Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek bespreekt de belangrijkste theorieën over het leren van motorische vaardigheden met het oog op de mogelijke toepassingen in sport, muziek en revalidatie. Het is bedoeld voor ieder die zich bezighoudt met het aanleren van motorische vaardigheden. Denk aan professionals zoals sport-, muziek- en dansleraren, of paramedici als fysiotherapeuten, ergotherapeuten en oefentherapeuten. Maar het is zeker ook waardevol voor de ontwikkelde leek die als musicus, sporter of patiënt geïnteresseerd is in de mechanismen achter het leren van motorische vaardigheden. Theorieën over motorisch leren en de rol die de hersenen daarbij spelen, zijn nadrukkelijk in bewegingVan contractie naar actie. Motorisch leren in dagelijks leven, sport, muziek en revalidatie maakt deel uit van de zesdelige serie ?Toegepaste neurowetenschappen?. Deze derde editie is geactualiseerd. Er zijn onder andere praktisch bruikbare ideeën toegevoegd over belangrijke aspecten zoals talent, ?mindset? en ?mental effort?. Mensen zijn tot indrukwekkende motorische prestaties in staat. De snelheid en nauwkeurigheid van een tennisservice, de vingervlugheid en het Fingerspitzengefühl van de musicus, de salto?s van de kunstschaatser en turner zijn verbazingwekkend. En dat geldt zelfs voor doodgewone activiteiten uit het dagelijks leven zoals fietsen, timmeren of aardappels schillen. Sommige patiënten met hersenbeschadiging (bijv. een beroerte) herstellen goed, andere niet ? de vraag is waarom? Goed om ook daar eens bij stil te staan.Motorisch leren is ondenkbaar zonder hersenen. De motoriek wordt niet aangestuurd vanuit één bepaald hersengebied, maar er blijken talrijke hersengebieden bij betrokken te zijn. Dit strookt geheel met het huidige inzicht dat het leren van motorische vaardigheden onlosmakelijk verbonden is met sensoriek, emoties en cognitie.Er is zeker niet één superieure leermethode, maar er bestaat een uitgebreid palet aan mogelijke leerstrategieën waaruit weloverwogen gekozen kan worden op basis van iedere individuele situatie. Aan de hand van vele uitgewerkte praktische voorbeelden op het gebied van sport, muziek en revalidatie laat het boek zien dat de wetenschappelijke inzichten over motorisch leren hun directe toepassing in de praktijk kunnen hebben.(https://www.bsl.nl/shop/van-contractie-naar-actie-9789036824446)
Motoriek --- Zenuwstelsel --- Hersenfuncties --- Hersenfunctie
Choose an application
Hersenen. --- Hersenfuncties. --- Leren. --- Neurologie.
Choose an application
Choose an application
Dit boek bespreekt de belangrijkste theorieën over het leren van motorische vaardigheden met het oog op de mogelijke toepassingen in sport, muziek en revalidatie. Motorisch leren is ondenkbaar zonder hersenen. Er niet één hersengebied voor motoriek, maar talrijke hersengebieden blijken betrokken. Dit strookt geheel met het huidige inzicht dat het leren van motorische vaardigheden onlosmakelijk verbonden is met sensoriek, emoties en cognitie. Er is zeker niet één superieure leermethode, maar er bestaat een uitgebreid palet aan mogelijke leerstrategieën waaruit weloverwogen gekozen kan worden op basis van iedere individuele situatie. Aan de hand van praktische voorbeelden op het gebied van sport, muziek en revalidatie, laat het boek zien dat de wetenschappelijke inzichten over motorisch leren hun directe toepassing in de praktijk kunnen hebben.
Motoriek --- Neurofysiologie --- Motoriek ; Neurofysiologie ; Hersenfuncties. --- neurofysiologie --- psychomotorische ontwikkeling --- neurologische stoornissen --- Motorische vaardigheden --- 617.3 --- 159.94 --- Physiotherapy. Alternative treatments --- kinesitherapie --- Affective and dynamic functions --- Physiology of nerves and sense organs --- 616.9 --- sport --- bewegingsopvoeding --- Zenuwstelsel --- Hersenfuncties --- Motorisch leren --- Hersenfunctie
Choose an application
Drs. Can KumruWat voor effect heeft onze huidige digitale wereld op de werking van onze hersenen en hoe ga je daarmee om? Dit boek geeft antwoord op deze vraag. De auteur, prof.dr. Theo Compernolle, neemt de lezer mee in de wereld van de wetenschap achter de werking van ons brein. Aan de hand van uiteenlopende theorieën op het snijvlak van neurologie, gedragswetenschap en psychologie, gecombineerd met analyses van praktijksituaties, word je op weg geholpen je brein optimaal te laten presteren in een wereld waarbij je nagenoeg continu een stroom data te verwerken krijgt. Wat voor effecten heeft het non-stop online zijn op onze hersenactiviteit? Hoe kun je je denkende en reflex-brein met elkaar samen laten werken? En hoe ontwikkel je een stressniveau dat in balans is met je omgeving en innerlijke rustniveau? Deze en vele andere wetenswaardigheden worden besproken in dit boek. Dankzij ondersteunende illustraties, opdrachten en een toegankelijke schrijfstijl is dit boek toepasbaar door een brede doelgroep.
