Listing 1 - 10 of 72 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Is zuinig onderwijs per se slechter onderwijs? Nee, dat hoeft niet, indien vanuit een onderwijskundige optiek gekeken wordt naar de praktische mogelijkheden om met minder middelen onderwijs te realiseren waarin studenten de gestelde leerdoelen even goed bereiken. Het gaat er steeds om af te wegen hoe veel contacturen daarvoor echt nodig zijn en hoe veel zelfstudie-uren vereist zijn. Talloze voorbeelden laten dit afwegingsproces zien. Hoe dergelijk onderwijs te organiseren is, valt te lezen in het slotdeel van het boek. (Bron: www.bdfadvies.nl)
Choose an application
Hoger onderwijs: didactiek --- 454 --- didactiek
Choose an application
Het is belangrijk om onderwijs te programmeren op basis van leerstijlverschillen tussen studenten, zeker nu de instroom van studenten steeds heterogener wordt. Uitgangspunt is de koppeling van ervaringen en kennis, waarbij het leerstijlconcept van Kolb goede diensten bewijst. In vijf programmavoorbeelden wordt duidelijk gemaakt hoe programmeringsprincipes te hanteren zijn. (Bron: www.bdfadvies.nl)
Choose an application
Van jonge professionals wordt tegenwoordig verwacht dat zij zelfsturend, initiatiefrijk en gemotiveerd aan de slag gaan met de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het huidige onderwijs speelt hierop in met het nieuwe leren, waarin leerlingen werken aan de ontwikkeling van specifieke beroepscompetenties. Dit boek geeft een introductie op de veranderingen die het competentiegericht opleiden voor leerlingen met zich meebrengt. Het is een prima voorbereiding op iedere opleiding. (Bron: www.thiememeulenhoff.nl)
Teaching --- competenties --- leerinhouden --- didactische werkvormen --- onderwijsvernieuwing --- studenten --- 101798.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek
Choose an application
Het voorwoord begint met de zin: 'Kennis en vaardigheden overdragen aan studenten is het belangrijkste doel van het hoger onderwijs'. Maar is dat wel zo? Is het doel van het hoger onderwijs niet eerder studenten op academisch en professioneel niveau te leren leren? Het eerste hoofdstuk heet 'Hoe bereid je onderwijsbijeenkomsten voor?', maar zou een eerste hoofdstuk niet beter kunnen gaan over 'Hoe leren mensen en hoe kun je dat leerproces faciliteren?' Dat onderwerp krijgt slechts veertien pagina's in hoofdstuk 5. Over het gebruik van moderne media wordt ook verrassend weinig gezegd. Voor de bijdrage van een docent aan accreditatie wordt een oud lijstje gebruikt uit 2011. Dat maakt het geheel erg eclectisch, theorietje snel uitgelegd, schemaatje erbij en hupsakee. De vraag is dan ook of dit als zelfstudieboek wel echt werkt. Wellicht kan dit boek beter dienen als naslagwerk in een docentgeleide cursus. © NBD Biblion
Didactics --- HO (hoger onderwijs) --- kennisoverdracht --- didactiek --- lesgeven --- Hoger onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Lerarenopleiding --- 489.4 --- Didactische werkvormen --- Feedback --- Leren --- Leerprocessen --- Studieloopbaan --- Toetsen --- Evaluatie --- Team --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijsleergesprekken --- Didactiek --- Hoger onderwijs ; didactiek. --- Hoger onderwijs ; didactiek
Choose an application
In onderwijs is het gebruikelijk dat vooral docenten tijdens de les hard aan het werk zijn. Ze leggen uit, lichten toe, demonstreren, laten sheets zien, schrijven op bord en flap, terwijl studenten er breeduit hun gemak van nemen en heerlijk achterover leunen. Wie echter wil leren, ontkomt er niet aan om uren te maken, meestal veel uren als het om het leren van een gecompliceerd beroep gaat. Lessen die studenten hoofdzakelijk rust bieden, hebben weinig met leren van doen. Tussen 1994 en 2000 schreef De Bie een kleine 50 leswijzers, stuk voor stuk nuttige suggesties voor docenten, bedoeld om een hart onder de riem te steken. Gooi de les compleet om en begin aan het eind. Of laat studenten het werk van de docent uitvoeren. De leswijzers zijn nu verzameld onder het motto: zo kan het ook.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- alternatief onderwijs --- lesvoorbeelden --- lesgeven --- Higher education --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Onderwijsvernieuwing --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- 37.02 --- 489.4 --- 489.1 --- hoger onderwijs : didactiek --- les (gez) --- onderwijsstructuur (gez) --- 371.213
Choose an application
Kunst is een vorm van denken; een ongewone bron van kennis. In deze studie maakt de lezer kennis met Art-Based Learning, een methode die de toeschouwer in staat stelt met kunstwerken in dialoog te gaan. Aan de hand van drie triptieken laat de auteur zien hoe kunstwerken werken als een "sprekend object". Deze studie is bedoeld voor studenten en docenten theologie, filosofie en antropologie, theater- en filmwetenschap, literatuurwetenschap en (kunst)geschiedenis. De hier ontwikkelde methodiek is ook uitermate geschikt voor Artistic Research aan kunstacademies, theateracademies, conservatoria, film- en dansacademies.
