Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Douleur. Inhibition. (Congrès) --- Pijn. Inhibitie. (Congres)
Choose an application
Doelstelling: Deze studie beoogt de cognitieve voordelen van code-switching bij tolken te onderzoeken. We veronderstellen namelijk dat tolken die vlot switchen tussen talen beter zullen scoren op de Simon taak en de ANT taak dan tolken die minder vlot switchen. Middelen of methode: Voor deze studie hebben we een beroep gedaan op studenten tolken die ten minste het Nederlands en het Frans goed beheersen. Eerst en vooral hebben we een korte literatuurstudie gedaan om drie zaken duidelijk te definiëren: 1. wat heeft eerder onderzoek aangetoond over de voordelen van tweetaligheid bij cognitieve testen 2. welke elementen onderscheiden tolken van tweetaligen en 3. wat wordt bedoeld met het begrip code-switching. Vervolgens hebben we met behulp van een verbale vlotheidstaak de participanten in twee groepen verdeeld: sterke switchers versus minder sterke switchers. Op basis daarvan werden de prestaties van beide groepen gemeten op de ANT taak en de Simon taak. Resultaten: Dit onderzoek heeft niet alleen aangetoond dat sterke switchers over het algemeen betere reactietijden halen in de ANT taak dan minder sterke switchers, maar ook dat code-switching een effect heeft op het oplossen van conflicten (executieve controle) en het efficiënt interpreteren van visuele input (oriëntatie-netwerk). Dit zou betekenen dat er een verband bestaat tussen de controlemechanismen die vereist zijn bij code-switching en bij cognitieve taken. De resultaten van de Simon taak waren echter niet significant, wat erop kan wijzen dat de manier waarop de Simon taak de executieve controle test niet zo geschikt is voor tolken.
ANT taak. --- Code-switching. --- Cognitieve controle. --- Inhibitie. --- Interferentie. --- Simon taak. --- Tolken. --- Tweetaligheid.
Choose an application
Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school - in je werk - in relatie tot anderen - in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (mentor)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-56201242/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-praktijk-onderwijs-v-mbo/#description)
Reflectie --- Onderwijs --- Oplossingsgericht werken --- Denkontwikkeling --- Attitudes --- Executieve functies --- Gedrag --- Training --- Gedragsleer --- Coaching --- Leerpsychologie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Executieve vaardigheden --- Praktijkonderwijs --- Secundair onderwijs --- Spellen --- Aandacht --- Begeleiding --- Concentratie --- Doorzettingsvermogen --- Emotieregulatie --- Flexibiliteit --- Inhibitie --- Metacognitie --- Organisatie --- Plannen --- Reactie-inhibitie --- Taakinitiatie --- Timemanagement --- Volgehouden aandacht --- Werkgeheugen --- Games --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Attitude --- Gedragswetenschap --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Executieve functie --- Onderwijsbehoefte --- Cognitieve ontwikkeling --- 21st century skills
Choose an application
Deze set bevat 69 kaarten. Per executieve functie zijn er 5 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar. Ook is er van iedere executieve functie een categoriekaart.Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school, in je werk, in relatie tot anderen, in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (kind)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-51642041/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-basis-onderwijs/#description)
Spellen --- Executieve functies --- Begeleiding --- Coaching --- Aandacht --- Concentratie --- Doorzettingsvermogen --- Emotieregulatie --- Flexibiliteit --- Inhibitie --- Metacognitie --- Organisatie --- Plannen --- Reactie-inhibitie --- Taakinitiatie --- Timemanagement --- Volgehouden aandacht --- Werkgeheugen --- Games --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Secondary education --- executieve functies --- coaching --- leren leren --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijsbehoefte --- Oplossingsgericht werken --- Denkontwikkeling --- Gedrag --- Cognitieve ontwikkeling --- Leerpsychologie --- Executieve vaardigheden --- 21st century skills --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs
Choose an application
Deze set bevat 121 kaarten. Per executieve functie zijn er 10 stellingen die te gebruiken zijn voor kinderen in het voortgezet onderwijs. Ook is er van iedere executieve functie een categoriekaart.Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen en tieners in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-51641814/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-voortgezet-onderwijs/#description)
Spellen --- Executieve functies --- Coaching --- Begeleiding --- Flexibiliteit --- Emotieregulatie --- Plannen --- Timemanagement --- Werkgeheugen --- Organisatie --- Metacognitie --- Reactie-inhibitie --- Inhibitie --- Volgehouden aandacht --- Concentratie --- Aandacht --- Taakinitiatie --- Doorzettingsvermogen --- Games --- Reflectie --- Onderwijs --- Communicatie --- Denkontwikkeling --- Attitudes --- Gedrag --- Training --- Gedragsleer --- Leerpsychologie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kwaliteiten --- Talenten --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Secondary education --- executieve functies --- Executieve vaardigheden --- Oplossingsgericht werken --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Attitude --- Gedragswetenschap --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Executieve functie --- Onderwijsbehoefte --- Cognitieve ontwikkeling --- 21st century skills --- Secundair onderwijs --- coaching --- leren leren
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|