Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Na een overzicht van de meest gebruikte heuristieken wordt er in dit boek dieper ingegaan op de didactiek van probleemoplossend en wiskundig denken. Er wordt een leerlijn opgebouwd om in de lagere school leerlingen bewust problemen te leren oplossen. Er wordt onderzocht welke problemen leerlingen ondervinden bij het oplossen van problemen. Deze cursus wordt aangevuld met filmmateriaal op de website www.grenzenverleggen.be.
Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- 475.4 --- Probleemoplossend denken --- heuristieken --- Wiskunde --- wiskunde (ler) --- probleemoplossend denken (ler)
Choose an application
In de productiehallen van ArcelorMittal Gent worden rollen staal verplaatst aan de hand van automatische en bemande kranen. Helaas loopt het verplaatsen van deze rollen weleens fout: soms verplaatst een bemande kraan de verkeerde rol of worden de labels, die de rollen identificeren, verwisseld. Dit heeft als gevolg grote vertragingen, een hoger kostenplaatje en imagoschade voor het bedrijf.Om deze problemen op te lossen, wordt een oplossing voorgesteld die bestaat in de situering van het rolnummer gevolgd door het uitlezen ervan. Er wordt aangetoond dat de situering in 82% van de gevallen een correct resultaat oplevert. Toepassing in het bestaande systeem van ArcelorMittal Gent leert dat tot 64% van de gesitueerde rolnummers correct worden uitgelezen, en dat de voorgestelde oplossing geschikt is voor gebruik in een realtimeomgeving. Tot slot worden enkele technieken besproken die het resultaat kunnen verbeteren. In the production halls of ArcelorMittal Gent, steel coils are transferred by manual and automatic cranes. Unfortunately, some of these transfers can go wrong: a manual crane can transfer the wrong coil or the labels, which identify the coil, can be swapped. These problems cause long delays, high costs and recurring damage for the company.To solve these kinds of problems, a solution is introduced, which consists of locating the position of the label followed by optical character recognition. It is shown that a label can be located in 82% of the cases. Implementation in the existing system of ArcelorMittal Gent shows that 64% of the located labels can be recognized successfully and that the solution can be used in a real-time environment. Finally, some techniques are discussed which can improve the result.
Algoritme - algorithm. --- ArcelorMittal. --- Automatisering. --- Beeldverwerking. --- C# - C. --- Gegevensstructuren - datastructures. --- Heuristieken - heuristics. --- OCR. --- S271-vakdidaktiek. --- T120-computertechnologie.
Choose an application
To determine the topology of gene regulatory networks is important for bioligists for the study of the functioning of the cell. Methods exist already for the derivation of gene regulatory networks from co-occurrence data. However, these methods do not take into account the typical topology and structure of these networks so their results are not optimal. This research endeavors to optimize these results on the basis of the structural characteristics of these networks, especially the distribution of network motifs. This will be done on the basis of a combination of metaheuristic methods namely evolutionairy computing and simulated annealing.The distribution of the motifs will be used as heuristics in these methods. An efficient enumeration and retrieval of these motifs in large networks will be of great importance for an acceptable execution time. By only taking into account the network motifs there were already achieved very good results that can be further improved in the future. Voor biologen is het achterhalen van de topologie van gen-regulatorische netwerken belangrijk voor het onderzoek naar de werking van de cel. Methoden bestaan reeds voor het afleiden van gen-regulatorische netwerken uit co-occurente data. Deze methoden houden echter geen rekening met de typische topologie en structuur van deze netwerken waardoor hun resultaten suboptimaal zijn. Dit onderzoek tracht op basis van structuurkenmerken van deze netwerken, in het bijzonder de distributionele verdeling van netwerkmotieven, deze resultaten te optimaliseren. Dit zal gebeuren aan de hand van een combinatie van meta-heuristische methoden nl. evolutionairy computing en simulated annealing. Als heuristiek in deze methoden zal de verdeling van de motieven gebruikt worden. Het efficiënt enumereren en terugvinden van deze motieven in grootschalige netwerken zal van groot belang zijn voor een performante uitvoeringstijd. Door enkel rekening te houden met netwerkmotieven werden reeds zeer goede resultaten behaald die in de toekomst nog verbeterd kunnen worden.
