Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
G. BrandorffDe groeiende aandacht voor kinderen met gedragsproblematiek zat zeker ook achter de uitgave van dit in de serie "Een zorg voor school en van thuis" verschenen boekje over de omgang met kinderen met ADHD op school en in de thuissituatie. Volgens de auteur werd in 1847 met de "Struwelpeter" reeds voor het eerst zo'n hyperactief ADHD-kind beschreven. Vervolgens komen oorzaken, signalering, diagnose en begeleiding aan bod. ADHD vereist een multidisciplinaire aanpak. Het boek biedt overzichtelijke en direct inzetbare begeleidings- en signaleringsstrategieën voor leraren en ouders, echter met een zekere tendens naar versimpeling! Het bieden van structuur en de mogelijkheden voor oudertrainingen staan centraal in het oudergedeelte. Het boekje bepleit in een apart hoofdstuk een hechte samenwerking tussen school en ouders door middel van overleg, eenduidige afspraken en wederzijdse ondersteuning. Gebruikersvriendelijk, gericht op ouders en school en een breed publiek. Bevat lijsten, enkele adressen en illustraties en een bibliografie.© NBD Biblion
Hyperkinesie --- Kind --- ADHD
Choose an application
Hyperkinesie --- Kind --- Jeugdpoëzie
Choose an application
ADHD --- Rilatine --- Kind --- Concentratieprobleem --- Hyperkinesie
Choose an application
ADHD --- PDD-NOS --- Hyperkinesie --- Kind
Choose an application
ADHD --- Kind --- Concentratieprobleem --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Hyperkinesie
Choose an application
Druk --- Zenuwachtigheid --- Rust --- Hyperkinesie --- Kind --- Jeugdpoëzie
Choose an application
Het draakje Hieper komt steeds maar weer in de problemen. Hij is nogal druk en telkens als hij lacht komt er een steekvlam uit zijn mond. Daar komen dus brokken van. Zijn mama maakt zich zorgen. De dokter kan niet helpen. Dan heeft mama een héél goed ideeDrs. A.W.M. DuijxHieper is een schattig draakje, dat alleen wel heel erg druk is. En dan gaat er van alles stuk, omdat als hij hard lacht er een grote steekvlam uit zijn bekje komt. Zelf heeft hij de grootste lol, maar anderen zijn minder blij. Moeder neemt hem mee naar een dokter, die hem pilletjes voorschrijft, maar daarvan raakt Hieper ?volledig uitgeblust?. Van moeder mag hij met de pillen stoppen en zij bedenkt een oplossing waarbij de warme lucht van Hiepers steekvlam goed van pas komt. Oblong prentenboek, waarin op een humoristische wijze ADHD aan de orde wordt gesteld, zonder dat ook maar ergens een expliciete verwijzing daarnaar is opgenomen. Het qua spanning goed opgebouwde verhaal is op rijm en laat zich prettig voorlezen. De schitterende prenten, met veel details, in gemengde techniek (van de illustratrice van ?Fiet wil rennen?, Prentenboek van het Jaar 2011 van De Nationale Voorleesdagen ) zijn ook nu weer een lust voor het oog. Aan de vormgeving van het boek is veel aandacht geschonken: mooie, speelse belettering, kleurrijke schutbladen en titelblad en een aantrekkelijke omslag. Vanaf ca. 4 jaar.
Dutch literature --- Draken --- Hyperkinetische kinderen --- Anders zijn --- ADHD --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- 464 --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Draak --- Hyperkinesie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Dit boek is een grondig herwerkte versie en de auteurs hebben alle nieuwe wetenschappelijke inzichten in deze versie opgenomen. Op een vlot leesbare wijze zijn ze erin geslaagd om alle aspecten van ADHD te beschrijven. Eerst leggen ze uit wat ADHD is en welke de meest voorkomende oorzaken zijn. Opvallend is dat erfelijke factoren steeds meer gewicht krijgen. Waar er in de media vaak veel sprake is van voedselallergieën als een van de oorzaken van ADHD, gaan de auteurs daar op een erg genuanceerde en kritische manier mee om. In een volgend hoofdstuk wordt ingegaan op de vraag hoe je kinderen het best iets kunt aanleren. De auteurs spitsen zich vooral toe op het aanleren van gedrag. Het blijkt dat bij kinderen met ADHD bepaalde regels om gedrag te veranderen veel langer moeten aangeboden worden dan bij andere kinderen. Naast het aanleren van bepaald gedrag wijden de auteurs ook een hoofdstuk aan hoe je een kind bepaald gedrag het beste afleert. Ze doen dit aan de hand van sprekende voorbeelden. Ze geven aan dat dit hoofdstuk en het vorige in de eerste plaats bedoeld zijn voor kinderen met ADHD, maar dat ze eveneens van toepassing en nuttig zijn voor alle kinderen. Vervolgens komen de praktische adviezen aan bod. De auteurs geven tips uit hun jarenlange ervaring. Een aantal ervan zijn zo vanzelfsprekend geworden dat ze voor bijna elke stoornis in aanmerking genomen kunnen worden. Denken we maar aan structuur, orde, regelmaat, duidelijke gedragsregels enz.In het voorlaatste hoofdstuk zijn de auteurs het erover eens dat overbeweeglijke kinderen eensgezinde ouders nodig hebben. Dit is vandaag niet meer zo vanzelfsprekend, gezien de steeds maar wijzigende gezinssamenstellingen. De auteurs verwoorden het zeer goed: Als vader en moeder en andere voor het kind belangrijke volwassenen het niet met elkaar eens zijn over de aanpak, zullen ze er nooit in slagen een overbeweeglijk kind goed aan te pakken en op te voeden. In dat geval ontstaat dikwijls een helse driehoek die het probleem zeer verergert. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan wat ADHD eigenlijk is. De kenmerken, de comorbiditeiten enz. komen hier uitgebreid aan bod. Ook vindt de lezer hun terecht kritische opmerkingen ten aanzien van het gebruik van medicatie. De auteurs wijzen ons op de voordelen, maar ook op mogelijke gevaren. Het boek wordt besloten met een handig zakwoordenboekje waarin een aantal veelgebruikte woorden worden verklaard.
