Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In dit boek geven Prof. Dr. Nikken en Dr. Dian de Vries antwoord op vragen van ouders over mediaopvoeding: Aan bod komen onder andere schermtijd, angstreacties, samen kijken, bijziendheid en geweld, maar ook reclame, sexting, verslaving, onzekerheid en vloggen. Boordevol praktische tips, luchtig geschreven en gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten; dit is het boek war iedere ouder op zit te wachten.
Internet en kinderen --- Internet en jongeren --- Jongeren en media --- Kinderen en media --- Sociale media --- Educational sciences --- pedagogiek --- sociale media --- multimedia --- audiovisuele opvoeding
Choose an application
Overmatig socialmediagebruik van jongeren (10-20 jaar) zorgt bij het leren voor een disbalans in de drie breinnetwerken, wat leidt tot het onder druk komen staan van leerprestaties. Deze praktijkgids met slappe kaft geeft (wetenschappelijk) inzicht in hoe een brein werkt op social media, welke voordelen een goede afwisseling tussen focus en ontfocussen oplevert en hoe je als docent deze (wetenschappelijke) breinkennis inzet in de praktijk van alledag. Het eerste hoofdstuk gaat in op de conclusie van de auteurs en het afbakenen van leren vanuit het brein bezien. In de drie volgende hoofdstukken komen de verschillende breinnetwerken aan de orde en hoofdstuk vijf richt zich specifiek op het adolescentenbrein. Het laatste hoofdstuk presenteert zes (didactische) breinprincipes die meteen in te zetten zijn in de praktijk. Met breintermen, breinschema, uitgebreide literatuurlijst en digitale aanvullingen via de website. Vlecht van theorie, praktijkvoorbeelden, schema’s, foto’s, tips en heldere metaforen – actueel thema in een snel veranderende (onderwijs)wereld! Deze praktijkgids geeft (wetenschappelijk) inzicht in hoe een brein werkt op social media, welke voordelen een goede afwisseling tussen focus en ontfocussen oplevert en hoe je als docent deze (wetenschappelijke) breinkennis inzet in de praktijk van alledag.
Leren --- Studievaardigheden --- Hersenontwikkeling --- Sociale media --- Kinderen en media --- Didactics --- Secondary education --- Orthopedagogics --- Studiemethode --- Jongeren en media --- mediawijsheid --- Cognitieve ontwikkeling --- Neurowetenschappen --- Didactiek --- Focussen --- Leren leren
Choose an application
Misleidende informatie is er altijd al geweest. Toch was de tsunami aan nieuws voor jou en je leerlingen nog nooit zo groot als nu. Het onderscheid maken tussen wat betrouwbaar is en wat niet? Dat is vandaag heel moeilijk.We zijn allemaal te misleiden. Leer je leerlingen daarom mediawijs te zijn. Leer hen kritisch om te gaan met wat ze (online) lezen. Is het nieuws? Of fake news?N(i)et echt. Mediawijsheid in tijden van fake news vertrekt vanuit een eenvoudig kader om je leerlingen bewust te maken van misleidende informatie: het kwartet feiten, informatie, kennis en wijsheid. Dit boek leert je wat data zijn, hoe die worden verzameld en wat technieken zijn om iemand te misleiden. Het gaat kort in op communicatiekanalen en vormen van bias.Mediawijsheid kan je overal in integreren: taallessen, maar ook wetenschappelijke of technische vakken. Leg je leerlingen uit hoe je misleidende informatie herkent en wat de valkuilen zijn. Laat hen oefenen met de tips en oefenstof uit dit boek."Hoe kunnen we in de dagelijkse stroom van informatie het betrouwbare nieuws onderscheiden van fake news en propaganda? Het boek van Jan De Maeyer biedt ons meerdere cruciale vaardigheden en inzichten aan." (Johan Braeckman, hoogleraar wijsbegeerte Universiteit Gent) Bron : http://www.bol.com
Mediawijsheid --- #PBIB:+117.50 --- Muzische vorming : Media & ICT --- Onderwijs en media --- Jongeren en media --- Nepnieuws --- Nieuwsberichtgeving --- Didactic strategies --- sociale media --- mediawijsheid --- nieuwe media --- Fake news --- Propaganda --- Informatieverwerking --- Communicatie --- Onderwijs --- Didactische werkvormen --- informatievaardigheden --- informatie --- nieuws --- communicatie --- Journalism --- Mass media and public opinion --- Mass media --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Uitgangspunt van dit boek is een kritische analyse van de media. Men gaat op zoek naar de mechanismen die mediawerkers verhinderen om goed hun werk te kunnen doen. Niemand minder dan de betrokkenen zelf kunnen verhalen van onrecht en uitsluiting vertellen. Dit wordt gestaafd met heel wat praktijkvoorbeelden. Ook het methodisch aspect komt aan bod: Hoe een reportage maken? Hoe een verhaal vertellen ? Het technologisch aspect wordt uitgediept en tot slot wordt er ingegaan op de uitdaging: be the media.
