquelle s'inscrit le poème, Fabienne Jourdan analyse sa réception chrétienne et tente de reconstruire les différentes étapes de sa composition et transmission. Elle propose ensuite une traduction et un commentaire détaillé de chacune de ses rédactions successives.

Etudes sur les hymnes orphiques
Author:
ISSN: 09277633 ISBN: 9004120300 900430150X 9789004120303 Year: 2001 Volume: 143 Publisher: Leiden Brill

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Abstract

The book is a study of the Orphic Hymns , a collection of 87 Greek texts in hexameter addressed to various deities. These hymns are closely related to one another and seem to originate in Asia Minor during the first centuries of the Christian era. The great originality of this corpus is that a link can be traced between a set of beliefs, rituals, offerings and mysteries, and a group of believers. Surprisingly the Hymns has been generally neglected. Les études sur les Hymnes orphiques begins with a study of the genre. The Hymns are essentially composed of long lists of epithets and are therefore distinctive. Through the choice of epithets in the different hymns and a comparision between the different texts it is possible to trace allusions to myths, to rituals and to mysteries related to the gods. This first part also concentrates on the literary ways of expressing religious ideas. The group using this text referred to the legendary figure Orpheus as the composer of the Hymns . It is therefore not surprising to find Dionysos at the center of this text. The basic approach is to compare the content of the Hymns to what we know and do not know about orphism. Questions such as vegetarianism, prohibition of beans, belief in metempsychosis, the content of the mysteries arise. It may seem awkward to find typically orphic gods, such as Protogonos, next to traditional gods and local deities from Asia Minor. Finally, the group was organised and the participants bore titles such as boukolos , the oxherd. A large place is given to epigraphy. The aim is to fit these elements to a definition of orphism during the first centuries of our era and to put together an image of this particular group. This book will be essential to scholars interested in orphism, in Greek religion, in religion at the beginning of Christianity, in literature and in hymns.

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