Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Intelligence and Metadrama in the Early Modern Theatre offers insight into why the early modern stage abounds with informer and intelligencer figures.
English drama --- Informers in literature. --- History and criticism. --- Intellect in literature. --- Espionage in literature.
Choose an application
'Fictional Minds' suggests that readers understand novels primarily by following the functioning of the minds of characters in the novel storyworlds. Despite the importance of this aspect of the reading process, traditional narrative theory does not include a complete and coherent theory of fictional minds. Readers create a continuing consciousness out of scattered references to a particular character and read this consciousness as an & embedded narrative& within the whole narrative of the novel. The combination of these embedded narratives forms the plot. This perspective on narrative enables us to explore hitherto neglected aspects of fictional minds such as dispositions, emotions, and action. It also highlights the social, public, and dialogic mind and the & mind beyond the skin.& For example, much of our thought is & intermental,& or joint, group, or shared; even our identity is, to an extent, socially distributed. Written in a clear and accessible style, 'Fictional Minds' analyzes constructions of characters' minds in the fictional texts of a wide range of authors, from Aphra Behn and Henry Fielding to Evelyn Waugh and Thomas Pynchon. In its innovative and groundbreaking explorations, this interdisciplinary project also makes substantial use of & real-mind& disciplines such as philosophy, psychology, psycholinguistics, and cognitive science.
Fiction --- Thematology --- 82-3 --- 82-3 Proza. Fictie. Narratologie --- Proza. Fictie. Narratologie --- Characters and characteristics in literature --- Intellect in literature --- Technique --- Characters and characteristics in literature. --- Intellect in literature. --- Technique. --- Character sketches --- Characterization (Literature) --- Literary characters --- Literary portraits --- Portraits, Literary --- Fiction writing --- Metafiction --- Writing, Fiction --- Authorship --- History and criticism --- 82-3 Fiction. Prose narrative --- Fiction. Prose narrative --- Fiction - Technique
Choose an application
Intellect in literature. --- Characters and characteristics in literature. --- Fiction --- Fiction writing --- Metafiction --- Writing, Fiction --- Authorship --- Character sketches --- Characterization (Literature) --- Literary characters --- Literary portraits --- Portraits, Literary --- Technique. --- History and criticism
Choose an application
Le livre de sagesse est par son caractère protéiforme une entité difficile à appréhender selon une méthode a priori ; il semble en revanche mieux se prêter à un examen des conditions empiriques de sa réception. En choisissant de déplacer la cible d'étude de l'écriture sapientiale à la lecture de sagesse, ce livre, fruit d'un colloque tenu à Metz en septembre 2006, réévalue l'importance des médiations, qu'elles soient éditoriales, sociales, pédagogiques ou poétiques.Plus qu'un usager, le lecteur apparaît dans ce contexte comme le pratiquant d'une religion sans dogme, sans discipline ni normativité. La relation instituée engage une dynamique de rupture, soit insensible soit spectaculaire, et une libération des modes de pensée traditionnels. Proche du livre de chevet en ce qu'il ne se définit comme lui que par son usage, le livre de sagesse conduit lui aussi, et de façon plus spécifique encore, à réfléchir sur la dimension thérapeutique d'une lecture qui vise non à convaincre ou à instruire, mais à doter l'existence sensible, soumise au régime de la production, d'une capacité à symboliser.Réorienté dans sa lecture comme dans sa vie, le lecteur se trouve alors initié à une vision inédite du monde, grâce ou en dépit d'une relation contradictoire. Car le livre de sagesse est marqué au coin du paradoxe : il doit transmettre sans fixer, communiquer sans divulguer, apprendre sans enseigner.
Thematology --- French literature --- Wisdom literature. --- Wisdom in literature. --- Spirituality in literature. --- Education in literature. --- Littérature sapientiale --- Sagesse dans la littérature --- Spiritualité dans la littérature --- Education dans la littérature --- Wisdom in literature --- Intellect in literature --- Spirituality in literature --- Spiritual life --- Intellectual life --- Catholic Church --- History --- History and criticism --- Littérature sapientiale --- Sagesse dans la littérature --- Spiritualité dans la littérature --- Education dans la littérature --- Sagesse --- Éducation --- Dans la littérature
Choose an application
Die Studie widmet sich der Repräsentation - im Doppelsinn von "theoretischer Konzeption" und "literarischer Darstellung" - des Denkens bei Robert Musil und Paul Valéry. Einerseits ideengeschichtlich, andererseits narratologisch-rhetorisch ausgerichtet, stellt die Arbeit zunächst Musils und Valérys theoretische Erörterungen des Denkens in den Mittelpunkt und verortet sie im Kontext zeitgenössischer Entwicklungen in Psychologie und Philosophie, in einem wissenschaftsgeschichtlichen Umfeld des frühen 20. Jahrhunderts mithin, in dem das Denken auf grundlegend neue Weisen konzeptualisiert wird. Neben offenkundigen Affinitäten hebt die Studie insbesondere auch die Differenzen zwischen Musil und Valéry hervor; die zwei Autoren werden zwar oft als Geistesverwandte betrachtet, tatsächlich bestehen jedoch fundamentale Unterschiede zwischen ihren anthropologischen und epistemologischen Konzepten. Ein weiterer Fokus liegt auf den literarischen Darstellungen des Denkens, die sich in Musils Roman Der Mann ohne Eigenschaften und in Valérys Essays, Erzählungen und Kurzprosatexten finden. Die spezifischen Verbindungen narrativer, argumentativer und explikativer Strukturen in den Texten werden in detaillierten Analysen herauspräpariert, die neue Einsichten in die Beziehungen zwischen Schreibverfahren und theoretischen Konzepten des Denkens bei zwei Gründerfiguren der klassischen Moderne eröffnen.
Thought and thinking in literature. --- Intellect in literature. --- Thought and thinking --- Mind --- Thinking --- Thoughts --- Educational psychology --- Philosophy --- Psychology --- Intellect --- Logic --- Perception --- Psycholinguistics --- Self --- Philosophy. --- Musil, Robert, --- Valéry, Paul, --- Fan-le-hsi, Pao-lo, --- Ṿaleri, Pol, --- Valery, P. --- Valery, Pōl, --- Varerī, Pōru, --- ואלרי, פול --- ולרי, פול --- ולרי, פול, --- ヴァレリー, ポール, --- Musil, Robert --- Criticism and interpretation. --- Musel, Robert, --- Muzilʹ, Robert, --- Музиль, Роберт, --- Musil, Robert. --- Valéry, Paul. --- reasoning/in literature. --- Valery, Paul,
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|