nieuwe media --- media-educatie --- Audiovisual methods --- Journalism --- persberichten --- reportages --- Critique sociale --- Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappijkritiek --- Media --- Médias --- Jongeren en media --- Maatschappij en media --- #SBIB:309H1010 --- #SBIB:309H300 --- Antiglobalisme --- 690 Media, mediarecht --- #KVHA:Media --- #KVHA:Journalistiek --- media --- 090 --- audiovisueel materiaal in het sociaal-cultureel werk --- computers in het sociaal-cultureel werk --- sociale actie --- beeldvorming --- Organisatorische aspecten van de media: algemene werken (incl. journalistiek) --- De communicator: algemene werken (theorieën, functie van de communicator,...) --- massamedia, publiciteitswezen en audiovisuele media --- 374 --- 384 --- 361.55 --- technologie
Choose an application
Wat doet je kind eigenlijk al die uren achter het scherm?* Hoeveel schermtijd is op elke leeftijd reëel?* Hoe kun je grenzen stellen zonder dat dit leidt tot ruzie en frustratie?* Welke apps en games stimuleren denken en creativiteit?* Hoe ontwikkel je het 'media-instinct' van je kinderen?Onze kinderen groeien midden in het digitale tijdperk op. Ze spelen spelletjes op de xbox, chatten op hun smartphone, surfen op internet, of zijn geabonneerd op een Youtube kanaal. Een complete digitale wereld vol mogelijkheden, voordelen en kansen. Maar er zijn helaas ook nadelen en zorgen.Bovenstaande vragen komen de meeste ouders dan ook vast bekend voor. Hoe zorg je ervoor dat het achter de schermen leuk en veilig blijft? Hoe voed je je kind mediawijs op?Mediawijs opvoeden helpt daarbij. Het is voor ouders die hun kinderen verantwoord de digitale wereld in willen begeleiden. Op basis van wetenschappelijke kennis en praktijkervaring helpt Jodi Gold ouders van kinderen van 2 tot 18 jaar om een gezonde relatie tot technologie te ontwikkelen.Zij gaat daarbij in op belangrijke zaken als:* hoe ziet het snel veranderende technologische landschap eruit?* hoe beïnvloedt technologie de ontwikkeling van je kind?* wat voor effect heeft je eigen mediagedrag?* wat moet je tenminste weten over privacy, cyberpesten en andere gevaren?Als moeder van drie kinderen biedt Jodi Gold bovendien een schat aan praktische informatie. Alle hoofdstukken zijn voorzien van handige en nuttige tips.
