Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Dit werkje wil aan de lokale besturen enkele inzichten en handvatten aanreiken om op een zinvolle manier om te gaan met andere culturen en interculturaliteit. Wanneer Vlaamse gemeentebesturen zich begeven op het internationale toneel, bijvoorbeeld in het kader van een stedenband, worden zij geconfronteerd met andere culturen, andere overtuigingen en andere gebruiken. Onze culturele achtergrond bepaalt mee wie we zijn en hoe we in dialoog treden met andere culturen. Om hier op een zinvolle manier mee om te gaan, is de nodige culturele competentie vereist.De pocket geeft een antwoord op vragen als: hoe wordt u een Intercultureel Effectief Persoon (IEP)? Welke zijn de verschillende componenten van interculturele competentie? Hoe kunt u interculturele gevoeligheid ontwikkelen? Hoe kunt u de interactie met een cultureel andere decoderen?
Social policy and particular groups --- Development aid. Development cooperation --- Sociology of culture --- Interculturele communicatie --- multiculturele samenleving --- 325 --- Lokaal beleid --- Multiculturele samenleving --- Cultuurverschillen --- Interculturaliteit --- Interculturele competenties --- Cultuurverschil --- Verpleegkunde
Choose an application
Vlaanderen is één van de meest geglobaliseerde regio's ter wereld, zo blijkt uit een recente studie. Globalisering gaat hand in hand met een toename van diversiteit op alle maatschappelijke vlakken. Toch vertaalt die verhoogde aandacht voor diversiteit en interculturaliteit in vele sectoren zich nog onvoldoende in de nodige professionele competenties om met die multiculturele realiteit aan de slag te gaan. De multiculturele samenstelling van de bevolking is een gegeven geworden in onze samenleving. Minder evident zijn echter de antwoorden die individuen en organisaties (kunnen) geven om hun samenwerking ook daadwerkelijk intercultureel te maken. Dit handboek speelt in op deze vraagstelling. Op basis van haar jarenlange ervaring in onderzoek, vorming en consulting rond deze thematiek, bouwde CIMIC aan een concreet handelingskader. In dit kader worden alle betekenisvolle elementen meegenomen die nodig zijn voor het uitbouwen van een sterke interculturele samenwerking: taal, ruimte, tijd, onderhandeling, motivatie, organisatie en macht, waarden- en zingevingssystemen, grensgesprekken, enzovoorts. Via het handelingskader komen we tot een definitie en invulling van interculturele competentie. Dit handelingskader werd getoetst in verschillende contexten: welzijnscentra, hospitalen, scholen, bedrijven, overheidscentra en kunstencentra. De bedoeling is dat het kader, de methodieken en de instrumenten, maar ook de praktijkvoorbeelden handvatten bieden voor toepassingen in de eigen organisatie
interculturaliteit --- intercultureel management --- interculturele hulpverlening --- Sociology of culture --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- sociaal-cultureel werk --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- interculturele communicatie --- multiculturele samenleving --- competentieontwikkeling --- Diversiteit --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHB: Interculturele communicatie --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Interculturele competenties --- 305.81 --- interculturele competenties --- maatschappelijke sectoren --- 305.8 --- Onderwijs en cultuur --- competenties --- culturele antropologie --- diversiteit --- gezondheid --- maatschappelijk werk --- 3 --- Communicatie --- Interculturele competenties --- Migranten --- Onderwijs --- communicatie --- 325 --- 658.37 --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- Sociologie van de cultuur --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Onderwijskunde --- Interculturaliteit. --- Multiculturele samenleving --- Interculturaliteit --- Internationalisering --- Teamwerk --- Competenties --- Competentie --- Verpleegkunde --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Vanuit het werkveld en opleidingen wordt het TOPOI-model nog steeds breed erkend als vernieuwend, verfrissend en steunend in de omgang met culturele verschillen. TOPOI staat voor Taal, Ordening, Personen, Organisatie en Inzet. Het zijn de vijf gebieden waar zich in de communicatie cultuur verschillen en misverstanden kunnen voordoen. Het TOPOI-model omvat een praktisch analyse- en interventiekader om deze cultuurverschillen en