art education --- kunstonderwijs --- museumeducatie --- literatuuronderwijs --- filmeducatie --- Didactics of the arts --- kunstopvoeding --- Kunst --- 489.4 --- Hoger onderwijs; didactiek
Choose an application
Taken vormen een centraal element in probleemgestuurd onderwijs; zij brengen het leren van studenten op gang. Deze spilfunctie stelt hoge eisen aan de kwaliteit van taken. Constructie van taken geeft de docent praktische aanbevelingen voor het plannen en construeren van taken.
Hoger onderwijs ; didactiek --- Probleemgestuurd onderwijs --- probleemgestuurd onderwijs --- didactische werkvormen --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- probleemgestuurd leren --- 489 --- onderwijs --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- leermiddelen --- taken --- tutorinstructie --- 371.39 --- Hoger onderwijs: didactiek --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Hoger onderwijs; algemeen --- 378 --- 371.3 --- Probleemgestuurd leren --- Taken --- Hoger onderwijs --- 370.02 --- CURRICULUMOPBOUW -- 373.7 --- PROBLEEMGESTUURD ONDERWIJS -- 373.7 --- CURRICULA -- 373.7 --- Taak
Choose an application
In de laatste studiefase van het hoger onderwijs is vaak sprake van een een-op-een relatie tussen de afstuderende en zijn begeleider. Dat geldt tot op zekere hoogte ook bij stageverslagen, projectverslagen en dergelijke. Samenwerkend leren in afstudeerkringen is een praktische handleiding voor begeleiders en studenten om zowel de kwaliteit als de efficiëntie van het begeleidingsproces te vergroten. Een afstudeerkring bestaat uit één of meerdere docent-begeleider(s) en een aantal studenten die gezamenlijk de verantwoordelijkheid dragen voor de begeleiding van afstudeerprojecten van de student-deelnemers. De auteurs beschrijven de onderwijskundige principes, spelregels en werkwijze van een afstudeerkring. Het boek bevat een draaiboek voor het starten van een nieuwe afstudeerkring. Het geeft veel praktische handreikingen voor de gespreksvoering en de samenwerking tussen begeleiders en studenten tijdens de bijeenkomsten. (Bron: www.wolters.nl)
samenwerkend leren --- didactiek --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- afstudeerkringen --- begeleiding --- laatstejaars --- Afstudeerkringen --- Hoger onderwijs: didactiek --- Samenwerkend leren
Choose an application
Dit boek biedt zowel studenten als docenten veel informatie over het functioneren van de onderwijsgroep. Aan de orde komen de werkwijze van een onderwijsgroep, de verschillende rollen die groepsleden kunnen vervullen, de wijze waarop problemen in het functioneren van onderwijsgroepen gehanteerd kunnen worden en informatie over allerlei externe zaken, bijvoorbeeld organisatorische aspecten, die van invloed kunnen zijn op het reilen en zeilen van de onderwijsgroep. Concrete richtlijnen, praktische tips en checklijsten ondersteunen student en docent bij het effectief en efficiënt werken in een onderwijsgroep.
onderwijsmethoden --- Didactic strategies --- groepswerk --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Onderwijskunde --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- Groepswerk --- Groeperingsvormen --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 489.4 --- Onderwijspsychologie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- hoger onderwijs --- onderwijsgroepen --- 371.39 --- Onderwijsgroepen --- Studentgericht onderwijs --- Hoger onderwijs: didactiek --- 370.02
Listing 1 - 10 of 72 | << page >> |
Sort by
|