Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Probleemstelling: Er worden moeilijkheden ervaren bij het toepassen van integrerende verpleegkunde op een geriatrische afdelingen. Voorbeelden hiervan zijn: een acute zorgsituatie met werkdruk als gevolg, tijdsdruk, niet-efficiënte samenwerking tussen verpleegkundigen en zorgkundigen. Methode: Literatuurstudie. Resultaten: Uit de literatuurstudie blijkt dat Integrerende Verpleegkunde een verpleegkundig model is dat een kader schept waarin de holistische benadering van de patiënt mogelijk wordt. Er zijn drie uitgangspunten om het model te concretiseren in de praktijk nl. patiënttoewijzing, systematische verpleegkundig handelen, verantwoordelijkheid. Er zijn een aantal factoren die een rol kunnen spelen bij het toepassen van het model op een geriatrische afdeling. Discussie: Uit dit onderzoek blijkt dat het model integrerende verpleegkunde georganiseerd kan worden op een geriatrie d.m.v. een cyclus met zes kenmerken: patiënttoewijzing, functiedifferentiatie in integrerende verpleegkunde, multidisciplinariteit, zorgplanning, transities en continuïteit van het leven, en de rol en positie van de hoofdverpleegkundige (Grypdonck & Sermeus, 2016). Een kritische reflectie is dat het model op emotioneel vlak heel belastend kan zijn voor de verpleegkundigen.
Integrerende verpleegkunde --- Tijdsdruk --- Geriatrie --- Patiëntentoewijzing --- Verpleegkunde
Choose an application
Pathology --- patiëntenbegeleiding --- pijn --- sociale verpleegkunde --- integrerende verpleegkunde --- psychosociale hulpverlening
Choose an application
integrerende verpleegkunde --- 613.22 --- 613.3 --- systematisch verpleegkundig handelen --- 616.083 ) Integrerende verpleegkunde --- Opleidingen --- Verpleegkunde --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- Beroep en opleiding --- verpleegkundig beroep --- Nursing --- verpleegkundige theorieën
Choose an application
Nursing --- verpleegkundig beroep --- verpleegkundig management --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkwaliteit --- clinical nurse specialist --- verpleegkundige specialismen --- integrerende verpleegkunde --- verpleegmethoden
Choose an application
Nursing --- Child nursing --- bezoek --- integrerende verpleegkunde --- kind en ziekenhuis --- Sociology of health --- kinderverpleegkunde --- Enfants --- Hôpitaux --- Kinderen --- Verpleegkunde --- Ziekenhuiswezen --- C5 --- sociaal beleid --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven
Choose an application
Social welfare methods --- enuresis --- personeelsmanagement --- stages --- vrijwilligerswerk --- informatieverwerking --- familiebegeleiding --- WZC (woonzorgcentrum) --- ROT (realiteitsoriëntatietraining) --- palliatieve zorgen --- informed consent --- beroepsopleiding --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- privacy --- integrerende verpleegkunde
Choose an application
Theorievorming in de verpleging is van betrekkelijk recente datum. Nadat in 1859 Florence Nightingale haar ideeën had geformuleerd over de aard van het verplegen - over wat het is en wat het niet is -, heeft het tot het midden van onze eeuw geduurd voordat opnieuw auteurs het verplegen als een samenhangend systeem beschreven. Sinds de vijftiger en vooral de zestiger jaren probeert men in steeds toenemende mate het verplegen te benoemen in modellen en theorieën. Peplau, Johnson, Rogers, Orlando, King, Orem, Roy, Neuman en Leininger behoren, met enige anderen, tot de eerste generatie 'nurse-theorists'. In Nederland verscheen amper twee decennia geleden de eerste publicatie over 'een model voor de verpleging'. Sindsdien manifesteert de verpleging in ons taalgebied zich onder verschillende namen: integrale verpleging, integratieve verpleegkunde, integrerende verpleegkunde, humanistische verpleging, holistische verpleging, antropologische en antroposofische verpleegkunde, verplegen. Volgens 'het Profiel', het Chakra-model, het Didactisch model, volgens de zelfzorg-theorie, de bestaanszorg-theorie. De theorievorming in de Nederlandse verpleging - die overigens hoort bij het proces van verwetenschappelijking van de discipline - blijkt bij nauwkeurige bestudering niet te herleiden te zijn tot enkele grote gedachtenstromingen. Integendeel, de bronnen van inspiratie blijken talrijk en divers. De visies op verplegen en de aanzetten tot theorieën en modellen vormen denkrichtingen die zich snel of minder snel ontwikkelen, stromingen die zich soms vertakken, soms lijken samen te vloeien. De verpleging in Nederland lijkt, wat aanzetten tot theorievorming betreft, op een onoverzichtelijk delta-gebied. De delta van de Nederlandse verpleging tracht dit onoverzichtelijke gebied in kaart te brengen.