misverstanden in de gespreksvoering op te sporen en aan te pakken. Het vernieuwende van het TOPOI-model is dat het vertrekpunt de interpersoonlijke communicatie is en niet de cultuur. In elke communicatie kunnen zich culturele verschillen en misverstanden voordoen; deze zijn niet alleen voorbehouden aan de communicatie met migranten. Voor de alledaagse praktijk van de gespreksvoering is het daarom van belang en géén onderscheid te maken tussen 'gewone' communicatie en interculturele communicatie. De derde gewijzigde druk komt tegemoet aan vragen van deelnemers aan trainingen en lezingen. De vragen betreffen de omgang met botsende waarden en hiermee samenhangend, de wilsvrijheid van de persoon ten opzichte van zijn culturele bepaaldheid. Voor de verdergaande theoretische onderbouwing van het TOPOI-model is geput uit Duitstalige vakliteratuur. Vanuit het internationale werkveld is eveneens aangegeven dat het TOPOI-model bruikbaar is om misverstanden in de internationale communicatie te voorkomen en aan te pakken. Hoewel het accent in deze editie nog steeds sterk ligt op de multiculturele samenleving, zijn meer internationale praktijkvoorbeelden opgenomen, onder andere met betrekking tot het onderwijs aan internationale studenten. De praktijktheoretische inzichten, de talloze praktijkvoorbeelden en de toepassing van het TOPOI-model op verschillende praktijksituaties maken dit boek uitermate geschikt voor zowel het wetenschappelijk onderwijs als voor hogere beroepsopleidingen, en voor nascholing
Interculturele communicatie --- 305.8 --- 328.7 --- allochtonen --- communicatie --- diversiteit --- gesprek --- gesprekstechnieken --- interculturalisatie --- interculturele communicatie --- multiculturaliteit --- 499.4 --- Cultuurverschillen --- 316.77 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Interculturele competenties --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Cultuurverschillen --- Interculturele communicatie. --- Sociology of culture --- mondelinge communicatie --- interculturaliteit --- Social psychology --- Mass communications --- #SBIB:309H023 --- Interculturele en internationale communicatie --- Sociale psychologie --- Sociologie van de cultuur --- Massacommunicatie
Choose an application
Hoe gaan kunstenaars en culturele werkers op de werkvloer om met diversiteit? (Bron: covertekst)
cultuursociologie --- kunstparticipatie --- art [fine art] --- Sociology of cultural policy --- kunstprojecten --- kunst --- Art --- Artistic collaboration --- Artistieke samenwerking --- Collaboration artistique --- interculturaliteit --- 600 Cultuur --- 668.6 Multiculturele samenleving --- 7.071 --- 7.01 --- 7.039 --- Beeldende kunst ; podiumkunsten ; diversiteit --- Diversiteit ; interculturele competenties ; Vlaanderen en Brussel --- diversiteit --- cultuur --- 305.81 --- S2007329.JPG --- interculturele communicatie --- multiculturele samenleving --- Kunst ; kunstenaars en beroep --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- 007 --- 7 --- 325 --- 700.7 --- 765.20 --- Creatie en productie - productie --- cultuurbeleid --- projects [artistic concepts] --- 766 --- Theorie van het theater en de film - Kritiek --- art [discipline]
Choose an application
This book provides an interdisciplinary, international and inter-professional perspective on building intercultural competences within 3 professional ambits: education, social work and health care.Starting from the experience gained during an Intensive Programme, the International Course of Intercultural Competences (ICIC) developed within the EU Lifelong Learning Programmes (LLP) for Education and Training, this book offers a relevant example of action-research in lifelong intercultural learning. It joins two fundamental moments in all research. On the one hand, the book represents the theoretical framework, implying analysis, framing, conceptualization and inference of new knowledge. On the other hand, the book focuses on the practice, implying observation, active intervention in real life situations and evidence of changes according to an integrated and dynamic process. The solid theoretical background of the described actionresearch and the close anchorage between theory and practice, conceived in full harmony with the EU priorities and UNESCO's pillars in education, gave life to an enhanced concept of lifelong learning in the field of intercultural education. As a consequence, the initial idea of a field-book about a learning experience developed into a real hand-book on building intercultural competences in these professions