Cognitive psychology --- neuropsychologie --- multitasking --- Psychology --- hersenen --- neurologie --- stress --- Arbeidsmotivatie --- Hersenfuncties --- Stress --- Hersenen --- Multitasking --- Technologie --- Technologische vooruitgang --- ICT-vaardigheden
Choose an application
Wat moeten leraren en leerlingbegeleiders weten over de menselijke hersenen? Om hierop een antwoord te geven, gaan we kort in op groei en bouw van de hersenen als orgaan. In, een voor leraren veel spannender, volgend deel kijken we naar wat op dit ogenblik geweten is over het functioneren van de hersenen. We doen dit op drie manieren. Vooreerst kijken we naar het hersenweefsel: welke structurele of chemische afwijkingen kunnen het bestaan van leer- en ontwikkelingsstoornissen verklaren? Ten tweede worden basisprincipes van enkele (oude en recente) medische beeldvormingtechnieken verklaard, om vervolgens een overzicht te geven van belangrijke, wetenschappelijke studies die helpen aan te tonen hoe anders de hersenen van leer- en ontwikkelingsgestoorde kinderen en volwassenen werken. Sommigen hebben echter geen hoge pet op van medische beeldvorming. Zij kijken veel liever naar wat mensen doen en hoe ze het doen en of daar patronen in te herkennen zijn. Daarom gaan we in een derde deel in op enkele beroemde, zoniet beruchte, stellingen die gebaseerd zijn op 'gelijktijdig optredende gedragssymptomen'. (Bron: covertekst)
Developmental psychology --- orthodidactiek --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- hersenen --- 606.1 --- 600.52 --- neuropsychologie --- 120164.jpg --- Hersenfuncties --- Leerstoornissen ; neuropsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen ; neuropsychologie --- Neurologie --- Fysiologie --- Leerstoornissen ; neuropsychologie. --- departement Gezondheidszorg 08 --- medische beeldvorming
Choose an application
Brain Gym bestaat uit 26 uitgekiende bewegingsoefeningen die de communicatie tussen beide hersenhelften bevorderen en allemaal binnen een minuut kunnen worden gedaan. Veel leerproblemen kunnen hiermee effectief behandeld worden, waaronder dyslexie, dyscalculie, stotteren en concentratieproblemen. Nu de Brain Gym-methode zich al jarenlang internationaal heeft bewezen komen Paul en Gain Dennison met een volledig nieuwe en uitgebreide handleiding voor iedereen die met Brain Gym werkt. Het vervangt de oude editie "Brain-Gym in de praktijk" uit 2006.
basisonderwijs --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- beweging --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Stotteren --- Concentratieproblemen --- Leerproblemen --- 464 --- Kinderen met leerproblemen --- Gymnastiek --- hersenfuncties --- Leervaardigheden --- Kinderen --- Kinesiologie --- Leerprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Inhoudsopgave 1 Van moleculen tot geest 2 Veranderbare synapsen en het non-declaratieve geheugen 3 Moleculen voor het kortetermijngeheugen 4 Het declaratief geheugen 5 Hersensystemen voor het declaratief geheugen 6 Declaratieve synapsen 7 Van de korte naar de lange termijn 8 Priming, perceptueel leren en emotioneel leren 9 Vaardigheden, gewoonten en conditionering 10 Hersenen en individualiteit
Chemical structure --- fysicochemie --- Physiology of nerves and sense organs --- Geheugen --- Hersenen --- Neurologie --- Psychologie --- 159.9 --- 612.82 --- fysiologie --- geheugen --- hersenfuncties --- psychologie --- 159.953 --- 415.4 --- neurologie (zenuwziekten) --- Leerprocessen --- Mémoire --- Cerveau --- (zie ook: neurochirurgie) --- Geheugen. --- 585 --- neurologie --- menskunde --- biologie humaine
Choose an application
De laatste decennia is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar manieren om de hersenen tijdens leren en instructie positief te beïnvloeden. Alles wat leerlingen begrijpen, onthouden of toepassen blijkt neer te komen op het teweegbrengen van veranderingen in de hersenen. In deze uitgave worden een aantal tips gegeven hoe het leren een 'breinvriendelijker' karakter te geven. Sommige van deze tips zijn misschien herkenbaar, omdat ze al gebruikt worden. De tips zijn geordend aan de hand van volgende principes van breinvriendelijk leren: 'sociaal', 'actieve betrokkenheid', 'emotie & veiligheid', 'samenhang' en 'zoeken en verwerken van nieuwe informatie'.
Kwaliteitszorg ; onderwijsLeraren ; professionalisering. --- Teacher education. Teacher's profession --- didactische processen --- Didactics --- hersenonderzoek --- geheugen (mensen) --- onderwijspraktijk --- cognitieve psychologie --- hersenfysiologie --- leren leren --- Educational psychology --- brein --- leren --- hersenfuncties --- 415.4 --- Leren --- Hersenen --- Mindmapping --- Meervoudige intelligentie --- 450.4 --- Hogere geestelijke functies
Choose an application
BTW- Onderwijs 01-60
Hersenen --- Fysiologie. --- #KVHB:Hersenen --- #KVHB:Neurologie --- 415 --- 599.7 --- 600.52 --- 606.1 --- Biologie --- Brein --- Neurologie --- Psychologie --- bewustzijn --- gedrag --- geheugen --- hersenen --- neurologie --- neuropsychologie --- hersenen (cerebrum) --- neurologie (zenuwziekten) --- zenuwstelsel (neurofysiologie) --- 001179.jpg --- Hersenfuncties --- Algemene psychologie --- Fysiologie --- (zie ook: neurochirurgie)
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|