Narrow your search

Library

KBR (6)

KU Leuven (4)

UCLouvain (4)

EHC (3)

UGent (3)

ULB (3)

KMSKA (2)

Rubenshuis (2)

UNamur (2)

Hogeschool Gent (1)

More...

Resource type

book (6)


Language

German (2)

Dutch (1)

English (1)

French (1)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

2013 (1)

2012 (1)

1995 (1)

1993 (1)

More...
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Art after iconoclasm : painting in the Netherlands between 1566 and 1585
Authors: ---
ISBN: 9782503545967 2503545963 Year: 2012 Volume: 25 Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Rather than as a destructive moment in history, the Iconoclasm of 1566 in the Netherlands was the catalyst for a re-evaluation of (religious) art in the Low Countries. It forced painters to question the very nature of the artistic tradition they grew up in. Is it merely a coincidence that the art markets changed so swiftly after the Fall of Antwerp, that art theory in the Low Countries originated in the wake of Iconoclasm (De Heere, Lampsonius, ...), or that painting in the second half of the sixteenth century saw the impetus of new styles, genres, specialisations (Aertsen, De Beuckelaer, ...)? Iconoclasm forced people to think about art. The generation of painters active in the two decades between the 'Beeldenstorm' and the fall of Antwerp did this by questioning the decorum of the work of their famous predecessors.


Book
Kinderen van de Beeldenstorm : tien bekende, beruchte of vergeten Zuid-Nederlanders in de geuzentijd
Author:
ISBN: 9789491436062 Year: 2016 Publisher: [Izegem] Uitgeverij iD


Book
Théophane de Sigriani le Confesseur (759-818) : un héros orthodoxe du second iconoclasme
Authors: ---
ISBN: 9782874570667 2874570664 Year: 2013 Volume: 5 Publisher: Bruxelles Safran

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Personne ne peut prétendre connaître Byzance ou son histoire et ignorer la Chronique de Théophane. Cet ouvrage constitue pour l’historiographie byzantine le point de passage d’un temps historique « avant Théophane » à un temps « après Théophane ». Sa popularité est en outre manifeste du fait qu’elle servait de livre scolaire, même pour les princes, pour l’apprentissage de l’Histoire. Le fait qu’Anastase le Bibliothécaire l’a choisi pour le traduire en latin, est la preuve irréfutable de l’autorité scientifique de la Chronique dans le monde occidental. Or, il faut être un spécialiste pour apprécier le débat acharné autour du rôle de Théophane à la composition de cet ouvrage transmis sous son nom. Cette question, qui tourmente la recherche historique depuis de Xe siècle, ne peut toutefois pas être dissociée de l’étude de la personnalité, toujours énigmatique, de Théophane. Qui était alors Théophane ? Qui était cet homme, né dans un milieu iconoclaste, qui a terminé sa vie comme confesseur de la cause des icônes ? Cet homme, né dans l’opulence, qui après un mariage de raison, prit l’habit monastique et passa sa vie comme un humble moine ? Comment, de cet homme ordinaire, le parti iconophile a créé un héros de la cause des icônes ? Et pourquoi, au Xe siècle Constantin, VII le Porphyrogénète et la propagande du Palais ont voulu propager la légende de Théophane ancêtre impérial et saint officiel de la cour ?

Die Frühgeschichte der ostkirchlichen Bilderlehre : Texte und Untersuchungen zur Zeit vor dem Bilderstreit
Author:
ISBN: 3050008288 9783050008288 Year: 1992 Volume: Bd. 139 Publisher: Berlin Akademie Verlag

Images of the divine in the Eastern Orthodox Church : the theology of icons at the Seventh Ecumenical Council
Authors: ---
ISBN: 9004099468 9004474455 9789004099463 9789004474451 Year: 1993 Volume: 54 Publisher: Leiden New York E. J. Brill,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book examines the theology of icons in the eighth century, the most critical period in the evolution of the Eastern Church's teaching on images. The principal source is provided by the acta of the Seventh Ecumenical Council of 787. The political circumstances which led to the outbreak of the controversy over icons are discussed in detail but the main emphasis is on the theological arguments and presuppositions of the participants in the council. Major themes include the nature of tradition, the relationship between image and reality and the place of christology. Ultimately the argument over icons was about the accessibility of the divine. Icons were held by the iconophiles to communicate a deifying grace which raised the believer to participation in the life of God.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by