Gedragsproblemen. --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- ADHD --- kinderen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- Leerproblemen --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gedragsproblemen --- Hyperkinetische kinderen --- 113875.jpg --- ADHD ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: ADHD) --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Hyperkinesie --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- hyperactiviteit --- gedragsstoornissen --- graduaat orthopedagogie --- PXL-Social Work 2020 --- Opvoeding --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
'Wanneer is het gedrag van een jongere te beschouwen als een probleem?' Met deze vraag begint prof. dr. J.D. van der Ploeg zijn Ortho-klassieker Gedragsproblemen, waarvan nu een nieuwe editie verschijnt. Ouders, leerkrachten en andere opvoeders bepalen allen vanuit de voor hen geldende normen wanneer er sprake is van probleemgedrag. In die zin is probleemgedrag een subjectief en normatief begrip. Waar de een zich ernstig zorgen maakt over het agressieve gedrag van de jeugdige, zal de ander spreken van een gezonde opstandigheid. Bescheidenheid kan ook worden ervaren als sterk teruggetrokken gedrag. De auteur onderscheidt vier typen kinderen met gedragsproblemen: het sociaal angstige kind, het depressieve kind, het hyperactieve kind en het agressieve kind. Het meervoudig risicomodel staat daarbij centraal. Vanuit dit model wordt begrijpelijk gemaakt hoe gedragsproblemen ontstaan en welke factoren daarbij een rol spelen. Behalve een definiëring van het begrip probleemgedrag komen in dit verband ook omgeving en persoonlijkheidsaspecten aan de orde. Gedragsproblemen is het eerste boek in het Nederlands dat op grondige wijze, zowel wetenschappelijk als praktijkgericht, dit onderwerp behandelt. Voor deze nieuwe, uitgebreide en volledig herziene editie is intensief gewerkt aan het up-to-date maken van de tekst. De laatste wetenschappelijke ontwikkelingen zijn in ogenschouw genomen, met als resultaat dat deze editie aansluit bij de huidige stand van zaken in de verschillende disciplines. Inhoudsopgave Deel 1 PROBLEEMGEDRAG 1 Wat is probleemgedrag? 2 Eerste typeringen uit de psychiatrie 3 Classificaties van probleemgedrag 4 Modellen en interventies Deel 2 DE OMGEVING 5 Het gezin 6 De school 7 Vrije tijd 8 Traumatische gebeurtenissen 9 Sociale steun Deel 3 PERSOONLIJKHEIDSFACTOREN : DE VIER Z-CONCEPTEN 10 Zelfbeeld 11 Zelfbeschikking 12 Zelfhandhaving 13 Zelfcontrole Deel 4 CONCREET PROBLEEMGEDRAG 14 Het agressieve kind 15 Het hyperactieve kind 16 Het sociaal angstige kind 17 Het depressieve kind 18 Het meervoudig risico-model in de praktijk
Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- Orthopedagogie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- kinderen --- gedragsproblemen --- probleemgedrag --- zelfbeeld --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Zelfbeeld (zelfontplooiing, zelfvertrouwen, zelfwaardering) --- Agressie (geweld, woede) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Angst --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Probleemgedrag --- 376.4 --- ADHD --- Agressie --- Classificatie --- Depressies --- Gezin --- Omgevingsfactoren --- Psychiatrie --- Sociale voorzieningen --- Zelfbeeld --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Angsten --- Depressie --- Hyperkinetische kinderen --- Gedragsprobleem --- Kind --- Hyperkinesie --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Bram heeft ADHD, hij is druk, maar hij is niet de enige. Maartje en Jeroen zijn ook druk, maar die hebben geen ADHD. Voorlichtingsboek en therapeutisch boek voor kinderen met hyperactief gedrag en met ADHD.
Kinder- en jeugdpsychiatrie
---
Pédopsychiatrie
---
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)(themawoord fictie)
---
ADHD
---
Jeugdboeken 07-09 jaar
---
Hyperkinetische kinderen
---
433.75
---
469
---
echtscheiding
---
emoties
---
kinderboeken
---
Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken
---
Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD)
---
Educational psychology
---
genre-thema"">
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|