Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Bevat 3 boeken: "A guide for New Residents, 3rd Edition" (9780113413409); "Official Practice Questions and Answers" (9780113414178) ; Official Study Guide" (9780113413423)
Choose an application
Community organization --- inburgering --- Vormingplus Kempen
Choose an application
departement Gezondheidszorg 08 --- integratie --- inburgering --- migranten --- hulpverlening
Choose an application
Community organization --- Migration. Refugees --- inburgering --- toerisme
Choose an application
Community organization --- Migration. Refugees --- migrantenvoorlichting --- inburgering --- Antwerp
Choose an application
Doelstelling: Deze thesis wil een beeld geven van de werking van onthaalbureaus en inburgeringsprogramma's in Oost-Vlaanderen. De studie focust in het bijzonder op de situatie in Zele, een Oost-Vlaamse gemeente met een hoge diversiteitgraad. De Turkse gemeenschap in Zele wordt bestudeerd omdat deze hier het talrijkst aanwezig is. Er wordt ook onderzocht wat de relatie is tussen de Turkse en de Vlaamse gemeenschappen in Zele. Middelen of methode: Het onderzoek is gebaseerd op literatuuronderzoek en veldonderzoek. Eerst en vooral werd een kwantitatieve analyse uitgevoerd op basis van de data van de Zeelse integratiedienst. Bovendien werd er een veldonderzoek uitgevoerd in Zele waarbij er interviews werden afgenomen. Resultaten: Uit de resultaten van dit onderzoek is gebleken dat Zele een populaire bestemming is voor nieuwkomers, en zal dat in de toekomst waarschijnlijk ook blijven. Het aantal nieuwkomers blijft namelijk stijgen, hoewel er verschuivingen kunnen optreden inzake de nationaliteit van de nieuwkomers. Er worden tal van activiteiten georganiseerd in Zele zodat de Turken en de Zelenaars meer over elkaar kunnen leren. Uit het veldonderzoek is trouwens gebleken dat de Turkse en de Vlaamse gemeenschappen in Zele stappen zetten naar elkaar toe.
Inburgering. --- Integratie. --- Nieuwkomer. --- Onthaalbureau. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Zele.
Choose an application
Doelstelling: Een theorisch onderzoek van het onderwijs van het Nederlands voor anderstaligen (NT2) in Vlaanderen. Een overzicht van alle actoren in het NT2-onderwijs: de aanbodverstrekkers, de belangenbehartigers, de Huizen van het Nederlands en de onthaalbureaus in het kader van het nieuwe inburgeringsbeleid in Vlaanderen. Een analyse van het migrantendebat. Een overzicht van het aanbod NT2 in Vlaanderen en de aangewende didactiek. Een veldonderzoek uitvoeren aan de hand van een enquête in 3 centra voor volwassenenonderwijs, met bijbehorende conclusies. Middelen of methode: Voor het theoretisch gedeelte :opzoekingswerk in onderwijswetgeving, wetgeving m.b.t. integratie, en werken i.v.m. taalonderwijs. Voor het praktisch gedeelte :een zelf opgestelde vragenlijst met 27 vragen, die voorgelegd werd aan 191 cursisten in 15 verschillende klassen NT2 in Brussel, Gent en De Panne. Resultaten: Het onderwijs NT2 in Vlaanderen is goed uitgebouwd en heeft veel succes. Het bereikt de beoogde doelgroepen en slaagt grotendeels in het behalen van de doelstellingen, namelijk het aanleren van het Nederlands aan anderstaligen van diverse niveaus. De enquête wijst uit dat er toch nog enkele tekortkomingen zijn. Sommige cursisten vinden de klasgroep te heterogeen en worden daardoor belemmerd in hun vooruitgang. Een groot deel van de ondervraagden vindt dat er te weinig kansen zijn om Nederlands te oefenen buiten de klas.
Inburgering. --- Integratie. --- NT2. --- Onderwijs voor sociale promotie. --- Taalonderwijs. --- Theoretisch onderzoek - taalverwerving.
Choose an application
Doelstelling: Tegenwoordig vestigen er zich nog altijd veel Turkse migranten in België o.a. door gezinshereniging. Daarom leek het ons interessant om een grootschalig kwalitatief onderzoek te verrichten om de soort motivatie bij Turkse nieuwkomers die Nederlands leren na te gaan. De studie beperkt zich tot de nieuwkomers in Gent. Middelen of methode: Aan de hand van een vragenlijst wilden we onze hypothese nagaan, namelijk:” De meeste Turkse nieuwkomers leren het Nederlands alleen uit verplichting of noodzaak, niet uit interesse.” Nadat we studies over motivatie bij 2de-taalverwerving - van o.a. R. Gardner (1985) en E. Laine (1987)- gelezen hebben, hebben we een vragenlijst opgesteld. Hiervoor hebben we ons gebaseerd op de vragenlijst van C. Meuleman (1993). Dan werd de vragenlijst aan een pilootgroep van 5 personen voorgelegd. Die personen moesten nagaan of de vragen duidelijk en relevant waren. Ten slotte hebben 10 Turkse nieuwkomers de vragenlijst ingevuld. Resultaten: De resultaten hebben aangetoond dat deze nieuwkomers zich weldegelijk interesseren voor het Nederlands en de Vlaamse cultuur. Zo leren ze het Nederlands ook om de Belgische actualiteit te volgen en om Vlaamse vrienden te maken. Onze hypothese werd dus verworpen.
Gardner. --- Inburgering. --- Laine. --- Motivatie. --- NL2. --- Studie in de (vreemde)taalverwerving. --- Turkse nieuwkomers. --- Vragenlijst. --- Vreemde taalverwerving.
Choose an application
Didactics of English --- burgerschap --- inburgering --- Engels --- secundair onderwijs 1ste graad --- United Kingdom
Choose an application
Sociology of minorities --- Sociology of work --- migranten --- arbeidsoriëntatie --- beroepsopleiding --- inburgering --- laaggeschoolden
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|