Competenties. --- Intercultureel onderwijs. --- Permanente vorming --- EU. --- interculturele hulpverlening --- Sociology of culture --- intercultureel onderwijs --- culturele diversiteit --- interculturele verpleegkunde --- Social welfare methods --- diversiteitsbeleid --- intercultureel vormingswerk --- European Union --- Multicultural education --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB: Interculturele communicatie --- #KVHB:Interculturele competenties --- communicatie, extern --- intercultureel management --- sociologie, cultuur --- 305.81 --- inculturaliteit --- competenties --- Competentie (competentiemanagement) --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- multiculturele samenleving --- S20100205.JPG --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- (zie ook: Mondiale vorming) --- 362.9 --- 325 --- PXL-Central Office 2015 --- interculturele compententies --- levenslang leren --- Multiculturele samenleving --- Interculturele communicatie --- Actieonderzoek --- Competenties --- Onderwijs --- Sociaal werk --- Gezondheidszorg --- Interculturele verhoudingen --- Hoger onderwijs --- Cultuursociologie --- Welzijnszorg --- Interculturele psychologie --- Competentieontwikkeling --- Competentie --- Sociaal werk (beroep) --- Interculturaliteit --- Verpleegkunde --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Zorg- en welzijnssector
Choose an application
De islam is niet meer weg te denken uit onze samenleving. België en Nederland sloten in de jaren 60 een overeenkomst met Turkije en Marokko, waardoor gastarbeiders met een islamitische achtergrond naar onze contreien migreerden. Sindsdien is onze leefwereld alleen maar meer divers geworden. Deze diversiteit weerspiegelt zich uiteraard ook in het onderwijs. Dit boek is een ondersteunend instrument voor iedereen die in deze superdiverse context werkt met kinderen en jongeren. De lezer krijgt een inzicht in de pedagogie van het kind en de jongere, in het algemeen en specifiek vanuit een levensbeschouwelijke benadering.Wat is een islamitische opvoeding precies? En in hoeverre verschilt ze van de westerse opvoeding? Maakt religie een verschil? geeft een antwoord op deze vragen. Het eerste deel van het boek schetst pedagogische en psychologische kaders voor levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling en -beleving. Het tweede deel reikt voorbeelden, casussen en methodieken aan die elke professional ondersteuning kunnen bieden bij zijn of haar werk. Daarbij gaat bijzondere aandacht naar (inter)levensbeschouwelijke competenties en levensbeschouwelijk-sensitieve begeleiding.Dit boek is bedoeld voor iedereen die de islamitische opvoeding beter wil begrijpen. Niet alleen onderwijsprofessionals, pedagogen, psychologen, hulpverleners en sociaal werkers, maar ook studenten lerarenopleiding, sociaal werk, pedagogie, psychologie en sociologie zullen in dit boek een houvast vinden om te werken in een multireligieuze en -levensbeschouwelijke omgeving.(www.acco.be)
217 --- Islam --- religieuze opvoeding --- opvoeding --- Islam ; onderwijs --- Islam ; opvoeding --- godsdienstonderwijs --- 217.6 --- islam --- godsdienst --- religies --- pedagogie --- diversiteit --- islam in het westen --- migratie (mensen) --- pedagogiek --- Sociology of religion --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Diversiteit --- #PBIB:+107.31 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Islamitisch onderwijs --- Islamitische opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- 720 Onderwijs --- 297 --- 268 --- 371.058 <493> --- 371.058 <493> Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- 297 Islamisme. Mahométisme --- 297 Islam. Mohammedanisme --- Islamisme. Mahométisme --- Islam. Mohammedanisme --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islamitisch onderwijs ; Nederland --- Godsdienstige opvoeding --- Pedagogie --- Multicultural education --- Islamic education --- Religion and sociology --- 297 Islam --- Interculturele competenties --- Islam ; godsdienst --- Islam (jeugd) --- Methodiek --- Migratie --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islam. --- Pedagogiek. --- godsdienstige opvoeding. --- islam. --- islamitische pedagogiek. --- pedagogiek.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|