Algoritme - algorithm. --- Gen-regulatorische netwerken. --- Grafen - graphs. --- Heuristieken - heuristics. --- Java - Java.
Choose an application
In het geschiedenisonderwijs dienen bronnen niet alleen om tot kennis van het verleden te komen. Bronnen verduidelijken evenzeer hoe geschiedenis tot stand komt. Dat is het uitgangspunt van dit toegankelijke theorie- en oefenboek. Het is bijzonder geschikt voor de lerarenopleiding geschiedenis in secundair en voortgezet onderwijs en voor leerkrachten geschiedenis, zowel in Vlaanderen als in Nederland. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk. Hoe kunnen (aanstaande) leerkrachten geschiedenis hun leerlingen daarmee vertrouwd maken? En hoe kunnen ze dat inzicht via bronnen aanscherpen? Rond deze vragen bouwden de auteurs een praktisch bruikbaar opleidingspakket. Het bestaat uit een helder geschreven theoretische onderbouwing van bronnenomgang in geschiedenis. Daaraan is een uitgebreid oefengedeelte gekoppeld, met kant-en-klaar materiaal om tot selectie, contextualisering en bevraging van bronnen te komen. Op die manier is dit boek onmiddellijk toepasbaar in de stage van leerkrachten geschiedenis in opleiding of in de lespraktijk. De auteurs van Historisch denken over bronnen vinden het belangrijk om leerlingen in de geschiedenislessen van die basisgedachte bewust te maken. De leerkracht geschiedenis moet hen bijbrengen dat ze geschiedenis niet rechtstreeks uit bronnen kunnen aflezen, maar dat ze die bronnen altijd kritisch moeten interpreteren. Werken met bronnen impliceert dus niet alleen redeneren met bronnen, gericht op de inhoud. Wie bronnen gebruikt, moet ook redeneren over de bronnen zelf, bijvoorbeeld over de makers ervan en hun bedoelingen. Er moet dus oog zijn voor kennisconstructie en historische praktijk.
Didactics of secundary education --- Didactics of history --- geschiedenisonderwijs --- bronnenstudie --- bronnenkritiek --- historische pedagogiek --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- Geschiedeniswetenschap --- 485.6 --- Geschiedenisonderwijs --- historisch besef --- Historische bronnen --- Geschiedenis : didactiek --- 485.55 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- 900.1 --- geschiedenis --- didactiek --- heuristiek --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- onderwijs - handboeken --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- 371.12 --- Didactiek --- Heuristieken --- Geschiedenis --- Lerarenopleiding --- Onderwijs --- Historisch denken --- Historische kritiek --- Bronnenmateriaal --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- PXL-Education 2020 --- didactiek van de geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Historiography.
Choose an application
Overzicht van de leerstof wiskunde van de lagere school: getallen (inclusief bewerkingen), meten en metend rekenen, meetkunde en toepassingen
Wiskunde --- Basisonderwijs. --- basisonderwijs --- Didactics of mathematics --- rekenen --- Primary education --- wiskunde --- #BSCH: vak: wiskunde (algebra, meetkunde) --- didactiek --- getallenkennis --- lager onderwijs --- meetkunde --- metend rekenen --- 475.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Aftrekken(Bewerkingen) --- Delen(Bewerkingen) --- Getallenkennis --- Lager onderwijs --- Meetkunde --- Meten --- Metend rekenen --- Optellen(Bewerkingen) --- Vermenigvuldigen(Bewerkingen, Tafels van vermenigvuldiging) --- Bewerkingen --- Breuken --- Handboek --- Heuristieken --- Percenten --- Schattend rekenen --- Toepassingen --- 475.4 ) * WISKUNDE - O.N. --- bewerkingen --- meten --- 475.55 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Wiskunde; ba.o. --- Wiskunde ; basisonderwijs ; leermiddelen --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Schoolbooks - Didactic material --- 475.4 ) * WISKUNDE - O.N --- Wiskunde; ba.o --- wiskundige initiatie --- Leerinhouden --- geometrie --- Leerinhoud
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|