Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstellingen: Het doel van deze masterproef is nagaan of bewust oefenen voor bepaalde tolkvaardigheden een invloed zou kunnen hebben op de tolkprestaties van studenten. Ericsson (2000/2001) en Ericsson et al. (1993) stellen dat bewuste oefening onontbeerlijk is om bepaalde vaardigheden op een hoger niveau te brengen. De vaardigheden die bij hen werden onderzocht waren sport, kunst en wetenschappen. Rau en Durand (2000) bevestigen dat een studiemethode die regelmatige oefening bevat efficiënter is dan enkel zeer intensief te studeren voor de examens. Middelen of methode: De negen tolkstudenten die deelnamen aan deze studie vulden van week 4 tot en met week 12 van het eerste semester 2 schema's in: een schema waarin ze de feedback noteerden die ze kregen tijdens de lessen en een schema waarin ze aangaven hoe ze buiten de lessen oefenden en hoe lang ze oefenden. De eerder negatieve feedback voor een bepaalde vaardigheid van week 4 en 5 werd dan vergeleken met de feedback van week 11 en 12. Wanneer er een positieve evolutie in de feedback te zien was, werd nagegaan of de student voor die bepaalde vaardigheid ook bewust geoefend had. De gevallen waarin er een positieve evolutie was in combinatie met bewuste oefening, bevestigen de hypothese dat bewuste oefening een positief effect heeft op tolkprestaties. Resultaten: De resultaten konden geen sluitend antwoord geven op de onderzoeksvraag, maar bieden wel mogelijkheden voor verder onderzoek. Zo verbeterden de vaardigheden 'content' en 'completeness' bij de ene student wel na bewuste oefening, maar bij andere studenten niet. Kan dit te maken hebben met de manier waarop geoefend werd? Ook bleken 'vocabulary', 'sight translation', 'intonation' en 'note-taking technique' vaardigheden te zijn die bij geen enkele student verbeterden na bewuste oefening. Zijn er dan bepaalde vaardigheden die niet geleerd of aangeleerd kunnen worden? Verder onderzoek kan hier misschien meer klaarheid scheppen.
Deliberate practice. --- Diaries. --- Duration of deliberate practice. --- Effect of deliberate practice. --- Feedback. --- H365-vertaalwetenschappen. --- H570-engelse-taal-en-letterkunde. --- Interpreter students' perspectives. --- Interpreting performances. --- Interpreting skills. --- Positive development. --- Quantitative versus qualitative deliberate practice. --- Tolkstudie.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|