Didactics of technology --- Computer architecture. Operating systems --- games --- apps --- mediawijsheid --- didactiek --- sociale media --- Kinderen en internet --- Kinderen en media --- Jongeren en internet --- Jongeren en media --- gaming --- digitaal tijdperk --- 433.5 --- social media --- computergames --- reflectie --- 528.5 --- Kinderen en computers --- Internet --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- Audiovisuele opvoeding --- Sociale media --- Internet en kinderen --- Games --- Computers en kinderen --- Ict ; computerondersteund onderwijs --- Kinderen --- Media --- Jeugd --- Mediaopvoeding --- Apps --- Computerspelen --- Kind --- App --- Computerspel --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere --- digitale geletterdheid
Choose an application
Handleiding voor leerkrachten in het basisonderwijs om kinderen te leren creatief en kritisch met online media en digitale technologie om te gaan.John KosterEen op het onderwijs gerichte handleiding om kinderen creatief en kritisch met online media en digitale technologie te leren omgaan. De theorie wordt afgewisseld met tips en oefeningen. Aan bod komen: toekomstverwachting en de benodigde vaardigheden, digitaal burgerschap en de persoonlijke ontwikkeling van het kind. De gevaren die aan het gebruik van digitale media kunnen kleven, worden benoemd en er worden oplossingen gegeven om kinderen weerbaarder te maken. Voorzien van tekstkaders en humoristische tekeningen met een groene steunkleur, eindnoten en een literatuurlijst. Behalve voor leerkrachten in het basisonderwijs (en de eerste klassen in het voortgezet onderwijs) is het boek ook lezenswaardig voor ouders en opvoeders.
477.9 --- mediawijsheid --- Age group sociology --- Computer architecture. Operating systems --- internet --- jeugd --- sociale media --- Jongeren en internet --- Kinderen en internet --- #PBIB:+117.50 --- Muzische vorming : Media & ICT --- Media en onderwijs --- Opvoeding --- Jongeren en computerspelen --- Kinderen en computerspelen --- Jongeren en media --- Kinderen en media --- Sociale media --- kinderen --- PXL-Education 2018 --- technologische opvoeding --- onderwijs en maatschappij --- digitale leeromgevingen --- Internet --- Computerspelen --- Media --- Kinderen --- Jeugd --- Mediawijsheid --- Computerspel --- Kind --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- 371.694 --- 681.3*K3 --- 681.3*K3 Computers and education --- Computers and education --- 371.694 Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs --- Jongere --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- digitale geletterdheid
Choose an application
Oud. Wellicht is het precies hoe je je voelt als je zoon aan z?n vijfde Fortnite-battle van de avond begint. Wanneer je dochter nog maar eens een selfie op Instagram zet. Of als je merkt dat je driejarige kleuter sneller weg is met de tablet dan jij. Oud, en ja, misschien ook een héél klein beetje bezorgd. Is al dat gamen wel gezond? Zitten er geen creeps naar de foto?s van je tienerdochter te staren? Hoort die kleuter van jou eigenlijk niet buiten te spelen? Zucht. Alsof je nog niet genoeg aan je hoofd hebt.Het zijn vragen die heel wat ouders zich dagelijks stellen. Ja, dagelijks, want voor een pasklaar antwoord blijven ze maar al te vaak op hun honger zitten. Wat in het ene gezin not done is, is in het andere soms de beste oplossing. MediaNest helpt ouders al jarenlang om zélf een antwoord op die vragen te vinden. Om zélf hun mening te vormen over de manier waarop ze hun kind(eren) mediawijs willen maken. Dit boek bundelt uiteenlopende ervaringen van ouders met inzichten van experts over het mediagebruik van kinderen tussen 0 en 18 jaar. Zonder te zeggen hoe het moet, wel hoe het kanBron: https://www.borgerhoff-lamberigts.be/shop/boeken/van-emojis-tot-sexting?variant=16084
opvoeding --- 37 --- 454.52 --- mediawijsheid --- digitalisering --- didactiek --- computerondersteund onderwijs --- Opvoeding --- Internet en jongeren --- Internet en kinderen --- Games en jongeren --- Games en kinderen --- Jongeren en media --- Kinderen en media --- Sociale media --- Ouders --- Mediaconsumptie --- Internet --- Computerspelen --- Media --- Kinderen --- Jongeren --- Didactic strategies --- nieuwe media --- Digital media --- Educational sciences --- opvoedingstips --- sociale media --- sexting --- media-educatie --- mediagebruik --- Computerspel --- Kind --- Jongere --- Maatschappij --- Politiek --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Gesprek --- Film --- 696.1 Internet --- 696.2 Sociale media --- 663 Jeugd --- 701 Didactiek --- 664.1 Gezin --- books --- #SBIB:309H501 --- #SBIB:309H402 --- Mediapedagogiek (incl. mediadidactiek) --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media,
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|