Nursing --- Verpleegkunde --- verpleegkunde --- Nederland --- verpleegkundige theorieën --- integrerende verpleegkunde --- antropologische verpleegkunde --- antroposofische verpleegkunde --- humanistieke verpleegkunde --- zelfzorgtheorie --- Leusdense school --- verplegingswetenschap --- 613 --- Van den Brink-Tjebbestheorie --- integrerende verpleegkunde (primary nursing) --- theorieën van de verpleegkunde (verplegingswetenschap) --- zelfhulp --- (zie ook: Oremtheorie, Van den Brink-Tjebbestheorie) --- theorieën van de verpleegkunde (gez)
Choose an application
urologie --- verpleegkunde --- 613.21 --- geneeskunde --- patiëntenbegeleiding --- verpleegkundige interventies --- (verpleegkundig) --- 616.61 --- Urologie --- 616.6 )* UROLOGIE --- integrerende verpleegkunde --- systematisch verpleegkundig handelen --- 605.83 --- 613.2 --- 613.22 --- Integrerende verpleegkunde --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Systematisch verpleegkundig handelen --- Verpleegkwaliteit --- 613.64 --- blaaskatheterisatie --- urologie (urinewegenziekten) --- Verpleegkunde --- Basisverpleegkunde - Verpleegkundige interventies --- (zie ook: andrologie) --- verpleegkundige materialen --- enuresis --- Pathological physiology. Pathogenesis --- Urology. Andrology
Choose an application
In deze uitgave van de reeks ZorgBasics staat diversiteit centraal. De uitgave laat vanuit verschillende oogpunten zien dat het normaal is verschillend te zijn. Vanuit theoretische kaders, persoonlijke levensverhalen en voorbeelden uit de zorgpraktijk wordt dit thema verhelderd. Doelgroep zijn studenten die een opleiding volgen in de gezondheidszorg.
Nursing --- vraaggestuurde zorg --- interculturaliteit --- integrerende verpleegkunde --- Social policy and particular groups --- zorg --- verpleegkunde --- diversiteit --- diversiteitsbeleid --- belevingsgerichte zorg --- etniciteit --- Diversiteit --- Gezondheidszorg --- Relatie patiënt - zorgverlener --- Migrantenproblematiek --- Multiculturele samenleving --- Inclusie --- Maatwerk --- Sociology of minorities --- Sociology of health
Choose an application
verpleegkunde --- 613.21 --- 613.3 --- beroepscompetenties --- case management --- gezondheidszorg --- management --- verpleegkundig beroep --- verpleegkundig management --- zorgcoördinatie --- 616.083 --- Verpleegkundig management --- beroepsuitoefening --- integrerende verpleegkunde (primary nursing) --- samenwerking --- verpleegkundig management (stafverpleegkundige) --- Basisverpleegkunde - Verpleegkundige interventies --- Beroep en opleiding --- departement Gezondheidszorg 07 --- gezondheidsonderwijs --- competenties
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|